Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Aangezien mijn 6700K zijn beste tijd wel heeft gehad heb ik een nieuw setje aangeschaft waar ik wat over wil weten. Hopelijk heeft iemand hier het antwoord want via Google kom ik er niet helemaal uit.

Ik heb het volgende gekocht:

AMD Ryzen 7 7800X3D
MSI MAG X670E Tomahawk
G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N

Mijn eerste vraag gaat over de PCI-E sloten. Er staat vermeld dat er 1x PCI-E 5.0 op zit met 16x en dan nog 2x PCI-E 4.0 met 16x. Als ik kijk bij de standaard specs dan staat het zo vermeld, ook hier op Tweakers.
Uitbreidingsslots PCI-e 3.0 x1, 2x PCI-e 4.0 x16, PCI-e 5.0 x16
Ga ik echter ietsjes verder kijken dan kom ik hier het volgende tegen: https://www.msi.com/Mothe...MAHAWK-WIFI/Specification

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM2Zkvx2jMnZHQK8se4TIOg5qm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0Kwygw7QXipjPrNvqIWbsMS.jpg?f=user_large

Omdat ik graag de GPU in een lager PCI-E slot wil stoppen ivm customwaterkoeling en looks wil ik graag weten wat het nou is. Is het nou PCI-E 4.0 met 16x of PCI-E 4.0 met 2x en 4x ? Waarom staat er overal 16x en dan ineens 2x en 4x ? Mocht het slot een 4x zijn dan ga ik daar natuurlijk geen RTX3080 in stoppen. Is het echter 16x dan moet het prima werken.

Mijn andere vraag is of het nu nog gevaarlijk is om EXPO te draaien. Er zijn BIOS updates uitgekomen en die zijn hier te vinden: https://www.msi.com/Mothe...70E-TOMAHAWK-WIFI/support Alleen via Google kan ik er verder niets over vinden of het nou echt compleet opgelost is.

Iemand enig idee hier over ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het zijn fysiek x16 sloten maar elektrisch aangesloten als 4.0 x4 en x2 (zie handleiding pg 29 https://download.msi.com/.../MAGX670ETOMAHAWKWIFI.pdf ) en MSI had toch geen grote problemen met Vsoc en EXPO, dat zijn/waren Asus en Gigabyte

[ Voor 59% gewijzigd door Damic op 30-05-2023 20:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Damic schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
Het zijn fysiek x16 sloten maar elektrisch aangesloten als 4.0 x4 en x2 (zie handleiding pg 29 https://download.msi.com/.../MAGX670ETOMAHAWKWIFI.pdf ) en MSI had toch geen grote problemen met Vsoc en EXPO, dat zijn/waren Asus en Gigabyte
Bedankt voor de reply :)

Zo is het wel duidelijk inderdaad. Jammer van de andere slots en dat het vreemd verwoord staat op Tweakers, maar ik weet nu hoe en wat.

Wat betreft het overvoltage probleem ga ik er dan maar vanuit dat het geen probleem is met dit bord en de nieuwste BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ze hebben bij Tweakers gekozen voor het vermelden van de fysieke sloten, niet de electrische specificatie. Die is ook niet altijd gemakkelijk te vinden.

Bovendien kun je in een x16 slot alle andere kaarten kwijt, ook al is het maar 2x electrisch. In een 1x of 4x-slot kun je niet altijd een kaart kwijt met een hoger aantal aansluitingen, omdat dat alleen kan als de achterkant van het slot open is.

Dus om een doolhof van combinaties te vermijden hebben ze gekozen voor het fysieke slot. Bij de specs staat dan meestal wel hoe één en ander ingeregeld is.
Vaak zijn de verdelingen op basis van de chipset voor de grotere sloten al vrij standaard, zoveel mogelijkheden zijn daarvoor niet.

