Burgernet stopt met SMS "vanwege privacy"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
Ik ben al lang aangemeld bij Burgernet. Krijg regelmatig een SMS-je als er iemand in mijn woonomgeving vermist is.

Nu kreeg ik gisteravond een SMS dat ze gaan stoppen met SMS en alleen overgaan op meldingen via de app.
Die app heb ik niet geïnstalleerd, ik heb ook geen behoefte aan nog weer een app op mijn telefoon.
Dus gisteravond via de website een korte reactie gestuurd dat ik het jammer vind dat SMS stopt.
Nu kreeg ik vanmorgen al een reactie:
Goedemorgen,

Een en ander heeft te maken met nieuwe wet- en regelgeving i.v.m. uw privacy.
Door gebruik te maken van de app worden uw persoonlijke gegevens niet opgeslagen en kunt u de meldingen die u wilt ontvangen zelf instellen.

Met vriendelijke groet,
(...)
Nu heb ik er niet heel veel kennis van maar dit lijkt me onzin. Waarom zou SMS een probleem zijn voor privacy?
Op Google Play zie ik daarnaast dit bij de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz7JYwUJ--Evkqc6a0YY8X2calA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DhHQAkomIPFSXRFech3kz7gr.png?f=fotoalbum_large
Die persoonlijke gegevens zijn dan wel optioneel maar volgens mij verzamelt die app nog veel meer dan wat je met SMS zou kunnen doen.
En gegevens worden blijkbaar niet versleuteld verstuurd, en kunnen niet verwijderd worden.

Wat is de mening van anderen hierover? Is een app echt beter dan SMS voor de privacy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Tja, maakt het heel veel uit? Ook al kun je bewijzen dat een sms juist minder privacygevoelig is, ze gaan het toch niet meer terugdraaien.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
De app kan uiteindelijk meer mogelijkheden bieden dan een SMS. Ik verwacht dat de SMS over een aantal jaren zelfs niet meer zal bestaan of zo uniek wordt net als een cassettebandje.

Je bent aangemeld bij Google, dan weten ze ook al veel van je. Je kunt proberen tegen te werken, maar het zal steeds moeilijker worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Privacy in deze betekend: Wij hebben je gegevens niet nodig voor het gebruik van de app, dus als onze servers worden gehackt, zal er geen prive gegevens buitgemaakt worden.

Bij de app stel je gewoon een gebied in, zonder dat je een account nodig hebt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

KNed schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:18:
Waarom zou SMS een probleem zijn voor privacy?
Telefoonnummers worden gezien als een herleidbaar persoonsgegeven en moeten ze ergens stallen om daadwerkelijk te gebruiken. In de app kunnen ze simpelweg een signaaltje geven naar alles en iedereen binnen regio X en/of Y zonder dat daar extra gegevens voor nodig zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

KNed schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:18:
Wat is de mening van anderen hierover? Is een app echt beter dan SMS voor de privacy?
Het kán beter zijn ja, afhankelijk van hun implementatie van die app.

Om deze functionaliteit te bieden via SMS hebben ze minimaal twee gegevens van jou nodig: welk gebied je in woont en je telefoonnummer. Dat laatste is natuurlijk een persoonsgegeven want het is direct herleidbaar naar een persoon.

Om het met een app te doen hebben ze in principe alleen het gebied (of de gebieden) waarin je geïnteresseerd bent nodig. M.a.w. dat kan zonder persoonsgegevens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Telefoonnummers worden gezien als een herleidbaar persoonsgegeven en moeten ze ergens stallen om daadwerkelijk te gebruiken. In de app kunnen ze simpelweg een signaaltje geven naar alles en iedereen binnen regio X en/of Y zonder dat daar extra gegevens voor nodig zijn.
Dat is een goede, ze hebben dan inderdaad je telefoonnummer niet nodig.
En als ze het netjes ontwikkelen dan kunnen ze je apparaat een uniek id geven en daaraan je voorkeuren hangen voor wat betreft welke berichten enzo.
Ik ken de app niet, dus weet niet wat je precies allemaal in kan stellen. En weet natuurlijk al helemaal niet hoe die app technisch in elkaar zit.
Ik ben ook niet iemand die bang is voor elk privacy risico. Maar de mail van Burgernet triggerde me op dit punt.
Mijn belangrijkste reden dat ik het jammer vind is dat ik geen zin heb in weer een app die weer een paar procent van mijn accu afsnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ook ontvangen, ik vind het vooral irritant. Nu moet je actief een app draaien, had liever passief een sms ontvangen. Vooruitgang of achteruitgang, ik kies er waarschijnlijk voor om niet langer mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik denk dat dit het prima samenvat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlQVks4qkaznjCPlsdxF-64X_RM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1lNbdcRmiCKCBcBpgQCRak8U.png?f=user_large
https://www.burgernet.nl/app-info

Ik ben zelf overigens ook geen fan van een (losse) app voor van alles en nog wat, zeker geen apps welke >99% van de tijd zitten te idlen. Heb zelf dan ook de keuze gemaakt om bij veel diensten te vertrekken, of waar mogelijk pushberichten van de diensten via m'n browser te laten komen. Kan dat laatste wellicht bij Burgernet ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CyBeR schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Het kán beter zijn ja, afhankelijk van hun implementatie van die app.

