Nieuwe mantelbuis en hoofdzekering vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-02 19:23
Mijn vraag
De monteur van Enexis doet moeilijk over onze mantelbuis en het feit dat “even” de hoofdzekering vervangen moet. (We willen graag van 1 naar 3 fasen) De hoofdzekering hebben we al liggen. We moeten daar van dit aangestelde bedrijf persé een ander bedrijf voor inhuren. We wonen op de rand van het aardbevingsgebied (oost-Groningen), dus niemand heeft tijd en wie tijd heeft vraagt de hoofdprijs. (Alleen de hoofdzekering vervangen kost al ruim €250,-, de enige offerte die we hebben kunnen bemachtigen….. ) Klusje van 10 minuten als ik zegelrechten zou hebben. Wie weet/kent een goed bedrijf die kan helpen en waar we gewoon een nette prijs betalen voor deze werkzaamheden? We zitten een beetje met de handen in het haar….

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf doen kan niet, meerdere bedrijven aangeschreven voor offertes, maar zonder resultaat….

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij vraag je meerdere dingen want niet direct duidelijk is:
1: zekering is defect en moet worden vervangen en opnieuw zegelen?
2: overstap van 1fase naar 3fase?
3? de hoofdzekering kast is nu niet gezegeld en monteur Enexis accepteerd situatie niet?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Bedoel je niet hoofdschakelaar ipv hoofdzekering? Bij een omzetting van 1 naar 3 fasen moet je zelf regelen dat er een 4 polige (3 fasen) hoofdschakelaar in je groepenkast aanwezig is, dat gaat de netbeheerder niet voor je doen. Dat is vaak wel lastig zelf te doen want wanneer je hoofdzekering achter een verzegeld deksel zit kun je niet zonder de spanning eraf te halen de hoofdschakelaar plaatsen. Vandaar de noodzaak voor een elektricien met zegelrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Hoofdzekering is van de netbeheerder. Dat is niet jouw eigendom, en daar mag verder niemand aan werken. Ik denk daarom dat je doelt op de hoofdschakelaar. Deze mag een erkend installateur met zegelrecht vervangen. Kijk op de website van Enexis (de netbeheerder in jouw gebied) welke erkende installateurs met zegelrecht er in jouw buurt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 10:14
Is het een idee om een hoofdschakelaar in de kast te plaatsen die verder niet is aangesloten. Komt Enexis kunnen ze daar op aansluiten. en dan kan jij vervolgens spanningsloos de rest weer aansluiten op de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Post anders eens een duidelijke foto van de meterkast.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OosterF schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:18:
Hoofdzekering is van de netbeheerder. Dat is niet jouw eigendom, en daar mag verder niemand aan werken. Ik denk daarom dat je doelt op de hoofdschakelaar. Deze mag een erkend installateur met zegelrecht vervangen. Kijk op de website van Enexis (de netbeheerder in jouw gebied) welke erkende installateurs met zegelrecht er in jouw buurt zijn.
Je hebt geen installateur met zegelrecht nodig om een 4-pollige hoofdschakelaar aan je eigen meterkast toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
The-Source schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:10:
Volgens mij vraag je meerdere dingen want niet direct duidelijk is:
1: zekering is defect en moet worden vervangen en opnieuw zegelen?
2: overstap van 1fase naar 3fase?
3? de hoofdzekering kast is nu niet gezegeld en monteur Enexis accepteerd situatie niet?
Optie 2, ;)
We willen graag van 1 naar 3 fase, maar monteur van enexis doet niks voor de hoofdzekering en de mantelbuis vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
phYzar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:16:
Bedoel je niet hoofdschakelaar ipv hoofdzekering? Bij een omzetting van 1 naar 3 fasen moet je zelf regelen dat er een 4 polige (3 fasen) hoofdschakelaar in je groepenkast aanwezig is, dat gaat de netbeheerder niet voor je doen. Dat is vaak wel lastig zelf te doen want wanneer je hoofdzekering achter een verzegeld deksel zit kun je niet zonder de spanning eraf te halen de hoofdschakelaar plaatsen. Vandaar de noodzaak voor een elektricien met zegelrecht.
Die laatste zoeken wij dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
OosterF schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:18:
Hebben we gedaan, lukt niet een fatsoenlijke offerte te krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Mantelbuis en hoofdschakelaar zijn het probleem…..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afYpfdgbCwyYCxZB5Ppg9QU6ca8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wavoquKSn38WW1D3yyN7kkPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9_RNt85n3ikw6j_iUhT8dDKoY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQiejRrhdDCDEz2TDaKqSYnY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je groepenkast voorbereiden op 3 fase is idd een kwestie van je hoofdschakelaar vervangen en evt groepen 'verdelen' over de 3 fasen en tijdelijk doorlussen op de hoofdschakelaar.

In de praktijk worden zegels er afgeknipt om de hoofdzekering los te draaien en spanningsloos te werken, en deze worden opnieuw verzegeld door de netbeheerder.
Tussentijds opnieuw verzegelen is wel volgens het boekje, maar gebeurt imo vrij weinig.

Ik wil je geen onwettig advies geven, maar dit heeft bij heel veel mensen nog nooit voor problemen gezorgd. Je kan altijd even foto's maken waaruit blijkt dat de boel voor aanvang van de werkzaamheden wel verzegeld was.

Tevens is dit voor veel mensen ook wel het moment om de groepenkast te vervangen, afhankelijk van de leeftijd en staat van de componenten, en mogelijke uitbreiding in de toekomst. Kijk hier dus ook even kritisch naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Zegels knippen hebben ook genoeg mensen problemen mee gekregen. Je kunt erdoor van fraude verdacht worden… neem het risico niet.

Daarnaast is de hoofdzekering kast eenmaal open alles behalve aanraakveilig. Daar is op honderden amperes in de wijk verdeler gezekerde bedrading open en bloot…

Dat is niet grappig. Doe dat niet

En wat de buis onder de meter ermee te maken heeft… dat is domein netbeheerder… heeft niets met de hoofdschakelaar die vervangen moet worden te maken.

@Pokémom je gooit termen door elkaar die niet door elkaar gegooid moeten worden. Daardoor is het ernstig lastig te begrijpen wat je wil.

