3 fase inductiekookplaat door 16mm buis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-10 22:42
Goedenavond,

Wij hebben vandaag 3 fase + N + PE 2,5mm2 draden door een 16mm buis getrokken. Gaat om een buis van circa 2 meter met 2 bochten. Nu lees ik dat dit eigenlijk niet mag. De aansluiting is voor een 3 fase inductiekookplaat.

Wat is nu verstandig; nieuwe buis met dezelfde aders of kan ik dit zo laten zitten maar dan vraag ik mij af of dit veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Nieuwe buis inderdaad. Door een 16mm mogen maximaal 4x 2.5mm2 draden. In principe niet zo'n drama, maar mocht er ooit brand uitbreken dan zijn dit wel de typische dingen waar een verzekeraar bijzonder blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het mag niet idd, brandverzekering, NEN1010.

Is het in dit geval onveilig? Nee dat geloof ik niet.

Als je de aardedraad weglaat mag het wel. Is dat veilig? Nee.

Deze regel is voor opwarming in buizen afgaande op maximale belasting. Ik geloof niet dat je er hier bij in de buurt komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:42
ouweklimgeit schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:33:
Nieuwe buis inderdaad. Door een 16mm mogen maximaal 4x 2.5mm2 draden. In principe niet zo'n drama, maar mocht er ooit brand uitbreken dan zijn dit wel de typische dingen waar een verzekeraar bijzonder blij van wordt.
tja en dit zijn typisch van die opmerkingen om mensen angst in te jagen. Heb jij ooit een verzekeraar meegemaakt die een verkoold huis ging nalopen om te checken of er ergens een 16mm buis voor krachtstroom was gebruikt? En daarbij moet dat dan ook nog de oorzaak van de brand zijn. Als de gasketel is geploft dan heb je zowiezo een heel andere discussie met je verzekeraar.

Los van het feit dat je het wellicht niet moet willen, wat hier boven al staat, je kunt overwegen de aardedraad weg te laten of het gewoon in de 16mm te laten zitten. Maar wellicht (lezende de korte afstand) kun je ook gewoon gebruik maken van een ymvk kabel?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:39:
Het mag niet idd, brandverzekering, NEN1010.

Is het in dit geval onveilig? Nee dat geloof ik niet.

Als je de aardedraad weglaat mag het wel. Is dat veilig? Nee.

Deze regel is voor opwarming in buizen afgaande op maximale belasting. Ik geloof niet dat je er hier bij in de buurt komt.
De regel is niet voor opwarming van draden. De enige regel in NEN1010 is:
522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken.
Dat er maximaal 4x2,5mm² in een 16mm buis mag staat niet in NEN1010. Dat is iets afkomstig uit NPR5310, een praktijkrichtlijn voor het toepassen van NEN1010. Even een paar citaten daar uit:
Volgens bepaling 522.8.6 moeten buizen en kabelkokers voldoende toegankelijk zijn om het trekken van leidingen mogelijk te maken zonder de leidingen te beschadigen.
Dit houdt in dat de mechanische krachten op en in de leiding tijdens het trekken beperkt moeten blijven.
Dit blad geeft richtlijnen opdat deze krachten bij het intrekken van installatiedraad in buis voldoende laag blijven.
Bepaling 522.8.6 houdt in dat de binnenmiddellijn van de buizen, de afstand tussen de trekdozen en het aantal bochten zo zijn dat draden gemakkelijk kunnen worden ingetrokken. De straal van bochten in buizen, gemeten aan de binnenkant van de bocht, behoort derhalve niet kleiner te zijn dan:
a) 3 D voor vinylbuizen
en flexibele vinylbuizen;
[...]
D is de nominale buitenmiddellijn
Aan bepaling 522.8.6 is voldaan indien de som van de doorsneden van de draden met inbegrip van de isolatie
minder bedraagt dan:
a) 33 % van de inwendige doorsnede van de buis voor draden met een nominale kerndoorsnede van ten hoogste
10 mm2;
In deze tabel is gerekend met:
a) een vulfactor van 33 % tot en met 10 mm2 en daarboven van 40 %;
b) maximaal twee bochten;
c) vinyldraad H07V-U en H07V-R (VD);
d) PVC-buis volgens NEN 3174;
e) flexibele buis volgens NEN 3530 (hiervoor gelden de tussen haakjes geplaatste waarden)
Bij de berekening is uitgegaan van de maximaal toegelaten doorsnede van de vinyldraad volgens NEN 3621. De werkelijke doorsnede is over het algemeen kleiner.
Oftewel als je buis te krap gebogen is, of meer dan 2 bochten heeft, voldoe je ook al niet meer aan deze praktijkrichtlijn. Toch jammer als half Nederland niet meer verzekerd zou zijn omdat ze buizen met meer dan 2 bochten hebben toegepast. :+

