Hoog stroomverbruik waterpomp na vervangen meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 21:16
Beste tweakers,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom en ik hoop dat jullie ideeën hebben.

Afgelopen jaar heb ik mijn waterpomp van maart-september altijd 'aan' gehad. Alleen als er actief gepompt werd was het stroomverbruik uiteraard hoger, maar in standby modus gebruikte de pomp zo goed als niets. In september is de groepenkast vervangen van een oude draaistoppen naar een moderne hager kast. Sinds die tijd gebruikt de groep waarop de waterpomp is aangesloten (krachtstroom) structureel 700W/h, ook als die niet aan het pompen is. Vanzelfsprekend heb ik de pomp nu standaard uit staan en zet ik 'em alleen aan als ik water nodig heb, maar dit is natuurlijk geen ideale situatie.

Ik zie zelf een oorzakelijk verband tussen het vervangen van de meterkast en het hoge stroomverbruik, maar ik heb geen idee of dat kan, en de electricien denkt van niet. Hebben jullie een idee waar ik naar kan kijken?

Update: 2 plaatjes toegevoegd. De pomp zelf lijkt onder het expansievat in een betimmerde kist te zitten.. Dus geen idee of dit verhelderend genoeg is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFdRr5K9YxOsHatkQeiK6qvvpOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjoOfSE18YqCWrUU6BZOZz2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFH76xDqHH735YRecglnDbYk7z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skwyark3dDhh0yl6ldVQaJtK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBQgLNDeabdv7SqzN4sIbLEjDlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwQZvzZg555ZrwQKrF3MyTf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg_w84hs2KHPGeWxE6ase5MLPuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAH04xCTiLCUTTHffAzWPXfD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door m.r.vandenbunt op 31-05-2023 12:17 ]

Beste antwoord (via m.r.vandenbunt op 27-06-2023 12:23)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
Vaak staat op een draaistroommotor/pomp een pijl wat de gewenste draairichting moet zijn, maar dat vereist wel dat je aan de motor wat kan zien draaien, bijvoorbeeld een koelingsfan. Zelfs een verkeerd om draaiende pomp kan nog wel wat druk opbouwen, maar lang niet zo goed en efficiënt dan als hij de goede richting op draait. Als ik het zo hoor is de draairichting dan niet perse het meest voor de hand liggende, maar iets wat wij op mijn werk (wij maken pompen voor riolering enzo inclusief besturingen en elektra) altijd als één van de eerste punten controleren en iets wat dus net wel door het vervangen van de meterkast kan veroorzaakt worden.

Als je dat Condor apparaat openschroeft, zit daar een contactor in (een soort zwaarder relais welke je motor aan en uit schakelt) en vaak kan je daar aan zien of die in of uitgeschakeld is, maar of en hoe je dat bij deze Condor kan zien kan ik je zo niet vertellen.

Dat beige kastje is denk ik een overbelastingsbeveiliging die de spanning er af gooit wanneer de pomp bijvoorbeeld vast slaat. Maar ik kan dat zo niet goed zien wat dat doet, maar gezien hij tussen je lasdoos en de Condor in zit aan de kabel te zien, lijkt mij dat wel aannemelijk.

Maar wellicht handiger dat je hier een elektricien bij roept? Wil je zelf toch nog wat proberen (maar zou ik niet doen als je niet weet wat je doet), zou ik eens proberen twee fasen van de motoraansluiting om te draaien, dat kan je waarschijnlijk in de Condor wel doen. Wel eerst in de meterkast de spanning er dan afgooien. Als het dan beter draait was dat het waarschijnlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
De waterpomp weet niets af van wat er in de meterkast gebeurt, dus als die vervangen is en er verder niets in de aansturing van de pomp veranderd is, kan daar het verschil niet inzitten.

Maar kan je wat meer vertellen wat voor waterpomp dat is en hoe die nu gestuurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 19:45
Om wat voor pomp gaat het precies en hoe schakel je die in en uit? Die 700W moet natuurlijk ergens blijven, is de pomp ook warm? Loopt er ook daadwerkelijk een stroom, nameten met een amperetang :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
Dank @Invisible_man & @Puch-Maxi voor de reactie!
Ik heb 2 plaatjes toegevoegd maar de pomp zelf is niet makkelijk zichtbaar.. Kan later even kijken of ik er toch nog fatsoenlijk bij kan komen. De pomp wordt niet warm in ieder geval. Een amperetang is een goed idee, ga ik eens even bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
m.r.vandenbunt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:22:
Dank @Invisible_man & @Puch-Maxi voor de reactie!
Ik heb 2 plaatjes toegevoegd maar de pomp zelf is niet makkelijk zichtbaar.. Kan later even kijken of ik er toch nog fatsoenlijk bij kan komen. De pomp wordt niet warm in ieder geval. Een amperetang is een goed idee, ga ik eens even bestellen
Ik zie geen plaatjes :)

