Zonnepanelen - legaal en zonder keuring (BE)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timtom
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-10-2023
Op zowat elke website die zonnepanelen promoot, wordt gesteld dat installaties altijd moeten gekeurd worden. Dit is ontegensprekelijk niet het geval. Indien je bijvoorbeels een rekenmachine met een piepklein zonnepanneeltje op je dak legt, ben niet verplicht dit te laten keuren. Ook wanneer je een zonnepaneel op je auto legt en vervolgens met een verlengdraad een lamp in je huis laat branden, lijkt me een keuring niet verplicht. Er is dus een grens: niet alles moet gekeurd worden. Waar deze grens precies ligt, kan ik nergens terugvinden.

Kan er iemand aangeven waar deze grens dan precies ligt zowel in Nederland als in België zodat we de misvatting "alles moet gekeurd worden" eindelijk eens kunnen uitklaren?

Dank u!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Door wie zou dit gekeurd moeten worden volgens die websites? Heb je voorbeelden?
Gaat dit over België? Want ik NL zegt me dit niets.

[ Voor 38% gewijzigd door EWK op 31-05-2023 18:32 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Er bestaat geen (in NL) wettelijke keuringsplicht voor zonnepanelen.

Wel kan het zijn dat, bijv, je verzekeraar eisen stelt zoals een zogeheten scope 12 keuring.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timtom
Het AREI verplicht je dit. Verzekering verplicht je dit. Maar nergens is terug te vinden wanneer wel en wanneer niet. Lijkt wel een staatsgeheim te zijn, LOL

https://www.vlaanderen.be/arei-keuring-van-uw-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:36
Wanneer je de omvormer aan het elektriciteitsnet hangt moet er gekeurd worden in Vlaanderen. Zelfs met piepklein zonnepaneeltje, je maakt dus een verkeerde aanname dat er uitzonderingen of hogere limieten zouden zijn. Die zijn er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timtom
Ook wanneer de omvormer niet aan het net hangt, moet de ganse installatie volgens het AREI in Vlaanderen gekeurd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.fluvius.be/nl/contact?app-refresh=1685551678556

Misschien even hier vragen..

Of hier even kijken
https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de

De arei boeken in download form

[ Voor 39% gewijzigd door jack zomer op 31-05-2023 18:54 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

timtom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:46:
Ook wanneer de omvormer niet aan het net hangt, moet de ganse installatie volgens het AREI in Vlaanderen gekeurd worden!
Dan heb je toch zelf antwoord gegeven op eigen je vraag? In nl kennen we dit niet

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Dat is geen juist antwoord, want die keuring moet voor de netbeheerder. Als er geen aansluiting op het net is, dan is er ook geen netbeheerder nodig en hoef je daarvoor dus niet te keuren.
Kan dan wel weer zijn dat de brandverzekering moeilijk gaat doen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In NL gaan ook wat dingen veranderen:

https://solarmagazine.nl/...r-zonnepanelen-op-stallen

Via een hele grote U bocht qua dierenwelzijn.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timtom
Ik heb met 3 proffessionele elektrische installateurs en 4 proffessionele installateurs van zonnepanelen in Vlaanderen persoonlijk gesproken en alle 7 hebben me gegarandeerd dat ook off-grid installaties in Vlaanderen gekeurd moeten worden. Maar de voorwaarden, regels en uitzonderingen ontgaan precies iedereen. Wanneer mensen die dagdagelijks zonnepanelen installeren het antwoord op deze vraag zelfs niet kennen, gaan we er door wat te filosoferen ook niet uitkomen, vrees ik. En laat ons duidelijk zijn: niet alles moet gekeurd worden. Daarom wordt het wel eens hooooog tijd deze vraag uit te klaren, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

