Snap mijn licht bedrading niet? Geen nul draad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo!
Ik wil een kiku systeem installeren. De instructies vragen om een blauwe draad.

In mijn wanddoos heb ik enkel zwart en bruin. (wat ik kan vinden is dit normaal.
In mijn plafonddoos heb ik ook enkel zwart en bruin. (dit lijkt abnormaal te zijn? Al zegt kiku dat ik een bruine draad in mijn plafond moet hebben?)

Is het mogelijk dat de bruine draad een nul draad is? Ik las dat in oude huizen (mijnes uit de 80s) ze soms de nul draad naar het plafond lijden ipv naar de wand schakelaar. Zoja, hoe test ik dit?

Als de bruine draad geen probleem is, dan moet ik gewoon een nul draad trekken. Dit moet van plafonddoos naar wanddoos?

Als bruine draad gewoon fase is, hoe sluit ik die aan? Kiku heeft het over twee bruine uiteindes aansluiten aan een lasklem.

Link naar de kiku installatie pdf: https://klikaanklikuit.nl...50-LD_KAKU_MANUAL-NEW.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Normaal gesproken loopt het zo :
Bruin(fase) --> schakelaar --> zwart (schakeldraad) --> lamp --> Blauw

Die bruine draad is een fasedraad.
Die zwarte is een schakeldraad en loopt via een schakelaar van de fase naar een lamp/stroomverbruiker (al dan niet via meer schakelaars)
Blauw zou de nul draad moeten zijn

Dus in jouw plafonddoos zou je dan diezelfde zwarte kabel moeten komen (waar dus de fase op staat) en een blauwe 0 kabel.

Als je in je schakelaar contactdoos een bruine en zwarte kabel hebt, en in de bijbehorende lamp contactdoos ook een bruine en zwarten. Dan heeft er iemand lopen prutsen.
-Of jij omdat je de verkeerde plafonddoos bij die schakelaar gezocht hebt.
-Of degene die dat eerder gemaakt heeft, want dan heeft ie ergens de verkeerde kleur draad gebruikt.

maar basicly je moet een blauwe draad (Van dezelfde groep!!!) erbij trekken.

[ Voor 85% gewijzigd door heuveltje op 30-05-2023 18:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:12
Als er in de doos bij de lamp alleen een zwarte en een bruine draad zitten, zou ik uitzoeken waar die vandaan komen. 1 van de 2 zal van een ander punt en uiteindelijk de meterkast moeren komen. Spul openschroeven tot je het punt hebt gevonden waar de vorige bewoner stout is geweest en vanaf daar eventueel herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meten is weten *O*

eigenlijk kan het niet anders dan er iemand heeft zitten beunhazen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
heuveltje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:55:

Als je in je schakelaar contactdoos een bruine en zwarte kabel hebt, en in de bijbehorende lamp contactdoos ook een bruine en zwarten. Dan heeft er iemand lopen prutsen.
-Of jij omdat je de verkeerde plafonddoos bij die schakelaar gezocht hebt.
-Of degene die dat eerder gemaakt heeft, want dan heeft ie ergens de verkeerde kleur draad gebruikt.

maar basicly je moet een blauwe draad (Van dezelfde groep!!!) erbij trekken.
Heb de juiste plafonddoos! Voor derest niet mee geprutst dus zal een oud bewoner zijn.
Bedoel je blauw draad dan naar meterkast of naar wanddoos?
Purzelbaum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:08:
Als er in de doos bij de lamp alleen een zwarte en een bruine draad zitten, zou ik uitzoeken waar die vandaan komen. 1 van de 2 zal van een ander punt en uiteindelijk de meterkast moeren komen. Spul openschroeven tot je het punt hebt gevonden waar de vorige bewoner stout is geweest en vanaf daar eventueel herstellen.
Als ik bij de meterkast moet wezen denk ik dat het verstand voor me is de woongoed in te schakelen. Dat is iets teveel voor me. Thanks.
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:26:
meten is weten *O*

eigenlijk kan het niet anders dan er iemand heeft zitten beunhazen..
Iedergeval fijn te weten dat ik het goed had met dat er iets fout zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
verder denk ik dat de draden vanaf je schakelpunt niet direct naar de centraaldoos (plafonddoos) gaan...

neem tenminste aan dat er eerst gewoon een werkende schakelaar + lamp gezeten heeft.. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:37
Ik lees 80s.

