Verbetering van wifi netwerk in appartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJVisscher
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-07 08:52
Hallo mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het verbeteren van mijn wifi-verbinding in onze huurwoning.
Ben een echte leek wat dit onderwerp betreft en na wat proberen in te lezen werd het mij niet veel duidelijker wat in mijn situatie handig zou zijn.
  • Probleem: wifi-netwerk is niet stabiel en valt om de tijd weg, vriendin heeft vaak slechte verbinding bij beeldbellen
  • Appartement: nieuwbouw appartement uit juli 2022 met dikke muren en rondom andere woningen (veel studio’s met allemaal eigen netwerken)
  • Binnenkomende verbinding: 1 Gbit glasvezel van T-Mobile Thuis
  • Infrastructuur: Verbinding komt binnen in de gang bij de meterkast, woonkamer heeft een ethernet poort. Verder niks, en geen mogelijkheden tot verdere kabels trekken
  • Huidige apparatuur: In de meterkast staat het modem van T-mobile zelf (Zyxel T-54) met ervoor een eigen router (ASUS RT-AX82U), beide zenden een eigen wifi-netwerk uit. In de woonkamer heb ik een switch om TV, streamer, mediabox en console op de kabel aan te sluiten. Verder ga ik van de meterkast naar ons kantoor (slaapkamer 1) een ethernet kabel via de muur maken om daar via een switch onze laptop/PC/speakers aan te sluiten.
De oplossing moet dus vooral het wifi netwerk versterken voor mobiels en tablets. Die worden voornamelijk gebruikt voor calls, Netflix/YT, en social media.

Mijn eerste ingeving is: Zyxel als hoofdrouter gebruiken, de Asus in de woonkamer zetten als access point met directe bekabelde verbinding op de Zyxel. Of gezien hoe verborgen dat modem is, nog een router/iets als access point op de schoenenkast tegenover de meterkast zetten

Gezien de belangrijkste devices bekabeld zullen zijn zoek ik naar een oplossing die niet €300+ is, en ben in dit aspect geen prosumer die allerlei dingen zelf moet kunnen instellen en regelen.

Plaatje kreeg ik niet aan de praat maar de link werkt wel :D
link naar plattegrond

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Prima idee om eerst die accesspoint te hergebruiken:
1. schakel Wifi Zyxel in.
2. Stel Wifi op de Zyxel in met SSID, wachtwoord en encryptie op WPA2/AES (only! dus geen wpa1 ofzo). Kanaal mag Auti
3. Zet de Asus in Accesspoint mode
4. Stel Wifi op de Asus in met hetzelfde SSID, wachtwoord en encryptie uit stap 2.

Eventueel kun je, mits je apparaten dit ondersteunen, heel 2.4ghz uitzetten of 2 aparte netwerken maken. DAn weet je zeker dat je clients op de 5ghz verbinding maken waar je waarsch. minder hickups zult ervaren.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Maak gebruik van het 5GHz netwerk. In een appartement is 2,4 GHz vaak een probleem vanwege de vele devices.

Wat mij betreft moet je juist de Wifi op de Zyxel uitschakelen en de Asus als Accesspoint gebruiken. Problem solved!

Ik zou niet de Wifi op de Zyxel en Asus tegelijk proberen te gebruiken. Aangezien deze devices niet aan elkaar verbonden zijn heb je grote kans dat je devices vaak op één van biede routers blijven haken en dus de kwaliteit van je verbinding nog slechter wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door turkeyhakan op 30-05-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJVisscher
@turkeyhakan
Momenteel zenden beide hun eigen wifi uit dus dat lijkt me dan inderdaad het eerste om te wijzigen.
De Asus heeft nu een 2,4GHz en 5GHz netwerk waarbij ik alles dat kan verbinden met 5GHz daarop aansluit, maar die valt waarschijnlijk het meeste weg. Het voordeel van beide gebruiken maar met hetzelfde netwerk leek mij verbeterde coverage.
De Asus is overigens met een kabel aangesloten op de Zyxel (gezien dat ook het modem is) dus ze zijn wel verbonden.

@laurens0619
Thanks voor die instructies, ik zal 2.4GHz nog wel nodig hebben omdat ik een paar dingen in huis hebben die 5 GHz niet snappen. Maar dat moet met de Zyxel ook wel in te stellen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Locatie Ethernetpoort in woonkamer lijkt me een no-brainer, daarmee dek je in ieder geval die kant van de woning perfect. Mogelijk is dat genoeg om hele woning te dekken.

Wat is nu situatie in slaapkamers? Toereikend of niet?

Ik vraag me af of de Zyxel voor WiFi aan houden van toegevoegde waarde is - badkamertegels zijn notoire WiFi dempers, en dat ding zit pal achter betegelde WC en badkamer...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJVisscher
In de achterste slaapkamer wordt het internet niet veel gebruikt, maar als ik soms laat in de avond nog even wat kijk gaat dat over het algemeen wel goed. In de kleinere slaapkamer / office verliest mijn speaker soms het netwerk, PC gaat redelijk maar wisselt doorgaans snel naar het Zyxel netwerk als die van de ASUS wegvalt. Vriendin heeft wel issues met haar laptop, al zou dat ook kunnen liggen aan haar werkgever's VPN etc.

Maar eens, de Zyxel staat in een inham omringt door tegels. Dan wordt het wat proberen met de wifi-functie van dat apparaat aan en uit zetten om te zien of het uitmaakt. Anders, als ik toch een ethernetkabel naar de kleine slaapkamer laat gaan zou ik ook daar een AP kunnen maken.
Pagina: 1