Vlucht geannuleerd en omgeboekt. Recht op compensatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:18

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vorige maand is mijn Ryanair vlucht geannuleerd (3 dagen van tevoren). Ik zou op dinsdag vertrekken, deze vlucht kon omgeboekt worden, maar dan moesten we wel op zaterdag vertrekken en naar een andere luchthaven.

Dat was op zich geen probleem, maar uiteraard wel extra kosten (autohuur, extra paar dagen appartement, ...).

Nu begrijp ik dat ik recht heb op compensatie van deze kosten. Ryanair is helaas niet zo behulpzaam, misschien om het mij zo moeilijk mogelijk te maken of omdat ze alleen via het 'rechttoe-rechtaan-systeem' kunnen werken. Of gewoonweg omdat de aardige telefoniste (2x) het niet weet en haar systeem haar niet meer rechten geeft... (zucht...).

Ik heb ze gebeld om te vragen of in mijn geval ik recht heb op compensatie. Hun antwoord samengevat: "Dien maar een claim in en dan hoor je het vanzelf."

Maar goed... dat gaat dus ook niet zo makkelijk omdat ik via lastminute.com geboekt heb en dan kan Ryanair niets voor mij doen. Ik moet dan eerst een 'verification form' oid invullen, wat overigens ook niet lukt omdat het systeem steeds een foutmelding geeft.

Ik sta op het punt om het maar uit te besteden aan zo'n 'claimbureau' die 30% vraagt en 'no cure, no pay' aanbiedt.

Dus eigenlijk 2 vragen:

1) heb ik wel recht op vergoeding? Ryanair heeft mij een alternatief aangeboden (3 dagen eerder vertrekken), wat ik geaccepteerd heb. Ze hebben het eigenlijk keurig opgelost. Wel heb ik natuurlijk extra kosten moeten maken.
2) een tip via welk claimbureau ik dit het beste dan doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:06
Het maakt niet uit of je rechtstreeks of via een reisagent (zoals lastminute.com) hebt geboekt, voor compensatie nav annulering moet je altijd rechtstreeks contact met de vliegmaatschappij contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 23:06
Vaak staat in de voorwaarden dat ze tot 24 uur voor vertrek de vluchttijden mogen wijzigen. Dit overkwam mij vorig jaar ook. Daardoor de huurauto opnieuw moeten boeken en een dag minder kunnen genieten van de vakantie.

Ik heb contact gehad met mijn reisverzekering en tegen mijn verwachting in gaven ze gewoon compensatie voor de extra kosten en gemiste vakantietijd.
Ze maakten gewoon een berekening op de kosten van het hotel en dan het gemiste deel + de extra kosten voor de autohuur. Kwam op iets van 250 euro uit, ze deden zelfs een afronding naar boven van enkele tientjes.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Headshot_NL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:00:
Vaak staat in de voorwaarden dat ze tot 24 uur voor vertrek de vluchttijden mogen wijzigen. Dit overkwam mij vorig jaar ook. Daardoor de huurauto opnieuw moeten boeken en een dag minder kunnen genieten van de vakantie.

Ik heb contact gehad met mijn reisverzekering en tegen mijn verwachting in gaven ze gewoon compensatie voor de extra kosten en gemiste vakantietijd.
Ze maakten gewoon een berekening op de kosten van het hotel en dan het gemiste deel + de extra kosten voor de autohuur. Kwam op iets van 250 euro uit, ze deden zelfs een afronding naar boven van enkele tientjes.
Dat is volgens mij niet zo (tot 24 uur van tevoren vluchttijden wijzigen). Althans niet meer dan x uur.

Maar bij mij is de hele vlucht geannuleerd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ik denk dat deze pagina je een eind op weg helpt:
https://www.eccnederland....t-op-bij-vluchtvertraging

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Deze websites ken ik (natuurlijk :)), in mijn geval is het toch net iets anders omdat Ryanair het in principe goed geregeld heeft: ze hebben mij een alternatieve vlucht aangeboden en ik heb deze geaccepteerd.

Dat klinkt toch als 'prima zo!'?

Maar blijkbaar (???) heb je toch recht op compensatie vanwege extra gemaakte kosten. Want inderdaad: in mijn geval zijn die er wel geweest: 3 extra overnachtingen, extra dagen autohuur die op het laatste moment duurder was dan 3 maanden van tevoren boeken en een dure taxirit.

Vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Galois schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Deze websites ken ik (natuurlijk :)), in mijn geval is het toch net iets anders omdat Ryanair het in principe goed geregeld heeft: ze hebben mij een alternatieve vlucht aangeboden en ik heb deze geaccepteerd.

