Vliegjes en larven in koffiemachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ok, een beetje een ranzig topic, maar het is nou eenmaal wat het is.

Sinds enkele weken tobben we hier in huis een beetje met een vliegjesplaag. Na een kleine verbouwing hebben we tijdelijk geen vliegengordijn bij de achterdeur gehad, maar die heeft wel regelmatig open gestaan gezien het lekkere weer en spelende kinderen. Vermoedelijk zijn er hierdoor behoorlijk veel kleine vliegjes (model bromvlieg, maar dan miniscuul) binnen gekomen. Wat rondzoeken leerde me dat dit waarschijnlijk clustervliegjes zijn, waar niet heel veel aan te doen is behalve opzuigen/vangen. Dat hebben we dan ook gedaan.

Deze vliegjes, maar ook wat fruitvliegjes vonden onze (Melitta Cafeo Solo) koffiemachine, een volautomaat, nogal interessant. Voor de fruitvliegjes hebben we een valletje neergezet (Frui Fly Ninja), dat werkt redelijk goed net als voorgaande jaren. De clustervliegjes hebben we opgezogen, doodgeslagen of anderszins verwijderd, die zijn nu eigenlijk gewoon weg.

Omdat de vliegjes zich concentreerden rond de koffiemachine, hebben we deze in een afgesloten vuilniszak in de schuur gezet, nadat we de schaal/bakje en zelfs de zetgroep in de vaatwasser hebben gehad.

Probleem leek redelijk onder controle, dus de koffiemachine hebben we weer teruggezet in de keuken. Totdat ik zondagochtend onderin mijn kopje koffie enkele larven vond. Duidelijk te herkennen aan een gestreept lijfje, formaat kleine rijstkorrel. Gelukkig hadden ze het koffieavontuur niet overleefd, maar toch :r

Ik heb vervolgens weer alle bereikbare delen van de machine schoongemaakt, het reinigingsprogramma 3x doorlopen en de uitloop gedemonteerd en schoongemaakt. Het water wat eruit kwam tijdens reinigen was na 3x schoon en larf-vrij, maar de koffie nog steeds niet. Ook bleven de fruitvliegjes rond/in de machine zwerven. Nu staat de machine dus weer in de schuur en is de keuken opnieuw vrij van vliegjes.

Sowieso ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?
Verder hink ik op een paar gedachten:

1. Machine compleet uit elkaar halen en alles schoonmaken, desnoods met behulp van een stoomreiniger. De vraag is alleen of ie het daarna nog doet :+
2. Machine in de schuur laten staan en wachten tot alle larven zijn uitgekomen?
3. Nieuwe machine kopen, mogelijk hebben we dan na x periode weer hetzelfde probleem

Bij optie 1 en 2 ben ik bang dat de machine aantrekkelijk blijft ruiken en dus vliegjes blijft aantrekken, ook na schoonmaken. Die koffiegeur is best hardnekkig natuurlijk.

Wat zouden jullie doen?

Overigens, verder zijn wij behoorlijk hygienisch. Pedaalemmer wordt elke dag voorzien van schone zak, we stofzuigen elke dag, geen etenswaren open en bloot, fruit wordt afgesloten bewaard, aanrecht is schoon, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De koffiemachine in een gesloten zak wegzetten heeft hem denk ik de das omgedaan. Je creëert zo het ideale (broei)klimaat om van alles te laten groeien.

Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en een ander apparaat kopen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

Je zou hem weer in een week in een zak ergens kunnen neerzetten en gelijktijdig behandelen met een insecten dodend middel, maar het idee dat er dan nog larven inzitten (hopelijk dood) is ook niet heel prettig. Misschien kun je hem een weekje bij iemand in de vriezer zetten nadat je al het water eruit hebt laten lopen. Dat overleven ze vast ook niet.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Optie 1 kan altijd voor optie 3.
Optie 2 lost denk ik je probleem niet op, ze blijven in je apparaat zitten.

Wij hebben ook vliegjes in de koffie gehad, elke keer grondig reinigen na elke koffiebeurt voor 2 weken was de enige manier om van ze af te komen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
tweakduke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:31:
De koffiemachine in een gesloten zak wegzetten heeft hem denk ik de das omgedaan. Je creëert zo het ideale (broei)klimaat om van alles te laten groeien.

Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en een ander apparaat kopen.
Nu je dit zo opschrijft klinkt dat inderdaad heel logisch...
Sharky schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:35:
Je zou hem weer in een week in een zak ergens kunnen neerzetten en gelijktijdig behandelen met een insecten dodend middel, maar het idee dat er dan nog larven inzitten (hopelijk dood) is ook niet heel prettig. Misschien kun je hem een weekje bij iemand in de vriezer zetten nadat je al het water eruit hebt laten lopen. Dat overleven ze vast ook niet.
Insecten dodend middel lijkt me niet zo prettig als ik er daarna ook nog koffie uit moet drinken. Vriezer heb ik overwogen, maar volgens mij is het onmogelijk al het water eruit te laten lopen, er blijft altijd wel iets in zitten. Dan moet ik ook nog iemand zien te vinden met een grote vriezer..
DaWizza schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:35:
Optie 1 kan altijd voor optie 3.
Optie 2 lost denk ik je probleem niet op, ze blijven in je apparaat zitten.

