RAM upgrade + CPU upgrade: kan dit en helpt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 07:52
Hi Tweakers!

Ik heb mijn PC weer eens uit de kast gehaald en hier en daar al wat upgrades gedaan. Daarnaast heb ik een RX 570 4gb van V&A gehaald om weer wat games te spelen.
Het gaat hier vooral om WoW, Civilization VI, Tropico 4, Sims 4, Planet Coaster.
In de toekomst misschien Diablo IV en Company of heroes 3.
Verder speel ik grafische zware spellen (Hogwarts Legacy, Elden Ring, God of war etc) op mijn PS5 en dat zal denk ik wel voorlopig zo blijven.

Huidig systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 156,94€ 156,94
1MoederbordenMSI B250M Mortar€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 156,94

Hier en daar merk ik nog wat stotteringen.

Ik zit er daarom aan te denken om over te stappen op een AM4 bord met een 5600 (x) en ook wat RAM toe te voegen, of te vervangen
Het liefst zo goedkoop mogelijk, met in het oog houdende dat als ik games blijf spelen, ik in de toekomst de Rx 570 wel wil vervangen voor een 6650 XT of wellicht zelfs een 6700 XT of van de nieuwe 7000 serie.
Als ik dat doe verwacht ik dat dat eind 2023 of halverwege 2024 zal zijn.

Echter heb ik wat vragen over de comptabiliteit en praktische nut van upgrades.

RAM upgrade
Zoals gezegd heb ik nu 8 GB van het setje https://tweakers.net/pric...x-cmk8gx4m2b3000c15r.html. Nu heb ik in mijn inziens twee opties: ik stap over naar 32 GB of ik prik er 2x 8GB van hetzelfde soort setje (maar dus per module wel iets groter, 8gb vs 4 gb) bij: https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2b3000c15.html. Dit scheelt mij een paar tientjes en het lijkt mij dat 24 GB ook zeker nog wel genoeg is de komende tijd (met mijn use-case in het achterhoofd).

Nu vraag ik me af, mede vanwege de technische interesse:
  • Kan dit?
  • Is er een performance verschil t.o.v. het hele setje te vervangen en 32 GB te nemen?
  • Mijn RAM gebruik tijden games ligt tegen de 6500 mb, ga ik dan wel echt performance increase merken met deze games met meer RAM?
Ik kon het op internet niet goed vinden, daar kwam ik voornamelijk heisa over single, dual en quad channel tegen.

CPU upgrade
Het andere wat ik mij afvraag, en ook daarover was het internet niet geheel eensgezind. Is CPU utilization.
Met MSI afterburner merk ik bv. in WoW dat de CPU wel richting de 70-80% utilization gaat, en de GPU schommelt steeds tussen 99% en 65% (flikkert nogal heen en weer). Dus hierbij zou ik zeggen: CPU upgrade gaat je hier zeker weten goed bij doen qua FPS.
Bij bijv. Civilization staat de GPU constant op 99/100% en de CPU rond de 50%, hier zou ik dan zeggen, je gaat weinig merken qua FPS van de upgrade.
Is deze redenatie correct?

Ik zou verder op dit uitkomen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 126,13€ 126,13
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-E WIFI€ 134,23€ 134,23
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 260,36

Wat is je budget?
Rond de 300

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn monitor is 1440p 60hz (niet echt een game monitor, meer voor werk).

Hoor graag advies en misschien leer ik ook nog wel wat :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 16:10
Haperingen zijn waarschijnlijk frame drops. Die krijg je wanneer je cpu het niet kan bijbenen (of bij VRAM swaps maar dat lijkt me hier niet aan de orde). Daar ga je wel plezier aan beleven. Tevens zullen je laadtijden in Civilization flink verbeteren.

Waar dit inderdaad niet voor gaat helpen is je gemiddelde fps, in ieder geval niet wanneer je gpu load nu al boven de 90% zit. Maar ik denk niet dat de upgrade zinloos is. Verder is het niet erg wanneer je gpu maximaal wordt belast, dat is vooral goed.

Mbt ram: Verschillende sets combineren is vragen om stabiliteitsproblemen. Er is nog een optie; een nieuwe set van 2x 8 GB voor totaal 16GB. In de meeste games nog altijd voldoende. Zeker voor de games die jij hier noemt. Games gebruiken wel snel meer dan 8GB, mits je dat hebt, maar niet snel meer dan 16GB (ook al heb je 32 GB). Dit komt mede door de hoeveelheid VRAM op je videokaart.