Het totaalplaatje is dus:
- Grootte fysieke slot
- Daadwerkelijk aantal verbindingen (16x, 8x, 4x, 2x, 1x)
- Bron van de verbindingen (cpu of chipset. Een gpu wil je echt niet via een chipset draaien, dat geeft veel meer latency dan via de cpu rechtstreeks. Bovendien is de versie van een slot via de chipset vaak lager dan via de cpu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Opzich wel logisch om het op die manier te doen, maar verwarrend was het wel even voor mij.

Vandaag alles ingebouwd en het draait nu. Waar ik alleen even niet uitkom is de CPU FAN ERROR waarschuwing. Ja, geen CPU fan want waterkoeling met tempregeling via watertemp door een Aquaero. Ik zie alleen nergens in de BIOS hoe ik die melding stop kan zetten. Voorheen altijd Asus gehad en daar is het simpel op ignore te zetten, maar hier kan ik het nergens vinden. Fancontrol is wel te vinden, maar hoe de melding uit moet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar heb je de fans van je radiator dan aan hangen? Pomp neem ik aan op PUMP_FAN1.

Een tip die ik trouwens van o.a. Jayztwocents hoorde: zorg dat je pomp altijd draait. Het zorgt er niet alleen voor dat de vloeistof altijd circuleert en dus de processor blijft koelen, maar ook dat het minder slijt. Telkens aan/uit veroorzaakt meer slijtage dan constant draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:18:
Waar heb je de fans van je radiator dan aan hangen? Pomp neem ik aan op PUMP_FAN1.

Een tip die ik trouwens van o.a. Jayztwocents hoorde: zorg dat je pomp altijd draait. Het zorgt er niet alleen voor dat de vloeistof altijd circuleert en dus de processor blijft koelen, maar ook dat het minder slijt. Telkens aan/uit veroorzaakt meer slijtage dan constant draaien.
Alle fans zitten op een Aquaero aangesloten die de fans laat draaien op basis van watertemp. Alles qua koeling staat volledig los van het moederbord. Qua pompen heb ik 2 stuks D5 die altijd op dezelfde stand draaien.

Gisteren nog de hele BIOS door geweest, maar ik kan ignore CPU fan speed nergens vinden. Sowieso enorm weinig opties tegenover mijn vorige Asus bord. (Voor het eerst nu MSI omdat ik klaar ben met Asus) Ga ik naar fan opties kan ik daar een curve instellen en de verschillende poorten kiezen, maar nergens iets van ignore te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou staat in de handleiding dat zowel CPU_FAN als PUMP_FAN1 hetzelfde vermogen kunnen leveren. Dus effectief maakt het niet uit in welke van de twee je de pomp aansluit. Om dus de melding te 'omzeilen' plug je de pomp dan maar op CPU_FAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:31:
Nou staat in de handleiding dat zowel CPU_FAN als PUMP_FAN1 hetzelfde vermogen kunnen leveren. Dus effectief maakt het niet uit in welke van de twee je de pomp aansluit. Om dus de melding te 'omzeilen' plug je de pomp dan maar op CPU_FAN.
De beide pompen zitten op een andere plek in de PC. De hele build is vollledig custom en draait al jaren zo, met dus de Aquaero die alles perfect regelt. Een build zoals deze is zonder iets als een Aquaero niet te doen, geen enkel moederbord komt in de buurt.

Het moet toch mogelijk zijn om een simpele setting op ignore te zetten in de BIOS ? Ik zie alleen niet hoe het moet, maar iemand zou het moeten weten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En er is ook niet iets van een kabeltje meegeleverd bij die Aquaero om op je moederbord te prikken? Want zoals je merkt heeft echt niet elk moederbord een 'ignore' optie voor als er geen enkele fan is aangesloten.

Zoek ik naar het ding, dan kom ik iets van een Aquaero 6 LT USB fan controller tegen en daar staat bij:
- Speed signal output for status evaluation

Klinkt voor mij als iets dat je kan gebruiken om je moederbord tevreden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De Aquaero gaat via USB naar het moederbord inderdaad, maar da's puur om de controller te programmeren. Ik wil juist alles los hebben van het moederbord omdat het voor geen meter werkt. Het gaat hier trouwens over een Aquaero 6 PRO, maar dat moet niet veel uitmaken.