Als je draad zoals zo'n beetje alle draad dunner is dan de maximale doorsnede volgens NEN3621 waarmee men gerekend heeft kom je minder snel aan een vulfactor van 33%.

Als @REDN4S zijn draad zonder moeite heeft kunnen intrekken (het moet natuurlijk niet zo lastig gaan dat de draad beschadigt tijdens het trekken) zou ik me verder absoluut niet druk maken hier over.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-05-2023 09:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:14:
[...]
tja en dit zijn typisch van die opmerkingen om mensen angst in te jagen. Heb jij ooit een verzekeraar meegemaakt die een verkoold huis ging nalopen om te checken of er ergens een 16mm buis voor krachtstroom was gebruikt? En daarbij moet dat dan ook nog de oorzaak van de brand zijn. Als de gasketel is geploft dan heb je zowiezo een heel andere discussie met je verzekeraar.
Ja, paar maanden geleden nog. Gedeelte van een bedrijfsverzamelgebouw afgebrand door werkzaamheden van een dakdekker. Verzekeraar (met meerdere 'experts') heeft uitgebreid onderzoek gedaan in het pand naar de bedrading van de zonnepanelen installatie op het dak, centimeter voor centimeter hebben ze de alle weggebrande bekabeling boven het systeemplafond nagelopen. Als daar *iets* fout had gezeten dan was het een drama geworden met de schuldvraag.

Vergis je niet, zodra een verzekeraar moet betalen dan trekken ze de hele trukendoos open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

AMDFreak

Intel is zo..

ouweklimgeit schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:33:
Ik moet de eerste particuliere verzekeraar nog tegenkomen, waarin staat dat mijn elektrische installatie conform NEN1010/3140 of SIOS Scope10 aangesloten/gekeurd moet zijn.

In de zakelijke markt is dit dan weer wel gebruikelijk.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-10 22:42
bedankt allemaal, los van het feit of het mag of niet en de verzekeraar die moeilijk kan doen zou ik op de eerste plaats niet willen dat mijn huis in rook op gaat. Denken jullie dat het op deze manier gevaarlijk kan zijn/worden?

Eventueel kan ik de aarde eruit halen maar dat lijkt mij juist gevaarlijker.

[ Voor 14% gewijzigd door REDN4S op 30-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
REDN4S schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:20:
bedankt allemaal, los van het feit of het mag of niet en de verzekeraar die moeilijk kan doen zou ik op de eerste plaats niet willen dat mijn huis in rook op gaat. Denken jullie dat het op deze manier gevaarlijk kan zijn/worden?
Aangezien deze regels er niet zijn om oververhitting te voorkomen, lijkt me dat uitgesloten. In een YMVK 5x2,5mm² kabel zitten de aders in nog minder ruimte bij elkaar.
Eventueel kan ik de aarde eruit halen maar dat lijkt mij juist gevaarlijker.
Nee dat lijkt me inderdaad geen verbetering.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1