Ter referentie; mijn 2e game pc is een 5600 icm 16GB geheugen en een GTX 1070 en op full hd draait hij tot nu toe alles prima. Zie https://www.userbenchmark.com/UserRun/57829347 . Hiervoor zat er een 2500K in, die volgens mij vergelijkbaar presteert met je G4560, en toen waren er wat games waarbij de cpu een bottleneck werd.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2023 13:45 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
Stomme vraag misschien, maar staan je games nog op een harde schijf, of op een SSD? Dat kan ook weer wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
sdk1985 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:42:
Haperingen zijn waarschijnlijk frame drops. Die krijg je wanneer je cpu het niet kan bijbenen (of bij VRAM swaps maar dat lijkt me hier niet aan de orde). Daar ga je wel plezier aan beleven. Tevens zullen je laadtijden in Civilization flink verbeteren.

Waar dit inderdaad niet voor gaat helpen is je gemiddelde fps, in ieder geval niet wanneer je gpu load nu al boven de 90% zit. Maar ik denk niet dat de upgrade zinloos is. Verder is het niet erg wanneer je gpu maximaal wordt belast, dat is vooral goed.

Mbt ram: Verschillende sets combineren is vragen om stabiliteitsproblemen. Er is nog een optie; een nieuwe set van 2x 8 GB voor totaal 16GB. In de meeste games nog altijd voldoende. Zeker voor de games die jij hier noemt. Games gebruiken wel snel meer dan 8GB, mits je dat hebt, maar niet snel meer dan 16GB (ook al heb je 32 GB). Dit komt mede door de hoeveelheid VRAM op je videokaart.

Ter referentie; mijn 2e game pc is een 5600 icm 16GB geheugen en een GTX 1070 en op full hd draait hij tot nu toe alles prima. Zie https://www.userbenchmark.com/UserRun/57829347 . Hiervoor zat er een 2500K in, die volgens mij vergelijkbaar presteert met je G4560, en toen waren er wat games waarbij de cpu een bottleneck werd.
Ja ik denk inderdaad dat die frame drops ook door de CPU komen.
Gemiddelde FPS zal wel iets omhoog gaan omdat je die drops minder hebt, maar het zal idd voornamelijk stabieler zijn dan (?)
m.b.t RAM: helaas is hetzelfde setje in 2x 4gb niet meer beschikbaar, vanadaar dat ik de 2x 8GB linkte.
Compabiliteits issues ben ik mee bekend, maar ik dacht dat dat vooral om merk + geheugesnelheid +timings gaat, maar dus ook om modulegrootte?
In dat geval denk ik dat ik beter €25 meer kan uitgeven om een nieuw 32 GB setje aan te schaffen, is ook geen ramp, maar ik dacht als ik met een toevoegen van 2x 8GB ook al voorzien ben dan is dat mooi meegenomen.
ruftman schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:47:
Stomme vraag misschien, maar staan je games nog op een harde schijf, of op een SSD? Dat kan ook weer wat schelen.
Mijn games staan op een recent gekochte NVMe SSD: https://tweakers.net/pric...442/kingston-nv2-1tb.html. Wel op een PCIe 3.0 aansluiting, maar denk niet dat dat veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Jamesl Qua PCIe 3.0 tegenover 4.0 ga je weinig verschil merken met games. Zelf voor mijn gamepc specifiek vanwege budget gekozen voor een 3.0 variant.

Probleem bij je pc is denk ik vooral dat zowel de GPU als CPU niet heel veel ruimte geven. En ook je ram geheugen is tegenwoordig wat karig.
Dan kom je al op een grotere upgrade uit. Maar dat ben ik.
Zou zelf niet gaan voor 32GB aan ram geheugen voor deze pc. 16GB is meer dan genoeg.
Ga je echt high end met alles, dan zou ik wel weer 32GB aanraden.
Zou de 2x 4GB vervangen voor 2x 8GB om eerlijk te zijn. Verschillende chips, merken enzovoorts gaan je waarschijnlijk wel problemen geven en dat is zonde.
Weet niet wat de laatste snelste CPU is voor dat bord, wellicht dat dat nog een mogelijkheid is.
Daarnaast een wat nieuwere GPU, maar ook in mijn ogen dan weer niet laatste meest luxe.
Kijk ook vooral naar wat Diablo IV vraagt voor minimum en aangeraden hardware.

Als ik je onderzoek zo lees, heeft de ene keer je CPU het zwaar en de andere keer je GPU. Vandaar hetgeen ik aan raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Arunia schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:22:
@Jamesl Qua PCIe 3.0 tegenover 4.0 ga je weinig verschil merken met games. Zelf voor mijn gamepc specifiek vanwege budget gekozen voor een 3.0 variant.

Probleem bij je pc is denk ik vooral dat zowel de GPU als CPU niet heel veel ruimte geven. En ook je ram geheugen is tegenwoordig wat karig.
Dan kom je al op een grotere upgrade uit. Maar dat ben ik.
Zou zelf niet gaan voor 32GB aan ram geheugen voor deze pc. 16GB is meer dan genoeg.
Ga je echt high end met alles, dan zou ik wel weer 32GB aanraden.
Zou de 2x 4GB vervangen voor 2x 8GB om eerlijk te zijn. Verschillende chips, merken enzovoorts gaan je waarschijnlijk wel problemen geven en dat is zonde.
Weet niet wat de laatste snelste CPU is voor dat bord, wellicht dat dat nog een mogelijkheid is.
Daarnaast een wat nieuwere GPU, maar ook in mijn ogen dan weer niet laatste meest luxe.
Kijk ook vooral naar wat Diablo IV vraagt voor minimum en aangeraden hardware.

