NIeuwbouwwoning: coax aansluiting nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Hallo,

Wij hebben recentelijk een nieuwbouwwoning gekocht en moeten nu het meerwerk specificeren. Standaard is er geen coax-aansluiting meer (alleen utp), maar die kan tegen een meerprijs wel worden aangelegd. De adviseur zegt mij dat dit tegenwoordig niet meer gebruikelijk is maar ik twijfel nog. Wat zouden redenen zijn om deze aansluiting toch aan te leggen?

Beste antwoord (via VR46 op 05-06-2023 10:54)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:28
Coax werd alleen gebruikt om TV te kijken via de kabel(via Ziggo). TV via VDSL/Glas gaat al via UTP, en ook Ziggo is bij hun nieuwste decoders aan het afstappen van kijken via Coax. Ik denk dat je deze kosten dus kunt besparen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:28
Coax werd alleen gebruikt om TV te kijken via de kabel(via Ziggo). TV via VDSL/Glas gaat al via UTP, en ook Ziggo is bij hun nieuwste decoders aan het afstappen van kijken via Coax. Ik denk dat je deze kosten dus kunt besparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 16:52

Tijntje

Hello?!

Als je dan de mogelijkheid hebt om i.p.v. COAX een extra UTP te laten leggen zou ik dat doen voor een meerprijs.

Ga er wel vanuit dat er glasvezel beschikbaar is in de woning, als je enkel COAX binnenkrijgt zou ik het nog wel overwegen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelfs Ziggo stapt af van Coax in huis voor het TV kijken. Dus als je twijfelt zou ik die niet laten aanleggen, maar een UTP is altijd een goed idee. Zorg dat je genoeg loze leidingen naar kamers hebt (ik adviseer sowieso 1 per kamer en 1 bij de TV hoek) zodat je altijd de vrijheid hebt om kabels te leggen. Of laat dan meteen UTP leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:13
Coax is wel de enige manier om zonder decoders of externe apparatuur TV te kijken zonder dat daar een internetverbinding voor nodig is. Dat is wel een voordeel, maar hoe veel waarde je daar aan hecht is helemaal aan jou. Over het algemeen zal voor 99% van de bevolking een UTP-kabel prima zijn, omdat Ziggo inderdaad ook naar TV over IP beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
Ik zou minderwerk kiezen: loze leiding. Zodat je zelf kunt kiezen welke kabel(s) er uiteindelijk doorheen gaan.

Ik heb in het verleden genoeg coax en ethernet bekabeling gezien aangelegd door installatiebedrijven, je betaalt de hoofdprijs en de kwaliteit is om te huilen. Vooral coax hebben ze totaal geen kaas van gegeten vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 27-09 09:48
Coax in huis van AOP naar TV bijvoorbeeld of uberhaupt een Coaxaansluiting van Ziggo?
Ik zou wel een coax-Ziggo-aansluiting willen hebben, dus een AOP, vanaf daar is UTP voldoende.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hann1BaL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:56:
Zelfs Ziggo stapt af van Coax in huis voor het TV kijken.
Is dat zo? Ze zijn volgens mij nog steeds bezig met nieuwe Docsis standaarden over coax naar het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Is dat zo? Ze zijn volgens mij nog steeds bezig met nieuwe Docsis standaarden over coax naar het huis.
Ja dat is TOT het huis, niet IN het huis. Daar bewegen ze steeds meer weg van coax.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:28
Elke ruimte een niet geribbelde 19mm buis laten aanleggen en afmonteren in een blindplaat dan kan je later zelf bepalen wat je daar wil hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2023 09:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-09 15:30
MarcoC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:58:
Coax is wel de enige manier om zonder decoders of externe apparatuur TV te kijken zonder dat daar een internetverbinding voor nodig is. Dat is wel een voordeel, maar hoe veel waarde je daar aan hecht is helemaal aan jou. Over het algemeen zal voor 99% van de bevolking een UTP-kabel prima zijn, omdat Ziggo inderdaad ook naar TV over IP beweegt.
Zijn er uberhaupt nog analoge TV aanbieders?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Christoxz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Analoog? We hebben CI+ tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Driek schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Ja dat is TOT het huis, niet IN het huis. Daar bewegen ze steeds meer weg van coax.
Heb daar nog geen berichten van gehad, maar als ze dat doen ben ik sowieso weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
VR46 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:47:
Hallo,