Dat klinkt toch als 'prima zo!'?

Maar blijkbaar (???) heb je toch recht op compensatie vanwege extra gemaakte kosten. Want inderdaad: in mijn geval zijn die er wel geweest: 3 extra overnachtingen, extra dagen autohuur die op het laatste moment duurder was dan 3 maanden van tevoren boeken en een dure taxirit.

Vandaar...
Op diezelfde pagina kun je ze ook een vraag stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:47

Lordy79

Vastberaden

De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Dit is dus de schadevergoeding, niet te verwarren met geld terug voor ticket of omboeking.

Je hebt dus recht op deze schadevergoeding mits er geen overmacht was.
Het zal je niet verbazen dat luchtvaartmaatschappijen vrijwel alles overmacht vinden. Pas was er nog een rechtszaak over een copiloot die plotseling was overleden in zijn slaap. Dat bleek uiteindelijk GEEN overmacht te zijn dus de maatschappij moest betalen.

Bron
https://www.rijksoverheid...door%20de%20vliegtuigtrap.

Nu nog je recht krijgen en daarmee wens ik je veel sterkte maar als je met 2 mensen reist dan is de schadevergoeding natuurlijk ook x2 en dus wel de moeite waard.

Bij KLM heb ik t een keer gehad en dat leverde me 1200 euro op. En het boeide ons niet dat de huwelijksreis een paar dagen later begon want we konden kosteloos de terugreis ook verlaten :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Lordy79 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 06:04:
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Dit is dus de schadevergoeding, niet te verwarren met geld terug voor ticket of omboeking.

Je hebt dus recht op deze schadevergoeding mits er geen overmacht was.
Het zal je niet verbazen dat luchtvaartmaatschappijen vrijwel alles overmacht vinden. Pas was er nog een rechtszaak over een copiloot die plotseling was overleden in zijn slaap. Dat bleek uiteindelijk GEEN overmacht te zijn dus de maatschappij moest betalen.

Bron
https://www.rijksoverheid...door%20de%20vliegtuigtrap.

Nu nog je recht krijgen en daarmee wens ik je veel sterkte maar als je met 2 mensen reist dan is de schadevergoeding natuurlijk ook x2 en dus wel de moeite waard.

Bij KLM heb ik t een keer gehad en dat leverde me 1200 euro op. En het boeide ons niet dat de huwelijksreis een paar dagen later begon want we konden kosteloos de terugreis ook verlaten :P
Wij zijn met z'n 4'en en deze 'schadevergoeding' is wel zeer hoog zeg. Als dat zo is.

Ik heb het overgedragen aan euclaim (via consumentenbond), het was te lastig om dat zelf te regelen. Ryanair is daar wat te rechtlijnig in. Vast ook vanwege 'laat maar'-reacties van mensen.

Kost 30%, als er een vergoeding komt. Duurt 16 weken. We zullen het zien...

Overigens vind ik het wel raar dat dit zo werkt. Want Ryanair heeft echt wel haar best gedaan om het netjes op te lossen (kosteloos omboeken op duurdere vluchten). Maar inderdaad, dit moet wel voorkomen worden en als de schadevergoedingen gering zijn, dan zullen vliegtuigmaatschappijen het eerder doen.

Ryanair kon mij geen reden vertellen voor het annuleren, maar wellicht was het vliegtuig stuk of zo... geen idee of dat een reden mag/kan zijn. We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

In principe kan je zeggen dat staking van luchthavenpersoneel/luchtverkeersleiding en weersomstandigheden overmacht zijn. De rest eigenlijk niet.

Staking van eigen personeel of een kapot vliegtuig, zijn geen overmachtssituaties.

EDIT:

Ik vlieg veel dus maak het wel eens mee. Ik heb 8x compensatie aangevraagd, altijd gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 02-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Wij zijn met z'n 4'en en deze 'schadevergoeding' is wel zeer hoog zeg. Als dat zo is.

Ik heb het overgedragen aan euclaim (via consumentenbond), het was te lastig om dat zelf te regelen. Ryanair is daar wat te rechtlijnig in. Vast ook vanwege 'laat maar'-reacties van mensen.

Kost 30%, als er een vergoeding komt. Duurt 16 weken. We zullen het zien...

Overigens vind ik het wel raar dat dit zo werkt. Want Ryanair heeft echt wel haar best gedaan om het netjes op te lossen (kosteloos omboeken op duurdere vluchten). Maar inderdaad, dit moet wel voorkomen worden en als de schadevergoedingen gering zijn, dan zullen vliegtuigmaatschappijen het eerder doen.

