Waterleiding met mantel in het zand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdboer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 17:32
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een paar simpele vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan vinden. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben mij huis (een bungalow uit 1970) aan het verduurzamen en zodoende gaat de vloer op de begane grond eruit zodat er isolatie en vloerverwarming in kan. De huidige betonnen vloer is direct op het zand gestort en de huidige warmwaterleiding en koudwaterleiding waren in deze betonnen vloer gestort.

Het idee is om nu meerlaagleidingen (alupex) met Mantelbuis te gebruiken. Maar omdat de vloerverwarming in de weg zit (in de betonnen laag), is het idee om de waterleiding met Mantelbuis onder de betonnen vloer te leggen. Dus eigenlijk bijv 5cm in het zand onder de isolatie en nieuwe vloer. Ik weet dat verwarming en waterleiding ook wel door elkaar gelegd wordt, maar in mijn situatie past dat niet. Verder ben ik ook grondkabels tegen gekomen met isolatie. Omdat dit PÉ is en nieuw uitwisselbaar is, heeft dit niet mijn voorkeur.

Ik zie zelf niet zoveel problemen in deze aanpak omdat:
- ik heb geen koppelingen onder de grond dus de leiding is het enigste wat lek kan gaan.
- de leiding zit in een mantel dus die kan ik hem altijd vervangen. (Oude eruit trekken, nieuwe erin)
- in geval van reparatie: het is voor hoe dan ook een drama om iets in de vloer te moeten repareren.
- omdat de leidingen ruim 50cm onder het maaiveld komen te liggen en mijn huis met vloer isolatie erbovenop staat, ben ik niet zo bang dat de leidingen zullen bevriezen.

Mijn vragen zijn:
- Wordt dit vaker gedaan?
- Kan ik een mantel met leiding zonder problemen in het zand leggen?
- Moet ik de mantel nog om extra fixeren om eventueel waterslag tegen te gaan? Boven de grond lees ik dat het omme 50cm vast gezet moet worden.
- Moet ik nog rekening houden met uitzetten van de leiding door het warme water bij een lengte van 20meter in een rechte lijn? De mantel zit uiteindelijk helemaal gefixeerd door het zand.
- Hebben jullie nog ideeën om de warm waterleiding te isoleren? Er bestaan isolatie leiding maar dan kan ik de leiding niet meer uitwisselen zoals bij een mantel. En isolatie wat nat wordt en onderdruk staat werkt over het algemeen ook niet erg goed.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 23:07
De geisoleerde waterleiding van alupex is bedoeld voor verwarming, niet voor drinkwater. Waterleidingen mogen niet naast/ bij de vloerverwarming en ook niet geisoleerd worden (zowel koud- als warmwater niet.) Al het voorgaande i.v.m. legionella.

Het uitzetten geeft geen problemen, zeker niet in een mantel.

Waterslag heb je onder de grond geen last van als je hem maar beugeld waar-ie boven de grond komt.

De leiding kan in mantel best in het zand, maar is niet gebruikelijk i.v.m. mogelijke bevriezing/ grondvorst. Ik zou er om verschillende redenen niet gelukkig van worden, waarom kan-ie niet door de muur bijvoorbeeld?

Overigens: 16mm alupex kan heel misschien opnieuw door de standaard mantel worden getrokken, maar vanaf 20mm zie ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Tenzij je met brede mantelbuizen gaat werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Alupex met Kiwa keur is prima geschikt voor drinkwater. Ik zou eea of onder de isolatie leggen in het zand. Mantelbuis er omheen en niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

wortest schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:35:
De geisoleerde waterleiding van alupex is bedoeld voor verwarming, niet voor drinkwater. Waterleidingen mogen niet naast/ bij de vloerverwarming en ook niet geisoleerd worden (zowel koud- als warmwater niet.) Al het voorgaande i.v.m. legionella.

Het uitzetten geeft geen problemen, zeker niet in een mantel.

Waterslag heb je onder de grond geen last van als je hem maar beugeld waar-ie boven de grond komt.

De leiding kan in mantel best in het zand, maar is niet gebruikelijk i.v.m. mogelijke bevriezing/ grondvorst. Ik zou er om verschillende redenen niet gelukkig van worden, waarom kan-ie niet door de muur bijvoorbeeld?

Overigens: 16mm alupex kan heel misschien opnieuw door de standaard mantel worden getrokken, maar vanaf 20mm zie ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Tenzij je met brede mantelbuizen gaat werken natuurlijk.
Leidingen van Uponor zijn geschikt voor drinkwater en verwarming.
Met mantelbuis of met isolatie is gewoon dezelfde buis.
Bevriezing onder je huis in het zand lijkt mij niet mogelijk, en wil je dat toch uitsluiten kan je geïsoleerd nemen.
En of die leiding nu in de muur grond of beton ligt maakt voor de leiding niks uit.
Enige wat je in de gaten moet houden is dat de waterleidingen niet opgewarmd worden.

