Netwerk vraag nieuw appartement.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenvangrunsven
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste lezer,

Ik heb een vraag over het volgende.
Ik heb zojuist een nieuwe appartement gekocht en hierbij zit mijn berging aangesloten op mijn eigen meterkast in de woning. dus heb niks met algemene aansluiting te maken.

Ik kan vanuit mijn meterkast naar de berging maar 1 UTP kabel trekken omdat er ook elektro kabels inzitten.
In de berging staat momenteel mijn UNIFI Dream machine pro in combinatie met mijn server in een serverrack.

Wat wil ik nu gaan doen is als volgt. Ik wil vanuit mijn meterkast waar mijn Modem staat van KPN dus 1 UTP kabel trekken naar mijn serverrack waar mijn router staat. en deze dus als hoofdrouter gaan laten gebruiken. maar omdat ik maar 1 UTP kabel daar heb moet ik hiervoor een oplossing zoeken. ik wil dus 1 netwerksplitter tussen mijn modem en router inzitten en dan vanuit de splitter 1 utp kabel naar een switch in de meterkast zetten. maar kan dit?

Nu is mijn vraag is dit mogelijk of is hiervoor een andere manier zonder dat ik 2 internetkabel hoef te trekken en dat mijn UNIFI dreammachine pro als hoofd router funcineert? zonder dat die de meterkast in hoeft dat die mooi in de berging kan blijven.

Hoor graag of iemand hiervoor een oplossing heeft.

Met vriendelijke groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 01:23
Begrijp ik goed dat je door een leiding 3x2,5mm + utp wilt trekken?

En over wat voor aansluiting hebben we het glas/dsl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:23
Als ik het goed begrijp;

1) je aansluiting komt binnen in meterkast waar modem staat
2) utp naar schuur
3) router in schuur
4) nu wil je zonder extra kabel internet terug naar huis?

Gebruik dan gewoon de modem van kpn als router en de schuur als access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Stenvangrunsven welkom op Tweakers.

Ik verhuis je topic even naar het juiste hoekje van het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Stenvangrunsven schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:26:
Beste lezer,

Ik heb een vraag over het volgende.
Ik heb zojuist een nieuwe appartement gekocht en hierbij zit mijn berging aangesloten op mijn eigen meterkast in de woning. dus heb niks met algemene aansluiting te maken.

Ik kan vanuit mijn meterkast naar de berging maar 1 UTP kabel trekken omdat er ook elektro kabels inzitten.
In de berging staat momenteel mijn UNIFI Dream machine pro in combinatie met mijn server in een serverrack.

Wat wil ik nu gaan doen is als volgt. Ik wil vanuit mijn meterkast waar mijn Modem staat van KPN dus 1 UTP kabel trekken naar mijn serverrack waar mijn router staat. en deze dus als hoofdrouter gaan laten gebruiken. maar omdat ik maar 1 UTP kabel daar heb moet ik hiervoor een oplossing zoeken. ik wil dus 1 netwerksplitter tussen mijn modem en router inzitten en dan vanuit de splitter 1 utp kabel naar een switch in de meterkast zetten. maar kan dit?

Nu is mijn vraag is dit mogelijk of is hiervoor een andere manier zonder dat ik 2 internetkabel hoef te trekken en dat mijn UNIFI dreammachine pro als hoofd router funcineert? zonder dat die de meterkast in hoeft dat die mooi in de berging kan blijven.

Hoor graag of iemand hiervoor een oplossing heeft.

Met vriendelijke groet.
Volgens mij maak je het veel te moeilijk. Als je maar 1 UTP naar de berging kan trekken, verhuis je je router naar de meterkast naast de modem. Dan kan je 1 UTP vanuit je router naar de berging laten lopen en daar je server aansluiten. Krijg je meer apparatuur in de berging, zet je daar een switch tussen om in de berging meer aansluitingen te krijgen. En aangezien je router nu in de meterkast zit, kan je je woning verder aansluiten via de router en eventueel een losse switch om daar meer vaste aansluitingen te maken.

Wat jij bedoelt met netwerksplitter weet ik niet, maar mag toch niet hopen dat je een Y-splitter bedoelt. Dat gaat never werken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt een koopwoning. Je mag gaatje boren naar hartelust lijkt me?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

thunder8 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Volgens mij maak je het veel te moeilijk. Als je maar 1 UTP naar de berging kan trekken, verhuis je je router naar de meterkast naast de modem. Dan kan je 1 UTP vanuit je router naar de berging laten lopen en daar je server aansluiten. Krijg je meer apparatuur in de berging, zet je daar een switch tussen om in de berging meer aansluitingen te krijgen. En aangezien je router nu in de meterkast zit, kan je je woning verder aansluiten via de router en eventueel een losse switch om daar meer vaste aansluitingen te maken.

Wat jij bedoelt met netwerksplitter weet ik niet, maar mag toch niet hopen dat je een Y-splitter bedoelt. Dat gaat never werken.
Dit is de oplossing inderdaad.

En een Y-splitter... ja dat bestaat wél. Voor 100Mbps heb je namelijk maar 2 van de 4 aderparen nodig. Je kan dus 2x 100Mbps in 1 UTP kabel hebben.
Dat noemen ze een Cable Economizer. Zie: https://www.telec.nl/webs...-eth/category_pathway-154

Stamt nog uit de tijd dat 100Mbps vet snel was en kantoorpanden vaak een tekort aan outlets hadden voor de groeiende IT voorzieningen. Dan ging men dit soort splitters inzetten om 2 machines op 1 outlet aan te sluiten. (uiteraard ook de kant aan t patchpanel voorzien van zo'n ding, anders werkt t niet.)