timtom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:06:
Ik heb met 3 proffessionele elektrische installateurs en 4 proffessionele installateurs van zonnepanelen in Vlaanderen persoonlijk gesproken en alle 7 hebben me gegarandeerd dat ook off-grid installaties in Vlaanderen gekeurd moeten worden. Maar de voorwaarden, regels en uitzonderingen ontgaan precies iedereen. Wanneer mensen die dagdagelijks zonnepanelen installeren het antwoord op deze vraag zelfs niet kennen, gaan we er door wat te filosoferen ook niet uitkomen, vrees ik. En laat ons duidelijk zijn: niet alles moet gekeurd worden. Daarom wordt het wel eens hooooog tijd deze vraag uit te klaren, denk ik.
Juridisch is dit helemaal niet zo moeilijk, NL of BE maakt niet uit. Er is geen verbod om je brommer op te voeren, dat mag probleemloos mits je deze alleen gebruikt op je eigen erf. Het wordt een ander verhaal als je op de openbare weg komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Wij van wc-eend…. Alle 7 zijn ze dus fout.
Geen aansluiting = niks te maken met een netbeheerder = geen keuring verplicht.
Wel aansluiting = netbeheerder = keuring

Het kan eigenlijk niet duidelijker zijn dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

luukske schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:15:
Wij van wc-eend…. Alle 7 zijn ze dus fout.
Geen aansluiting = niks te maken met een netbeheerder = geen keuring verplicht.
Wel aansluiting = netbeheerder = keuring

Het kan eigenlijk niet duidelijker zijn dan dit.
Met het verschil dat we in NL geen keuring kennen en daar wettelijk ook geen grondslag voor hebben.

Dit is een stukje geschiedenis. Vroeger ( lees voor de WO II), legde het energiebedrijf ook je huisinstallatie aan. Dat is op gegeven moment verandert qua liberalisering, ook externe partijen mochten dat ook gaan doen. Maar het energiebedrijf deed wel de keuring. Op een gegeven moment hebben de energiebedrijven die keuringen stop gezet omdat ze het teveel geld kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Ja, klopt, die regels gelden in Vlaanderen.
Hier worden die keuringen door privé firma’s gedaan en kost het de eindgebruiker dus geld. De netbeheerder is alleen geïnteresseerd in het afgetekende formuliertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timtom
1) De regels staan in het AREI en het AREI is onderdeel van de wet. Maar de exacte voorwaarden en uitzonderingen worden vakkundig verzwegen. Ik heb de 3 dikke boeken van het AREI gelezen (enkel boek 1 is van toepassing) en helaas ... geen antwoord op mijn vraag.

2) Ik betwijfel sterk dat een helpdeskmedewerker van netbeheerder Fluvius je gaat aanleren hoe je de wetgeving legaal kunt omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

luukske schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:51:
Ja, klopt, die regels gelden in Vlaanderen.
Hier worden die keuringen door privé firma’s gedaan en kost het de eindgebruiker dus geld. De netbeheerder is alleen geïnteresseerd in het afgetekende formuliertje.
De nebeheerder heeft hier in NL niets, maar dan ook helemaal niets te vertellen over de installatie na de de meter. De overheid feitelijk ook niets, bij aanleg moet je aan bepaalde eisen voldoen volgens het bouwbesluit maar daarna is het vrijheid, blijheid... Geen hond die het ooit nog controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:37
Elia vereist pas verregaande documentatie bij installaties vanaf type B, dat is 1 MW of meer.
En dan wordt het erg verwarrend, want er zijn 10? lokale netbeheerders, en die werken allemaal iets anders. Maar de koepel Synergrid zou dat moeten oplossen. Toch? Kortom, chaos.

Maar er is wel een hele procedure, zie 5.2, met veel stappen. gelukkig is er voor <10kVA (helft op 1 fase) een verkorte procedure, zie 5.3.

Met stap keuring en melding!
STAP 4 : Keuring
De DNG moet de elektriciteitsproductie-installatie laten keuren door een erkend controleorganisme. De
lijst van erkende controleorganismen voor elektrische installaties is beschikbaar op de website van de
FOD Economie16.
De inspecteur van het erkend organisme controleert de conformiteit van de elektriciteitsproductieinstallatie met de voorschriften van het AREI.
De conformiteitsverklaring is een noodzakelijke voorwaarde om de elektriciteitsproductie-installatie te
mogen melden bij de DNB en in gebruik te mogen nemen
Maar volgens mij bedoelt @timtom de "Gelijkvormigheidscontrole", of niet?