Uit de Uponor brochure:
Of Uponor Uni Pipe PLUS nu als opbouw of inbouw, voor drinkwater- of verwarmings- installaties wordt aangelegd, Uponor biedt altijd de passende systeemoplossing.
tdboer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:44:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een paar simpele vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan vinden. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben mij huis (een bungalow uit 1970) aan het verduurzamen en zodoende gaat de vloer op de begane grond eruit zodat er isolatie en vloerverwarming in kan. De huidige betonnen vloer is direct op het zand gestort en de huidige warmwaterleiding en koudwaterleiding waren in deze betonnen vloer gestort.

Het idee is om nu meerlaagleidingen (alupex) met Mantelbuis te gebruiken. Maar omdat de vloerverwarming in de weg zit (in de betonnen laag), is het idee om de waterleiding met Mantelbuis onder de betonnen vloer te leggen. Dus eigenlijk bijv 5cm in het zand onder de isolatie en nieuwe vloer. Ik weet dat verwarming en waterleiding ook wel door elkaar gelegd wordt, maar in mijn situatie past dat niet. Verder ben ik ook grondkabels tegen gekomen met isolatie. Omdat dit PÉ is en nieuw uitwisselbaar is, heeft dit niet mijn voorkeur.

Ik zie zelf niet zoveel problemen in deze aanpak omdat:
- ik heb geen koppelingen onder de grond dus de leiding is het enigste wat lek kan gaan.
- de leiding zit in een mantel dus die kan ik hem altijd vervangen. (Oude eruit trekken, nieuwe erin)
- in geval van reparatie: het is voor hoe dan ook een drama om iets in de vloer te moeten repareren.
- omdat de leidingen ruim 50cm onder het maaiveld komen te liggen en mijn huis met vloer isolatie erbovenop staat, ben ik niet zo bang dat de leidingen zullen bevriezen.

Mijn vragen zijn:
- Wordt dit vaker gedaan?
- Kan ik een mantel met leiding zonder problemen in het zand leggen?
- Moet ik de mantel nog om extra fixeren om eventueel waterslag tegen te gaan? Boven de grond lees ik dat het omme 50cm vast gezet moet worden.
- Moet ik nog rekening houden met uitzetten van de leiding door het warme water bij een lengte van 20meter in een rechte lijn? De mantel zit uiteindelijk helemaal gefixeerd door het zand.
- Hebben jullie nog ideeën om de warm waterleiding te isoleren? Er bestaan isolatie leiding maar dan kan ik de leiding niet meer uitwisselen zoals bij een mantel. En isolatie wat nat wordt en onderdruk staat werkt over het algemeen ook niet erg goed.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
-Ja dit wordt vaker gedaan.
- Ja geen probleem.
- Nee, je geeft zelf al aan dat de leiding gefixeerd is door zand.
- Nee, als de leiding maar kan werken waar hij de vloer in en uitgaat.
- Warm waterleidingen worden meestal niet geïsoleerd ivm legionella, nu zal dat bij een woonhuis minder snel zijn als de leiding regelmatig wordt gebruikt.
Als je wil isoleren kan je een buis met mantel nemen, en daar nog isolatie om doen. Bijvoorbeeld 16 in mantel is ca 26 mm en daar dan isolatie 28mm omheen.

[ Voor 0% gewijzigd door edsandje op 30-05-2023 17:01 . Reden: typo ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Goedenavond,

Wow dank jullie voor jullie feedback, daar kan ik tenminste iets mee. Fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben met dit probleem en dat dit wel vaker voorkomt. Ik ben blij dat jullie mij herinneren over de legionella.

Ik tot de conclusie om een leiding in een mantel te nemen zonder isolatie en even goed te kijken dat deze goed vast zit zodra deze boven de grond komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:12
Hier heb ik ze ook in t zand onder het beton gelegd! Wel met mantel inderdaad. Gaat perfect.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdboer
Dan weet ik wat ik aankomend weekend kan gaan doen…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Hier ook hetzelfde gedaan.
Alles in geisoleerde uponor, warm, koud, verwarming. Iedere leiding zijn eigen mantel en met wat afstand van elkaar in het zand zodat ze elkaar niet opwarmen.

Bevriezen onder je huis is inderdaad niet mogelijk (als je huis in NL staat :) )
De welbekende geribbelde mantelbuis is prima, maar voor net iets meer zekerheid heb ik alles in 50mm PVC gelegd. Kost paar tientjes maar je kunt daarna met gerust hart het zand aantrillen.

Pro tip: Nadenken over toekomstige uitbreidingen en paar lege buizen met een trekdraad (touwtje) erbij leggen.
Je schrijft dat het 1 recht stuk onder de grond is, ideaal! Misschien zelfs wel een dikke rioolbuis (110 of 125) leggen, zou je zelfs nog ooit een CV leiding voor warmtepomp oid. kunnen leggen.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Pagina: 1