Kier tussen twee eiken vensterbanken vullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
Wat is de mooiste/praktische manier om een kleine kier van ongeveer 1 mm tussen twee op maat gezaagde eiken vensterbanken in het midden van het dakkapel te dichten? Ik heb twee opties gehoord: de kier zo laten en opvullen met kit in dezelfde kleur als het hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrJ1cXUYbfIRoMAemk4MTDkI5W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3mOpFBjeATRyoDlVYdVYSmP.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 22:07
Kitten en dan een kleedje of een plantje erop zetten. Of iets anders wat je mooi vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe dan ook ga je de kier zien, helemaal omdat de nerf van het hout niet doorloopt naar de andere plank.
Ik zou zelf de kier breder maken (10-15mm) en er een stuk "accent" hout inzetten, zoals walnoot of padoek

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
redryder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
Hoe dan ook ga je de kier zien, helemaal omdat de nerf van het hout niet doorloopt naar de andere plank.
Ik zou zelf de kier breder maken (10-15mm) en er een stuk "accent" hout inzetten, zoals walnoot of padoek
Ja klopt. Het is meer om het gat te dichten dan optisch de illusie te wekken dat het 1 vensterbank wordt, want dat gaat nooit lukken natuurlijk. Vind het wel een interessante suggestie van je. Own de kier zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
XNL073 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:17:
Kitten en dan een kleedje of een plantje erop zetten. Of iets anders wat je mooi vindt.
En qua kleur? Wit, zwart, houtskleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-10 15:04
Je zou een wig kunnen maken van eikenhout en die ertussen kunnen doen zodat de kier weg is. De nerf loopt dan niet door, maar omdat het contrast met de zwarte kier weg is, ziet het er een stuk beter uit (in mijn beleving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05

orf

Voor de vloer heb ik deze kit gebruikt: https://www.hornbach.nl/p...del-eiken-290-ml/8668366/ best aardig qua kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
Meloenen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:24:
Je zou een wig kunnen maken van eikenhout en die ertussen kunnen doen zodat de kier weg is. De nerf loopt dan niet door, maar omdat het contrast met de zwarte kier weg is, ziet het er een stuk beter uit (in mijn beleving).
Ik ken een wig alleen als een taartpuntje van hout, hoe bedoel je dat hier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

Zou zoiets niet beter zijn geweest door de planken in een hoek van 45 graden af te zagen, zodat je overlap hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou de planken tegen elkaar lijmen en het uitzetten links en rechts laten gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een kier tussen 2 eiken vensterbank delen in de woonkamer opgevuld met zwarte kit.

Houtkleurige kit/opvulspul krijg je nooit zo goed als de eigen kleur vind ik en zou me er alleen maar aan ergeren. En de accentkleuren in de woonkamer zijn eiken+zwart dus leek me zwart wel passen.

Vrouw vond het belachelijk, lelijk, ect. maar het is een superstrak gekit naadje geworden en ze geeft me nu gelijk dat dit de minst lelijke oplossing was.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
double post.