Maargoed, dat is dus een kut oplossing, want 100Mbps zuigt.
Dan kan je nog beter een managed switch halen en twee VLAN's over 1 kabel laten gaan, dan heb je 500Mbps per richting.
En met de huidige techniek kan je zo'n switch vast ook wel vinden met 2,5Gbps of 5Gbps zodat je meer dan 1Gbps in beide richtingen hebt en er dus weinig meer van gaat merken, zelfs met de snelste internet verbindingen (consumentenlijnen , that is)
The Eagle schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:59:
Appartement, VVE, door algemene ruimtes gaan enzo... kan een issue zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 01-06-2023 10:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 11:03

SambalBij

We're all MAD here

Je kunt het met switches oplossen.
Zowel in de meterkast als de berging een managed switch, en dan over die ene kabel een VLAN trunk met zowel je interne netwerk als de verbinding tussen je modem en router.
Of gewoon je router in de meterkast plaatsen, en dan eventueel naast je interne LAN ook een DMZ VLAN naar je server over die trunk naar de berging.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:21
The Eagle schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:59:
Met een appartement zou het best lastig kunnen zijn als de berging niet direct aan het appartement zit en je dus via "algemene ruimtes"/buren moet.

In theorie kun je aan bieden kanten een managed switch gebruiken om de wan en lan via Vlans te splitsen en zo dus die 2 netwerken gescheiden te houden. Ik zou dan wel gaan voor een switch met liefst 2,5Gbit of snellere poorten, want veel verkeer zal 2 keer door die kabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

McKaamos schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Dit is de oplossing inderdaad.

En een Y-splitter... ja dat bestaat wél. Voor 100Mbps heb je namelijk maar 2 van de 4 aderparen nodig. Je kan dus 2x 100Mbps in 1 UTP kabel hebben.
Dat noemen ze een Cable Economizer. Zie: https://www.telec.nl/webs...-eth/category_pathway-154

Stamt nog uit de tijd dat 100Mbps vet snel was en kantoorpanden vaak een tekort aan outlets hadden voor de groeiende IT voorzieningen. Dan ging men dit soort splitters inzetten om 2 machines op 1 outlet aan te sluiten. (uiteraard ook de kant aan t patchpanel voorzien van zo'n ding, anders werkt t niet.)

Maargoed, dat is dus een kut oplossing, want 100Mbps zuigt.
Dan kan je nog beter een managed switch halen en twee VLAN's over 1 kabel laten gaan, dan heb je 500Mbps per richting.
En met de huidige techniek kan je zo'n switch vast ook wel vinden met 2,5Gbps of 5Gbps zodat je meer dan 1Gbps in beide richtingen hebt en er dus weinig meer van gaat merken, zelfs met de snelste internet verbindingen (consumentenlijnen , that is)

[...]

Appartement, VVE, door algemene ruimtes gaan enzo... kan een issue zijn.
Ken die klotedingen wel op mijn werk, maar voor een "leek" is een dergelijke oplossing niet alleen traag, maar ook vragen om problemen. Terwijl het simpel op te lossen is door gewoon de router in de meterkast op te nemen ipv in de berging. Van daar uit kan je simpel en zonder VLANS en andere complexe oplossingen alles aansturen. 1 UTP naar de server, rest in de woning. Als de router ook nog eens Wifi doet, dan is dat ook nog eens veel handiger met bereik.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
@McKaamos
Y-splitter bestaan niet.
Wat je hier beschrijft is in 1 kabel waar 8 aderparen inzitten 4 aderparen gebruiken voor een netwerkverbinding en de andere vier voor een tweede netwerkverbinding.
Dat kan maximaal tot 100Mbps en is een vreselijk lapmiddel en als TS een serverrack daar heeft zal hij vermoedelijk echt wel 1Gbps willen en geen 100Mbps.

@Stenvangrunsven
Gewoon zoals @thunder8 al zei, gewoon je router in de meterkast plaatsen en vandaar je serverrack in de berging van netwerk voorzien.
Dat is veel slimmer dan proberen een extra kabel te leggen of van die vreselijke lapmiddelen als twee 100Mbps lijnen over een kabel te laten lopen.

PS
Je weet hoop ik wel dat het niet is toegestaan om een netwerkkabel in dezelfde buis te trekken als waar VD draden voor het lichtnet inzitten?
Dat mag alleen als er geen VD draden maar een kabel inzit voor elektra.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sowieso geen netwerkkabel in dezelfde buis als elektra. Met STP zou het geen storing moeten opleveren, maar het is gewoon niet de bedoeling.

Ik zou een extra loze leiding aanleggen als dat gaat, of gewoon één UTP-kabel trekken. Pak CAT6, aan beide kanten indien nodig een switch. Je beperkt dan je theoretische maximumsnelheid per apparaat in het geval dat alle poorten op je switch volledig worden volgepompt (10x1Gb over een kabel die 'maar' 1Gb kan), maar dat komt zo goed als nooit voor en los je met twee losse kabels ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 13:39
Oon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:33:
Sowieso geen netwerkkabel in dezelfde buis als elektra. Met STP zou het geen storing moeten opleveren, maar het is gewoon niet de bedoeling.
Überhaupt is het niet toegestaan hoog- en laagvoltage te mengen in 1 buis. 1 groep max, 4x 2.5mm draden max in een 16mm buis (of 5x 1.5mm). 19mm buis 5 draden van 2.5mm.

Nu snap ik dat de TS niet wil of kan frezen, en gewoon een werkend netwerk wil, maar begrijp wel dat bij een brand/elektra verzekerings / schade kwestie hier zeker wel een opmerking over komt.

Draden kunnen warm worden, en die loze ruimte om de draden heen bevorderd ook koeling.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 01-06-2023 14:37 ]

Pagina: 1