kan opdrachtprompt en regedit niet starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb een windows 11 laptop. De gebruiker die daarop inlogt heeft administrator rechten.
Als ik "cmd" of "regedit" wil opstarten dan verschijnt er in het display dat deze apps zijn geblokkeerd door de administrator.

Nu heb ik via "gpedit" de optie "toegang tot de opdrachtprompt voorkomen" en "toegang tot registerbewerkingsprogramma's verhinderen" uitgeschakeld waardoor ik "cmd" en "regedit" weer kan gebruiken.

Nu komt het vreemde.

Na enig moment als ik weer inlog krijg ik weer dezelfde melding, dat de apps geblokkeerd zijn door de administrator. Als ik dan weer "gpedit.msc" opstart dan staan de opties "toegang tot de opdrachtprompt voorkomen" en "toegang tot registerbewerkingsprogramma's verhinderen" uitgeschakeld. Als ik die twee dan weer zet op "niet geconfigureerd" dan kan ik weer "cmd" en "regedit" openen.

Dit is echt super vaag. Heeft iemand deze ervaring meegemaakt en weet hoe dit op te lossen?

Met vriendelijke groet,

Ramon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
Doet mij denken aan een groupspolicy die het overruled.
Dat kan je beter centraal oplossen dan lokaal op de werkplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
Is het jouw laptop of die van een bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
Het is een thuis laptop, staat niet in een bedrijfsnetwerk. Lokaal oplossen zou dan de enige manier zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
Misschien heb je wel malware er op staan die dit zo instelt.

Laat ik het anders zeggen: dit hoort niet en komt niet vanzelf zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Heb je een lokaal account of een MS account?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Vraagje: is het toevallig een refurbished/tweedehands laptop die misschien iemand vergeten heeft te verwijderen uit Intune?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
Het is een MS account. Ik heb zojuist gpupdate /force gedraait (nadat "cmd" weer werkte). laptop herstart en vervolgens werkt "cmd" niet meer. Het lijkt wel of dat er ergens een grouppolicy een update draait na een aantal dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
Het is een nieuwe laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Toevallig misschien wel Office 365 geïnstalleerd met een account van je werk?

(als je namelijk niet oplet, kan het zomaar zijn dat de laptop zich dan registreert in Intune en daar policies gedefinieerd zijn die geldig zijn voor alles)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
Het is een prive hotmail account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
Doe even een gpresult /h <naam van bestand.html> en zoek daar even naar die specifieke setting. Dan weet je vanuit welke GPO dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Is dit de enige gebruiker? Kijk eens binnen gebruikersbeheer of er meerdere gebruikers zijn? Misschien is er nog een local admin en is onder dit account de policy ingesteld.

Makkelijkste manier is om cmd te starten als administrator, en het volgende commando in te voeren:
code:
1
gpresult /h c:\temp\gpresult.html

Je kan het pad eventueel ook aanpassen.
Als je dat bestand opent kan je hopelijk zien uit welke policy dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimmer1980
Ik denk dat ik het nu gevonden heb dank zij een tip van "metalfreak". Als ik zoek op "intune" dan kom ik in het admin omgeving. De laptop wordt ook gebruikt voor school. Als er dus een "powerpoint" binnen office365 gemaakt moet worden logt zij in binnen office365 en blijkbaar wordt er dan ook ingelogd binnen admin.intune.

Echt heel vaag dat dit gebeurt, maar blij dat het probleem boven water is.

Bedankt voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

glimmer1980 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:43:
Ik denk dat ik het nu gevonden heb dank zij een tip van "metalfreak". Als ik zoek op "intune" dan kom ik in het admin omgeving. De laptop wordt ook gebruikt voor school. Als er dus een "powerpoint" binnen office365 gemaakt moet worden logt zij in binnen office365 en blijkbaar wordt er dan ook ingelogd binnen admin.intune.

Echt heel vaag dat dit gebeurt, maar blij dat het probleem boven water is.

Bedankt voor al jullie reacties.
En dan nu is het eigenlijk de uitdaging om deze registratie in Intune bij die school eruit te laten halen. (ik werk ook bij een school en we hebben in het begin met hetzelfde probleem gezeten). Als je inlogt in Office 365, heb je ergens onderaan in beeld staan dat je alleen wil inloggen en niet je apparaat wil registreren (wat de default optie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:35
Leg dit anders gewoon neer bij jullie systeembeheerder, dit is niet zo spannend! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Danielson schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:02:
Leg dit anders gewoon neer bij jullie systeembeheerder, dit is niet zo spannend! :)
Het probleem is dat dit dus default aan staat in Intune en je soms als systeembeheerder niet eens doorhebt dat het gebeurt als je er nog weinig mee doet. ;)

Pagina: 1