Wij hebben recentelijk een nieuwbouwwoning gekocht en moeten nu het meerwerk specificeren. Standaard is er geen coax-aansluiting meer (alleen utp), maar die kan tegen een meerprijs wel worden aangelegd. De adviseur zegt mij dat dit tegenwoordig niet meer gebruikelijk is maar ik twijfel nog. Wat zouden redenen zijn om deze aansluiting toch aan te leggen?
Is er dan wel een glasvezel aansluiting aanwezig in je nieuwbouwwoning?

En wat voor een Internet/TV wil je straks gaan gebruiken?
Als dit iets is via Glasvezel, kan heb je inderdaad voldoende aan UTP aansluitingen.
Wil je TV via ziggo, dan heb je volgens mij nog steeds COAX nodig naar je TV.

Ik zou zeker lozeleiden laten trekken als je de mogelijkheid hebt voor eventueel extra UTP (of coax) naar iedere ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 31-05-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Om bij elke andere aanbieder dezelfde situatie tegen te komen. ;)

@VR46 Maak jij in je huidige situatie binnenshuis nog gebruik van coax? Zo nee is daar je antwoord.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38
[...]

https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/next-mini

Dit heeft geen coax in huis meer nodig.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 00:21
Ik ben zelf met Ziggo verbinding af aan het stappen van coax en deze vervangen voor utp.
Simpelweg omdat tv via de Ziggo Go app prima werkt met alle extra functies via een android tv kastje (Nvidia Shield).
Heb nergens coax meer nodig.

Zou zelf ook lege leidingen laten plaatsen (voldoende) en dan zelf kijken wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:44

m-vw

Dus?

Bij ons nieuwe huis komt er ook geen COAX meer binnen, enkel glas. Baal er wel van, want voor mijn huidige tv is er geen app van Delta. Betekent dus dat ik met een extra kastje aan de slag moet. (Of een nieuwe tv, maar dat wil ik niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Om bij elke andere aanbieder dezelfde situatie tegen te komen. ;)
Ja, dan is de meerwaarde van Ziggo voor mij weg.

Nadat ze ook al FM van de coax hebben gehaald, en F1 is verdwenen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb in 2016 wel voor een coax-kabel gekozen, maar dat was achteraf onnodig vanwege eerst tv via een glasvezel-provider en later überhaupt niet. Toentertijd ook twee UTP-aansluitingen laten plaatsen en die kan ik zeker aanraden. De coax zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken; hooguit om een andere kabel doorheen te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door erwn op 31-05-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb mijn huis volledig opnieuw opgebouwd en op advies van de installateur nog wel deze aansluiting aan laten leggen. Beter mee verlegen dan om verlegen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Ja, dan is de meerwaarde van Ziggo voor mij weg.

Nadat ze ook al FM van de coax hebben gehaald, en F1 is verdwenen.
Op F1 na doe ik de aanname dat voor jouw de meerwaarde van Ziggo dus vooral neerkomt op het kunnen blijven gebruiken van bestaande hardware?

Ziggo maakt er net als andere telco's al jaren geen geheim van dat ze geheel over willen naar IPTV, internetradio etc.

Maar goed, denk dat dit beter voorgezet kan worden in het Ziggo topic. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
Christoxz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Je kan met een CI+-module digitaal TV kijken zonder TV-ontvanger hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik had een nieuwbouwwoning 2016 en daar zat geen coax meer in. Nooit nodig gehad ook in de 5 jaar dat ik er woonde. Hier in m'n huidige woning zit ie wel maar ook nooit gebruikt. Ik zou het lekker laten zitten en een extra UTP erin gooien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Ik heb het niet genomen in mn nieuwbouw woning (die nog gebouwd wordt) Wel praktisch elke kamer UTP (zelf trekken). Kijk nu thuis ook al enkel via wifi / UTP TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
In mijn huis is, toen het 10 jaar geleden werd gebouwd, alleen coax naar de woonkamer getrokken. Die ben ik nu aan het vervangen voor UTP omdat ik geen ZIggo heb. Bovendien heb ik mijn televisie aan de andere kant van de woonkamer staan. Als ik ooit Ziggo zou willen hebben (denk het niet) kan ik altijd weer een Coax-kabel doorheen trekken, maar dan aan de goede kant van de woonkamer. En anders kan de monteur dat doen.