Ook voor diegenen waar je offerte vraagt

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 30-05-2023 17:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:57:
Zegels knippen hebben ook genoeg mensen problemen mee gekregen. Je kunt erdoor van fraude verdacht worden… neem het risico niet.

Daarnaast is de hoofdzekering kast eenmaal open alles behalve aanraakveilig. Daar is op honderden amperes in de wijk verdeler gezekerde bedrading open en bloot…

Dat is niet grappig. Doe dat niet

En wat de buis onder de meter ermee te maken heeft… dat is domein netbeheerder… heeft niets met de hoofdschakelaar die vervangen moet worden te maken.

@Pokémom je gooit termen door elkaar die niet door elkaar gegooid moeten worden. Daardoor is het ernstig lastig te begrijpen wat je wil.

Ook voor diegenen waar je offerte vraagt
Qua termen zou kunnen. Ik heb alles in de praktijk geleerd.
Maar ik begin zelf niet aan de hoofdschakelaar.
De buis onder de meter moeten wij vervangen van Enexis, anders komen ze niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Het is dus beide.
Én de hoofdschakelaar moet vervangen én de mantelbuis, anders komt Enexis niet…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gewoon deze naast de huidige hoofdschakelaar klikken:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/a/b/abb-haf-lastscheider-lastscheider-4169314.webp
Pokémom schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Qua termen zou kunnen. Ik heb alles in de praktijk geleerd.
Ik vraag me af in welke praktijk je wat geleerd hebt, met elektriciteit had het zeker niet te maken ;)

Maar aangezien je met een bepaalde reden naar 3 fase wilt moet je daarna toch de hele zekeringskast vervangen aangezien deze praktisch al vol is. Kan je ook meteen dat fornuisgroepje netjes vervangen voor een krachtgroep.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 30-05-2023 17:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Pokémom schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:08:
Het is dus beide.
Én de hoofdschakelaar moet vervangen én de mantelbuis, anders komt Enexis niet…
Voor de duidelijkheid: je vraagt een verzwaring aan bij Enexis van 1 naar 3 fases. Op basis van je verhaal neem ik aan dat de kabel naar jouw woning ontoereikend is (waarschijnlijk woon je in een woning van een ouder bouwjaar en ligt er een 2x6 naar jouw woning). Enexis stelt 2 eisen voor het uitvoering van een dergelijke verzwaring:

- Je meterkast moet voorbereid zijn voor 3 fases (inclusief de hoofdschakelaar);
- Je moet een rode mantelbuis (55mm) naar buiten leggen voor de invoer van een nieuwe kabel. Je vervangt dus geen mantelbuis, je legt een nieuwe.

Als je voldaan hebt aan deze voorwaarden komt een aannemer van Enexis langs om te schouwen, en plannen zij de werkzaamheden in. Zij leggen dan een nieuwe kabel naar jouw woning en sluiten deze aan.

Je moet dus een offerte aanvragen voor het vervangen van de hoofdschakelaar, en voor het leggen van een nieuwe mantelbuis naar buiten indien je dit niet zelf wilt doen. Zorg dat je de termen juist gebruikt richting de installateur. Wellicht heb je dan meer succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
OosterF schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Voor de duidelijkheid: je vraagt een verzwaring aan bij Enexis van 1 naar 3 fases. Op basis van je verhaal neem ik aan dat de kabel naar jouw woning ontoereikend is (waarschijnlijk woon je in een woning van een ouder bouwjaar en ligt er een 2x6 naar jouw woning). Enexis stelt 2 eisen voor het uitvoering van een dergelijke verzwaring:

- Je meterkast moet voorbereid zijn voor 3 fases (inclusief de hoofdschakelaar);
- Je moet een rode mantelbuis (55mm) naar buiten leggen voor de invoer van een nieuwe kabel. Je vervangt dus geen mantelbuis, je legt een nieuwe.

Als je voldaan hebt aan deze voorwaarden komt een aannemer van Enexis langs om te schouwen, en plannen zij de werkzaamheden in. Zij leggen dan een nieuwe kabel naar jouw woning en sluiten deze aan.

Je moet dus een offerte aanvragen voor het vervangen van de hoofdschakelaar, en voor het leggen van een nieuwe mantelbuis naar buiten indien je dit niet zelf wilt doen. Zorg dat je de termen juist gebruikt richting de installateur. Wellicht heb je dan meer succes.
Precies, nu nog een installateur die het wil doen voor een nette prijs, daar zocht ik hulp bij. Wie weet een dergelijk bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar waar zit je KWH meter dan in het geheel :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:31:
maar waar zit je KWH meter dan in het geheel :?
Gewoon ertussen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hwxv45uarlCwUfCgQnYkNhwcDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/647G4pNnzSFOUzR7aYQcS9XY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 18:52

paQ

Kan me niet voorstellen dat je zelf voor die buis moet zorgen. Dat deel is van de netbeheerder en mag je niet aan zitten.
Als enexis een nieuwe kabel wil aanbrengen dan zullen ze daar zelf voor moeten zorgen.

Kans is groot dat ze heel de reut vervangen. Van kabel tot aan de meter en daar komt een aannemer (van enexis) bij aan te pas.

Maw
Ik denk dat Enexis bedoelt: zorg dat er iets in je groepenkast zit waar we drie fases op kunnen aansluiten, anders kunnen we de werkzaamheden (waaronder alles onder je meter) niet uitvoeren.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 31-05-2023 07:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:17:
Kan me niet voorstellen dat je zelf voor die buis moet zorgen. Dat deel is van de netbeheerder en mag je niet aan zitten.
Als enexis een nieuwe kabel wil aanbrengen dan zullen ze daar zelf voor moeten zorgen.

Kans is groot dat ze heel de reut vervangen. Van kabel tot aan de meter en daar komt een aannemer (van enexis) bij aan te pas.

Maw
Ik denk dat Enexis bedoelt: zorg dat er iets in je groepenkast zit waar we drie fases op kunnen aansluiten, anders kunnen we de werkzaamheden (waaronder alles onder je meter) niet uitvoeren.
De aannemer van Enexis geeft aan dat dit moet….:

Wij gaan geen rode mantelbuis aanleggen daar moet de klant toch echt zelf voor gaan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:42:
[...]