Kan daar nog gedeeltelijk rood/zwart in zitten wat gecombineerd is met de huidige bruin zwart blauw? (En groen/geel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:06
Nee, dan moet het van voor 1970 zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kijkend naar de KaKu handleiding, zou het imo zo zijn dat in de verdeeldoos in het plafond bruin + blauw + zwart vanuit de schakelaar aanwezig moet zijn voor deze unit. Vanuit de schakelaar in de wand heb je dan genoeg aan de bruin + zwart naar het plafond, en dan aansluiten zoals de afbeelding op pagina 6, boven kopje 6A. De kaku unit zelf komt dan in het plafond er bij te zitten.

De aansluiting van fase + 0 op de unit is om de unit te kunnen voeden wanneer de lichtschakelaar uit staat.

funfact:
Een oudere versie van dit spul had enkel een fase en zwarte draad aangesloten (en schakelaar via twee aangehechte witte draden). De stroom voor de unit zelf ging dan door de lamp naar 0 toe (met een erg hoge interne weerstand). Voor gloeilampen en halogeenlampen geen punt, maar @Waterbeesje zijn led spotjes kunnen niet meer helemaal uit :')
Dit los je op door een apart stroomcircuit toe te passen zoals in jouw unit.

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 31-05-2023 12:31 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
In mijn huis, gebouwd in de jaren 70', ik ben de 4de eigenaar, her en der zelfde gepruts tegen gekomen.

Je kunt meten en achterhalen welke als de nul functioneerd (ik gok dat het de bruine is, zwart is voor schakel).

Maar ik adviseer om de kwaliteit te controleren van de kabels (uitdroging, nog genoeg lengte bij de doos (vaak worden er stukjes afgeknipt om iets nieuws er aan te hangen) en te vervangen als ze opgedroogd zijn of te kort zijn. Je kunt dan de nieuwe kabel vast knopen aan de oude, en vervolgens de oude eruit te trekken en trek je gelijk de nieuwe kabels er door. Dan heb je ook weer de juiste kleur codering in gebruik en heb je in de toekomst dit 'probleem' niet meer. Ben je gelijk NEN 1010 conform bezig 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:18
Goed meten en gaandeweg een schema maken van je huidige bedrading, dan word het ook duidelijk wat er moet gebeuren om je installatie weer correct te krijgen en wat er moet gebeuren om je wijziging aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:58:
verder denk ik dat de draden vanaf je schakelpunt niet direct naar de centraaldoos (plafonddoos) gaan...

neem tenminste aan dat er eerst gewoon een werkende schakelaar + lamp gezeten heeft.. :-)
Het is gewoon de plafonddoos voor mijn lamp. Lamp werkt ook gewoon. Nooit echt opgemerkt dat de draad bruin is ipv blauw want zo zat hij gewoon aangesloten toen ik hier kwam wonen. Dus de lamp zit verbonden aan de bruine en zwarte draad.

Is plafonddoos niet de juiste term voor waar je je lampen ophangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
Duke of Savage schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:57:
In mijn huis, gebouwd in de jaren 70', ik ben de 4de eigenaar, her en der zelfde gepruts tegen gekomen.

Je kunt meten en achterhalen welke als de nul functioneerd (ik gok dat het de bruine is, zwart is voor schakel).

Maar ik adviseer om de kwaliteit te controleren van de kabels (uitdroging, nog genoeg lengte bij de doos (vaak worden er stukjes afgeknipt om iets nieuws er aan te hangen) en te vervangen als ze opgedroogd zijn of te kort zijn. Je kunt dan de nieuwe kabel vast knopen aan de oude, en vervolgens de oude eruit te trekken en trek je gelijk de nieuwe kabels er door. Dan heb je ook weer de juiste kleur codering in gebruik en heb je in de toekomst dit 'probleem' niet meer. Ben je gelijk NEN 1010 conform bezig 😎
Dus maar een multi meter kopen en meten, I guess.
Kwa kabels doortrekken dat lijkt me simpel genoeg. En dan zou ik inderdaad gewoon nieuwe kabels trekken ipv oude behouden.
Zolang ik maar niet hoef te kloten met de meterkast want dat vind ik toch iets te eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Deli schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Dus maar een multi meter kopen en meten, I guess.
Kwa kabels doortrekken dat lijkt me simpel genoeg. En dan zou ik inderdaad gewoon nieuwe kabels trekken ipv oude behouden.
Zolang ik maar niet hoef te kloten met de meterkast want dat vind ik toch iets te eng.
Ik adviseer een voltstick. Veel makkelijker / goedkoper.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 00:22

Reinier

\o/

kiku :D

Ik heb de handleiding een paar keer gelezen dat stukje over de te trekken bruine draad bij de plafonddoos begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dus je hebt een bruine en zwarte draad van schakelaar (wanddoos) naar de lamp (plafonddoos)? Maar wat komt er binnen bij de schakelaar? Ook zwart en bruin en zo ja: waar komt dat dan vandaan? Idealiter zoek je even terug naar het punt waar er wel blauw en bruin zit en herstel je het vanaf daar.

