Hi Tweakers!
Ik heb mijn PC weer eens uit de kast gehaald en hier en daar al wat upgrades gedaan. Daarnaast heb ik een RX 570 4gb van V&A gehaald om weer wat games te spelen.
Het gaat hier vooral om WoW, Civilization VI, Tropico 4, Sims 4, Planet Coaster.
In de toekomst misschien Diablo IV en Company of heroes 3.
Verder speel ik grafische zware spellen (Hogwarts Legacy, Elden Ring, God of war etc) op mijn PS5 en dat zal denk ik wel voorlopig zo blijven.
Huidig systeem:
Hier en daar merk ik nog wat stotteringen.
Ik zit er daarom aan te denken om over te stappen op een AM4 bord met een 5600 (x) en ook wat RAM toe te voegen, of te vervangen
Het liefst zo goedkoop mogelijk, met in het oog houdende dat als ik games blijf spelen, ik in de toekomst de Rx 570 wel wil vervangen voor een 6650 XT of wellicht zelfs een 6700 XT of van de nieuwe 7000 serie.
Als ik dat doe verwacht ik dat dat eind 2023 of halverwege 2024 zal zijn.
Echter heb ik wat vragen over de comptabiliteit en praktische nut van upgrades.
RAM upgrade
Zoals gezegd heb ik nu 8 GB van het setje https://tweakers.net/pric...x-cmk8gx4m2b3000c15r.html. Nu heb ik in mijn inziens twee opties: ik stap over naar 32 GB of ik prik er 2x 8GB van hetzelfde soort setje (maar dus per module wel iets groter, 8gb vs 4 gb) bij: https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2b3000c15.html. Dit scheelt mij een paar tientjes en het lijkt mij dat 24 GB ook zeker nog wel genoeg is de komende tijd (met mijn use-case in het achterhoofd).
Nu vraag ik me af, mede vanwege de technische interesse:
CPU upgrade
Het andere wat ik mij afvraag, en ook daarover was het internet niet geheel eensgezind. Is CPU utilization.
Met MSI afterburner merk ik bv. in WoW dat de CPU wel richting de 70-80% utilization gaat, en de GPU schommelt steeds tussen 99% en 65% (flikkert nogal heen en weer). Dus hierbij zou ik zeggen: CPU upgrade gaat je hier zeker weten goed bij doen qua FPS.
Bij bijv. Civilization staat de GPU constant op 99/100% en de CPU rond de 50%, hier zou ik dan zeggen, je gaat weinig merken qua FPS van de upgrade.
Is deze redenatie correct?
Ik zou verder op dit uitkomen
Wat is je budget?
Rond de 300
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn monitor is 1440p 60hz (niet echt een game monitor, meer voor werk).
Hoor graag advies en misschien leer ik ook nog wel wat
Ik heb mijn PC weer eens uit de kast gehaald en hier en daar al wat upgrades gedaan. Daarnaast heb ik een RX 570 4gb van V&A gehaald om weer wat games te spelen.
Het gaat hier vooral om WoW, Civilization VI, Tropico 4, Sims 4, Planet Coaster.
In de toekomst misschien Diablo IV en Company of heroes 3.
Verder speel ik grafische zware spellen (Hogwarts Legacy, Elden Ring, God of war etc) op mijn PS5 en dat zal denk ik wel voorlopig zo blijven.
Huidig systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium G4560 Boxed | € 156,94 | € 156,94 |
1 | Moederborden | MSI B250M Mortar | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G (rev. 1.0) | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 156,94 |
Hier en daar merk ik nog wat stotteringen.
Ik zit er daarom aan te denken om over te stappen op een AM4 bord met een 5600 (x) en ook wat RAM toe te voegen, of te vervangen
Het liefst zo goedkoop mogelijk, met in het oog houdende dat als ik games blijf spelen, ik in de toekomst de Rx 570 wel wil vervangen voor een 6650 XT of wellicht zelfs een 6700 XT of van de nieuwe 7000 serie.
Als ik dat doe verwacht ik dat dat eind 2023 of halverwege 2024 zal zijn.
Echter heb ik wat vragen over de comptabiliteit en praktische nut van upgrades.
RAM upgrade
Zoals gezegd heb ik nu 8 GB van het setje https://tweakers.net/pric...x-cmk8gx4m2b3000c15r.html. Nu heb ik in mijn inziens twee opties: ik stap over naar 32 GB of ik prik er 2x 8GB van hetzelfde soort setje (maar dus per module wel iets groter, 8gb vs 4 gb) bij: https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2b3000c15.html. Dit scheelt mij een paar tientjes en het lijkt mij dat 24 GB ook zeker nog wel genoeg is de komende tijd (met mijn use-case in het achterhoofd).
Nu vraag ik me af, mede vanwege de technische interesse:
- Kan dit?
- Is er een performance verschil t.o.v. het hele setje te vervangen en 32 GB te nemen?
- Mijn RAM gebruik tijden games ligt tegen de 6500 mb, ga ik dan wel echt performance increase merken met deze games met meer RAM?
CPU upgrade
Het andere wat ik mij afvraag, en ook daarover was het internet niet geheel eensgezind. Is CPU utilization.
Met MSI afterburner merk ik bv. in WoW dat de CPU wel richting de 70-80% utilization gaat, en de GPU schommelt steeds tussen 99% en 65% (flikkert nogal heen en weer). Dus hierbij zou ik zeggen: CPU upgrade gaat je hier zeker weten goed bij doen qua FPS.
Bij bijv. Civilization staat de GPU constant op 99/100% en de CPU rond de 50%, hier zou ik dan zeggen, je gaat weinig merken qua FPS van de upgrade.
Is deze redenatie correct?
Ik zou verder op dit uitkomen
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Tray | € 126,13 | € 126,13 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI | € 134,23 | € 134,23 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 260,36 |
Wat is je budget?
Rond de 300
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn monitor is 1440p 60hz (niet echt een game monitor, meer voor werk).
Hoor graag advies en misschien leer ik ook nog wel wat