TV kopen voor series en films kijken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekkr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik zoek een?
75 inch tv die ik aan de muur kan hangen om in goede kwaliteit van ongeveer 2.5 meter afstand tv te kunnen kijken.

Wat is je budget?
Mijn budget is tot 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
in goede kwaliteit tv te kunnen kijken. Ik wil mijn laptop erop aan kunnen sluiten en dan zowel tv series, films en gaming streams in goede kwaliteit kunnen kijken. Voor de geluidskwaliteit ben ik bereid om een soundbar te kopen. Als daar aanraders voor zijn hoor ik het graag

Wat heb je zelf al gevonden?
]Ik heb een beetje rondgekeken maar het is een beetje in de hoogte voor mij. Ik heb de volgende tv gevonden: Philips 75PUS8807 Ambilight (2022) bij Hellotv. Ik wil eigenlijk een betrouwbare winkel en een goede kwaliteit tv. Echter zie ik bij vergelijken dat bijna alle tvs daar dezelfde functionaliteit hebben. Hierdoor raak ik het spoor een beetje kwijt. Mijn kamer kan erg donker worden, maar heeft ook genoeg lichtinval dus dat is niet echt een factor (vanwege verduisterende gordijnen). Ik heb gehoord dat ambilight erg fijn is, maar weet niet wat het verschil is met OLED, QLED, LCD etc.

Welke vragen heb je hier nog over?
Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een TV? Hoe weet ik wat een goede tv is? Wat is het verschil tussen QLED, OLED, LCD, Ambilight etc?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

75” is veel te groot voor 2,5m

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
Agent47 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:18:
75” is veel te groot voor 2,5m
niet waar. 75" en 2,5 m afstand komt heel dicht in de buurt bij de THX norm van een ideale kijkhoek van 38°.
ik heb zelf jaren geprojecteerd op 2,7 meter afstand en een diagonaal van 72". Heerlijk!!

@Niekkr met zo'n joekel van een TV zou ik geen soundbar kopen. Als het budget een issue is, begin eerst met een receiver en twee frontspeakers. Het is een wereld van verschil. Bij een groot scherm hoort groots geluid. Wat is het audio budget?

[ Voor 26% gewijzigd door 107mb op 30-05-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

107mb schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:24:
[...]

niet waar. 75" en 2,5 m afstand komt heel dicht in de buurt bij de THX norm van een ideale kijkhoek van 38°.
ik heb zelf jaren geprojecteerd op 2,7 meter afstand en een diagonaal van 72". Heerlijk!!

@Niekkr met zo'n joekel van een TV zou ik geen soundbar kopen. Als het budget een issue is, begin eerst met een receiver en twee frontspeakers. Het is een wereld van verschil. Bij een groot scherm hoort groots geluid. Wat is het audio budget?
De mening(en) zijn verdeeld:

De stelregel is: de kijkafstand = 2x de beelddiagonaal. Stel dat je in jouw kamer op drie meter afstand van de televisie zit dan kom je uit op een televisie met een beeldscherm van 55 inch (140 cm) want 2x 140 cm = 280 centimeter dus bijna drie meter.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Dat is voor 1080p en 4k anders. voor 1080p moet je verder van je tv afzitten dan bij 4k.
Zelf heb ik 77 inch en zit ik op 2,5 meter afstand.. als je googled zul je zien dat het dus heel normaal is.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat als je z'n grote tv hebt groots geluid moet hebben.
Zelf een soundbar q950a van samsung, en dat gaat prima! niets op aan te merken.

Je hoeft dus niet persee een losse reciever te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Eskimoo op 31-05-2023 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In ieder geval klinkt dit als een slecht overwogen aankoop: Als je voor €1500 een 75" koopt, dan krijg je de allergoedkoopste techniek en maak je dus een flink offer in beeld en mogelijk geluidskwaliteit. Het kan een strategie zijn om voor weinig geld een groot scherm te hebben, maar het klinkt niet alsof deze keus weloverwogen gemaakt is. Verder zou ik even goed controleren hoe groot 75" werkelijk is, want in menig woonkamer veroorzaakt een dergelijke beeldmaat problemen. Of 75" bij 2,5m te groot is daar valt over te redetwisten, maar zeker is dat het een korte afstand is en kleinere maten op die afstand uitstekend zijn.

Ik zou dan ook sterk overwegen om voor een kleinere maat te kiezen en het geld dat overblijft in beeldkwaliteit stoppen. OLED geeft de beste beeldkwaliteit, mocht een OLED niet haalbaar zijn vanwege zonlicht, dan zou je naar een luxe LCD kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een ander argument om niet voor de grootste TV te gaan lijkt me het beoogde gebruik: Normaal TV kijken en wat films en series. Klinkt mij als voornamelijk "gewoon" HD in de oren. Dat kan op zich prima op een 77" alleen zal je veel sneller iedere onvolkomenheid in het beeld zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Niekkr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:03:
Ik zoek een?
Welke vragen heb je hier nog over?
Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een TV? Hoe weet ik wat een goede tv is? Wat is het verschil tussen QLED, OLED, LCD, Ambilight etc?
Helaas, zo werkt het op Tweakers niet. Op Tweakers verwachten we eigen inzet. De verschilllen tussen verschillende type schermen en de voor- dan wel nadelen is genoeg over geschreven. Dit deel eigen onderzoek zal je zelf moeten doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:30:
[...]

De mening(en) zijn verdeeld:

De stelregel is: de kijkafstand = 2x de beelddiagonaal. Stel dat je in jouw kamer op drie meter afstand van de televisie zit dan kom je uit op een televisie met een beeldscherm van 55 inch (140 cm) want 2x 140 cm = 280 centimeter dus bijna drie meter.
Nou zit ik zo'n beetje op 2,8 meter met een 55" en wanneer een film/serie niet beeldvullend is (2.35:1 beeldverhouding bijv.) is het echt wel miniscuul. De kijkhoek aanhouden (ongeacht welke resolutie de tv is) is een betere 'stelregel' en dus idd richting de 40 graden kijkhoek wanneer het op films/series aankomt en tegen de 30 voor een van alles wat kijkgedrag. Nou is de kijkafstand voor een 55" bij 30 graden ook maar 2,2 meter en vind ik dat ook wel acceptabel bij films/series dus zou ik dat iig als ondergrens nemen voor dit gebruik.
https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand (zie 'de stelregel' variëren tussen 2 en 2,5 en hier bij de CB vonden de mensen 2,4 x de diagonaal gemiddeld het prettigst maar bij zo'n proefopstelling zoals gebruikt lijkt te zijn kan er nooit gewenning optreden zoals je dat thuis na een x periode krijgt).

[ Voor 36% gewijzigd door apis29 op 03-06-2023 11:14 ]

Pagina: 1