Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-07 00:06
Momenteel bezig met het samenstellen van een home server.

Ik had daar eerst een AM4 bord voor gekozen van asrock rack: X570D4I-2T

Dit heeft een beetje mijn voorkeur. Maar ik ben bang dat er niet lang genoeg security updates zullen zijn voor AM4/X570.

Ik wil de hardware minstens 5 jaar draaiend hebben. Is dan een consumenten bordje voor AM5 een beter idee? Er is momenteel nog geen mini ITX server bord voor AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe zie jij security updates precies voor je? Als je doelt op hardare level CVE's worden daar vrijwel altijd op software niveau patches voor gemaakt, dus het lijkt me wat dat betreft belangrijker een software platform te kiezen dat >5j support heeft dan naar de hardware te kijken.

Wil je een garantie op support, dan moet je een commerciële server met supportcontract aanschaffen. Bijv. een HPE Microserver Gen10 Plus met een carepack erop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
nelizmastr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:02:
Hoe zie jij security updates precies voor je? Als je doelt op hardare level CVE's worden daar vrijwel altijd op software niveau patches voor gemaakt, dus het lijkt me wat dat betreft belangrijker een software platform te kiezen dat >5j support heeft dan naar de hardware te kijken.
Eigenlijk gaat het mij vooral om dat type patches. Ik zie nu inderdaad ook dat die vaak via software worden opgelost. Het software platform dat ik ga gebruiken in Truenas Scale. Dat draait op Linux. Denk dat ik wel kan verwachten dat Linux de komende jaren nog fixes zal uitbrengen voor die hardware CVE's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

roccothehelper schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Eigenlijk gaat het mij vooral om dat type patches. Ik zie nu inderdaad ook dat die vaak via software worden opgelost. Het software platform dat ik ga gebruiken in Truenas Scale. Dat draait op Linux. Denk dat ik wel kan verwachten dat Linux de komende jaren nog fixes zal uitbrengen voor die hardware CVE's?
De Debian developers zullen dat wel implementeren, dus zolang je de OS laag ook bijhoudt zit dat wel snor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
nelizmastr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:27:
[...]

De Debian developers zullen dat wel implementeren, dus zolang je de OS laag ook bijhoudt zit dat wel snor.
thanks, had toch even confirmatie nodig :o ik ga gewoon voor het "verouderde" am4. Dan kan ik over een jaar mijn huidige desktop CPU daar ook in overbrengen. Dat moederbord is gewoon stukken handiger.