Als het moet dan zoek ik wel iets om er op aan te sluiten, maar ik kan mij niet voorstellen dat een modern bord zoiets simpels niet heeft. Ik denk dat ik ergens iets over het hoofd zie. Ik draai al meer dan 20 jaar met customwaterkoeling en zelfs een moederbord voor een Athlon XP 1800+ had deze optie. Moeilijk voor te stellen dat zoiets anno 2023 niet mogelijk zou moeten zijn met een bord van 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nu maar een RPM info kabel gepakt van een pomp en met een verlengkabel op de CPU fanheader op het moederbord aangesloten, nog steeds CPU FAN ERROR. Er wordt netjes ~2150 RPM gezien, maar de melding is niet weg. Toen op de PUMP header aangesloten en hetzelfde probleem. Verschillende opties geprobeerd zoals DC en PWM, geen oplossing. Even op Google gezocht en blijkbaar geeft dit bord sowieso een CPU FAN ERROR zodra je de FTPM aan hebt staan. Dan maar hopen dat er ooit een BIOS update komt die het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04:06
Is een bekende bug in MSI bios geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Palindrome schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
Is een bekende bug in MSI bios geloof ik.
Klopt inderdaad. Andere X670 borden hebben het ook.

• sn3lders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 15:29
Hoi, ik ben benieuwd of je inmiddels de error hebt weten te verhelpen?
zojuist hetzelfde MB,CPU en Ram gekocht :)

hoe bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sn3lders schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:40:
Hoi, ik ben benieuwd of je inmiddels de error hebt weten te verhelpen?
zojuist hetzelfde MB,CPU en Ram gekocht :)

hoe bevalt het?
Het is uiteindelijk opgelost door de FTPM uit te zetten. Nou zet dit de FTPM niet daadwerkelijk uit, maar het lost wel de melding op. Blijkbaar zit er een vreemde bug in waarbij de CPU fan error melding er komt als je de FTPM aan zet. Zet je de FTPM uit kan je de FTPM nog steeds prima gebruiken en is de melding weg.

Verder een aantal keer een BIOS update gedaan en geen problemen meer.

• sn3lders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 15:29
PilatuS schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:12:
[...]

Het is uiteindelijk opgelost door de FTPM uit te zetten. Nou zet dit de FTPM niet daadwerkelijk uit, maar het lost wel de melding op. Blijkbaar zit er een vreemde bug in waarbij de CPU fan error melding er komt als je de FTPM aan zet. Zet je de FTPM uit kan je de FTPM nog steeds prima gebruiken en is de melding weg.

Verder een aantal keer een BIOS update gedaan en geen problemen meer.
Thnx!
Nou heb ik een nzxt fan controller, waar oa de cpu fans op aangesloten zitten, deze controller zit op de usb2.0 header. dus wellicht heb ik dit probleem niet. Maar toch bedankt voor de tip!

p.s. mag ik vragen wat je boot tijd is?

• PilatuS
  • Niet online
sn3lders schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:38:
[...]

Thnx!
Nou heb ik een nzxt fan controller, waar oa de cpu fans op aangesloten zitten, deze controller zit op de usb2.0 header. dus wellicht heb ik dit probleem niet. Maar toch bedankt voor de tip!

p.s. mag ik vragen wat je boot tijd is?
Het is puur een bug waarbij het niet uitmaakt of er iets op de CPU fan header zit of niet. Zodra je de FTPM aanzet komt die bug naar boven. Het wel of niet aanzetten maakt voor de werking niets uit. Het aanzetten doet niets behalve die bug geven en ook uit werkt de TPM nog prima

Boottijd is best wel lang helaas. Geen idee hoe lang het precies is, maar het duurt wel even voordat er beeld komt. Zal wel te maken hebben met EXPO dat iedere keer even duurt.
Pagina: 1