Dat staat volgens mij hier:
Elke elektrische installatie op lage of zeer lage spanning zoals bepaald in de delen 1. en 2. van dit Boek, zelfs gevoed door een privé-installatie zoals de vaste, verplaatsbare of mobiele stroomgeneratoren, behalve echter de installaties op zeer lage gelijkspanning gevoed uitsluitend door batterijen, accumulatoren, accumulatoren-batterijen die niet onder het toepassingsgebied van hoofdstuk 7.103. vallen, fotovoltaïsche cellen of andere gelijkaardige bronnen, moet voor de ingebruikname van deze installatie het voorwerp uitmaken van een gelijkvormigheidscontrole met de voorschriften van dit Boek.
De gelijkvormigheidscontroles moeten ter plaatse worden uitgevoerd hetzij door een erkend organisme, hetzij door de overheid hiervoor bevoegd of ermee belast volgens de voorschriften van hoofdstuk 6.3.
De gelijkvormigheidscontrole van elektrische installaties moet buiten spanning gebeuren en omvat:
− de administratieve controles;
− de visuele controles;
− de controles door beproeving;
− de controles door meting.
Dat lijkt mij vrij helder.
Elke elektrische installatie op lage of zeer lage spanning zoals bepaald in de delen 1. en 2.
En dan heeft deel 1 een hoop uitzonderingen. Voertuigen, schepen, militairen, serverparken :? en netbeheerders en mijnen etc. Die hebben vast andere/scherpere regels.

Ik heb toevallig zoiets uit moeten zoeken voor mijn werk voor een product in energieproductie. Daarom weet deze nederlander hiervan.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 31-05-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
timtom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:56:
[...]

1) De regels staan in het AREI en het AREI is onderdeel van de wet. Maar de exacte voorwaarden en uitzonderingen worden vakkundig verzwegen. Ik heb de 3 dikke boeken van het AREI gelezen (enkel boek 1 is van toepassing) en helaas ... geen antwoord op mijn vraag.

2) Ik betwijfel sterk dat een helpdeskmedewerker van netbeheerder Fluvius je gaat aanleren hoe je de wetgeving legaal kunt omzeilen.
Zoals ik het begreep, als je het zelf aanlegt hoeven ze geen keuring door gecertificeerde persoon. Anders wel.

Je moet ze wel altijd aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Ook als je zelf je zonnepanelen installeert en de omvormer aan het net hangt, dan moet die installatie gekeurd worden hier in Vlaanderen. Sterker nog, bij elke wijziging aan je zekeringkast moet je hier herkeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door luukske op 31-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timtom
jeroen3 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:43:
Elia vereist pas verregaande documentatie bij installaties vanaf type B, dat is 1 MW of meer.
En dan wordt het erg verwarrend, want er zijn 10? lokale netbeheerders, en die werken allemaal iets anders. Maar de koepel Synergrid zou dat moeten oplossen. Toch? Kortom, chaos.

Maar er is wel een hele procedure, zie 5.2, met veel stappen. gelukkig is er voor <10kVA (helft op 1 fase) een verkorte procedure, zie 5.3.

Met stap keuring en melding!

[...]

Maar volgens mij bedoelt @timtom de "Gelijkvormigheidscontrole", of niet?

Dat staat volgens mij hier:

[...]

Dat lijkt mij vrij helder.
Elke elektrische installatie op lage of zeer lage spanning zoals bepaald in de delen 1. en 2.
En dan heeft deel 1 een hoop uitzonderingen. Voertuigen, schepen, militairen, serverparken :? en netbeheerders en mijnen etc. Die hebben vast andere/scherpere regels.

Ik heb toevallig zoiets uit moeten zoeken voor mijn werk voor een product in energieproductie. Daarom weet deze nederlander hiervan.
Hartelijk dank voor je bijdrage!

Er is inderdaad een verschil indien je stroom wil terugsturen op het net. Dan ben je in België in alle gevallen onderhevig aan een keuring alsook de regels van de netbeheerder. Dat is duidelijk. Maar wanneer je dit niet doet, is het helaas niet zo helder, die 3 dikke boeken vol stijf taalgebruik.

