heeft geheugen uitbreiden nog zin ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
In mijn PC zit een Intel(R) Core(TM) i5-4570 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
Het intern geheugen is 8 GB
Grafisch beeldschermadapter is Intel(R) HD Graphics 4600
Zit alles op een moederbord van AsusTek H81M-Plus versie Rev X.0x

Zie nu dat de Bios versie/datum American Megatreds Inc 2205, 26-2-2015 is :'(

Heeft het nog zin om hier extra geheugen bij te prikken of is dat paarlen naar de zwijnen werpen ?
Kan een nieuwe grafische kaart eventueel nog soulaas bieden. En zo ja wat is een redelijke "midden"kaart

Natuurlijk is een nieuw systeem met de nieuwste componenten altijd beter, maar ook ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Dat ik iets langer moet wachten voordat mijn PC is uitgerateld vind ik niet erg, maar nu wil ik wat spelen met Stable Diffusion en dat wordt toch wel een lastig verhaal.

Al vast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:47
Kijk hoeveel je gebruikt gemiddeld en of je geheugen volloopt, zo nee, dan heeft het weinig zin. Echter, als je 2 slots over hebt, 8GB erbij kost weinig. Maar als je je oude eerst weg moet doen voor 2 nieuwe zou ik het laten zitten. 8GB werkt vrij goed met Win10 en 11.

[ Voor 47% gewijzigd door pennywiser op 30-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:03
Denk dat Stable Diffusion ook profijt gaat hebben van een losse videokaart, maar dat is meteen afhankelijk van je voeding.

Voor oudere systemen die ik zo nu en dan upgrade voor de schoonfamilie bijvoorbeeld hou ik meestal als volgorde aan:
1. SSD
2. Geheugen indien slots vrij en prijstechnisch interessant
3. CPU
4. GPU (+ voeding)

Afhankelijk van je doeleinden kan een 4th gen i5 nog redelijk mee, mits 8GB geheugen en een SSD. Heb je voor dit platform meer geheugen nodig en zit er nu 2x4GB in dan zou ik een (tweedehands) upgrade overwegen naar iets met DDR4.
Zit er nu 1x8GB in dan kun je nog op zoek naar een extra latje 8GB.
Voor de videokaart is ook de voeding van belang, vaak hebben deze in simpelere systemen geen extra aansluiting voor een videokaart, dan kom je snel uit bij een 1050Ti of 1650.

[ Voor 12% gewijzigd door Dagion op 30-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:59
Op Wikipedia vind ik over Stable Diffusion het volgende:

... it can run on most consumer hardware equipped with a modest GPU with at least 8 GB VRAM.

Op basis van dit zinnetje zit ik te denken aan een RX 6600 of hoger als videokaart.

Zo'n kaart kost nieuw ongeveer € 200. Dan kun je je gaan afvragen of het nog zin heeft om in een 8 jaar oud systeem nog € 200 (of meer als je ook het geheugen naar 16 GB brengt) te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 18:55
Ik heb mijn trage NUC een upgrade gegeven van 8 naar 16GB. Bij mij helaas geen verandering.

Wellicht is een clean install voor jou nog een optie om eerst te testen. Maar, zoals eerder aangegeven, geheugen kost momenteel echt niets. Het kan dus geen kwaad om het te proberen.

niet iedereen heeft een bierbuikje