Vraag over grote backups

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Hallo,
Ik vroeg mij het volgende af. Ik heb 2 externe hardeschijven. De 1e hardeschijf plaats ik grote backups op van bestanden over de jaren heen. Ook verwijder ik af en toe bestanden om eea op te schonen en het overzichtelijker te maken. Betreft documenten, media, programma's , maar ook oude spellen etc.
Wat ik nu doe is alles van HD1 naar HD2 kopieeren. Maar het probleem is , dan moet ik HD2 helemaal wissen want anders dan komen de bestanden die ik op HD1 heb verwijderd weer bij de bestanden van HD1 op.
Is er een of ander programma wat dit bij kan houden? Dat ik niet de hele HD2 weer moet formatteren en alle data van HD1 naar HD2 moet wegschrijven?
Wellicht wat lastig uit te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 31-05-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Welk OS?

Indien Linux: Timeshift is zeer gebruiksvriendelijk, of op de commandline: duplicity, of voor wat je nu doet, rsync (niet echt een backup, maar mirroring)

Indien MacOS, het ingebouwde Time machine (of ook rsync).

Indien Windows, geen idee.

[ Voor 109% gewijzigd door Wilke op 31-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Goedenacht,

Windows 11 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dan is Robocopy meestal de makkelijkste tool, zit standaard in Windows en heeft opties zoals purge. Wel goed de documentatie lezen VOORDAT je dergelijke commands uitvoert. ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
SyncBack Free is een handig tooltje voor het synchroniseren van backups onder Windows. Gratis en veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
PhilipsFan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 03:32:
SyncBack Free is een handig tooltje voor het synchroniseren van backups onder Windows. Gratis en veel mogelijkheden.
Mooi programma! Ik ga hem proberen.... thanks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
PhilipsFan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 03:32:
Alles is gelukt, tof programma. Heb 2 schijven die even groot zijn. Het is allemaal gemirrored via het tooltje. Maar frapant is dat de andere HD ineens 40gb meer vrije ruimte heeft dan de source HD waarvan gebackupt wordt. Terwijl ze even groot zijn. Is een SEAGATE ----> WD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
Alles is gelukt, tof programma. Heb 2 schijven die even groot zijn. Het is allemaal gemirrored via het tooltje. Maar frapant is dat de andere HD ineens 40gb meer vrije ruimte heeft dan de source HD waarvan gebackupt wordt. Terwijl ze even groot zijn. Is een SEAGATE ----> WD
Controleer de $recycle.bin en "System volume information" mappen. Deze kunnen nog data bevatten.

Kijk of er compressed files op de ene disk staan die niet compressed op de andere disk zijn.

Kijk of er hidden files op de ene disk staan die niet op de andere disk staan.

Dubbel check of de disks exact even groot zijn.

Controleer of beide disks maar 1 partitie hebben die de hele disk volledig bevatten.

Weet je niet hoe? Geen probleem, dan wil ik dit wel uitgebreider toelichten.
Pagina: 1