Om deze functionaliteit te bieden via SMS hebben ze minimaal twee gegevens van jou nodig: welk gebied je in woont en je telefoonnummer. Dat laatste is natuurlijk een persoonsgegeven want het is direct herleidbaar naar een persoon.

Om het met een app te doen hebben ze in principe alleen het gebied (of de gebieden) waarin je geïnteresseerd bent nodig. M.a.w. dat kan zonder persoonsgegevens.
Zelfs dat niet. Als alle berichten gewoon clientside gefilterd worden hoeft de server niet eens een gebied te weten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

McKaamos schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Zelfs dat niet. Als alle berichten gewoon clientside gefilterd worden hoeft de server niet eens een gebied te weten.
Inderdaad, dat kan ook nog. (Hoewel die app 't dan nog steeds weet natuurlijk, maar dat hoeft dan niet meer centraal opgeslagen te worden.)

Bijkomend voordeel voor hen is dat 't goedkoper is.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 31-05-2023 09:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
McKaamos schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Inderdaad, dat kan ook nog, alleen levert dat wel meer verkeer op.
Je kan dan alles lokaal doen, locatie maar ook voorkeuren voor welke berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:51:
Ik denk dat dit het prima samenvat:
[Afbeelding]
https://www.burgernet.nl/app-info

Ik ben zelf overigens ook geen fan van een app voor van alles en nog wat, zeker geen apps welke >99% van de tijd zitten te idlen. Heb zelf dan ook de keuze gemaakt om bij veel diensten te vertrekken, of waar mogelijk pushberichten van de diensten via m'n browser te laten komen. Kan dat laatste wellicht bij Burgernet ook?
Dat plaatje klopt niet helemaal.

Je hoeft de app geen rechten te geven om je locatie uit te lezen. Dat heb ik dus uit staan. Ik heb gewoon een gebied aangemerkt van m'n eigen postcode (en dan alleen de 4 cijfers).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

KNed schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Het is een afweging. Hoeveel informatie over je gebruikers wil je centraal opgeslagen hebben? C.q. wat is je risicotollerantie als organisatie?
Een paar kilobytes meer data versus zeker weten dat je nooit een boete zal krijgen wegens overtreden AVG regels of schadevergoedingen te moeten betalen wegens een hack?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

KNed schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Tjah, wat is makkelijker (goedkoper) om te doen?

Iets van de daken schreeuwen en de ontvanger het af laten handelen, of jouw dure servercapaciteit in te zetten, aan best wel pittige wetgeving te moeten voldoen, en dat alles om een specifiek (sub)setje gebruikers aan te spreken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Waarom zou je iets wat antoonbaar werkt gaan vervangen door iets waarbij de werking er van deels bij de gebruiker ligt? Zeker bij iets belangrijks als burgernet?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:23

kodak

FP ProMod
De gegevens van de app worden mogelijk niet opgeslagen, maar verwerken gaat niet alleen om opslaan. Er staat dus niet dat als je de app gebruikt ze dus geen persoonlijke gegevens verwerken of minder gegevens verwerken.

De gegevens die ze kunnen verwerken staan omschreven, en die zijn (zeker ook gecombineerd) wel persoonlijk. Zo verwerken ze unieke kenmerken van het (vaak) persoonlijke apparaat, emailadres en (actuele) locatiekenmerken.

Het antwoord valt dus eerder te lezen als een kenmerk die de app niet heeft, geen antwoord wat het allemaal nog wel doet en mogelijk maakt. Als je meer zekerheid wil wat ze dan wel met de gegevens doen kun je dat het beste bij de ontwikkelaars navragen. Zeker ook over dat opslaan, want meestal zijn er wel logs. Ook het we delen gegevens niet met anderen vraagt om duidelijkheid, omdat een ontwikkelaar daar niet zomaar controle over heeft door van een os als android of ios afhankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:06
Webgnome schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:03:
Waarom zou je iets wat antoonbaar werkt gaan vervangen door iets waarbij de werking er van deels bij de gebruiker ligt? Zeker bij iets belangrijks als burgernet?
Omdat SMS ook z'n beperkingen heeft. De korte berichten zijn het grootste probleem. Verder kun je in een app ook makkelijk plaatjes meesturen (een gebied tonen op de kaart, een foto van een verdachte, ...) en mensen de optie geven om direct te reageren. Ik kan me ook voorstellen dat de app preciezer is qua locatiebepaling en zoals genoemd het privacy issue van het bijhouden van een enorme lijst van telefoonnummers. Er zijn genoeg goede redenen om dit te doen.
Pagina: 1