De aannemer van Enexis geeft aan dat dit moet….:

Wij gaan geen rode mantelbuis aanleggen daar moet de klant toch echt zelf voor gaan zorgen.
Heb je dat 'in writing'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gewoon verzwaring aanvragen en dan zien wat de schouwer zegt, valt best mee bij Enexis.
Bij mij kwam de aansluiting via de buren en had dus helemaal geen buis o.i.d liggen, de aannemer van Enexis heeft het hele traject vanaf de straat nieuw aangelegd, enkel voor de prijs van de verzwaring van 35A naar 3x25A.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 12:51
Rode mantelbuis is toch vanaf de straat je huis in? Bij de meeste mensen betreft dat door/onder/langs de buitenmuur je kruipruimte in. Dat stukje rode pijp vanaf de vloer omhoog op je foto is geen mantelbuis.

Althans, dat was bij mij zo. Stedin ging graven tot aan de buitenmuur, daar lag al een mantelbuis, waardoor de nieuwe "aanvoerkabel" mijn meterkast in kwam. Die dikke stroomkabel is door Stedin gebeugeld, de "rode pijp" is niet meer gebruikt. Heeft Enexis niks gezegd over de aanvoer vanaf de straat?

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 14:28
Gezien de leeftijd van de meter denk ik dat er nog geen 3-fase in de aanvoer zit. Dus het is meer werk dan alleen even de hoofdzekering vervangen door 3x25A

Vandaar komen we potentieel op 't volgende probleemHet is van de foto niet goed op te maken, dus vandaar de vraag, is buis nog van ijzer? De buis is roodbruin geschilderd zo te zien en dat was vaak de kleur van ijzeren mantelbuizen voor elektra van weleer. Zo ja, dan is 't probleem daar werken ze niet meer aan is mijn ervaring.

En dan kom je op dit traject uit.

Enexis infopagina meterkasten

Daar staat :
De mantelbuizen zijn onderdeel van de meterkast. U bent daar zelf voor verantwoordelijk. Als u een wijziging van uw aansluiting aanvraagt, moet de mantelbuis geschikt zijn voor de wijziging. Is dat niet het geval? Vraag uw installateur de mantelbuizen voor onze werkzaamheden aan te passen.
Richtlijnen PDF van Enexis
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W4HC3RS.png

Je hoeft de mantelbuis niet daadwerkelijk te vervangen in de zin van om te wisselen. Je moet zorgen dat er een nieuwe mantelbuis beschikbaar is. Waarschijnlijk tot je voorgevel.

Dan kan Enexis daar nieuw 3x25A naartoe trekken vanuit de straat. Een nieuwe 3-fase hoofdzekering plaatsen èn een driefase elektrameter.

kortom
Wat je hebt (liggen)
- hoofdschakelaar (3-fase nog niet aangesloten)
- waarschijnlijk 1-fase aanvoer vanuit de straat, potentieel in ijzeren mantelbuis.

Wat je niet hebt:
- waarschijnlijk 3 fase aanvoer vanuit de straat
- mantelbuis die voldoet aan de huidige normen die Enexis hanteert. d.w.z. rood PVC.

Het kan zo simpel zijn als een 50mm gat boren in je vloer van de meterkast en een mantelbuis onder of door je fundering naar buiten douwen. Maar zorg dat je helder en duidelijk krijgt wat het probleem is voor Enexis. Wij doen hier alleen maar aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

apart, wist ik niet van die pijp, weer wat geleerd.

ruim 2 jaar geleden kwam hier Enexis langs voor een slimme meter en 1x35 > 3x25.
Open zekeringkast, alles gesmolten en een keer vonken geweest, draait dicht, belt, 4 dagen later aannemer op de stoep, straat open, nieuwe kabel onder de voortuin, door de kelder, naar de meterkast, alles vervangen.
Heeft me geen euro gekost.
Ja uiteraard moest ik zorgen voor een aanwezige 3 fase hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Voor de mantelbuis zoek je beter een aannemer in plaats van een installateur.

De hoofdschakelaar kan de installateur je mee helpen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:03:
[...]

Heb je dat 'in writing'?
Ja, dit is letterlijk hun email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
klump4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:33:
Gewoon verzwaring aanvragen en dan zien wat de schouwer zegt, valt best mee bij Enexis.
Bij mij kwam de aansluiting via de buren en had dus helemaal geen buis o.i.d liggen, de aannemer van Enexis heeft het hele traject vanaf de straat nieuw aangelegd, enkel voor de prijs van de verzwaring van 35A naar 3x25A.
Dit is wat de schouwer/aannemer van Enexis zelf zegt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
driedees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:37:
Rode mantelbuis is toch vanaf de straat je huis in? Bij de meeste mensen betreft dat door/onder/langs de buitenmuur je kruipruimte in. Dat stukje rode pijp vanaf de vloer omhoog op je foto is geen mantelbuis.

Althans, dat was bij mij zo. Stedin ging graven tot aan de buitenmuur, daar lag al een mantelbuis, waardoor de nieuwe "aanvoerkabel" mijn meterkast in kwam. Die dikke stroomkabel is door Stedin gebeugeld, de "rode pijp" is niet meer gebruikt. Heeft Enexis niks gezegd over de aanvoer vanaf de straat?
Ja, daar moeten wij nu zelf voor zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Ja, daar moeten wij nu zelf voor zorgen.
Die vanaf de straat :?

Ik zou Enexis toch nog eens bellen en van voor af aan beginnen met de informatie inwinnen.

offtopic:
overigens, als al die werkzaamheden al in die 250 euro vielen van je offerte, hoe veel lager verwacht je uit te komen? :+

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 31-05-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Is maar een gedachte, zou het kunnen zijn dat Enexis deze mantel buis voor het stukje Meterkast tot tuin (dus net buiten de woning) bedoeld.
Iets wat je in de bouw ook ziet dat vanaf de meterkast diverse mantel buizen tot net na de fundering liggen.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
PROnline schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:45:
Gezien de leeftijd van de meter denk ik dat er nog geen 3-fase in de aanvoer zit. Dus het is meer werk dan alleen even de hoofdzekering vervangen door 3x25A

Vandaar komen we potentieel op 't volgende probleemHet is van de foto niet goed op te maken, dus vandaar de vraag, is buis nog van ijzer? De buis is roodbruin geschilderd zo te zien en dat was vaak de kleur van ijzeren mantelbuizen voor elektra van weleer. Zo ja, dan is 't probleem daar werken ze niet meer aan is mijn ervaring.

