Elia vereist pas verregaande documentatie bij installaties vanaf type B, dat is 1 MW of meer.
En dan wordt het erg verwarrend, want er zijn 10? lokale netbeheerders, en die werken allemaal iets anders. Maar de koepel Synergrid zou dat moeten oplossen. Toch?
Kortom, chaos.
Maar er is wel een hele procedure,
zie 5.2, met veel stappen. gelukkig is er voor <10kVA (helft op 1 fase) een verkorte procedure, zie 5.3.
Met stap keuring en melding!
STAP 4 : Keuring
De DNG moet de elektriciteitsproductie-installatie laten keuren door een erkend controleorganisme. De
lijst van erkende controleorganismen voor elektrische installaties is beschikbaar op de website van de
FOD Economie16.
De inspecteur van het erkend organisme controleert de conformiteit van de elektriciteitsproductieinstallatie met de voorschriften van het AREI.
De conformiteitsverklaring is een noodzakelijke voorwaarde om de elektriciteitsproductie-installatie te
mogen melden bij de DNB en in gebruik te mogen nemen
Maar volgens mij bedoelt @
timtom de "Gelijkvormigheidscontrole", of niet?
Dat staat volgens mij hier:
Elke elektrische installatie op lage of zeer lage spanning zoals bepaald in de delen 1. en 2. van dit Boek, zelfs gevoed door een privé-installatie zoals de vaste, verplaatsbare of mobiele stroomgeneratoren, behalve echter de installaties op zeer lage gelijkspanning gevoed uitsluitend door batterijen, accumulatoren, accumulatoren-batterijen die niet onder het toepassingsgebied van hoofdstuk 7.103. vallen, fotovoltaïsche cellen of andere gelijkaardige bronnen, moet voor de ingebruikname van deze installatie het voorwerp uitmaken van een gelijkvormigheidscontrole met de voorschriften van dit Boek.
De gelijkvormigheidscontroles moeten ter plaatse worden uitgevoerd hetzij door een erkend organisme, hetzij door de overheid hiervoor bevoegd of ermee belast volgens de voorschriften van hoofdstuk 6.3.
De gelijkvormigheidscontrole van elektrische installaties moet buiten spanning gebeuren en omvat:
− de administratieve controles;
− de visuele controles;
− de controles door beproeving;
− de controles door meting.
Dat lijkt mij vrij helder.
Elke elektrische installatie op lage of zeer lage spanning zoals bepaald in de delen 1. en 2.
En dan heeft deel 1 een hoop uitzonderingen. Voertuigen, schepen, militairen, serverparken

en netbeheerders en mijnen etc. Die hebben vast andere/scherpere regels.
Ik heb toevallig zoiets uit moeten zoeken voor mijn werk voor een product in energieproductie. Daarom weet deze nederlander hiervan.
[
Voor 4% gewijzigd door
jeroen3 op 31-05-2023 20:48
]