[ Voor 96% gewijzigd door Meloenen op 01-06-2023 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Als je een wig maakt (over de hele lengte van de kier), kan je de kier zo smal houden als hij nu is, zonder hem breder te hoeven maken. Plus dan heb je ook grotere kans dat hij helemaal aansluit aan beide kanten (omdat je niet precies de breedte van de kier hoeft te zagen). Het deel wat er boven de vensterbank uitsteekt zal je moeten afzagen en schuren zodat het uiteindelijk een gaaf/glad geheel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:28:
ik zou de planken tegen elkaar lijmen en het uitzetten links en rechts laten gebeuren.
Links en rechts heb ik 3-4 mm ruimte gelaten (voor het uitzetten inderdaad). De muren zijn (uiteraard) niet gelijk, dus beide planken hebben een custom vorm. Los van elkaar krijg ik ze op de plaats, maar ik ben bang dat me dat niet meer lukt als ze aan elkaar zitten. De planken zijn +/- 240 cm in lengte, ik weet niet zo goed hoe ik ze in deze positie zo strak op elkaar krijg, ik heb geen klemmen van 480 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
sapphire schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:29:
Vrouw vond het belachelijk, lelijk, ect. maar het is een superstrak gekit naadje geworden en ze geeft me nu gelijk dat dit de minst lelijke oplossing was.
Haha, heel herkenbaar dit. Ik heb het ook voorgesteld, kreeg dezelfde reactie. Maar in haar defense hebben we ook weinig zwart in de rest van de kamer. En het raamkozijn is wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:03
Persoonlijk zou ik het lekker zo laten. Plantje op zetten. Niemand die het weet behalve jij. Tenzij jij of je vrouw er echt aan stoort natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
timovd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:27:
Zou zoiets niet beter zijn geweest door de planken in een hoek van 45 graden af te zagen, zodat je overlap hebt?
Dat was ook wel vet geweest inderdaad. Maar dat is achteraf, ik had de planken op maat besteld (met een paar cm buffer. Ik heb nog nooit iets gezaagd, dus dat was hier al de uitdaging :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:40
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Bij onze massief eiken vensterbank zat er ook een kier, opgevuld met een wigje van eikenhout.
Afsteken met de beitel evt. schaven, schuren, lakken en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2UJ36m4BOnU08CDgRYFMRflcmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IvuHlOPVre1zVHf76MyuhU1N.png?f=user_large

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
redryder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:19:
Ja zo maak je van iets dat je wilt verbergen echt een leuk en net afgewerkt detail

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Dat was ook wel vet geweest inderdaad. Maar dat is achteraf, ik had de planken op maat besteld (met een paar cm buffer. Ik heb nog nooit iets gezaagd, dus dat was hier al de uitdaging :D
als dit het resultaat is van je eerste keer zagen, heb je je roeping gemist. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:51:
[...]

als dit het resultaat is van je eerste keer zagen, heb je je roeping gemist. d:)b
Haha, thanks! :D Ik heb een verstekzaag gekocht, op YouTube een handleiding gezocht en dat ging prima. Het kriebelt wel gelijk, wat kan ik nog meer maken? Wie weet wordt het een nieuwe hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Bij onze massief eiken vensterbank zat er ook een kier, opgevuld met een wigje van eikenhout.
Afsteken met de beitel evt. schaven, schuren, lakken en klaar.

[Afbeelding]
Pôôôh! Dit is wel echt heel mooi. Ik heb alleen geen stuk eikenhout meer over :( Hoe krijg je je wig zo dun/strak? Ik heb geen apparatuur op een verstekzaag na (die wel kan roteren), maar dat lijkt me veel te grof voor zoiets fijns. Ik vond dun eikenhout best wel makkelijk breken, bijna als steen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mog op 01-06-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Is nog mogelijk de planken om te draaien? De nerf lijkt nu gespiegeld. Het is rustiger als dezelfde kleur meer doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
Sethro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:02:
Is nog mogelijk de planken om te draaien? De nerf lijkt nu gespiegeld. Het is rustiger als dezelfde kleur meer doorloopt.
Nee, helaas niet. De randen waren al gefreesd. En nu al helemaal niet meer omdat ik unieke inkepingen en hoeken heb gezaagd. Ben het wel met je eens, maar het stoort me ook weer niet gigantisch, vind het wel een grappig effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Links en rechts heb ik 3-4 mm ruimte gelaten (voor het uitzetten inderdaad). De muren zijn (uiteraard) niet gelijk, dus beide planken hebben een custom vorm. Los van elkaar krijg ik ze op de plaats, maar ik ben bang dat me dat niet meer lukt als ze aan elkaar zitten. De planken zijn +/- 240 cm in lengte, ik weet niet zo goed hoe ik ze in deze positie zo strak op elkaar krijg, ik heb geen klemmen van 480 cm.
Je kan als ze nog los liggen, aan de onderkant in beide planken 1 of 2 gaten boren (forstnerboor) en een sleufje frezen richting het gat in de andere plank.
Dan past er een verbindingsset in voor werkbladen.

https://www.toolstation.n...fD34WJ1dYsDhoCfpgQAvD_BwE

Hiermee kan je de gleuf dichttrekken.