En dan kom je op dit traject uit.

Enexis infopagina meterkasten

Daar staat :

[...]

Richtlijnen PDF van Enexis
[Afbeelding]

Je hoeft de mantelbuis niet daadwerkelijk te vervangen in de zin van om te wisselen. Je moet zorgen dat er een nieuwe mantelbuis beschikbaar is. Waarschijnlijk tot je voorgevel.

Dan kan Enexis daar nieuw 3x25A naartoe trekken vanuit de straat. Een nieuwe 3-fase hoofdzekering plaatsen èn een driefase elektrameter.

kortom
Wat je hebt (liggen)
- hoofdschakelaar (3-fase nog niet aangesloten)
- waarschijnlijk 1-fase aanvoer vanuit de straat, potentieel in ijzeren mantelbuis.

Wat je niet hebt:
- waarschijnlijk 3 fase aanvoer vanuit de straat
- mantelbuis die voldoet aan de huidige normen die Enexis hanteert. d.w.z. rood PVC.

Het kan zo simpel zijn als een 50mm gat boren in je vloer van de meterkast en een mantelbuis onder of door je fundering naar buiten douwen. Maar zorg dat je helder en duidelijk krijgt wat het probleem is voor Enexis. Wij doen hier alleen maar aannames.
Dit klopt precies, we zoeken nu dus iemand die daarbij kan helpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Die vanaf de straat :?

Ik zou Enexis toch nog eens bellen en van voor af aan beginnen met de informatie inwinnen.

offtopic:
overigens, als al die werkzaamheden al in die 250 euro vielen van je offerte, hoe veel lager verwacht je uit te komen? :+
Dit is de reactie van Enexis:
Het is niet onmogelijk om een installateur te vinden bij u in de buurt en helaas kan Enexis u niet voorzien van wat u van ons vraagt. Ik zou graag van u willen vragen de werkzaamheden op de reguliere manier uit te laten voren, voor dat wij bij u langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
The-Source schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:03:
Is maar een gedachte, zou het kunnen zijn dat Enexis deze mantel buis voor het stukje Meterkast tot tuin (dus net buiten de woning) bedoeld.
Dat is inderdaad wat je moet regelen ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5EZ8Yjuz4gbAdM7YkmgKEWJ1ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWxuqU50tX103HPWMzO1POSe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
The-Source schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:03:
Iets wat je in de bouw ook ziet dat vanaf de meterkast diverse mantel buizen tot net na de fundering liggen.
Klopt; “De mantelbuis moet vanuit de meterkast, tot aan buiten de gevel geïnstalleerd worden.
Ook mogen hier geen moffen of haakse bochten in zitten en moet hij buiten minimaal 50cm onder het maaiveld aankomen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Dit is de reactie van Enexis:

[...]
ja, maar als antwoord op: die van je huis tot aan de straat?

edit:
OK niet dus.
Alleen dat stukje tot aan je gevel.

Dus, voor 250 euro komt er iemand dat plaatsen, en je hoofdschakelaar alvast monteren en zo achterlaten dat je stroom houdt? (snap nog steeds niet wat dat met zegelrecht heeft te maken eigenlijk, want dat is je groepenkast, en dat stukje buis kun je gewoon monteren naast die bruinige buis die er nu loopt.)

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 31-05-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Dat is inderdaad wat je moet regelen ja.

[Afbeelding]
Ja, daar zoeken we dus hulp bij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Ja, dan bel je een aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:08:
[...]

ja, maar als antwoord op: die van je huis tot aan de straat?

edit:
OK niet dus.
Alleen dat stukje tot aan je gevel.

Dus, voor 250 euro komt er iemand dat plaatsen, en je hoofdschakelaar alvast monteren en zo achterlaten dat je stroom houdt?
Was dat maar zo. Die €250,- was alleen voor het vervangen van de hoofdschakelaar. Idioot, is nog geen kwartier werk…. Daar komen de kosten voor de buis dan weer overheen…

Hier in Groningen krijgt iedereen kapitalen van de NAM. Daar passen de bedrijven hun prijzen op aan. Als je dus net buiten dat gebied woont en het van je zuurverdiende centjes moet betalen (zoals wij), zijn dit soort dingen niet meer op te brengen…. Vandaar dat ik een eerlijk bedrijf zoek die hierbij kan en wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Ja, dan bel je een aannemer.
Dat is hier in Groningen dus het probleem……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Als je het zelf niet kan dan een aannemer regelen. Wij zijn hier niet van werkspot.nl
Afhankelijk van je fundering kan is het redelijk "simpel" zelf te doen.
Graaf een gat buiten tot je op de benodigde diepte zit EN werk ruimte hebt.
Huur een machine met diamant kolomboor van 60mm en boor iets schuin omhoog van buiten naar binnen door je fundering. MAAR let op dat er in je kruipruimte niet daar net wat aan je fundering is gemonteerd ;)

Als je een stenen vloer hebt dan kan je dezelfde machine daar ook voor gebruiken. (let op of je geen vloer verwarming hebt ;) )
En daarna een stukje mantelbuis erin doen en klaar weer.
Door een aannemer in een half dagje klaar, als je zelf gaan klooien misschien een dag als je vervelende harde grond hebt
Nadat de mantelbuis goed zit zou je het gat nog weer dicht kunnen maken met specie/ ander opvulmiddel.

