Restocking fee na verkeerd adres op levering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 13:02
Ik heb als particulier een regenton besteld. Om één of andere reden is de straat versprongen bij het afrekenen. Dit gebeurt wel eens met van die automatisch invullen functionaliteiten die reeds ingevulde informatie overschrijven 8)7 (vreselijke feature). Hier ben ik mij altijd wel van bewust en ik controleer dit altijd voor inzenden. Dat had ik dit keer ook gedaan dacht ik...

In ieder geval duurt de levering wat lang en pas een week later krijg ik een verzendbevestiging die meteen aangaf retour te gaan. Ik zie ook een fout adres. Heb daarop meteen contact opgenomen met de shop met vermelding van het correcte adres. Ik krijg als antwoordt dat men een bedrag wilt voor retourneren, opnieuw versturen en een boete. Dit bedrag ligt weliswaar een pak hoger dan de normale verzendkosten. Ik heb aangegeven dat ik de normale verzenkosten nog eens wou betalen maar dat het daarbij stopt. Ze hebben daarop het order geannuleerd en het eerder genoemde bedrag ingehouden van de terugbetaling.

Dit is een vrij specifieke case. Maar het lijkt mij dat dit gewoon neerkomt op een retournering? In zo'n geval is de shop mij verschuldigd de volledige kosten incl. transport te vergoeden, toch? Het zou fijn zijn om dat even bevestigd te zien dan kan ik dat naar hun schermen. Voor de duidelijkheid ik noch iemand anders hebben de goederen ooit in ontvangst genomen. Afaik zijn de goederen niet verder dan het distributiecentrum geraakt.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 31-05-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

En je hebt de algemene voorwaarden van de webshop al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

larsg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:57:
Ik heb als particulier een regenton besteld. Om één of andere reden is de straat versprongen bij het afrekenen. Dit gebeurt wel eens met van die automatisch invullen functionaliteiten die reeds ingevulde informatie overschrijven 8)7 (vreselijke feature). Hier ben ik mij altijd wel van bewust en ik controleer dit altijd voor inzenden. Dat had ik dit keer ook gedaan dacht ik...

In ieder geval duurt de levering wat lang en pas een week later krijg ik een verzendbevestiging die meteen aangaf retour te gaan. Ik zie ook een fout adres. Heb daarop meteen contact opgenomen met de shop met vermelding van het correcte adres. Ik krijg als antwoordt dat men een bedrag wilt voor retourneren, opnieuw versturen en een boete. Dit bedrag ligt weliswaar een pak hoger dan de normale verzendkosten. Ik heb aangegeven dat ik de normale verzenkosten nog eens wou betalen maar dat het daarbij stopt. Ze hebben daarop het order geannuleerd en het eerder genoemde bedrag ingehouden van de terugbetaling.

Dit is een vrij specifieke case. Maar het lijkt mij dat dit gewoon neerkomt op een retournering? In zo'n geval is de shop mij verschuldigd de volledige kosten incl. transport te vergoeden, toch? Het zou fijn zijn om dat even bevestigd te zien dan kan ik dat naar hun schermen. Voor de duidelijkheid ik noch iemand anders hebben de goederen ooit in ontvangst genomen. Afaik zijn de goederen niet verder dan het distributiecentrum geraakt.

Alvast bedankt!
Ik weet zo niet of dat gebruikelijk is in België of wat er op hun site staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de reacties alvast!
Barrycade schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:59:
En je hebt de algemene voorwaarden van de webshop al gelezen?
Ja daar staat geen bedrag in vermeld. Ook staat er enkel in dat herroepen niet van toepassing is bij diensten/maatwerk. Daarvan is hier geen sprake. Natuurlijk zijn de AGV maar zoveel, het gaat mij om wat de wet zegt.
Hackus schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:

Ik weet zo niet of dat gebruikelijk is in België of wat er op hun site staat.
Het is wel gekocht bij een NL shop, dan is NL recht wel van toepassing denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
larsg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:08:
Het is wel gekocht bij een NL shop, dan is NL recht wel van toepassing denk ik?
Dan kán Nederlands recht van toepassing zijn, maar dat hoeft niet. Als je kocht als consument en er is geen rechtskeuzebeding opgenomen in de AV of overeengekomen, dan kun je waarschijnlijk een beroep doen op Belgisch recht in geval van koop bij een webshop die levert in België.

Dat volgt uit art. 6 van de EU Rome I verordening. Een tussenvorm kan zijn dat Nederlands recht van toepassing is, maar jij beschermd wordt door die bepalingen uit het Belgisch recht die je als consument onder Belgisch recht hadden beschermd.

Onder Nederlands recht is dit overigens vrij simpel: je kunt herroepen voor je de regenton hebt ontvangen. En waarschijnlijk geldt dat in België ook gezien overweging 40 in EU richtlijn 2011/83.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overweging 40 in richtlijn 2011/83:
(...) Bij verkoopovereenkomsten dient de herroepingstermijn te verstrijken 14 dagen na de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. Bovendien dient de consument de mogelijkheid te hebben zijn herroepingsrecht uit te oefenen voordat hij de goederen fysiek in bezit krijgt. (...)
In Nederland volgt dat uit art. 6:230o BW gezien de memorie van toelichting daarbij op pagina 37:
De formulering «tot een termijn van veertien dagen is verstreken» verduidelijkt dat een consument kan ontbinden totdat de specifiek gestelde termijn is verstreken. Dit betekent bij een consumentenkoop dat een consument kan ontbinden voordat hij de zaak heeft ontvangen (overweging 40). Overigens is deze uitleg ook al in de Nederlandse jurisprudentie aangenomen (Zie o.m. Rb Assen 15 maart 2011, LJN BP8079 en Rb Alkmaar 16 november 2011, LJN BU6789). Het tijdstip waarop deze termijn begint te lopen, hangt af van de aard en inhoud van de overeenkomst. Dit wordt in een aantal onderdelen verder uitgewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 31-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
larsg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:57:
Maar het lijkt mij dat dit gewoon neerkomt op een retournering?
Overigens kun je hiervoor ook contact opnemen met het ECC in België:

https://commission.europa...entres-network-ecc-net_nl

Dat is waarschijnlijk doelmatiger dan zelf in de weer gaan om het geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@Real enorm bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat zijn al hele wat nuttige artikels om mee te schermen :)

In de AGV staat NL vermeld voor geschillen, daar schuil ik momenteel achter. Ik heb deze opgenomen in een reactie naar de shop. Benieuwd alvast naar de reactie.
Pagina: 1