Verder in elke kamer minimaal één loze leiding geplaatst. Die zijn nu voorzien van UTP kabel.

Mijn voorstel: MINSTENS overal een loze leiding laten leggen. En dan afhankelijk van wat je neemt (Ziggo of iets anders) bepalen of je daar zelf Coax of UTP doorheen gaat halen.

En optioneel, als je geld teveel hebt, kun je op sommige plaatsen misschien dubbele loze leidingen laten leggen. Zodat je eventueel Coax èn UTP kunt doen. En stel dat volgend jaar de "Super Mega Supreme X-Force Power Plus Ultra"-kabel de nieuwe standaard wordt, dan kun je een van de twee leidingen daarvoor gebruiken. Je weet maar nooit wat de toekomst ons brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

De nieuwe Next geen geen COAX aansluiting, maar werkt gewoon op je netwerk. Next mini is dat. Er is niets mis met TV kijken via IPTV streams. Het is de uiteindelijke kwaliteit van de streams die de beeldkwaliteit bepalen en niet hoe de stream wordt afgeleverd.

Hoe meer er van de kabel af gaat (analoge radio is er al af zo ook analoge TV) des te meer frequentiebanden er ingezet kunnen worden voor bandbreedte voor internetaansluitingen. Dat geeft flexibiliteit: je kunt TV kijken, of games downloaden. En je TV signaal op de COAX is altijd aanwezig, of je het gebruikt of niet. De lange termijn visie van Ziggo is wat mij betreft dus logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

xFeverr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:17:
In mijn huis is, toen het 10 jaar geleden werd gebouwd, alleen coax naar de woonkamer getrokken. Die ben ik nu aan het vervangen voor UTP omdat ik geen ZIggo heb. Bovendien heb ik mijn televisie aan de andere kant van de woonkamer staan. Als ik ooit Ziggo zou willen hebben (denk het niet) kan ik altijd weer een Coax-kabel doorheen trekken, maar dan aan de goede kant van de woonkamer. En anders kan de monteur dat doen.

Verder in elke kamer minimaal één loze leiding geplaatst. Die zijn nu voorzien van UTP kabel.

Mijn voorstel: MINSTENS overal een loze leiding laten leggen. En dan afhankelijk van wat je neemt (Ziggo of iets anders) bepalen of je daar zelf Coax of UTP doorheen gaat halen.

En optioneel, als je geld teveel hebt, kun je op sommige plaatsen misschien dubbele loze leidingen laten leggen. Zodat je eventueel Coax èn UTP kunt doen. En stel dat volgend jaar de "Super Mega Supreme X-Force Power Plus Ultra"-kabel de nieuwe standaard wordt, dan kun je een van de twee leidingen daarvoor gebruiken. Je weet maar nooit wat de toekomst ons brengt.
Je kunt door 1 loze leiding ook een combi-kabel COAX+UTP trekken en daar heb je geen extra loze leiding voor nodig. Ook dit kan nog een optie zijn voor de TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hann1BaL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:00:
[...]

De nieuwe Next geen geen COAX aansluiting, maar werkt gewoon op je netwerk. Next mini is dat. Er is niets mis met TV kijken via IPTV streams. Het is de uiteindelijke kwaliteit van de streams die de beeldkwaliteit bepalen en niet hoe de stream wordt afgeleverd.