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 31-05-2023 09:18 ]

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
De meeste aannemers reageren uberhaupt niet of komen niet met een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Dat is hier in Groningen dus het probleem……
Tja, dan moet je langer wachten, meer betalen, iemand buiten de regio zoeken of zelf aan de slag... Hier kunnen we ook geen mantelbuis door je fundering toveren. :+

Je hebt het wel bij een aannemer of bouwbedrijf geprobeerd? Graafwerk, grote boringen door steen of beton, misschien nog het nodige hak- en breekwerk is geen klus voor de gemiddelde elektro-installateur. Het heeft ook weinig met elektra te maken behalve dan dat de netbeheerder er toevallig een kabel doorheen schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
The-Source schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Als je het zelf niet kan dan een aannemer regelen. Wij zijn hier niet van werkspot.nl
Afhankelijk van je fundering kan is het redelijk "simpel" zelf te doen.
Graaf een gat buiten tot je op de benodigde diepte zit EN werk ruimte hebt.
Huur een machine met diamant kolomboor van 60mm en boor iets schuin omhoog van buiten naar binnen door je fundering. MAAR let op dat er in je kruipruimte niet daar net wat aan je fundering is gemonteerd ;)

Als je een stenen vloer hebt dan kan je dezelfde machine daar ook voor gebruiken. (let op of je geen vloer verwarming hebt ;) )
En daarna een stukje mantelbuis erin doen en klaar weer.
Door een aannemer in een half dagje klaar, als je zelf gaan klooien misschien een dag als je vervelende harde grond hebt
Werkspot is helemaal drama…. Ik zoek gewoon een tip van iemand die misschien hetzelfde probleem had en een fijn bedrijf hiervoor gevonden had…

Zelf doen is erg lastig vanuit een rolstoel….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Was dat maar zo. Die €250,- was alleen voor het vervangen van de hoofdschakelaar. Idioot, is nog geen kwartier werk…. Daar komen de kosten voor de buis dan weer overheen…
Dan plaats je die hoofdschakelaar zelf :)
Het zal Enexis daarna worst zijn of je stroom in huis hebt of niet. M.a.w. als ze de 4 kabeltjes onder in je schakelaar prikken, en er is aan de bovenkant niets gemonteerd, dat is jouw pakkie an.

Als voor die 250 euro een elektricien langskomt en alles alvast voorbereid en aansluit op een manier dat je na de handelingen van Enexis gewoon TV kunt kijken, dan is dat het tarief.
Dingen vallen altijd tegen, er zal altijd net iets anders moeten, duurt altijd net wat langer, hij moet naar je toe komen, en zit niet te wachten op kleine klusjes, dus gaat de prijs omhoog.

Je kan twee dingen doen:
1. zelf de hoofdschakelaar in je groepenkast klikken en klaar is Kees. Is nog veel minder dan 15 min werk zelfs, maar dan is je groepenkast meteen helemaal vol, en dan kom je op;

2. vervang de groepenkast voor een 3-fase uitvoering. Trek daar die 250 euro vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Tja, dan moet je langer wachten, meer betalen, iemand buiten de regio zoeken of zelf aan de slag... Hier kunnen we ook geen mantelbuis door je fundering toveren. :+

Je hebt het wel bij een aannemer of bouwbedrijf geprobeerd? Graafwerk, grote boringen door steen of beton, misschien nog het nodige hak- en breekwerk is geen klus voor de gemiddelde elektro-installateur. Het heeft ook weinig met elektra te maken behalve dan dat de netbeheerder er toevallig een kabel doorheen schuift.
Ik zoek ook hier ook niet iemand die het voor me kan doen, ik zoek een tip voor een eerlijk bedrijf die kan en wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:15:
Heb je ook geprobeerd om ze te bellen, of alleen via website-formulieren / email? Bellen is typisch een stuk kansrijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Uurtje werk, voorrij kosten, zegelrechten, meterkast eventueel aanpassen en materiaal. Het is niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur.
Hier in Groningen krijgt iedereen kapitalen van de NAM. Daar passen de bedrijven hun prijzen op aan. Als je dus net buiten dat gebied woont en het van je zuurverdiende centjes moet betalen (zoals wij), zijn dit soort dingen niet meer op te brengen…. Vandaar dat ik een eerlijk bedrijf zoek die hierbij kan en wil helpen.
Bij Aannemers en Electriciens is het momenteel heel erg druk en ook een groot personeels te kort. Daarnaast komen de vakanties er aan, ook al is dit nog een aantal weken verder.
Dit levert gewoon "geen tijd" en hoge prijzen op.

Ik denk dat dit eerder het probleem is, dan speciek een lokaal probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Ik zoek ook hier ook niet iemand die het voor me kan doen, ik zoek een tip voor een eerlijk bedrijf die kan en wil helpen.
Je hebt het topic denk ik een beetje in de war geschopt door te beginnen met "ik zoek een goed bedrijf om de hoofdzekeringen van 1 naar 3 fasen te vervangen", terwijl dat iets is wat alleen de netbeheerder kan en mag doen. En voordat je het weet heb je 2 pagina's discussie over de werkzaamheden inhoudelijk. ;)

Maar je zoekt dus
a) Iemand om de hoofdschakelaar te vervangen.
b) Iemand die een mantelbuis kan plaatsen.

Aan bedrijven in Groningen kan ik je niet helpen, dat is letterlijk de andere kant van Nederland voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
paQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Dan plaats je die hoofdschakelaar zelf :)
Het zal Enexis daarna worst zijn of je stroom in huis hebt of niet. M.a.w. als ze de 4 kabeltjes onder in je schakelaar prikken, en er is aan de bovenkant niets gemonteerd, dat is jouw pakkie an.

Als voor die 250 euro een elektricien langskomt en alles alvast voorbereid en aansluit op een manier dat je na de handelingen van Enexis gewoon TV kunt kijken, dan is dat het tarief.
Dingen vallen altijd tegen, er zal altijd net iets anders moeten, duurt altijd net wat langer, hij moet naar je toe komen, en zit niet te wachten op kleine klusjes, dus gaat de prijs omhoog.

Je kan twee dingen doen:
1. zelf de hoofdschakelaar in je groepenkast klikken en klaar is Kees. Is nog veel minder dan 15 min werk zelfs, maar dan is je groepenkast meteen helemaal vol, en dan kom je op;

2. vervang de groepenkast voor een 3-fase uitvoering. Trek daar die 250 euro vanaf ;)
Slim! Dat ga ik doen. Eén zorg minder. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Je hebt het topic denk ik een beetje in de war geschopt door te beginnen met "ik zoek een goed bedrijf om de hoofdzekeringen van 1 naar 3 fasen te vervangen", terwijl dat iets is wat alleen de netbeheerder kan en mag doen. En voordat je het weet heb je 2 pagina's discussie over de werkzaamheden inhoudelijk. ;)

Maar je zoekt dus
a) Iemand om de hoofdschakelaar te vervangen.
b) Iemand die een mantelbuis kan plaatsen.