Wij hebben ook vliegjes in de koffie gehad, elke keer grondig reinigen na elke koffiebeurt voor 2 weken was de enige manier om van ze af te komen.
Ik neig ook naar optie 1, proberen kan altijd. En met na elke kop reinigen bedoel je de schaal en koffieprutbak legen, wassen? Of ook de zetgroep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Timmert

pics or it didn't happen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZCJUmZqATUCuPr5cpYwGX5-pis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXRxzdJsKnhqabuMhb2NUd8l.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk heb je je lunch al op :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Timmert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

ja, om 10 uur al, ik had honger :+

maar thanks ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Timmert Alleen de schaal+prutbak was voldoende bij ons. Succes!

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 13:50
Timmert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

Dat duidt er wel op dat het probleem voorbij de filter zit. Daar zou deze grootte niet door mogen. Dus waarschijnlijk ergens in de leidingen van de filter naar de uitlaat.
Na een reinigingsprogramma of 2 zou dit niet meer mogen voorkomen, maar uitgebreid demonteren en manueel reinigen kan mogelijk nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-06 14:00
Dit heeft een zeer goede reinigingsbeurt nodig. je gaat ze er wel uit krijgen.
Beste haal je hem gewoon even uit elkaar voor de onderdelen waarvoor je niet hoeft te schroeven. Alles in goed warm water laten en daarna goed naspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
sjtienuh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:25:
Dit heeft een zeer goede reinigingsbeurt nodig. je gaat ze er wel uit krijgen.
Beste haal je hem gewoon even uit elkaar voor de onderdelen waarvoor je niet hoeft te schroeven. Alles in goed warm water laten en daarna goed naspoelen.
Punt is dat ik dat dus gedaan heb. Alle onderdelen die serviceable zijn door de gebruiker heb ik uitvoerig schoongemaakt, geborsteld en zelfs in de vaatwasser gehad. Maar dat helpt dus niet.

Ik ga hem van de week eens open schroeven. Kijken wat ik tegenkom. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-06 14:00
Timmert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Punt is dat ik dat dus gedaan heb. Alle onderdelen die serviceable zijn door de gebruiker heb ik uitvoerig schoongemaakt, geborsteld en zelfs in de vaatwasser gehad. Maar dat helpt dus niet.

Ik ga hem van de week eens open schroeven. Kijken wat ik tegenkom. Wordt vervolgd!
Hou ons op de hoogte, heb er zelf nog nooit last van gehad, maar hoor het regelmatig wellicht vind je de gouden oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 15:23
Hebt ge de uitloop ook al eens helemaal eraf gehaald en uitgespoeld onder druk? Het deel dat ge omhoog kunt schuiven waar ge uw tas onder zet. Dit kunt ge er helemaal afhalen en de slangetjes losmaken zodat ge het onder een kraan of iets anders met een beetje druk kunt uitspuiten. Hier kan veel koffiedik uitkomen dat er met het gewone spoelprogramma niet uit komt.
Misschien kunt ge het een nacht in water met reiniger leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:55
Klinkt een beetje als (varen)rouwmuggen, in ieder geval bij mij zie ik ze in de winter soms belangstelling hebben voor alle vormen van koffie (van bonen tot (met name) de drek), maar krijgen daar nooit poot aan de grond vanwege regelmatig schoonmaken (dus geen larven in alles wat koffie gerelateerd is). De bron van de rouwmuggen is meestal de grond van planten die een tijdje wat natter gehouden zijn, en dat kan overal in huis zijn. Blijkbaar zit er ergens nog steeds wat oude natte koffie zich heeft opgehoopt en ze het daar naar hun zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik herken het probleem en ik kan je één tip geven, mottencassettes!
Plaats het koffiezetapparaat in een kast die redelijk te sluiten is en hang er een mottencassette bij. Het is een bestrijdingsmiddel wat zicht via de lucht verspreid.