Het AREI definieert zeer lage gelijkspanning als spanningsgebieden in gelijkstroom kleiner of gelijk aan 50 Volt.
Dit zijn nominale waarden; m.a.w. gemiddelde waarden.
(AREI Boek 1 - INSTALLATIES OP LAAGSPANNING EN OP ZEER LAGE SPANNING − DEEL 2 BEGRIPPEN EN DEFINITIES pagina 14)

Kan ik dan concluderen dat ik zorgeloos duizenden zonnepanelen op mijn dak mag leggen zolang ik onder de 50 Volt blijf?

Het ganse AREI is opgebouwd rond 1 punt: veiligheid. Moet ik dan concluderen dat de overheid liever heeft dat ik mijn gans huis op 50 volt gelijkstroom draai i.p.v. bijboorbeeld 24 Volt wisselstroom? Dit lijkt me compleet absurd. Eén paneel op 60 volt moet dan gekeurd worden en 10.000 panelen op 50 volt niet? Vreemd!

Dan volgt er nog een ander probleem: In principe wordt bij een keuring alles gekeurd tot aan het stopcontact (of de lamp, boiler, etc.) Wat je in het stopcontact steekt, is in principe van geen belang en niet onderhevig aan een keuring, met enkele uitzonderingen zoals een kookfornuis.

Indien ik nu overal (behalve in vochtige ruimtes) stopcontacten plaats van 50 Volt gelijkstroom en iemand laadt zijn elektrische fiets op in zulk stopcontact met een fietsbatterij van 60 Volt. Overtreedt die fietser dan de wet. Overtreed ikzelf dan de regels? Hoe moet die fietser dat weten? Hoe moet ik dit voorkomen? Als hierdoor mijn gans huis afbrandt. Wie is dan verantwoordelijk? Moet ik dan elk toestel openvijzen om na te gaan dat er geen transformator inzit? Of mag dit gewoon? Zo ja, dan steek ik toch 'simpelweg' toestellen met (ingebouwde) transformatoren of omvormers in zulke een 50 Volt-stopcontacten! Niet vergeten dat intern het merendeel in je huis op minder dan 50 Volt gelijkstroom werkt (tv, laptop, gsm, ledlampen, etc.)

Dus toch niet zo helder, als je het me vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:37
Uhm, ja je moet alles laten keuren. De uitzondering zou zijn bijvoorbeeld een 24v system zoals in je camper. Maar als je dan weer 230V in je camper gebruikt moet je dat weer wel keuren, maar wellicht is ergens een andere uitzondering die een kleine inverter van 1000W of een ecoflow niet laat meetellen.

Van wat ik zo lees moet je zelfs een SELV systeem in je huis keuren.

Hoe zit dit in de realiteit, laat iedereen braaf elke 5 jaar de woning keuren? En alle andere gebouwen elk jaar?
Lijkt mij nogal onhaalbaar als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

luukske schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:52:
... dan moet die installatie gekeurd worden hier in Vlaanderen. Sterker nog, bij elke wijziging aan je zekeringkast moet je hier herkeuren.
En dat doen alle Belgen ook braaf? Bij iedere wijziging aan je elektrische huisinstallatie (groot of klein), laat je een 'expert' opdraven, betaalt die braaf voor een of 't ander rapport en die meldt dat bij een overheidsinstantie en je mag de boel gebruiken? O-)

Dat er überhaupt zoveel technisch onderlegde keuringspersonen rondlopen in België. Of zijn de wachttijden enkele jaren? :+

Of gaat het in de praktijk toch ff anders? :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Praktijk gaat inderdaad net even anders, er is geen hond die voor bijvoorbeeld een groep bijplaatsen een herkeuring gaat aanvragen. En niemand gaat dat straffen, want hoe kun je als netbeheerder weten of een eindgebruiker een dergelijke wijziging doet? Niet dus.
Voor een netgekoppelde omvormer en zonnepanelen ligt dat anders. Ze kunnen aan de meterstanden en satellietbeelden zien of er een installatie ligt en de netbeheerder neemt daar ook effectief actie op.
Pagina: 1