PeeCee schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:44:
Zoals dion_b al aangeeft;
[...]
Is het halen van deze hoge snelheden met 'repeaters' (Mesh)
bijna geen optie.
Zonder advies te geven over wat te kopen, wil ik graag kijken naar de wifi-standaarden en theoretisch haalbare snelheden en hoop je hiermee te helpen om een goede keuze te kunnen maken.
Zoals in de tabel hieronder te zien is, zijn alleen Wifi 6 op 160 MHz of Wifi 7 (6E) geschikt om 1000mbps te halen.
[Afbeelding] (Bron:
Wikipedia: IEEE 802.11)
In mijn opinie blijft eigenlijk alleen Wifi 7(6E) over. Dit omdat Wifi 6 op 160 MHz een heel klein bereik heeft.
Tweakers heeft hier wel mooie uitleg over:
review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo
Dat is
per stream he.
Clients zijn in de regel 2x2 MIMO, dus kunnen twee streams tegelijkertijd aan. Met 2x2 MIMO en 160MHz kanaalbreedte zijn snelheden boven de 1Gbps haalbaar in zelfde ruimte. Bereik is echter wel een ding, je gaat die 1Gbps (zoals ik al zei) alleen in zelfde kamer halen.
Met repeaters kun je naar 4x4 MIMO gaan. *Als* je redelijke verbinding tussen de repeaters kunt realiseren kun je dan backhaul van ruim 1Gbps realiseren, wat bij tri-band operation niet gedeeld wordt met fronthaul om die client aan te sluiten. Uitdaging daarbij is natuurlijk prjs. Tri-band 4x4 MIMO WiFi-6 apparaten kosten per stuk meerdere honderden Euro, je gaat al snel richting de EUR 1000 om een heel huis te dekken ermee.
Dat is dan ook m'n punt: het kan wel, maar voor dat geld kun je letterlijk een professional inhuren om naar iedere kamer UTP te trekken en genoeg overhouden om goede AP's per verdieping te plaatsen voor een fractie van de prijs (want dualband is genoeg als backhaul over Ethernet gaat).
[...]
Als laatste is het goed om niet te vergeten dat de 'cliënt' ook Wifi 6 of Wifi 7(6E) moet kunnen.
Hoewel er steeds meer cliënts zijn die Wifi-6 kunnen zoals de Iphone 14, zijn er nog niet veel die ook Wifi-7 (6E) kunnen.
(Niet waar, galaxy-s23 kan wel Wifi-7 (6E)
)
WiFi-7 is echt iets anders dan WiFi-6E. WiFi-6E is gewoon WIFi-6 op 6GHz.
WiFi-7 voegt daar aan toe:
- 4k QAM modulatie. Totaal voor de buhne - zeer hoge snelheden bij perfect signaal. Leuk voor in het lab, irrelevant IRL.
- 320MHz brede kanalen. Idem, je verliest zoveel vermogen dat minste of geringste het kan verstoren.
- Multi-link operation. Dit is qua bandbreedte de signfiicante: een device met twee radio's kan op twee banden tegelijk (bijv 5GHz en 6GHz) en de bandbreedte samenvoegen. Met geschikte hardware kun je zo prestaties verdubbelen. Duur? Absoluut. Noodzakelijk? Hier in NL totaal niet, dekking is grootste probleem, niet prestaties bij goed signaal. Tenzij je 1Gbps wilt hebben, dan is het nuttig - maar blifjt duur.
- Multi-link operation. Ja, tweede keer. Veel significanter voordeel zit in latency. Bij WiFi moet je wachten met zenden totdat een kanaal vrij is. Dat kan even duren als het druk is. Met twee banden tegelijk heb je twee kansen om te zenden en is de kans op snel een zendmogelijkheid veel hoger, dus latency veel lager.
Maar... de eerste generatie "WINO" (WiFi7 In Name Only) apparaten gaan puur 4k QAM en 320MHz ondersteunen en geen MLO. Alleen een "WiFi-7" etiket garandeert nog niet alle voordelen.
Ik heb vorige week op een vakbeurs twee demo's gezien van WiFi-7 met MLO. Ene ging om pure rauwe throughput: 3.4Gbps door de lucht (TCP, gemeten via iperf). De ander ging om latencies. Met MLO aan factor tien lagere latency. Kanttekening: dit was van een chipset vendor met clients van diezelfde chipset vendor met custom firmware voor deze demo. Indrukwekkend, maar slag om arm of het in de echte wereld met apparaten van verschillende leveranciers ook zo lekker werkt.
Maar goed, bottom line van WIFi-7: ga je iets kunnen doen dat je niet met WiFi-6(E) kunt doen? Dekking krijgen waar je het nu niet kunt krijgen? Nee. En zelfs met die latencyverbeteringen is kans groot dat het probleem in Fortnite nog steeds PEBKAC blijft. Maar als je per se 1Gbps door de lucht wilt halen gaat het wel schelen ja. Zodra het echt WiFi-7 is, tenminste.
Verder wil ik niet onderdoen aan je vraag maar ben ik wel nieuwsgierig; Waarom wil je 1000 Mbps?
Waarom? En waarom ook op iedere verdieping? En hoeveel is het je waard?