Aan bedrijven in Groningen kan ik je niet helpen, dat is letterlijk de andere kant van Nederland voor mij.
Klopt, al heb ik voor probleem a) nu mogelijk een oplossing. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Rolfie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Uurtje werk, voorrij kosten, zegelrechten, meterkast eventueel aanpassen en materiaal. Het is niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur.

[...]

Bij Aannemers en Electriciens is het momenteel heel erg druk en ook een groot personeels te kort. Daarnaast komen de vakanties er aan, ook al is dit nog een aantal weken verder.
Dit levert gewoon "geen tijd" en hoge prijzen op.

Ik denk dat dit eerder het probleem is, dan speciek een lokaal probleem.
Klopt hoor, maar enkele bedrijven drijven hier de prijzen echt idioot op….
Daarom zoeken we een eerlijke vakman hiervoor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:15:
Denk dat geen enkele aannemer een offerte maakt voor een lulklusje van een halve dag. En een elektricien ook niet voor een uurtje werk. Dit soort dingen gaat gewoon op uurbasis.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
ds23man schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Denk dat geen enkele aannemer een offerte maakt voor een lulklusje van een halve dag. En een elektricien ook niet voor een uurtje werk. Dit soort dingen gaat gewoon op uurbasis.
Klopt, dus hebben we een probleem…. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Klopt, dus hebben we een probleem…. :-(
Waarom? Je kan toch even vragen naar het uurtarief? Die mantelbuis laten doen door een timmerman, die is een stuk goedkoper dan een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 12:51
Zei Enexis nog iets over aarding? Stedin geeft hier in het midden des lands aan dat er een aardpen moet zijn namelijk.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
driedees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:08:
Zei Enexis nog iets over aarding? Stedin geeft hier in het midden des lands aan dat er een aardpen moet zijn namelijk.
Nee, maar volgens mij is dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
ds23man schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Waarom? Je kan toch even vragen naar het uurtarief? Die mantelbuis laten doen door een timmerman, die is een stuk goedkoper dan een elektricien.
Het probleem is “waar vind ik die?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Het probleem is “waar vind ik die?”
Effe zoeken op een klusbedrijf bij je in de buurt:

https://www.google.nl/sea...EYFA&sclient=gws-wiz-serp

Zijn vaak 1 pitters die wel wat kleine klusjes op de lijst willen hebben om open gevallen gaten in de agenda op te vullen. Je moet dan niet verwachten dat je een exacte uitvoeringsdatum kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Bedankt! Ik ga er achteraan.

Vrijdag eerst gesprek met uitvoerder Enexis, hopelijk meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En waarschijnlijk loopt dat mantelbuisverhaal met een sisser af. Die is alleen verplicht bij nieuwbouw. Aangezien het hier een bestaande situatie betreft is alles de verantwoordelijkheid voor de netbeheerder van straatkabel tot aan je meterbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
ds23man schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:54:
En waarschijnlijk loopt dat mantelbuisverhaal met een sisser af. Die is alleen verplicht bij nieuwbouw. Aangezien het hier een bestaande situatie betreft is alles de verantwoordelijkheid voor de netbeheerder van straatkabel tot aan je meterbord.
Blijkbaar niet, onze buis is geen 50 cm in diameter, dat is hun probleem….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Blijkbaar niet, onze buis is geen 50 cm in diameter, dat is hun probleem….
Niet helemaal, bij een bestaande installatie gelden de regels die er waren tijdens de aanleg. Bij vervanging of verzwaring zijn alle werkzaamheden ( en kosten) voor de netbeheerder. Ook al moeten ze 500 meter kabel uit je tuin trekken en vervangen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Waarom plaats je zelf niet een nieuwe buis? Kan gewoon naast de oude.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 21:58
Voor het leggen van de mantelbuis ben je zelf verantwoordelijk, zo was het bij ons ook. En dan zit je gewoon aan de huidige regels vast.
De oude regels gelden zolang je niks (ingrijpends) veranderd. De wijziging naar 3-fasen is op jouw verzoek en daarbij horen voorwaarden waarvoor jij verantwoordelijk bent. Afhankelijk van bouwjaar is er een kans dat er al een geschikte kabel tot binnen ligt en dan hoeven ze alleen de hoofdzekeringskast en meter te vervangen, dan heb je het geluk dat je geen mantelbuis hoeft te voorzien. Maar dit is bij jullie dus niet het geval.

De kosten van een upgrade van je stroomaansluiting zijn wel gereguleerd en voor iedereen gelijk. Of ze nu 500 meter kabel moeten vervangen of ze hoeven enkel de hoofdzekeringskast te vervangen, je betaalt hetzelfde.

Hun verantwoordelijkheid heeft gewoon grenzen, nogal logisch. Dat ze zich daaraan houden is een geld- en juridische verantwoordelijkheidskwestie.

Wat betreft de prijs voor het vervangen van de hoofdschakelaar, het is begrijpelijk dat ze voor zo'n klusje niet willen komen of een relatief hoge prijs vragen. Ik heb destijds de nieuwe hoofdschakelaar naast (en in serie met) de bestaande hoofdschakelaar geplaatst. Dan werk je aan de zijde die je zonder zegelrecht spanningsloos kunt maken.
Als je dan een vriendelijke monteur over de vloer hebt die de verzwaring komt uitvoeren, dan willen ze vaak de kabeltjes wel omprikken naar je nieuwe hoofdschakelaar. Als ze dat niet doen kan dat later alsnog zonder zegelrecht gedaan worden omdat je nieuwe hoofdzekeringen uit te schakelijken zijn zonder zegels te breken.

Het plaatsen van de mantelbuis gaat gewoon geld kosten als je het niet zelf of door vrienden/familie kunt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Pokémom schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Klopt hoor, maar enkele bedrijven drijven hier de prijzen echt idioot op….
Daarom zoeken we een eerlijke vakman hiervoor…
Dat is helaas marktwerking.