Maak anders ook eens wat foto's van hoe een en ander nu precies aangesloten zit.

Verder inderdaad even meten. Wellicht is de nul geschakeld in plaats van de fase, niet hoe het hoort, maar dan zijn de kleuren in elk geval nog min of meer logisch (bruin voor de fase en zwart als schakeldraad voor de nul).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:17
Orion84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:25:
Dus je hebt een bruine en zwarte draad van schakelaar (wanddoos) naar de lamp (plafonddoos). Maar wat komt er binnen bij de schakelaar? Ook zwart en bruin en zo ja: waar komt dat dan vandaan? Idealiter zoek je even terug naar het punt waar er wel blauw en bruin zit en herstel je het vanaf daar.

Maak anders ook eens wat foto's van hoe een en ander nu precies aangesloten zit.

Verder inderdaad even meten. Wellicht is de nul geschakeld in plaats van de fase, niet hoe het hoort, maar dan zijn de kleuren in elk geval nog min of meer logisch (bruin voor de fase en zwart als schakeldraad voor de nul).
Dit maakt het alleen maar verwarrender! 8)7

Het is normaal dat er een bruine en zwarte draad tussen de plafonddoos (centraaldoos) en de wandschakelaar zit. De bruine is de fase vanaf de centraaldoos naar de schakelaar toe en de zwarte is de schakeldraad vanaf de schakelaar naar de lamp. Met de schakelaar schakel je dus de zwarte draad (schakeldraad) aan en uit.
De zwartedraad komt dus terug bij je centraaldoos (waar je lamp hangt) en zit aan de lamp verbonden als voedingsdraad. Het andere draadje dat aan de lamp hoort te zitten is de nuldraad (blauw), maar wellicht was dat niet voorhanden en is een andere kleur gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaar mijn vraag om foto's, want het is inderdaad allemaal wat onduidelijk wat nu precies wat is. Is de plafonddoos puur een aansluitpunt voor de lamp, of (ook) centraaldoos?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:55:
Vandaar mijn vraag om foto's, want het is inderdaad allemaal wat onduidelijk wat nu precies wat is. Is de plafonddoos puur een aansluitpunt voor de lamp, of (ook) centraaldoos?
een centraaldoos kan natuurlijk alleen een zwarte en blauwe draad bevatten zodat er alleen maar een lamp op kan... en het verder eigenlijk een doodlopend punt is..

heb dat eigenlijk liever dan een buisje uit t plafond en zoek het maar uit :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

SMSfreakie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:46:
[...]

een centraaldoos kan natuurlijk alleen een zwarte en blauwe draad bevatten zodat er alleen maar een lamp op kan... en het verder eigenlijk een doodlopend punt is..

heb dat eigenlijk liever dan een buisje uit t plafond en zoek het maar uit :')
Maar noem je het niet pas een centraaldoos als het een centrale rol speelt in het verdelen van stroom over een ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
Orion84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:55:
Ik moet eerst het deksel eraf schroeven om te weten of er meer achter zit. Nooit echt bij nagedacht. Dacht dat het puur alleen een lamp aansluitpunt is.
Ik laat meer info weten zodra ik dat dekseltje eraf kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deli
Reinier schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:10:

Ik heb de handleiding een paar keer gelezen dat stukje over de te trekken bruine draad bij de plafonddoos begrijp ik ook niet.
Dat gedeelte verward me zo sterk! Het lijken wel ikea instructies. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:34
Reinier schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:10:

Is eigenlijk heel simpel. In de handleiding word deze module aangesloten op een lichtpunt met een nuldraad en een schakeldraad. Alleen deze module heeft een vaste voeding nodig omdat hij anders na een tijdje zijn verbinding verliest met de reeds aangesloten Kaku schakelaars. Als jij deze gewoon in je centraaldoos hebt zitten ben je in een keer klaar. Let op, het maakt wel uit waar je deze module installeert. Als je deze in een inbouwdoos plaatst op de plek van een schakelaar zal je waarschijnlijk een blauwe nuldraad bij moeten trekken. Als je deze module in de centraaldoos (en waarschijnlijk dus ook je lichtpunt) plaatst dan heb je waarschijnlijk alle kleuren al ter beschikking.... De zwarte schakeldraad waar je dus je lamp op aansluit komt dus direct vanaf deze module (L met het pijltje).