Ik gebruikte dit vroeger in mijn slangenkamer ter doding van parasieten als bloedmijt en het werkt ook perfect tegen vliegen.
De larven en vliegjes gaan dan dood, maar dan moet je als nog je machine goed schoonmaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipenjuul
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10-2023
Bij mij dus ook kleine witte wormpjes.
Dacht eerst door de warmte maar dat is nu niet meer het geval. Vind het zo vies. Ga nu elke dag de koffiedik opvang schoonmaken en hopelijk komt het dan goed.
Als ik hier lees dat iemand ze in hun kopje koffie hadden zitten durf ik al geen koffie meer te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude Reine
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-03 21:44
KJac schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:02:
Hebt ge de uitloop ook al eens helemaal eraf gehaald en uitgespoeld onder druk? Het deel dat ge omhoog kunt schuiven waar ge uw tas onder zet. Dit kunt ge er helemaal afhalen en de slangetjes losmaken zodat ge het onder een kraan of iets anders met een beetje druk kunt uitspuiten. Hier kan veel koffiedik uitkomen dat er met het gewone spoelprogramma niet uit komt.
Misschien kunt ge het een nacht in water met reiniger leggen.
Dit.

Hopelijk is het probleem inmiddels opgelost.
Daarnaast hoop ik dat je ook nieuwe koffiebonen hebt gebruikt? Wellicht hebben de vliegjes ook eitjes gelegd in een open zak bonen...

Hier wat problemen gehad met meelmotten die op verschillende plekken zaten en waarvan de larven door plastic heen vreten. Die vonden we nog terug in bijv. een dicht stuk pure chocolade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
Het is niet voor niks dat men 'vroeguh' levensmiddelen bewaarde in goed af te sluiten trommels, blikken en andere 'containers' waar je moeite voor moest doen om het deksel er af te krijgen.
Een pak (aangebroken of niet) meel, hondebrokken in een zak, strooivoer voor vogels; als beestjes er bij kunnen komen zullen ze het doen. Op zich is dat niet erg, die beestjes moeten ook eten en het helpt om de biodiversiteit in stand te houden............
En mocht er ooit een larve (=wormpje) in de koffie terechtkomen; er zijn ook mensen die een proteïneshake nemen als ontbijt. Niks mis mee dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 17:15
Wij hebben een Jura Z8 die binnen anderhalf jaar al twee keer ter reparatie naar Jura moest. De laatste keer hadden ze geconstateerd dat er maden in de machine zaten. Bbbrrrrr. Hij moest langer in reparatie blijven omdat de machine 48 uur de vriezer in ging. We houden nu regelmatig de koffiepads die de machine als afval produceert in de gaten of daar geen witte larven in zitten

Helaas kunnen we weinig aan de machine zelf schoonmaken omdat je daar speciaal gereedschap voor nodig hebt. Daar waar we met onze vingers bij kunnen reinigen we hem regelmatig.

Nou kwam dit onlangs ter sprake op een bijeenkomst. Een oud medewerker van Jura vertelde dat dat regelmatig voorkomt. De eitjes worden gelegd door fruitvliegjes of komen met de koffiebonen. Dit laatste betwijfelen we omdat de zak van de (Lidl)bonen direct in een gesloten Tupperware voorraaddoos wordt leeg geschud. Deze doos wordt ook na legen in de vaatwasser gereinigd Deze man wist ook te vertellen dat de maden vaak in de maalgroep gaan zitten vlakbij de zetgroep. Daar is het altijd warm. Deze kun je, ook al zou je machine open kunnen maken, niet verwijderen voor reinigen. Een ontwerpfout van Jura die ze niet willen erkennen maar wel steeds meer bekend wordt vanwege deze klachten. Hopelijk doen ze er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 08:53
-verkeerd gelezen

[ Voor 105% gewijzigd door Zentyth1 op 20-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 21:33
Nadeel van de Jura-machines is dat je ze niet zelf kunt schoonmaken, bijvoorbeeld de zetgroep kan je niet verwijderen om deze eens onder een hete kraan te houden.
Wij hebben heel bewust voor DeLonghi gekozen, machines zitten slim in elkaar (geen waterbak die je er in/uit moet hengelen) en gekocht bij een leverancier die echt service verleent. Ook na 2 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hoe is het afgelopen met de Melitta? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met hetzelfde apparaat, maar overweeg het apparaat te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Ik heb hem vervangen inderdaad. Had geen zin en tijd om er nog verder mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waleson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
Onze ervaring met de stoomreiniger is niet goed. Mogelijk omdat er nog spanning op het apparaat opstond. Nu maar op zoek naar een machine waar maden zich niet kunnen ophopen in de koffieuitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na een snelle zoektocht kwam ik in dit topic terecht.

Gister bij het leeggooien van de bak koffiedik viel mij op dat er een paar kleine maden in zaten. Vond al dat we meer vliegen in huis hadden dan anders. :/

Het is een Jura, dus het verhaal van @Tilhorn is minder leuk om te lezen. Ik heb hem denk ik nog niet eens een jaar. Met het vorige apparaat, een Krups die het een jaar of vijf heeft volgehouden hebben we dit nooit gehad.

We doen alle losse delen wekelijks door de vaatwasser en volgen verder het reinigingsprogramma wanneer de machine dat aangeeft. Zal dit wel een tijdje intensiveren.

Misschien maar een grotere vriezer kopen dan. :+
Pagina: 1