En vergeet niet, dat dit een betrekkelijk klein klusje is, wat gemakkelijker, maar ook lastig kan zijn. Kunnen ze overal bij? Onder de fundering of een gat boren in beton. Relatief veel werk voor een kleine klus. Terwijl de meeste al een volle agenda hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Pejdref schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:Als ze dat niet doen kan dat later alsnog zonder zegelrecht gedaan worden omdat je nieuwe hoofdzekeringen uit te schakelijken zijn zonder zegels te breken.
Je krijgt bij Liander geen aanpassing naar automaten. Ze schroeven gewoon 3 25A smeltzekeringen in de kast en sluiten die weer aan op de hoofdschakelaar.

Het in serie plaatsen van de 3P+N naast de oude lijkt me wel een strak plan. Kan me niet voorstellen dat de monteur daar niet aan kan meewerken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Je krijgt bij Liander geen aanpassing naar automaten. Ze schroeven gewoon 3 25A smeltzekeringen in de kast en sluiten die weer aan op de hoofdschakelaar.
Gelukkig is het Enexis.

Maar ze vernieuwen in dit geval de gehele huisaansluiting vanaf de straat. Dan mag je ook wel een nieuwe hoofdzekeringenkast en meterbord verwachten normaalgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 21:58
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Het in serie plaatsen van de 3P+N naast de oude lijkt me wel een strak plan. Kan me niet voorstellen dat de monteur daar niet aan kan meewerken.
Ah, bijzonder, dat wist ik niet. Bij Enexis (Limburg) kreeg ik in ieder geval automaten. Ik weet wel nog dat ze me dit van te voren niet wilden garanderen/vertellen. Of de persoon het gewoonweg niet wist of dat dit wel eens kan verschillen kon ik er niet uit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pejdref schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
Voor het leggen van de mantelbuis ben je zelf verantwoordelijk, zo was het bij ons ook. En dan zit je gewoon aan de huidige regels vast.
De oude regels gelden zolang je niks (ingrijpends) veranderd. De wijziging naar 3-fasen is op jouw verzoek en daarbij horen voorwaarden waarvoor jij verantwoordelijk bent. Afhankelijk van bouwjaar is er een kans dat er al een geschikte kabel tot binnen ligt en dan hoeven ze alleen de hoofdzekeringskast en meter te vervangen, dan heb je het geluk dat je geen mantelbuis hoeft te voorzien. Maar dit is bij jullie dus niet het geval.

De kosten van een upgrade van je stroomaansluiting zijn wel gereguleerd en voor iedereen gelijk. Of ze nu 500 meter kabel moeten vervangen of ze hoeven enkel de hoofdzekeringskast te vervangen, je betaalt hetzelfde.

Hun verantwoordelijkheid heeft gewoon grenzen, nogal logisch. Dat ze zich daaraan houden is een geld- en juridische verantwoordelijkheidskwestie.

Wat betreft de prijs voor het vervangen van de hoofdschakelaar, het is begrijpelijk dat ze voor zo'n klusje niet willen komen of een relatief hoge prijs vragen. Ik heb destijds de nieuwe hoofdschakelaar naast (en in serie met) de bestaande hoofdschakelaar geplaatst. Dan werk je aan de zijde die je zonder zegelrecht spanningsloos kunt maken.
Als je dan een vriendelijke monteur over de vloer hebt die de verzwaring komt uitvoeren, dan willen ze vaak de kabeltjes wel omprikken naar je nieuwe hoofdschakelaar. Als ze dat niet doen kan dat later alsnog zonder zegelrecht gedaan worden omdat je nieuwe hoofdzekeringen uit te schakelijken zijn zonder zegels te breken.

Het plaatsen van de mantelbuis gaat gewoon geld kosten als je het niet zelf of door vrienden/familie kunt laten doen.
Dit verhaal klopt niet helemaal. Verzwaring of aanpassing van de aansluiting valt niet onder een ingrijpende wijziging. Wel als je de meterkast verplaatst. De huidige mantelbuis is van de netbeheerder inclusief de kabel. Als het nodig is om de kabel te vervangen dan is het traject inclusief buis de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Vaak willen ze graag dit extra werk graag bij de klant in de maag splitsen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgGwenoi7LjCuN3wV_X3mMkeQg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUJFKmjDSWlNTtB21egQFlww.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn installatie, is niet eens een mogelijkheid aanwezig om een mantelbuis aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Is al eens iemand langs geweest of heb je deze informatie over de mantelbuis allemaal van het intergehaald?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
klump4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:09:
Is al eens iemand langs geweest of heb je deze informatie over de mantelbuis allemaal van het intergehaald?
We hebben foto’s moeten sturen en dit is hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Bij mij is deze week de elektra aansluiting verplaatst en hiervoor moest ik zelf zorgen voor een mantelbuis rood 50mm uit één stuk, een muurplaat, een geschikte groepenkast en een aardpen met voldoende weerstand. Engineer van netbeheerder is aan begin van het traject langsgekomen om de locatie van de aansluiting te bepalen en de voorbereidende werkzaamheden te bespreken. Diamantboorder heeft doorvoer gemaakt door de gevel. Vervolgens heb ik zelf een mantelbuis op maat besteld met de juiste bochten/lengtes. Ging om circa 4 meter buis op maat gebogen. Kosten ongeveer 170 euro inclusief verzenden. De voorwaarde vanuit de netbeheerder is een mantelbuis uit één stuk afgebeugeld op de muur. De hoofdkabel moet zonder problemen ingevoerd kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEJuKVXe2mLyMCsY5fpHyhJBduc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odHoAIWVFQvcZYc4igXlH7xY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mrbee op 01-06-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
wat mij wel al opgevallen is dan wellis waar bij nieuwbouw projecten dat de persoon die de schouwing komt doen een stuk moeilijker doet.
dan de personen die het kabeltje daadwerkelijk er in schuiven en aansluiten...

en zo`n kabel is nog wel stug dus dat ze mooie gebogen bochten willen met een bepaalde buigstraal snap ik ook wel..
en een Sokje in de buis ja daar kan de kabel net blijven haken natuurlijk, en dat willen ze niet..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Inmiddels 37 installateurs aangeschreven en ruim 20 afwijzingen ontvangen.

Inmiddels met de handen in het haar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:24:

Voor de mantelbuis?

Hoeveel aannemers of klusbedrijven heb je al aangeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
is het een simpele bocht naar buiten eigenlijk of?

