Doorlussen modem naar router elders via patchpaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghanzzold
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-06-2024
Mijn vraag

Goedemorgen,
Met het (nog steeds) veel thuiswerken is deze jongen begonnen met een netwerk aan te leggen in huis.

Ik wil graag een eigen router gebruiken en heb daarvoor 2x Asus rt-ax58u gekocht, 1 daarvan zal als AP moeten functioneren.
Nu is de modem (ziggo Arris of Compal (de Connectbox) in de meterkast geplaatst, daarbij een 8 poorten patch paneel en een TP Link TL SG108PE.

Naar zolder heb ik 2 utp cat6a kabels getrokken, naar de woonkamer 2 en naar de studie/werkkamer 1.
In de woonkamer moet dan nog iets van een switch als AP komen om audio en video apparatuur van bedraad netwerk te voorzien.

Eerst had ik het plan om 1 van de routers in de hal buiten de meterkast op te hangen en 1 op zolder in het trapgat.
Echter is het bereik in de tuin maar matig, dus wil ik 1 van de wifi routers in de woonkamer plaatsen (tuinzijde).

Daarom vraag ik me af of de volgende opstelling ook zou kunnen werken (aansluiting technisch gezien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IjPazOULTG-YNDMYXrutXRAPYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lokKSKSkH6lic5t0tiOrzoWs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou de modem dan via utp aansluiten op de router boven via patchpoort 1. De router levert dan de output naar de switch via patchpoort 2.
(Afstand 10m heen en terug)
Vanuit patchpoort 2 krijgt de switch dan dus zijn signaal welke vervolgens wordt verdeeld over de op dit moment bestaand aansluitingen.

Mijn vraag is, gaat dit werken of zie ik iets over het hoofd/zijn er andere oplossingen (beter) denkbaar?

Graag verneem ik jullie input.

Vriendelijke groet!

Beste antwoord (via Ghanzzold op 31-05-2023 23:24)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit kan werken inderdaad. Je patchpunt is in deze opstelling een veredeld koppelstuk.

Als je die in de WAN poort van de router op zolder steekt dan zou hij via de bridge mode van de connectbox een IP moeten krijgen.

Je moet dan de tweede kabel van zolder dan wel weer van LAN op de Asus terug naar het patchpanel aansluiten en van daar de switch in. Anders heb je beneden geen internet meer ;)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:32

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Lijkt me geen probleem.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit kan werken inderdaad. Je patchpunt is in deze opstelling een veredeld koppelstuk.

Als je die in de WAN poort van de router op zolder steekt dan zou hij via de bridge mode van de connectbox een IP moeten krijgen.

Je moet dan de tweede kabel van zolder dan wel weer van LAN op de Asus terug naar het patchpanel aansluiten en van daar de switch in. Anders heb je beneden geen internet meer ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghanzzold
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-06-2024
Yes! Bedankt voor de terugkoppeling, van dat terug naar de switch had ik idd uitgedacht, toevallig had ik 2x utp naar boven, dus met een grotere dan normale lus moet het werken. Top bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 21:25
ik kan bevestigen dat dit prima werkt, heb het zelf ook zo aangelegd, al bleek bij mij de plek van de router door de vele metalen objecten eromheen toch niet optimaal dus inmiddels is het bij mij weer omgegooid.
Pagina: 1