Maar daar heb je niks aan als je hem in zijn geheel niet kan plaatsen.

Sowieso kun je met houtlijm en veel schuur/zaagstof erin gemengd in de kier smeren.
Vlakschuren, en dan is de kier nagenoeg weg.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 01-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Nee, helaas niet. De randen waren al gefreesd. En nu al helemaal niet meer omdat ik unieke inkepingen en hoeken heb gezaagd. Ben het wel met je eens, maar het stoort me ook weer niet gigantisch, vind het wel een grappig effect.
Vind dat wel een misser van leverancier dan. Die zouden beter moeten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:15:

Sowieso kun je met houtlijm en veel schuur/zaagstof erin gemengd in de kier smeren.
Dat wordt niet de juiste kleur. Altijd donkerder. Zou dan eerder kiezen voor kneedbaar hout in 2 kleuren en dan rustig mengen tot de juiste kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Je kan als ze nog los liggen, aan de onderkant in beide planken 1 of 2 gaten boren (forstnerboor) en een sleufje frezen richting het gat in de andere plank.
Dan past er een verbindingsset in voor werkbladen.

https://www.toolstation.n...fD34WJ1dYsDhoCfpgQAvD_BwE

Hiermee kan je de gleuf dichttrekken.

Maar daar heb je niks aan als je hem in zijn geheel niet kan plaatsen.

Goede tip, dankjewel. Om dit soort dingen te bedenken heb ik te weinig ervaring. Het is nog niet gelijmd, dus ik kan de twee bladen op hoge steuntjes zetten en daarna weer laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-10 16:32
Als je nog ergens wat eikenhout hebt liggen wat je kunt verzagen is de optie houtlijm met zaagsel een goede. Als je het mengsel (houtlijn en zaagsel) in de kier stopt/smeert. Daarna laten drogen, schuren en eventueel lakken dan krijg je hetzelfde effect als er een stukje eikenhout 'inmaken' zoals hierboven wordt voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:36
Flans schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:29:
Als je nog ergens wat eikenhout hebt liggen wat je kunt verzagen is de optie houtlijm met zaagsel een goede. Als je het mengsel (houtlijn en zaagsel) in de kier stopt/smeert. Daarna laten drogen, schuren en eventueel lakken dan krijg je hetzelfde effect als er een stukje eikenhout 'inmaken' zoals hierboven wordt voorgesteld.
Dat zie je vaak op YouTube inderdaad en het lijkt goed te werken tot je gaat afwerken. Het eikenhout met houtlijm droogt net wat donkerder op en houtlijm met schuur stof neemt geen afwerking op. Je blijft het dus wel zien.

Het mooiste en rustigste is om er inderdaad een mooie contrasterende kleur in te zetten. Zeker gezien het verschil in nerf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
@Mog
Een trucje wat veel meubelmakers doen is de spleet vullen met houtlijm en dan er direct overheen gaan schuren. Op die manier komt het zaagsel direct in je lijm en lijkt de kleur het beste. Maar 100% onzichtbaar gaat nooit lukken. Daarvoor had je bij de installatie de 2 delen direct aan elkaar moeten lijmen en de kier aan de zijkant moeten laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:40
Mog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Pôôôh! Dit is wel echt heel mooi. Ik heb alleen geen stuk eikenhout meer over :( Hoe krijg je je wig zo dun/strak? Ik heb geen apparatuur op een verstekzaag na (die wel kan roteren), maar dat lijkt me veel te grof voor zoiets fijns. Ik vond dun eikenhout best wel makkelijk breken, bijna als steen.
In ons geval was de kier 2-2.5mm, je moet dus wel wat ruimte hebben anders is het allemaal te dun en fragiel idd. Wiggen of in dit geval eigenlijk shims kun je op diverse manieren maken uit kops hout, bijvoorbeeld met de lintzaag. Je kunt ook rustig meerdere shims strak achter elkaar zetten in de kier, het hoeft niet uit één stuk.
In jouw geval lijkt de kier misschien 1mm en dan weet ik niet of er wel genoeg ruimte is voor een shim.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1