Edit, nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Aha zo te zien is het een hydrofoorpomp met een drukschakelaar:
http://www.condor-benelux...aars_draai/mdr5/mdr_5.htm
Als die 3-polige drukschakelaar uit staat kan er geen stroom lopen door de motor, vermits de schakelaar natuurlijk goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Dat Condor apparaat schakelt de pomp in en uit op basis van de gemeten druk. Ik zou dan eerst kijken of die goed functioneert. Wellicht dat een contactor/magneetschakelaar blijft hangen wat dan vervangen moet worden. Ook zou ik controleren of de draairichting niet omgedraaid is bij het vervangen van de meterkast. De draairichting van een pomp is afhankelijk van de volgorde van de aangesloten fasen en indien deze niet meer waren zoals in de oude situatie, kan het heel goed zijn dat je pomp wel aan wilt, maar geen druk kan opbouwen omdat hij de verkeerde kant opdraait. De oplossing zou dan zijn om twee fasen om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
Dank opnieuw, jullie zijn sneller dan het licht :), en ik leer een hoop nieuwe woorden.

als ik de 0 indruk bij het beige kastje verbruikt die geen stroom (als je dat bedoelt met de 3-polige schakelaar). @Invisible_man , de pomp doet het wel gewoon (en bouwt dus ook gewoon druk op), dus het lijkt me dan dat het omdraaien van de fasen niet de oorzaak kan zijn? Ook nog enig idee hoe ik kan checken of dat condor apparaat goed functioneert?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Vaak staat op een draaistroommotor/pomp een pijl wat de gewenste draairichting moet zijn, maar dat vereist wel dat je aan de motor wat kan zien draaien, bijvoorbeeld een koelingsfan. Zelfs een verkeerd om draaiende pomp kan nog wel wat druk opbouwen, maar lang niet zo goed en efficiënt dan als hij de goede richting op draait. Als ik het zo hoor is de draairichting dan niet perse het meest voor de hand liggende, maar iets wat wij op mijn werk (wij maken pompen voor riolering enzo inclusief besturingen en elektra) altijd als één van de eerste punten controleren en iets wat dus net wel door het vervangen van de meterkast kan veroorzaakt worden.

Als je dat Condor apparaat openschroeft, zit daar een contactor in (een soort zwaarder relais welke je motor aan en uit schakelt) en vaak kan je daar aan zien of die in of uitgeschakeld is, maar of en hoe je dat bij deze Condor kan zien kan ik je zo niet vertellen.

Dat beige kastje is denk ik een overbelastingsbeveiliging die de spanning er af gooit wanneer de pomp bijvoorbeeld vast slaat. Maar ik kan dat zo niet goed zien wat dat doet, maar gezien hij tussen je lasdoos en de Condor in zit aan de kabel te zien, lijkt mij dat wel aannemelijk.

Maar wellicht handiger dat je hier een elektricien bij roept? Wil je zelf toch nog wat proberen (maar zou ik niet doen als je niet weet wat je doet), zou ik eens proberen twee fasen van de motoraansluiting om te draaien, dat kan je waarschijnlijk in de Condor wel doen. Wel eerst in de meterkast de spanning er dan afgooien. Als het dan beter draait was dat het waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
Super, dank opnieuw @Invisible_man! En goed punt om er niet zelf aan te gaan zitten sleutelen, da's niet m'n sterke kant :) Ik laat er even naar kijken en kom er nog op terug als de electricien langs is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
Voor de liefhebbers nog even de foto's van de condor binnenkant toegevoegd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m.r.vandenbunt
Goedemorgen allen,

Dank @Puch-Maxi & @Invisible_man!!
Electricien is pas langsgekomen en het omdraaien van de fasedraden was inderdaad het probleem (en binnen enkele minuten verholpen). Heel tof dat er hier mensen met kennis van zaken zitten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
m.r.vandenbunt schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
Goedemorgen allen,

Dank @Puch-Maxi & @Invisible_man!!
Electricien is pas langsgekomen en het omdraaien van de fasedraden was inderdaad het probleem (en binnen enkele minuten verholpen). Heel tof dat er hier mensen met kennis van zaken zitten 8)
Goed om te horen en mooi dat je het nog even komt melden!

Het is niet voor niets dat we dit bij mij op het werk standaard als eerste controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Top, mooi dat het is opgelost! :)

Pagina: 1