Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Z-wave module met stroommeting voor teruglevering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Dag mede-smarthomers,

Voor de monitoring van een aantal zonnepanelen ben ik op zoek naar een Z-Wave stekker of module met stroommeting die ook teruglevering kan meten. Tot nu toe heb ik dat niet gevonden in de specs van de van tussenstekkers die ik heb bekeken.

Weten jullie of er zo'n module / stekker is?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Alle reacties

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Gewoon een P1 meter aan je slimme meter hangen.

Denk bijvoorbeeld aan de Homewizard

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sjtienuh P1 geeft niet je PV opbrengst ;)

@mcaklein Stekker valt af daar dat niet meer mag met PV :) Maar als er geen module bestaat voor terugleveren zou je een standaard module kunnen pakken en daarvan het relais overbruggen. Dan kan je hem andersom aansluiten en gaan.

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:56
@mcaklein Je kunt een Qubino ZMNHTD1 aansluiten in de groepenkast. Deze komt dan tussen je PV en de installatieautomaat / aardlekautomaat.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:59

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je de informatie over opbrengst niet toevallig al uit de inverter krijgen? Zo ja zou een simpele P1 meter al moeten voldoen voor de rest van de informatie, inclusief eventuele teruglevering.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2023 11:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mcaklein
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:44:
Kan je de informatie over opbrengst niet toevallig al uit de inverter krijgen? Zo ja zou een simpele P1 meter al moeten voldoen voor de rest van de informatie, inclusief eventuele teruglevering.
Het gaat om twee losse zonnepanelen op een schuurtje met een omvormer die niet uit te lezen is.

• mcaklein
wens schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:41:
@mcaklein Je kunt een Qubino ZMNHTD1 aansluiten in de groepenkast. Deze komt dan tussen je PV en de installatieautomaat / aardlekautomaat.
Dat is een goede tip! Wel een beetje prijzig in vergelijking met een standaard module

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een aeotec home energy meter er tussen zitten, nouja, eromheen.
Zoiets: https://www.hashop.nl/aeo...rgiemeter-3-klemmen-(60a)

Voordeel is dat je niet een extra overgang creëert en je kunt er ook nog 2 andere groepen mee meten

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• mcaklein
Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:37:
@mcaklein Maar als er geen module bestaat voor terugleveren zou je een standaard module kunnen pakken en daarvan het relais overbruggen. Dan kan je hem andersom aansluiten en gaan.
Volgens mij snap ik je nog niet helemaal. De meeste modules hebben een N en een L + een uitgang (bijv NO1). Als ik een brug maak tussen de L + NO1 kan ik toch niks andersom aansluiten?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan kan de module "voeden" vamn het net via de uitgang en de omvormer op de L ingang aansluiten. Voor de module loopt de stroom dan dus gewoon van in naar uit en zal dus meten.

Zonder het doorverbinden werkt het niet omdat de module met het relais uit geen spanning krijgt dan. Want de omvormer gaat pas aan zodra deze het net gezien heeft.
Pagina: 1