Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 14:06
Mijn vraag
Ik beschik over een vrij oude gaming pc (i7 4790, 16GB DDR3, Sata SSD) dewelke ik onlangs heb geupgrade met een RTX 2080ti die ik interessant op de kop kon tikken.
Voorheen had ik een RX580, heeft steeds prima gewerkt maar zat toch een beetje aan z'n limiet.
Ik speel eigenlijk bijna exclusief CSGO, en omdat ik hoopte hogere FPS te halen met de RTX heb ik deze kaart gekocht, maar nu blijkt dat ik in sommige maps, met moeite 90 fps haal op sommige momenten.
In eerste instantie ben ik op zoek naar de bottleneck in dit verhaal, maar als ik HWmonitor en taskmanager mag geloven zit de cpu op +- 40% load, en de RTX2080ti op zo'n 25 à 30% load en 55C°.
Qua ram zit ik op ongeveer 7GB van de 16.
Met andere woorden, ik kan niet plaatsen waarom ik dit probleem heb.
Om zeker te zijn dat het geen driverding was heb ik even een schone windows erop gezet met enkel de nieuwste drivers en csgo, maar dit probleem blijft bestaan.

Kan iemand me zeggen waar dit fout loopt?
De temperaturen zitten altijd comfortabel laag en de load gaat niet naar 100%, maar ik begrijp gewoon niet waarom het systeem zich op zo'n lage framerates vast zet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
i7 4790
H87M-HD3 mainboard
16GB DDR3
Palit 2080ti
Samsung evo sata SSD
Acer 144 hz KG241Q

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nieuwe windows 11 install, drivers up-to-date, logging met openHW monitor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvlyQ6B4PUI51GTFjnGBkgWkLG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AfKrnSyi3GuvoqIgcy2mDE3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpkuMW5aVd6bIkmm839OO8mrI3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANcfNa8KhFTe22RyWkRN5Ee9.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-09 01:11
Nouja, de bottleneck in de pc in dit geval is zeker de CPU, een 4e generatie Intel gaat de 2080 heel hard bottlenecken, maar dat zou in dit geval (denk ik) niet moeten zorgen voor dit soort praktijken in CSGO.

heb je de RX580 nog in je bezit en wat doet de FPS als de 580 er weer in zit?
(je kan de drivers van je videokaart eventjes eraf halen met Display driver uninstaller, als je niet weet hoe, even een youtube video opzoeken)

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Ja, dat had ik dus ervoor bekeken, met de RX580 ging ik naar de 150 - 200 fps met dezelfde setup.
Om inderdaad dat drivergedoe geheel te omzeilen heb ik er bij wijze van test een nieuwe SSD in gezet met een schone windows/nvidia driver setup.
Ik kan me best inbeelden dat de 4790 een bottleneck gaat vormen hoor, maar hij doet dat voor mijn gevoel véél te vroeg.
Als ik nu op 95% CPU load zou zitten en 25% GPU dan zou ik dat accepteren, maar ik zie geen onmiddellijke harde limieten die dit gedrag veroorzaken.
Het ziet er voor mij uit alsof het systeem is ingesteld om niet full power te presteren, maar alles lijkt goed te staan qua energiesettings etc.

[ Voor 12% gewijzigd door tim085 op 30-05-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

CPU load geeft meestal een vertekend beeld van wat er echt aan de hand is. Dit is een probleem dat al lang speelt sinds de multi-core CPU's.

CPU load in percentage heeft de load weer van de hele CPU, dus alle cores en threads.

Dus een load van 25% op bijvoorbeeld een quad-core kan al betekenen dat 1 core op 100% load zit en voor een programma dat slechts 1 core kan gebruiken al een bottleneck is.

Als ik even na zoek wat CSGO gebruikt zou dat 2 cores zijn, en de game zou ook niet dol zijn op hyperthreads/SMT (virituele cores). Dus die load van 40 a 50% zou betekenen dat 2 cores al op 100% draaien, en de andere 2 ook al vrij hoog zitten maar niet echt bijdragen aan de game zelf.

Ik denk dus ook dat de CPU zelf een gigantische bottleneck is in die game met die videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Ja, daar zit misschien wel iets in inderdaad.
De twee linkse cores in task manager krijgen wel een beduidend hogere load dan de zes aan de rechterkant.
Welk vreemd dat het dan met de RX580 wèl goed lukt, maar misschien is de optimalisatie minder goed met de Nvidia kaart vergeleken met de AMD kaart of is er meer overhead door de driver.

Conclusie lijkt wel dat een nieuwe CPU/mobo zal aangewezen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Die AMD kaart is ook een heel stuk trager dan de 2080Ti, en is het geheel meer in balans.
De processor heeft dan een stuk minder draw-calls te verwerken bij de Radeon in vergelijking met de 2080ti.

Ik heb het zelf ooit gehad dat ik van een Radeon 9600 Pro naar een GeForce 6800GT ging, snellere kaart, maar framerates gingen omlaag (met dezelfde settings), vond ik raar, maar bleek ook door een CPU bottleneck te komen (Pentium 4 tijdperk :P ). Door de resolutie hóger te zetten ging de FPS ook omhoog, omdat de videokaart meer werk moet doen voordat die weer een drawcall naar de CPU moet sturen (gaat ook maar op tot een zekere hoogte, want uiteindelijk kan de processor ook die hogere resolutie met bijbehorende data niet meer verwerken).

Je ziet het ook wel vaker in topics voorbij komen, loopt de game slecht, zetten ze settings op low, en word het niet beter van, omdat je dan eigenlijk de bottleneck (processor vaak) dan alleen maar erger maakt.

Zo'n 2080Ti komt meer tot z'n recht bij Kabylake of Coffeelake processors (7000 en 8000 serie van Intel), of AMD Ryzen 3000 serie (Zen2). Niet dat je die nu moet gaan zoeken, want die beginnen ook achter de feiten aan te lopen bij nieuwere games (en Kabylake word niet eens officieel meer support in Windows 11 om nog maar wat te noemen).

Wil overigens ook niet zeggen dat die geen bottleneck vormen, want moderne processors zijn ook voor een groot deel van hun prestaties afhankelijk dat de software die er op draait ook multi-core ondersteuning heeft (dus echt alle cores/threads kan gebruiken), en als je dan een programma draait die maar 1 of 2 cores kan benutten...tja :P
Pagina: 1