Grondkabel ter voorbereiding op Jacuzzi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo allemaal,

Beetje bij beetje ben ik mijn tuin aan het voorbereiden van de komst van een Jacuzzi. Welke dat wordt weet ik nog niet, maar het zal een 'standaard' jacuzzi worden zoals bijvoorbeeld de Devine Spas, Spa Green Miracle

Nu duurt het nog wel eventjes voordat ik daadwerkelijk een jacuzzi ga kiezen maar de tuinman begint binnenkort wel met de aanpassing van de tuin en dat is voor mij het moment om meteen een grondkabel te laten leggen.

Ik moet bekennen dat ik hier absoluut geen verstand van heb en ik heb mijn best gedaan iets wijzer te worden op het internet hieromtrent maar ik twijfel nog steeds.

Ik zoek een grondkabel welke ik op voorhand kan leggen en de meeste jacuzzi's sowieso gebruik van kunnen maken. Ik investeer liever iets teveel in het kabel zodat ik sowieso goed zit dan dat het eigenlijk niet uit kan.

Het type moet YmVk-as kabel zijn (?) maar dan zie ik allemaal opties omtrent dikte van de aders en de hoeveelheid aders.

Kan iemand mij vertellen met welk kabel ik sowieso wel goed zit voor welke (gangbare) jacuzzi er dan ook maar komt? Of is dit iets wat sowieso niet kan?

Beste antwoord (via Giaccotto op 01-06-2023 14:18)

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
Giaccotto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:54:
Ik zoek een grondkabel welke ik op voorhand kan leggen en de meeste jacuzzi's sowieso gebruik van kunnen maken. Ik investeer liever iets teveel in het kabel zodat ik sowieso goed zit dan dat het eigenlijk niet uit kan.
Je kunt ook kijken of je niet een mantelbuis kunt leggen, dat is een lege buis. Dan kun je de keuze voor de exacte kabel en evt nog een extra kabel achteraf doen zonder de tuin weer open te halen. Moet je wel "plek" hebben om de mantelbuis ergens te laten uitkomen waar je ook ruimte hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:23
De aderdikte van de kabel wordt bepaald aan de hand van wat voor zekering er in de meterkast voor komt te zitten en de lengte van de kabel. Om die zekering te kunnen bepalen moet je weten wat voor vermogen er wat aan komt te hangen, al kan je er ook voor kiezen om er gewoon een maximale zekering van bijvoorbeeld 16A in te zetten. Wellicht dat je wat rond kan kijken naar soortgelijke Jacuzzis voor wat die aan stroom ongeveer trekken. Ook zit er verschil in of het een drie fasen of enkelfase apparaat is.

de -as in het kabeltype staat voor aardscherm en dat moet je inderdaad hebben als je hem in wilt graven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
Giaccotto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:54:
Je kunt ook kijken of je niet een mantelbuis kunt leggen, dat is een lege buis. Dan kun je de keuze voor de exacte kabel en evt nog een extra kabel achteraf doen zonder de tuin weer open te halen. Moet je wel "plek" hebben om de mantelbuis ergens te laten uitkomen waar je ook ruimte hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Ymvk as 4x4, dan lukt het sowieso. Of de kabel moet honderden meters worden

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
canonball schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:01:
[...]Je kunt ook kijken of je niet een mantelbuis kunt leggen, dat is een lege buis. Dan kun je de keuze voor de exacte kabel en evt nog een extra kabel achteraf doen zonder de tuin weer open te halen. Moet je wel "plek" hebben om de mantelbuis ergens te laten uitkomen waar je ook ruimte hebt.
Neem dan geen "rode ribbelbuis", maar harde PVC regenpijp.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:21
@Giaccotto Ik ben precies met hetzelfde bezig. Wil een kabel laten leggen vanuit de nieuwbouw omdat ik er straks niet meer bijkan. Dikker is duurder dus wil geen overkill.

Alle Jacuzzi's die ik op het oog heb vereisen of 16A 230v of 380v 16A. Soms kom je ook nog een keer 20A tegen maar dat is lastig i.v.m. selectiviteit. Ik heb gekozen om 4x2,5 YMvK-as te laten leggen. Het is maar een kleine 10 meter vanuit de meterkast en ik gebruik al jaren een 11 kW laadpaal op 4x2,5mm over 15 meter ongeveer. Prijsverschil met 4x4mm was fors en is niet nodig tenzij je echt langere afstanden ~30 meter moet gaan overbruggen, dan zou ik wel 4x4mm pakken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Dank voor alle reacties! Dus als ik ga voor YMvK-AS Grondkabel 4X4 zit ik sowieso goed? De afstand zal niet meer dan 30 meter zijn denk zelfs aanzienlijk minder, maar ik moet met een bochtje leggen.