Ryanair kon mij geen reden vertellen voor het annuleren, maar wellicht was het vliegtuig stuk of zo... geen idee of dat een reden mag/kan zijn. We wachten af.
In de Euclaim 'calculator' kun je direct zien waar je recht op hebt.
https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht

Heel vroeger ook wel eens wat via euclaim gedaan. Duurde destijds ongeveer 1,5 jaar maar uiteindelijk wel die 70% gekregen. Dat was in de tijd dat airliners nogal laks waren in uitbetalen, tegenwoordig zou ik het wel aandurven om rechtstreeks die claim neer te leggen bij Ryanair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het stappenplan is ongeveer dit:

1. Jij schrijft brief/e-mail
2. Luchtvaartmaatschappij stuurt jou ongezien afwijzing
3. Jij reageert: Gelul, het is geen overmacht en ik stop niet tot ik krijg waar ik recht op heb
4. 3 maanden radiostilte
5. Claim toegewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

PWM schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:32:
Het stappenplan is ongeveer dit:

1. Jij schrijft brief/e-mail
2. Luchtvaartmaatschappij stuurt jou ongezien afwijzing
3. Jij reageert: Gelul, het is geen overmacht en ik stop niet tot ik krijg waar ik recht op heb
4. 3 maanden radiostilte
5. Claim toegewezen
Jep, dat staat hier ook netjes beschreven:
https://www.eccnederland....g-schadevergoeding-aan-de

Ze helpen ook (gratis!) als de luchtvaartmaatschappij het verzoek onterecht afwijst, mits het een buitenlandse luchtvaartmaatschappij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

Dido

heforshe

Galois schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:41:
Vorige maand is mijn Ryanair vlucht geannuleerd (3 dagen van tevoren). Ik zou op dinsdag vertrekken, deze vlucht kon omgeboekt worden, maar dan moesten we wel op zaterdag vertrekken en naar een andere luchthaven.
Ter verduidelijking, jij zou dinsdag vertrekken, maar krijgt de zaterdag daarvoor te horen dat de vlucht gecanceld is, maar dat je bent omgeboekt naar een vlucht die diezelfde zaterdag vertrekt?
Het was voor jou kennelijk een goede oplossing, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar toch moeite mee zouden hebben (je vertekt vandaag in plaats van over drie dagen!)
Ik ken mensen die helemaal in de stress zouden schieten als ze op stel en sprong binnen een dag alles moeten inpakken :X

Edit: tenzij het gaat om de terugvlucht natuurlijk, dan klinkt e.e.a. al een stuk logischer :P

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 02-06-2023 13:20 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Ter verduidelijking, jij zou dinsdag vertrekken, maar krijgt de zaterdag daarvoor te horen dat de vlucht gecanceld is, maar dat je bent omgeboekt naar een vlucht die diezelfde zaterdag vertrekt?
Het was voor jou kennelijk een goede oplossing, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar toch moeite mee zouden hebben (je vertekt vandaag in plaats van over drie dagen!)
Ik ken mensen die helemaal in de stress zouden schieten als ze op stel en sprong binnen een dag alles moeten inpakken :X
Ik vermoed de eerstvolgende zaterdag na de geannuleerde vlucht. 4 dagen later dus.
Ryanair vluchten zitten vaak helemaal vol, dus omboeken is vaak lastig daar.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dido schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Edit: tenzij het gaat om de terugvlucht natuurlijk, dan klinkt e.e.a. al een stuk logischer :P
Klopt. We kregen op vrijdag te horen (niet zaterdag) dat de vlucht van dinsdag geannuleerd was. Omboeken en inderdaad de volgende dag (om 21:30) vertrekken. Wat ook erg vervelend was: ik boek nooit 'ongunstige' vluchtijden. We kwamen rond middernacht aan in Sicilië en moesten dan nog naar het appartement. Taxi van 70 euro (voor 18 km, dit zijn Amsterdamse+ prijzen, hahaha).

We zijn dus 3 dagen (za, zo en ma) langer geweest. En de za was al voorbij toen we aankwamen (maar de nacht, dus de overnachting niet).

Ik wilde het dus ook rechtstreeks bij Ryanair claimen, maar dat is niet te doen. Ik heb 2x gebeld en 2x kreeg ik een aardige telefoniste die dingen zegt als 'computer zegt...' :)

Hun online form die blijft foutmeldingen geven, omdat ik dus niet rechtstreeks via hun geboekt heb (of omdat de vlucht omgeboekt is en dus mijn reserveringsnummer dezelfde was als van de vorige vlucht). Geen idee in ieder geval en ik was er klaar mee... Vandaar via de consumentenbond de claim ingediend. Ben benieuwd.

Pagina: 1