Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Gister hebben wij de zonnepanelen geplaatst, 14 panelen met micro-omvormers waarvan 2 op het zuiden en de overige 12 in een oost-west opstelling.

De panelen zouden 415 WP per stuk hebben, maar kijk ik dan nu naar de productie per paneel blijft die net onder de 300 watt steken voor alle panelen.

Klopt dit, of is er iets mis met de panelen of de omvormers?

P.S. ik woon in Eindhoven, en het is hier nu zeer zonnig.

[ Voor 7% gewijzigd door Remcoder op 01-06-2023 13:04 ]

Beste antwoord (via Remcoder op 02-06-2023 10:57)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Remcoder Vermoedelijk klopt dit - en is er niets mis met de installatie.
Voor wat achtergrondinfo en basiskennis zou je relevante topics kunnen raadplegen.
Bijvoorbeeld "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen PV" of "Het grote jouw productie topic"
ook specifiek voor de micro-omvormers (enphase, APS, Hoymiles, etc.) zijn er voldoende topics.
Zoals @Ronald hieronder schrijft vertellen de meeste solarteurs liever niet te veel :X over micro-omvormers.
Suc6!

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 01-06-2023 13:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben 17x400, dus 6800 totaal. Ik grens aan regio Eindhoven, hier op het moment lekker zonnig, maar 'maar' zo'n 4400W opbrengst.

Zonnepanelen zijn niet perfect, wanneer het nog koel is maar even een piek aan zon zullen ze de top misschien een keer raken, maar als ze warm worden zijn ze minder efficiënt en het is ook niet zo zonnig als het zou kunnen zijn. Daarnaast kan het zijn dat de zon er niet direct 'boven' staat (als het paneel als plat zou zien, maar ze liggen natuurlijk niet plat), en dat scheelt al meteen iets.

Ik zou me nog niet druk maken, pas als je echt over lange tijd geen enkele keer ~75% van je totale vermogen haalt kun je gaan klagen, maar hier in Nederland is het heel normaal om die piek niet vaak te hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Remcoder Vermoedelijk klopt dit - en is er niets mis met de installatie.
Voor wat achtergrondinfo en basiskennis zou je relevante topics kunnen raadplegen.
Bijvoorbeeld "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen PV" of "Het grote jouw productie topic"
ook specifiek voor de micro-omvormers (enphase, APS, Hoymiles, etc.) zijn er voldoende topics.
Zoals @Ronald hieronder schrijft vertellen de meeste solarteurs liever niet te veel :X over micro-omvormers.
Suc6!

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 01-06-2023 13:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Wat er mis is is dat jouw installateur alleen de voordelen van Enphase uitgelegd heeft…

Maar niet de nadelen…

[PV] Is de opbrengst van mijn zonnepanelen afgetopt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 18:15
Remcoder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:01:
Gister hebben wij de zonnepanelen geplaatst, 14 panelen met micro-omvormers waarvan 2 op het zuiden en de overige 12 in een oost-west opstelling.

De panelen zouden 415 WP per stuk hebben, maar kijk ik dan nu naar de productie per paneel blijft die net onder de 300 watt steken voor alle panelen.

Klopt dit, of is er iets mis met de panelen of de omvormers?

P.S. ik woon in Eindhoven, en het is hier nu zeer zonnig.
Welke micro omvormers heb je?

Er zijn een aantal dingen belangrijk voor je maximale productie in verhouding met het WP van je paneel.
Het WP van je paneel is berekend en getest met een instraling van 1000W/m2 en bij een cel temperatuur van 25graden Celsius, elke graad die je cel temperatuur hoger is verminderd je maximale opbrengst.
http://www.siderea.nl/zon...faq.html#Wat_betekent_STC

En een omvormer (ook een micro omvormer) heeft een maximale input en output.
https://enphase.com/sites...1-10/IQ8-Series-DS-US.pdf
De IQ8A heeft bijvoorbeeld een max continu output van 349Watt

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Bedankt voor de reacties.

Na wat verder spitten in de gelinkte topics ligt het inderdaad aan de capaciteit van de omvormers, die leveren max 295 watt.

Nu begrijp ik ook dat dat niet direct een probleem is. In de wintermaanden die er straks juist toe gaan doen vanwege de warmtepomp is de overcapaciteit van de zonnepanelen juist nuttig, ze leveren dan meer stroom dan als we panelen van 300 WP zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Wat is de verwachte/ berekende jaaropbrengst?

In januari en december moet ik per maand blij zijn met 1/7 van de opbrengst van wat de PV in de maand mei/jun/jul wordt opgewekt, en mijn panelen liggen zuidzuidwest/30°

maximale opbrengst PV en maximaal verbruik WP liggen 2 seizoenen uit elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AELKCbkdFh6zhgYP3VRcEdyVFnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q26FBaEKVpviEz5GtDdHBwM2.png?f=user_large
Pagina: 1