Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 16:45
Sinds kort heb ik een 4070 geplaatst in mijn PC. Daarnaast heb ik mijn voeding vervangen door een 650 watt voeding.

Mijn specificaties zijn nu:

be quiet! Straight Power 11 650W Platinum PSU
Gigabyte B550M DS3H
AMD 5600X
32GB DDR4
INNO3D GeForce RTX 4070 TWIN X2

De PC draait als een zonnetje. Af en toe geeft de BIOS een aantal beepjes (1 lang, 3 kort -> Videokaart probleem) maar start gewoon door zonder problemen.

Mijn vraag is eigenlijk, kan het kwaad? Ik denk dat de videokaart zelf nog niet tijdig is "opgestart" en daarom de BIOS aangeeft dat er iets mis is.

[ Voor 0% gewijzigd door maniak op 31-05-2023 11:08 . Reden: B450 -> B550 ]

Beste antwoord (via maniak op 02-06-2023 21:44)

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

staat je monitor/tv toevallig uit als je de pc aanzet ?
want mijn HTPC geeft ook diezelfde reeks piepjes terug als ik de tv niet heb aanstaan bij het opstarten. Zodra de tv aanstaat krijg ik geen enkele piep te horen. (no display error = 3 short beeps)

Waarschijnlijk is het een instelling in de bios waarmee je de controle uit kan zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door knightofn1 op 01-06-2023 12:41 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 23:16

Deem

Ontcijfer mij!

Bios al geupdate?

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ik zit nu op F15.. dus nog niet de laatste update gedraaid, kan eens updaten. De description van de update zegt niets over problemen met videokaarten, alleen iets over CPU opcode en Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 23:16

Deem

Ontcijfer mij!

F17d is de laatste. Bios updaten naar de laatste versie is het eerste wat ik zou doen.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Check even of je toevallig CSM (compatibility support mode) aan hebt staan in de BIOS. De beeps daarvan klinken op mijn moederbord ook als de code voor GPU problemen, maar boot daarna ook vrolijk door. Kwam ook pas voor nadat ik een RTX 3000 kaart plaatste.

Uitzetten zou voor de meeste mensen geen problemen moeten geven, tenzij je nog altijd MBR partities gebruikt i.p.v. GPT. (En als je het niet zeker weet kan uitzetten en later weer aanzetten geen kwaad, omzetten van MBR naar GPT is in ieder geval niet zo heel lastig)

Geen idee of dat hier ook het geval is, maar iig het proberen waard. Zorgt er ook direct voor dat je systeem wat sneller boot. :+

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2023 11:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:19:
Check even of je toevallig CSM (compatibility support mode) aan hebt staan in de BIOS. De beeps daarvan klinken op mijn moederbord ook als de code voor GPU problemen, maar boot daarna ook vrolijk door. Kwam ook pas voor nadat ik een RTX 3000 kaart plaatste.

Uitzetten zou voor de meeste mensen geen problemen moeten geven, tenzij je nog altijd MBR partities gebruikt i.p.v. GPT. (En als je het niet zeker weet kan uitzetten en later weer aanzetten geen kwaad, omzetten van MBR naar GPT is in ieder geval niet zo heel lastig)

Geen idee of dat hier ook het geval is, maar iig het proberen waard. Zorgt er ook direct voor dat je systeem wat sneller boot. :+
Klinkt als een plan. Heb nu alleen 1 M4 SSD, met 1 partitie, in mijn PC zitten. Ga ik na de bios update ook vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Daar moet ik overigens wel aan toevoegen, wanneer CSM aan staat krijg je consistent meerdere beeps bij het opstarten. Ik lees net pas dat het maar af en toe gebeurt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-07 15:17

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Ik zie deze vraag niet voorbij komen, maar blijft dit gebeuren als je je oude kaart terug zet? Kaarten doen natuurlijk wel een zelf check of alles goed is, anders komt er geen beeld.
Ik heb hier soms kaarten waar het moederbord het vga lampje gaat branden en start hij toch netjes door,
mogelijk is de timing tussen de checks van MB en GPU niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
INNO3D schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:55:
Ik zie deze vraag niet voorbij komen, maar blijft dit gebeuren als je je oude kaart terug zet? Kaarten doen natuurlijk wel een zelf check of alles goed is, anders komt er geen beeld.
Ik heb hier soms kaarten waar het moederbord het vga lampje gaat branden en start hij toch netjes door,
mogelijk is de timing tussen de checks van MB en GPU niet gelijk.
De oude kaart is al verkocht, dus dat is niet echt een optie meer. Persoonlijk denk ik ook aan de timing die niet altijd goed is. Ik ben wel benieuwd of dit op de langere termijn problemen kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Gisteren geflashed naar de laatste bios update, moederbord piept nog steeds. Toch maar weer eens verder kijken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

want mijn HTPC geeft ook diezelfde reeks piepjes terug als ik de tv niet heb aanstaan bij het opstarten. Zodra de tv aanstaat krijg ik geen enkele piep te horen. (no display error = 3 short beeps)

Waarschijnlijk is het een instelling in de bios waarmee je de controle uit kan zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door knightofn1 op 01-06-2023 12:41 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
knightofn1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:38:

Nou... dat wilde ik net toevoegen aan deze post. Want het lijkt erop wanneer 1 van de 2 monitoren niet aan staat tijdens het booten hij gaat piepen. Nu even kijken of ik een bios instelling kan vinden. Bedankt voor je reactie :)
Pagina: 1