Maar inderdaad een partij foto's zouden wel helpen om het wat duidelijker te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door PotatoChip op 01-06-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deli
PotatoChip schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:26:
[...]

Is eigenlijk heel simpel. In de handleiding word deze module aangesloten op een lichtpunt met een nuldraad en een schakeldraad. Alleen deze module heeft een vaste voeding nodig omdat hij anders na een tijdje zijn verbinding verliest met de reeds aangesloten Kaku schakelaars. Als jij deze gewoon in je centraaldoos hebt zitten ben je in een keer klaar. Let op, het maakt wel uit waar je deze module installeert. Als je deze in een inbouwdoos plaatst op de plek van een schakelaar zal je waarschijnlijk een blauwe nuldraad bij moeten trekken. Als je deze module in de centraaldoos (en waarschijnlijk dus ook je lichtpunt) plaatst dan heb je waarschijnlijk alle kleuren al ter beschikking.... De zwarte schakeldraad waar je dus je lamp op aansluit komt dus direct vanaf deze module (L met het pijltje).

Maar inderdaad een partij foto's zouden wel helpen om het wat duidelijker te krijgen.
Zal kijken of ik foto's kan uploaden morgen. Ligt nogal aan mijn been stabiliteit of ik het trapje op kan.

Maar kwa bruine draad in het kiku boekje staat er:

"Sluit de fasedraad (bruin) van de plafonddoos aan op een lasklem. Sluit het andere uiteinde van de fasedraad (bruin) ook weer aan op dezelfde lasklem."

En dat snap ik dus niet. Welke andere uiteinde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:58
Deli schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Zal kijken of ik foto's kan uploaden morgen. Ligt nogal aan mijn been stabiliteit of ik het trapje op kan.

"Sluit de fasedraad (bruin) van de plafonddoos aan op een lasklem. Sluit het andere uiteinde van de fasedraad (bruin) ook weer aan op dezelfde lasklem."

Het wordt simpeler als je naar de huidige situatie kijkt.
Dat is de situatie achter de huidige schakelaar voor de verlichting.

Daar heb je 2 draden die naar je lamp lopen. (let wel op dat je nog een derde kabel moet trekken
Om een dimmer te kunnen gebruiken en te kunnen schakelen moet je die in de groep / parallel opnemen.
Daarvoor moet je de huidige splitsen zodat de dimmer er tussen kan. Oftewel een lasklem ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 23:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

die gaat er van uit dat je nog geen fase hebt die daar eindigt. en dus een aftakking op de bruine kabel moet maken.

dus feitelijk zeggen ze. knip de bruine draad doormidden en verbind allebei de kanten met een lasklem. En in het volgende plaatje pak je dan een nieuw stukje bruine kabel dat je ook in die lasklem steekt en met die dimmer verbind

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:34
[...]

Ja echt duidelijk is de handleiding niet. Je moet er eigenlijk gewoon voor zorgen dat wanneer je deze module in een centraaldoos wegwerkt, Je een bruine fasedraad aansluit op de module... of deze aanwezig zijn in de centraal doos zou ik niet durven zeggen... dat zie je pas wanneer je de dekseltjes er af haalt. (en of er uberhaupt een beetje ruimte is in de centraaldoos).

Indien deze er wel is. een stukje bruine draad in de lasklem bijprikken of de lasklem vervangen voor een grotere wanneer er geen ruimte meer is. Dit ook herhalen voor de nul (blauw).

Komt er op neer je inbouwdimmer heeft nodig een: L (bruin) een N (blauw) en vanaf de inbouwdimmer zelf een zwarte schakeldraad naar de lamp op de L met een pijltje. En tevens ook een blauwe nuldraad naar de lamp natuurlijk.

Mocht je nog een schakelaar willen gebruiken dan sluit je de zwarte vanaf deze schakelaar aan op de S van de inbouwdimmer.

Dit word misschien wel een beetje proppen dus misschien is het makkelijker om de inbouwdimmer achter de schakelaar weg te werken en een blauwe nuldraad er bij te trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door PotatoChip op 01-06-2023 20:06 ]

Pagina: 1