PC start wel (deels) op, maar geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-08 21:51
Hi,

Onlangs heb ik hier om advies gevraagd voor een nieuwe GPU, omdat ik dacht dat die de geest had gegeven. Echter, er blijkt mogelijk iets anders aan de hand. Ik heb m'n monitor namelijk aan de HDMI-poort van m'n MOBO gehangen en ook daar was geen contact/beeld. Er is dus, los van de GPU, iets anders aan de hand met het systeem.

Probleem verloopt als volgt:
Mijn Behuizing (Fractal Design) geeft bij het drukken op de powerknop even een kort rood lampje, daarna verandert ie in blauw. Het mobo lijkt te booten, ook mijn RGB-memoryslots lijken te werken, want het licht ervan gaat branden. De koeler lijkt te werken, want de fans draaien en de voeding lijkt ook te werken, want het systeem gaat aan. Er ratelt dan even iets en daar blijf het dan bij. Er gebeurt verder niets met de aangesloten monitor (monitor werkt trouwens, want m'n Xbox hangt aan dezelfde monitor en die loopt prima).

Goed om te weten:
De CPU is een i5 8600K die ik een tikkeltje heb overclocked. Er is wel eens een rood/oranje scherm met verticale lijnen geweest wanneer ik het maximale van mn systeem eiste...

Wat kan er aan de hand zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Nou zou het nog zo kunnen zijn dat je in je bios moet aangeven welke grafische output je wil gebruiken en dat je daarom geen beeld hebt omdat die op je gpu ingesteld staat. Heb je ook opgestart zonder gpu in je systeem? (soms veranderd die setting dan automatisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
E - Jay schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:52:
Nou zou het nog zo kunnen zijn dat je in je bios moet aangeven welke grafische output je wil gebruiken en dat je daarom geen beeld hebt omdat die op je gpu ingesteld staat. Heb je ook opgestart zonder gpu in je systeem? (soms veranderd die setting dan automatisch).
Goed punt. Al kan ik op geen manier mijn bios inzien, want ik heb dus geen beeld. De daarvoor bedoelde knoppen(combinaties) heb ik ook al geprobeerd, maar geen resultaat. Ook zonder GPU heb ik 'm geboot ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
TomHooijer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Goed punt. Al kan ik op geen manier mijn bios inzien, want ik heb dus geen beeld. De daarvoor bedoelde knoppen(combinaties) heb ik ook al geprobeerd, maar geen resultaat. Ook zonder GPU heb ik 'm geboot ja...
En als je een bios reset uitvoert? (Zonder je gpu erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
E - Jay schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Hoe zou ik dit kunnen doen zonder monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
TomHooijer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:01:
[...]

Hoe zou ik dit kunnen doen zonder monitor?
Dat kan je op je moederbord doen, manier kan verschillen. Soms zit er een jumper op of moet je het batterijtje eruit halen ... kan je waarschijnlijk wel vinden in de handleiding van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
E - Jay schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Dat kan je op je moederbord doen, manier kan verschillen. Soms zit er een jumper op of moet je het batterijtje eruit halen ... kan je waarschijnlijk wel vinden in de handleiding van je moederbord.
Aha! Dat wist ik niet! Bedankt. Dat ga ik vanavond meteen eens even proberen. En wat als dat niet helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 21:39

GwnLars_

In GoT we trust.

Al eens ge-powercycled? Meestal geeft dat wel het betreffende onderdeel een schop onder z'n hol.
Die verticale lijnen is niet echt een probleem lijkt me (zolang ie niet rookt), ieder systeem heeft iets soortgelijks als je m tot het randje van de afgrond douwt.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
GwnLars_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:31:
Al eens ge-powercycled? Meestal geeft dat wel het betreffende onderdeel een schop onder z'n hol.
Die verticale lijnen is niet echt een probleem lijkt me (zolang ie niet rookt), ieder systeem heeft iets soortgelijks als je m tot het randje van de afgrond douwt.
Yes, dit heb ik ook al geprobeerd. Alle stekkerdozen aan uit, stekkers in en uit het stopcontact, voeding aan en uit switchen etc. Geen resultaat helaas.

Ik zag inderdaad ook ergens voorbij komen dat die verticale lijnen vooral iets zouden zeggen over de GPU, maar omdat ik ook geen beeld krijg als ik de monitor op de HDMI-poort van het moederbord aansluit gebeurt er ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
E - Jay schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:47:
[...]

HELD! Opeens reboot het hele systeem en heb ik beeld via m'n onboard HDMI-poort. Net precies ff een Open Hardware Monitor check uitgevoerd en alles lijkt goed! Het lag dus waarschijnlijk wel aan de GPU, want die stop ik er nu niet meer in, haha!

Heel veel dank, E-Jay! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
TomHooijer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:15:
[...]

HELD! Opeens reboot het hele systeem en heb ik beeld via m'n onboard HDMI-poort. Net precies ff een Open Hardware Monitor check uitgevoerd en alles lijkt goed! Het lag dus waarschijnlijk wel aan de GPU, want die stop ik er nu niet meer in, haha!

Heel veel dank, E-Jay! _/-\o_
Haha ... fijn te horen dat het is opgelost.
Pagina: 1