Hoi allen,
Een tijdje geleden heb ik van mijn game pc ook mijn werkpc gemaakt.
Om te voorkomen dat mijn games onderhevig zijn aan bitlocker, heb ik voor de werkomgeving een losse schijf geinstalleerd met daarop windows 10, bitlocker en TPM beveiliging e.d.
Dit werkte prima, tot ik gisteren mijn bios voorzien heb van een update.
Nu heb ik constant de melding, na het dual boot menu voor de bitlocker omgeving, dat er een fout is opgetreden met winload.efi. De omgeving zonder bitlocker boot zonder problemen. Als ik vervolgens de bios in ga, eruit ga en de werk optie selecteer, boot ik door of krijg ik (soms) een bitlocker security key melding.
Als ik vervolgens inlog in mijn windows omgeving. Uit log en de pc uit zet begint het riedeltje opnieuw.
Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd en kom er maar niet uit. En het heeft dus wel gewerkt...:
Lijst in volgorde van uitvoering:
CSM - Enabled (legacy + uefi)
Secure boot - Disabled (keys verwijderd staat op status setup)
Boot optie 1: Windows bootmanager
Boot optie 2+: disabled
SFC /scannow
windows startup repair
CSM Disabled
Secure boot disabled
Secure boot enabled 'standaard'
CSM enabled UEFI
Hardwaren:
Asus tuf gaming X670E + 7800X3D
boot disk is een NVME
bitlocker disk is een 2,5" SSD
(overige specs lijken mij niet relevant)
Ik hoop dat iemand weet hoe ik van de winload.efi melding af kom!
Een tijdje geleden heb ik van mijn game pc ook mijn werkpc gemaakt.
Om te voorkomen dat mijn games onderhevig zijn aan bitlocker, heb ik voor de werkomgeving een losse schijf geinstalleerd met daarop windows 10, bitlocker en TPM beveiliging e.d.
Dit werkte prima, tot ik gisteren mijn bios voorzien heb van een update.
Nu heb ik constant de melding, na het dual boot menu voor de bitlocker omgeving, dat er een fout is opgetreden met winload.efi. De omgeving zonder bitlocker boot zonder problemen. Als ik vervolgens de bios in ga, eruit ga en de werk optie selecteer, boot ik door of krijg ik (soms) een bitlocker security key melding.
Als ik vervolgens inlog in mijn windows omgeving. Uit log en de pc uit zet begint het riedeltje opnieuw.
Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd en kom er maar niet uit. En het heeft dus wel gewerkt...:
Lijst in volgorde van uitvoering:
CSM - Enabled (legacy + uefi)
Secure boot - Disabled (keys verwijderd staat op status setup)
Boot optie 1: Windows bootmanager
Boot optie 2+: disabled
SFC /scannow
windows startup repair
CSM Disabled
Secure boot disabled
Secure boot enabled 'standaard'
CSM enabled UEFI
Hardwaren:
Asus tuf gaming X670E + 7800X3D
boot disk is een NVME
bitlocker disk is een 2,5" SSD
(overige specs lijken mij niet relevant)
Ik hoop dat iemand weet hoe ik van de winload.efi melding af kom!