Ik had inderdaad ook aan een mantelbuis gedacht om later pas het kabel in te doen, maar ik vermoed dat dat een beetje lastig gaat worden omdat er 2 bochten van 90 graden in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Giaccotto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:12:
Dank voor alle reacties! Dus als ik ga voor YMvK-AS Grondkabel 4X4 zit ik sowieso goed? De afstand zal niet meer dan 30 meter zijn denk zelfs aanzienlijk minder, maar ik moet met een bochtje leggen.

Ik had inderdaad ook aan een mantelbuis gedacht om later pas het kabel in te doen, maar ik vermoed dat dat een beetje lastig gaat worden omdat er 2 bochten van 90 graden in zitten.
32 mm tyleen kost een goede euro de meter als je even goed zoekt en kun je met lange flauwe bochten leggen, daar krijg je later prima een kabel door.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Giaccotto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:12:
... omdat er 2 bochten van 90 graden in zitten.
Opsplitsen in bochten van 45° (met een recht stukje tussen). Heb zo regenpijp van 90mm zitten naar de regenput, meerlagenpijp door geduwd en de kabel voor de pomp.
Als je er vergeten bent trekdraad door te leggen, plastic zak aan een touwtje in de ene kant, en stofzuiger aan de andere kant. En dan ook meteen vers trekdraadje meetrekken als je er kabel in trekt, kan je er gemakkelijk iets bij trekken (netwerkkabel voor wifi in de jaccuzzi, of om de verwarming te laten meelopen met overschot zonnepanelen; waterleiding voor sproeien tuin, extra kring voor laadpaal, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Dank! Dat is inderdaad dan ook nog een optie. Enige wat ik me nu afvraag. Als ik de YMvK-AS Grondkabel 4X4 leg zit ik dan niet sowieso goed? Want in dat geval hoef ik niet eerst een 32mm tyleen buis te plaatsen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:53
Extra bescherming van je grondkabel is nooit een slecht idee. En op de totaalprijs van je installatie is dat een verwaarloosbaar bedrag. Een kabelflex mantelbuis bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Daar heb je gelijk aan. ok dan ga ik een mantelbuis plaatsen en het daadwerkelijke kabel wanneer ik weet welke jacuzzi.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:55
Als je mantelbuis voldoende bescherming bied (wat PVC regen/rioolpijp doet), dan kun je weer besparen op de kabel want je hebt dan geen grondkabel nodig en kunt volstaan met gewone YMVK. Zelf ga ik bij voorkeur voor grote doorsneden als bijvoorbeeld 75 of 90mm in plaats van "past prima maar heeft niet veel over" kun je er altijd gemakkelijk bijtrekken wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
Een YMvK-AS 4x2,5mm2 zou in dit geval ook volstaan.

Kies je voor YMvK zonder afscherming? Neem dan 5x2,5mm2.

[ Voor 36% gewijzigd door FrankHe op 02-06-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 10:33
Groningerkoek schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:56:
Als je mantelbuis voldoende bescherming bied (wat PVC regen/rioolpijp doet), dan kun je weer besparen op de kabel want je hebt dan geen grondkabel nodig en kunt volstaan met gewone YMVK.
Fout. Grondkabel heeft een metalen aardscherm in de mantel die je met de aarde dient te verbinden. Indien de kabel dan geraakt wordt en beschadigd, zal er altijd contact gemaakt worden tussen de aarde en de aders waardoor de aardlek uit zal schakelen.

Of je nu wel of geen mantelbuis, regenpijp of wat dan ook gebruikt, kabels in de grond dienen altijd grondkabel met aardscherm te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
jurri@n schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Fout. Grondkabel heeft een metalen aardscherm in de mantel die je met de aarde dient te verbinden. Indien de kabel dan geraakt wordt en beschadigd, zal er altijd contact gemaakt worden tussen de aarde en de aders waardoor de aardlek uit zal schakelen.

Of je nu wel of geen mantelbuis, regenpijp of wat dan ook gebruikt, kabels in de grond dienen altijd grondkabel met aardscherm te zijn.
Niet waar.
Mits degelijk beschermd mag je prima een normale kabel gebruiken. Of je dat wil is een tweede.

@TS: als je de kabel in een mantelbuis laat aanleggen, trek meteen een grondkabel UTP mee. Kan je altijd een wifi puntje bedraad maken voor een (smart) tv, of om via je app je bubbelbad vast op te warmen. Die 40 meter UTP kost je de wereld niet en ga je altijd plezier van hebben :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Dan kan de kabel ook wat minder dik. Je energierekening zal je dankbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:39
ybos schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Niet waar.
Mits degelijk beschermd mag je prima een normale kabel gebruiken. Of je dat wil is een tweede.

@TS: als je de kabel in een mantelbuis laat aanleggen, trek meteen een grondkabel UTP mee. Kan je altijd een wifi puntje bedraad maken voor een (smart) tv, of om via je app je bubbelbad vast op te warmen. Die 40 meter UTP kost je de wereld niet en ga je altijd plezier van hebben :Y
Tip, als je één netwerkkabel trekt, leg er dan meteen twee in.
Pagina: 1