Als ik je onderzoek zo lees, heeft de ene keer je CPU het zwaar en de andere keer je GPU. Vandaar hetgeen ik aan raad.
Vandaar dat ik ook neig naar upgrade naar een B550 bord met een Ryzen 5600 processor, ik ga niet meer investeren in een processor voor dit bord, lijkt me zonde van het geld..(?)
Mijn vraag/interesse was deels ook of ik bij 8gb setje 16gb bij kan prikken als merk, timings etc. wel hetzelfde blijft.

edit: huidig mobo toegevoegd, dit is ook een oudje, daar kunnen vgm ook geen 8/9th gen intels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Jamesl Ik had daar inderdaad nog niet naar gekeken. Nieuwste snelste CPU is ook van 4 generaties geleden en dan nog niet eens een goede generatie zeg maar. Dus inderdaad zonde van het geld.

Bijprikken met 16GB zou ik zelf niet doen. Denk dat je dan toch ook tegen problemen aan gaat lopen. veelal doe je maal 2. Er is een tijd bij Intel geweest dat je triple channel had geloof ik, maar dat is al even terug.
Maar dat is even een gevoel of je dat wel of niet moet doen.
Daarnaast vraag ik me af of je RAM wel echt vol loopt. Anders is het hoe dan ook zonde.
Die B550 met Ryzen 5600 is volgens mij een prima keuze. Daar 16GB in stoppen (of 32GB als dat niet veel duurder is) en ik raad dan toch aan om een andere desnoods 2e hands grafische kaart te nemen. Ook die loopt tegen zijn max aan.
Maar, dat kun je altijd later doen als het je irriteert. Zie net dat je dat later dit jaar tot half volgend jaar anders wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Nog even een extra vraag in dit topic, zat niet echt een betere plek ervoor:

Hoe zijn de ervaringen met tweedehands CPU's kopen ~1 jaar oud?
Ik zie namelijk bij V&A redelijk wat 5600X voor rond de €100 voorbijkomen en ook 5800x voor €150.

Ik wil zelf een cpu van rond de 5600 kopen (die is nu nieuw €125), maar heb toch een kleine voorkeur voor een CPU met een IGPU just in case.
Een tweedehands 5600x lijkt dan een goedkopere en beter passende keus, maar ik twijfel hoeveel risico aan tweedehands zit. Ik heb zelf nog nooit problemen met mijn processor gehad, ook al zat doener 5+ jaar in.
(Ik ga er nu even vanuit dat degene waarvan ik het dan koop nooit overgeclockt oid heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:41
Tweedehands hoeft verder geen problemen te geven. Hardware gaat over het algemeen heel lang mee zolang het geen SSD of HDD is. Als je de hardware werkend kunt zien of zelf even kan testen dan weet je al snel of de hardware functioneel is. (Dit is ook zo bij hardware van meerdere jaren oud)

Je noemt dat je graag een CPU wilt met een iGPU. Echter hebben de 5600(X) allebei geen iGPU. Enkel de g varianten van de AMD processoren (bijv 5600G) hebben een iGPU en zijn over het algemeen iets langzamer als de non G variant. (dit is dus NIET hetzelfde als bij Intel waar de F variant dezelfde processor is maar dan zonder iGPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
dommegekke1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:52:
Tweedehands hoeft verder geen problemen te geven. Hardware gaat over het algemeen heel lang mee zolang het geen SSD of HDD is. Als je de hardware werkend kunt zien of zelf even kan testen dan weet je al snel of de hardware functioneel is. (Dit is ook zo bij hardware van meerdere jaren oud)

Je noemt dat je graag een CPU wilt met een iGPU. Echter hebben de 5600(X) allebei geen iGPU. Enkel de g varianten van de AMD processoren (bijv 5600G) hebben een iGPU en zijn over het algemeen iets langzamer als de non G variant. (dit is dus NIET hetzelfde als bij Intel waar de F variant dezelfde processor is maar dan zonder iGPU)
Oh dan weet ik toaal niet waar ik dit gelezen heb.. haha
Zie nu dat pas bij AM5 er een iGPU in de 7600 (x) zit.

Excuus.
De 5600G vind ik minder interessant omdat die idd langzamer is.

Thanks @WiLLoW_TieN

[ Voor 3% gewijzigd door Jamesl op 30-06-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
De 5700G komt daar....op net onder €141 en de 5900X net onder €264 ;)
Pagina: 1