Winload.efi errors na bios update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 13:28
Hoi allen,

Een tijdje geleden heb ik van mijn game pc ook mijn werkpc gemaakt.
Om te voorkomen dat mijn games onderhevig zijn aan bitlocker, heb ik voor de werkomgeving een losse schijf geinstalleerd met daarop windows 10, bitlocker en TPM beveiliging e.d.
Dit werkte prima, tot ik gisteren mijn bios voorzien heb van een update.

Nu heb ik constant de melding, na het dual boot menu voor de bitlocker omgeving, dat er een fout is opgetreden met winload.efi. De omgeving zonder bitlocker boot zonder problemen. Als ik vervolgens de bios in ga, eruit ga en de werk optie selecteer, boot ik door of krijg ik (soms) een bitlocker security key melding.

Als ik vervolgens inlog in mijn windows omgeving. Uit log en de pc uit zet begint het riedeltje opnieuw.

Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd en kom er maar niet uit. En het heeft dus wel gewerkt...:

Lijst in volgorde van uitvoering:
CSM - Enabled (legacy + uefi)
Secure boot - Disabled (keys verwijderd staat op status setup)
Boot optie 1: Windows bootmanager
Boot optie 2+: disabled
SFC /scannow
windows startup repair
CSM Disabled
Secure boot disabled
Secure boot enabled 'standaard'
CSM enabled UEFI

Hardwaren:
Asus tuf gaming X670E + 7800X3D
boot disk is een NVME
bitlocker disk is een 2,5" SSD
(overige specs lijken mij niet relevant)

Ik hoop dat iemand weet hoe ik van de winload.efi melding af kom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij een BIOS update kan het gebeuren dat je TPM gewist wordt, dan krijg je problemen met secureboot en bitlocker. Als de bootloader op de versleutelde SSD staat, verklaart dat de winload.efi melding, want dan zou de efi partitie ook daar kunnen staan.

Wat gebeurt er als je je werk SSD er helemaal uit haalt?

P.S. CSM altijd uitzetten, dat is alleen nodig als je hardware of software uit het jaar kruik werkend moet maken.

[ Voor 16% gewijzigd door nelizmastr op 03-06-2023 08:32 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Hallo @nelizmastr

De bootloader staat niet op de versleutelde schijf. De niet versleutelde installatie heeft ook nooit problemen met booten. Het werkelijk losmaken van de versleutelde schijf zie ik daarom ook het nut niet van in?

En de ps.... Je probeerd alles wat op internet staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

sus

is druk :+

Ja kan kijken om te booten met een win-install-stickje (even aanmaken met de media creation tool) en daar in het eerste scherm kiezen voor computer herstellen. Dan kiezen voor opstartherstel. Dat uiteraard doen zonder je werkende install aangesloten.

Je kan via diezelfde weg ook een cmd-omgeving starten en dan een nieuwe bootloader maken met bcdboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@sus
Dank voor de suggestie. De startup repair heb ik uitgevoerd. maar dit kan niet zonder de werkende installatie, daar staat namelijk de boot manager op?