Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schurfthond
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 10:45
Goedenavond,

Ik zat er aan te denken om mijn RAM te upgraden. Nu heb ik al wat rondgeneusd op het web over de pro's en con's, maar heb niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Hopelijk kunnen jullie wat helderheid geven.

Doel:
- Beter looks, meer RGB :*)
- (Hopelijk) betere pergormance in games en multi-task.

Onduidelijkheden
- Kan ik hetzelfde setje kopen en deze in quad draaien? (2*F4-3600C16D-16GTZN in quad).
- Levert dit problemene op? Zo ja, welke.
- Geeft het uberhaubt een performace boost?
- Ben ik beter af dit setje te verkopen en een quad setje aan te schaffen zoals: G.Skill Trident Z RGB 32GB DDR4-3600 CL16-16-16-36 quad kit?

Specs:
Windows 11 22H2
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
AMD Ryzen 7 3800X
Samsung SSD 980 PRO 2TB
Msi Geforce Rtx 2080 Super Gaming X Trio
G.skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN

b.v.d.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 20:23
In principe kun je hetzelfde setje kopen en combineren met je oude. Als je exact dezelfde koopt is er weinig risico. Het komt soms voor dat je last krijgt van instabiliteit (crashes), maar dat is vrij zeldzaam zeker als je dezelfde set koopt.

Qua performance zul je niets merken tenzij je nu echt zonder vrije RAM komt te zitten. Dat kan bijv voorkomen tijdens het gamen terwijl je andere dingen op de achtergrond open hebt. Vaak krijg je dan last van stotters of verminderde performance. Je kan een programma als HWinfo64 gebruiken om je RAM gebruik in kaart te brengen, en te kijken of je dicht bij je huidige limiet zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36RCXHaRZghiQclvFpGNt-Y6L-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TmQyjV0oxPiY1V3e4WbDjlYh.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Raphire op 31-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schurfthond
thnx! ik zal eens kijken met die tool wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:26
Op basis van je ram timings zou ik zeggen dat dat Samsung B-die is. Dat is eigenlijk het beste DDR4 geheugen en goed te overclocken.

Als je zin/tijd hebt om je daar wat in te verdiepen kan je dus betere prestaties halen uit je huidig ram kitje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schurfthond
Anton.net schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:22:
Op basis van je ram timings zou ik zeggen dat dat Samsung B-die is. Dat is eigenlijk het beste DDR4 geheugen en goed te overclocken.

Als je zin/tijd hebt om je daar wat in te verdiepen kan je dus betere prestaties halen uit je huidig ram kitje :)
Ooit geprobeert, kreeg systeem niet stabiel helaas. draai nu gewoon docp profiel op c16 1.35v 3600mhz. als je tips links hebt misschien weer eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Anton.net schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:22:

De geheugencontroller van de Ryzen 3000-serie is niet dusdanig goed dat er nog veel uit te halen is. 3600 cas 16 is al erg mooi.
Pagina: 1