Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Is het mogelijk/heeft iemand ervaring met het aankopen van een (belaste) lijfrente uitkering via een buitenlandse (EU) partij? Het gaat om bedragen afkomstig uit oud regime stortingen maar omdat schenkingen niet nodig zijn kan de uitkering ook onder nieuw regime als ik het goed begrepen heb.

Gezien de renteverschillen tussen NL en bijvoorbeeld Duitsland/Italie/etc. lijkt me dat een aantrekkelijke mogelijkheid om te onderzoeken.

Google en Tweakers Forum geven me geen enkel zinnig resultaat anders dan uitbetalen als je in het buitenland woont. Omdat er vrij financieel verkeer bestaat en een "gemeenschappelijke" markt lijkt me dat aankopen in het buitenland en uitkeren in Nederland mogelijk zou moeten zijn - als er tenminste aanbieders bestaan.

Iemand een goede tip over partijen, de (on)mogelijkheden, risico's en valkuilen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-07 13:46
Wat ik er van begrepen heb:

Opgebouwd onder oud regime kan je altijd laten uitkeren onder nieuw regime. Zij het dat bepaalde voordelen van het oude regime dan komen te vervallen.

"omdat er vrij financieel verkeer bestaat". Naar mijn idee heb je met opgebouwde lijfrentes sowieso geen (volledig) vrij verkeer omdat je te maken hebt met afspraken omtrent de uitkeringen. Die moeten qua grootte en termijn aan bepaalde voorwaarden voldoen. De enige manier om echt van vrij financieel verkeer te genieten is, m.i., de de som van de polissen in een keer uit te laten keren, in een jaar te belasten en de eventuele revisierente te voldoen. Doorgaans geen aantrekkelijk optie.

Overigens ben ik wel benieuwd naar andere inzichten. Ik heb nog een bedrag aan banksparen bij NN. Die doen sowieso niet aan periodieke uitkeringen aan niet ingezetenen van Nederland. Gaat ook niet veranderen volgens de helpdesk. "Het is maar een nichemarkt". De enige keus die ik had om uit te wijken is BND. Maar ook daar is de rente schokkend laag....

OT: Sowieso lijkt de hele spaarmarkt wel een nichemarkt. Wil je 2% of meer scoren, dan moet er toch een soort avonturier in je steken. Zie het spaartopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@OttiglioM Je hebt gelijk, het is niet volledig vrij omdat het bedrag naar een belaste uitkering moet. In 1 keer uitkeren is "nogal onvoordelig".

Na het storten voor een uitkering van bepaalde (in mijn geval) of onbepaalde tijd is het eigenlijk gewoon een onder de NL wet belaste uitkering geworden waarvan ik zou denken dat ofwel de uitkerende buitenlandse maatschappij dat voor z'n rekening neemt ofwel dat ze dat via de verplichte gegevens uitwisseling bij de NL belastingdienst melden waarna ik inkomstenbelasting en premies zou moeten afdragen. Vooral dat 2e scenario lijkt me redelijk eenvoudig voor de buitenlandse partij.