7530AX+3000AX Mesh. Hoe clients 'droppen' naar beter signaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 16:33
Mijn vraag
Ik heb een bekabelde Mesh router 7530 AX en 2x 3000 AX. Het mesh-systeem werkt uitstekend en met hoge snelheden.
maar...
een paar clients -vooral de HomeWizzard spullen- blijven verbonden met een verder gelegen wifi-punt. Het signaal is dan vaak <30% terwijl er vlakbij een wifi-punt staat (>80% signaal).
Echt hinderlijk is het niet, maar volgens de protocollen moet een mesh-netwerk in staat zijn om zwakke verbindingen even te onderbreken ('droppen') zodat de client zich met een sterker wifi-signaal kan verbinden.

Waarom werkt dat niet en kan ik dat forceren anders dan onderstaande*?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritz!Box 7530 AX met 2x 3000 AX (bekabelde mesh)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* ik heb bij de verdergelegen wifi-punten al even zelf de wifi uitgeschakeld zodat de clients zelf gaan verbinden met het dichtsbijzijnde/sterkere signaal. Toch blijven bepaalde clients hardnekkig verbinden met slechtere wifi-punten.
Ik vermoed dat de Homewizzard spulletjes niet helemaal het protocol volgen zodat ze willen verbinden met de bron waarop de geïnstalleerd zijn. Mac-address of andere laag van het protocol?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Het werken met thressholds kan door een kick te doen indien de client onder een bepaald RSSI komt. Ik ken deze hardware niet, dus dat zal je zelf even uit moeten zoeken. Maar het is iets dat je zelf moet instellen.

Bedenk wel dat de client uiteindelijk zelf bepaalt met welk accesspoint verbinding gemaakt wordt. Het zou dus kunnen dat er alsnog met hetzelfde ap verbonden wordt als waar de client net vanaf geschopt was.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij kan je als je de Fritzboxen gekoppeld hebt apparaten dwingen altijd met een bepaald AP te verbinden, dit gebruik je natuurlijk alleen voor stationaire wifi apparaten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
@lier dat tergukeren naar de vorige ap is dus het 'probleem'
@Frogmen dat is wat zoek, maar nog niet heb kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marelli7 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Echt hinderlijk is het niet, maar volgens de protocollen moet een mesh-netwerk in staat zijn om zwakke verbindingen even te onderbreken ('droppen') zodat de client zich met een sterker wifi-signaal kan verbinden.
Kan, maar het is complexer dan alleen signaalniveau.

Bij mesh gaat elk pakketje twee of meer keer door de lucht (client -> mesh node -> mesh root node). Dat betekent dat je de beschikbare bandbreedte halveert. Een goed algoritme kijkt dus niet naar signaalwaarde, maar naar effectieve snelheid en/of impact op capaciteit van het totale netwerk. Dan kan het beter werken om met zwakker signaal rechstreeks te verbinden met de (bedrade) root node dan met beter signaal met dichtstbijzijndste node en daar weer vandaan door de lucht naar de root node.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Heb je wel een mesh master ingesteld en de andere als slave want anders werkt de actieve bandsteering van Fritz niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
@dion_b maar alle ap's zijn al bedraad. En al ik het goed begrepen heb is het halveren van de bandbreedte juist bij wifi6 niet meer aan de orde.
@Frogmen ja,dat staat zeker goed ingesteld. Dat gaat bij AVM automatisch, tenzij je dat uitzet.

Zoals ik al schreef vermoed ik dat het probleem wordt veroorzaakt bij de clients zelf. Die moeten dat "gestuurd connecteren" wel ondersteunen. De hardware van Homewizzard (HW) heeft, zover ik weet, alleen de HW sticker en een klein stukje HW firmware. Die sterkgelijkende hardware is verweg voor een paar euro ook te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Mesh doet helemaal niets met roaming, dat is een misverstand.
Gestuurd worden werkt ook niet.
Ze kunnen hooguit van een AP gekicked worden, maar dan connecten ze meestal gewoon weer naar het AP waar ze net vanaf gegooid zijn, dat ligt gewoon aan de beperkte intelligentie van je client.
De client bepaalt namelijk waar hij naar connect en jouw client zullen ook vast geen wifi 6 aan boord hebben.

IOT devices op wifi is altijd een slecht idee, maar wil je er zeker van zijn dat ze naar een bepaalt AP connecten dan kun je het beste met verschillende ssid's per AP werken dan kun je een client dwingen alleen met dat ssid te connecten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan draai je dus geen mesh... en beter zo. Versimpelt ook je vraag aangezien er dan inderdaad anders dan RSSI (en evt drukte op AP, maar dat zal thuis zelden een issue zijn) weinig variabelen zijn rondom AP selectie.
En al ik het goed begrepen heb is het halveren van de bandbreedte juist bij wifi6 niet meer aan de orde.
WiFi-6 heeft daar weinig mee te maken, het is dat de 3000AX tri-band devices zijn dat je met een enkele client geen vertraging merkt. De totale belasting op de beschikbare capaciteit is echter wel nog steeds verdubbeld aangezien die pakketten echt twee keer door de lucht moeten. Overigens heeft tri-band nagenoeg geen voordeel zodra je AP's bedraad aansluit, tenzij ze 6GHz ondersteunen. Dat doet de 3000AX naar mijn weten niet.
[...] Zoals ik al schreef vermoed ik dat het probleem wordt veroorzaakt bij de clients zelf. Die moeten dat "gestuurd connecteren" wel ondersteunen. De hardware van Homewizzard (HW) heeft, zover ik weet, alleen de HW sticker en een klein stukje HW firmware. Die sterkgelijkende hardware is verweg voor een paar euro ook te koop.
AP's kunnen ook lomp zijn: een bepaalde MAC disassociaten op AP waar het nu zit en vervolgens een tijdje blacklisten op alle AP's behalve waar het naartoe zou moeten gaan. Dat is de minder subtiele methode die gebruikt kan worden als nette 802.11v hints niet geaccepteerd worden.

Blijkbar doet dit systeem dat niet. Soms kun je een 'roaming aggressiveness' instelling doen om hem meer of minder subtiel te laten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 01-06-2023 17:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik zie ook clients die gewoon niet ontworpen zijn om te roamen en dus wat je ook doet altijd terug connecten naar het geleerde bssid.

Op zich voor bepaalde device types ook niet zo een hele rare gedachte omdat je niet regulier met een printer of tv door je woning loopt :-) maar even goed best lastig.

Mijn wlan probeerd altijd clients middels disassociation-immenent via 802.11v te bewegen naar een optimaler ap te connecten, niet alle clients luisteren daar naar. Ik kan dan eventueel nog automatisch beperkt schoppen, maar als de client dan bijft volharden aan het bssid wordt dat dan toch maar toegestaan.

Dat wordt dan wel geregistreerd als een unsteerable client.

Total STA : 14
Weak-RSSI STA : 0
Non-best-load STA : 0
Unsteerable STA : 0

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
WAt zegt je log van de Fritz want daarin zie je ook de handoffs.

Pagina: 1