Hoe meer er van de kabel af gaat (analoge radio is er al af zo ook analoge TV) des te meer frequentiebanden er ingezet kunnen worden voor bandbreedte voor internetaansluitingen. Dat geeft flexibiliteit: je kunt TV kijken, of games downloaden. En je TV signaal op de COAX is altijd aanwezig, of je het gebruikt of niet. De lange termijn visie van Ziggo is wat mij betreft dus logisch.
Gaat me niet om de kwaliteit van de streams, maar het geklooi met losse kastjes, telefoons en afstandsbedieningen. Zo makkelijk als ci+ ga je het niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Gaat me niet om de kwaliteit van de streams, maar het geklooi met losse kastjes, telefoons en afstandsbedieningen. Zo makkelijk als ci+ ga je het niet krijgen.
Ik begrijp je, hoewel de meeste apps op de TV’s zelf niet veel onder doen voor de ervaring en net zo makkelijk.
Alleen geniet er van zolang het nog werkt is mijn advies :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
Hann1BaL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Ik begrijp je, hoewel de meeste apps op de TV’s zelf niet veel onder doen voor de ervaring en net zo makkelijk.
Alleen geniet er van zolang het nog werkt is mijn advies :)
TV kijken zonder de app is nog makkelijker :) . TV aan en meteen beeld. Minder apparaten, minder schakels in de keten die verstoring kunnen geven, etc. TV kijken via coax is superieur. Alleen het vergt wel een extra kabel die je moet trekken en inderdaad is de trend dat er steeds minder gebruik van gemaakt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MarcoC schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:18:
[...]

TV kijken zonder de app is nog makkelijker :) . TV aan en meteen beeld. Minder apparaten, minder schakels in de keten die verstoring kunnen geven, etc. TV kijken via coax is superieur. Alleen het vergt wel een extra kabel die je moet trekken en inderdaad is de trend dat er steeds minder gebruik van gemaakt gaat worden.
Dat superieure vind ik nogal meevallen (opnemen, pauzeren en terugkijken zijn wat mij betreft nogal belangrijke features van TV kijken tegenwoordig.), maar voor het snelle zappen met wat nu op TV is, heb je wel gelijk.

Ik zou mij als consument alleen niet willen vastplakken aan Ziggo en ben blij dat ik zowel COAX als glasvezel heb om goede jaarlijkse deals te kunnen sluiten wat betreft provider. Dat heeft voor mij een grotere meerwaarde dan de COAX (die bij mij in huis nog steeds bij de TV ligt, maar ik ben van Ziggo naar KPN gegaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hann1BaL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Dat superieure vind ik nogal meevallen (opnemen, pauzeren en terugkijken zijn wat mij betreft nogal belangrijke features van TV kijken tegenwoordig.), maar voor het snelle zappen met wat nu op TV is, heb je wel gelijk.
Dat doet de ingebouwde opnamefunctionaliteit van m'n LG Oled helemaal prima ;)
Ik zou mij als consument alleen niet willen vastplakken aan Ziggo en ben blij dat ik zowel COAX als glasvezel heb om goede jaarlijkse deals te kunnen sluiten wat betreft provider. Dat heeft voor mij een grotere meerwaarde dan de COAX (die bij mij in huis nog steeds bij de TV ligt, maar ik ben van Ziggo naar KPN gegaan.)
Begin ook rustig los te weken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MikeyMan schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Dat doet de ingebouwde opnamefunctionaliteit van m'n LG Oled helemaal prima ;)

[...]

Begin ook rustig los te weken ;)
Ik denk niet dat jouw LG het toestaat om iets van gisteren te kijken, zonder dat je van te voren had besloten het op te nemen. :)
Zelfs lineaire TV wordt al minder lineair gekeken.
Tenzij jouw LG natuurlijk zo slim is om iets op te nemen omdat jij het potentieel wel wilt gaan kijken natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Hartelijk dank voor alle reacties! Daar kan ik wat mee :) Ik denk de coax-aansluiting dan achterwege te laten. In ieder geval zullen woonkamer en meeste andere kamers voorzien worden van UTP-aansluiting, ik zal in overweging nemen om daar dan nog enkele loze leidingen bij te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je niet geheel zonder handen bent, zou ik die UTP lekker zelf trekken. Het laten aanleggen kostte twee jaar terug al een kleine 200 euro per punt. Ik was zelf voor circa 200 in totaal klaar (dat is 300 meter kabel, keystones en wandplaten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
Ik adviseer op energieverbruik bij huizen en een goser vroeg eens wat ie met al die coax moest. Tja… na de uitleg heeft ie alles weggehaald, het is ook enorm achterhaald

diskeltische lurker

Pagina: 1