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:40

Illusion

(the art of)

Pokémom schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:24:

Snap ik. Maar ligt wel aan jezelf.

Beeld je eens in wat die aannemer denkt:
Nette offerte maken kost al gauw een half uur. Mensen die offertes opvragen vrager er altijd 5 op en kiezen dan de goedkoopste. Dus de kans dat je een klus van 3 uurtjes krijgt is 20% en waarschijnlijk alleen als je iets vergeten bent waardoor je goedkoopste bent. Dus zelfs als je wint verlies je. Agenda zit toch al vol dus why bother?

Wat je moet doen: vraag een paar mensen uit de buurt of zie een klusjesman/timmerman/electricien kennen en bel op. Gebruik niet de woorden “vrijblijvende offerte” maar vraag: “wil je dit voor me doen, wat is je uurtarief, hoe lang denk je dat het ongeveer duurt?” En als het niet bizar duur is zeg je “top, wanneer kan je”.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:48:
[...]

Voor de mantelbuis?

Hoeveel aannemers of klusbedrijven heb je al aangeschreven?
Ja voor de mantelbuis bijna 40 bedrijven.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
SMSfreakie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:27:
is het een simpele bocht naar buiten eigenlijk of?
Ja en nee. Het is een simpele bocht naar buiten, maar er is geen kruipruimte en er zit een flinke stoep voor de voordeur in de weg. Dus het is een lastige klus, maar als aan ons wordt uitgelegd wat we moeten doen, dan zouden we met familie en vrienden ook een deel misschien zelf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Illusion schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Snap ik. Maar ligt wel aan jezelf.

Beeld je eens in wat die aannemer denkt:
Nette offerte maken kost al gauw een half uur. Mensen die offertes opvragen vrager er altijd 5 op en kiezen dan de goedkoopste. Dus de kans dat je een klus van 3 uurtjes krijgt is 20% en waarschijnlijk alleen als je iets vergeten bent waardoor je goedkoopste bent. Dus zelfs als je wint verlies je. Agenda zit toch al vol dus why bother?

Wat je moet doen: vraag een paar mensen uit de buurt of zie een klusjesman/timmerman/electricien kennen en bel op. Gebruik niet de woorden “vrijblijvende offerte” maar vraag: “wil je dit voor me doen, wat is je uurtarief, hoe lang denk je dat het ongeveer duurt?” En als het niet bizar duur is zeg je “top, wanneer kan je”.
Op die manier is de vraag via de email ook gesteld hoor, ik heb niet om offertes gevraagd.

Ik snap dat bellen makkelijker en beter is, maar met mijn handicap is bellen erg lastig..... :?
Bellen is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid, lopen is dat voor mij ook niet...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Ja voor de mantelbuis bijna 40 bedrijven.... |:(
Maar je schreef in je vorige bericht weer "installateurs".

Ik blijf denken dat je bij een aannemer of klusbedrijf meer kans hebt dan bij een E-installateur. Die laatste heeft helemaal geen zin om zich met betonboringen en grondwerk bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Maar je schreef in je vorige bericht weer "installateurs".

Ik blijf denken dat je bij een aannemer of klusbedrijf meer kans hebt dan bij een E-installateur. Die laatste heeft helemaal geen zin om zich met betonboringen en grondwerk bezig te houden.
Enexis geeft aan dat het een installateur moet zijn, met een website waar ik die (zogenaamd) kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Enexis geeft aan dat het een installateur moet zijn, met een website waar ik die (zogenaamd) kan vinden.
Voor het aanpassen van de groepenkast verwijzen ze je naar een erkend installateur. Het zal ze verder echt niet interesseren wie er een mantelbuis door de fundering steekt.

Maar ik heb hier inmiddels al 5x hetzelfde geroepen, als jij je zoektocht tot installateurs wilt beperken moet je dat natuurlijk zelf weten. Veel succes daarmee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@Pokémom kan je misschien een plattegrondje schetsen, met waar de meterkast zit, waar de mantelbuis naar buiten zou moeten etc?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Xander schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Voor het aanpassen van de groepenkast verwijzen ze je naar een erkend installateur. Het zal ze verder echt niet interesseren wie er een mantelbuis door de fundering steekt.

Maar ik heb hier inmiddels al 5x hetzelfde geroepen, als jij je zoektocht tot installateurs wilt beperken moet je dat natuurlijk zelf weten. Veel succes daarmee. :)
Ik heb er weinig behoefte aan dat we veel geld investeren in het plaatsen van die buis en dat dat stomme bedrijf het straks afkeurt. Ze (installateur van Enexis) verwijzen nu zelfs naar de gemeente. We moesten daar maar informeren. Geen flauw idee waarom. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Pokémom schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Ik heb er weinig behoefte aan dat we veel geld investeren in het plaatsen van die buis en dat dat stomme bedrijf het straks afkeurt.
Dat doen ze niet als het gewoon volgens voorschriften geplaatst is.

De installateurs die ik ken zouden dit ook niet zelf doen, maar uitbesteden aan een bouwkundig aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuup
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 14:02
ds23man schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Dit verhaal klopt niet helemaal. Verzwaring of aanpassing van de aansluiting valt niet onder een ingrijpende wijziging. Wel als je de meterkast verplaatst. De huidige mantelbuis is van de netbeheerder inclusief de kabel. Als het nodig is om de kabel te vervangen dan is het traject inclusief buis de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Vaak willen ze graag dit extra werk graag bij de klant in de maag splitsen.....

[Afbeelding]

Dit is mijn installatie, is niet eens een mogelijkheid aanwezig om een mantelbuis aan te leggen.
Waar kan ik informatie vinden over voorwaarden bij diverse typen huizen? Ik wil zelf ook namelijk een verzwaring. Ik heb een bovenappartement (jaren 30 huis) en de hoofdaansluiting zit bij de buurvrouw beneden in de kelder. Er is een schouw geweest waarvan de beste man aangaf dat ik zelf alles moet laten aanleggen qua mantelbuis en de meterkast moet laten vervangen voor een grote versie. Terwijl de meterkast al wel gereed is voor een verzwaring. Als iemand info heeft over de rechten en plichten hoor ik het graag!
Pagina: 1