Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 09:56
Hoi allen,

Ik ben me aan het oriënteren op cameras. Het zal mijn eerste camera ooit worden. Tot heden gebruik ik altijd iphone 13 pro voor fotos en videos. Op zich prima maar wil net meer uithalen dan wat de iphone produceert, met name op het gebied van fotos. Videos maken op iphone vind ik prima en zal me daar niet veel op focussen.

Het doel is voornaamlijk fotos maken van me kindje die we binnenkort verwachten. Verder wil ik de camera gebruiken voor travels en wat city sightseeing. Mijn oog is gevallen op de x100v die op social media veel wordt gehypt. Toch ben ik erg onder de indruk ervoor en ben beetje gevallen voor de fuji film sims. Vandaar dat ik de vraag in deze topic stel:

Aangezien de x100v overal is uitverkocht, wat is op dit moment het beste alternatief? Budget ligt ongeveer op 1200/2000€ max inclusief eventuele lens.

Ik zag zelf als opties de x-e4 ( deze lijkt ook uitverkocht te zijn..). en de onlangs aangekondigde x-s20. Met een fuji 35mm1.4 of de nieuwe 33mm. De x-s20 wordt op de markt gezet als meer video georiënteerd. Zal deze net zo magische fotos schieten als de x100v? Zoals aangegeven videos is geen pre.
Liefst een niet te bulky body..

Een heel ander optie is een ricoh gr iii(x)

Ik hoef niet persee in dat kleine viewfinder te kijken om het beeld te zien. Ik heb liever een lcd display, zo kan ik ook bijvoorbeeld vanaf de heup fotos schieten.

Hebben jullie suggesties voor mij?

[ Voor 6% gewijzigd door nxt0206 op 28-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
De nieuwe XS 20 heeft volgens mij exact dezelfde sensor als de x100v. Deze zou voor jou interessant kunnen zijn. Lekker compact, veel betere auto-focus als zijn voorganger en een kleine, compacte camere met wel een goede grip...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:37
Altijd moeilijk/ onmogelijk zo maar een advies te geven, het is en blijft een peroonlijke keuze die in de loop van de tijd vermoedelijk ook nog eens gaat veranderen.

De "oude" generatie is nog slecht leverbaar en dat zal er vermoedelijk ook niet beter op worden omdat de productie vermoedelijk gestopt is, misschien al wel maanden geleden.

Je lijkt het erg te hebben met een vast objectief (X100v/ Ricoh) maar met je jonge aanwas (alvast gefeliciteerd) lijkt het wel handig het objectief ook te kunnen verwisselen voor misschien wat meer tele / zoom. De zoom heeft ook nog eens het voordeel dat je daarmee makkelijk kunt bepalen wat je favoriete brandpuntsafstand is. Dat kun je daar altijd nog een "prime" van kopen met een mooi diafragma (18/23/33 F1,4 of zo).

Dat een camera gehypt wordt is misschien leuk, maar zegt weinig over de gebruikswaarde en is soms zelfs een nadeel (lees: teleurstelling). De "magische" foto's worden door de fotograaf gemaakt met een camera en niet zozeer door de camera zelf. In die zin is iedere camera eigenlijk geschikt en sommige wat meer dan andere.

Een mooie 2e hands kan overigens een goed begin zijn om te kijken of het überhaupt iets voor je is.
Bij Fuji is de E-reeks wel de meest compacte, dus de E2/3/4 zijn eigenlijk een X100v/f maar dan met een verwisselbaar objectief (maar zonder hybride zoeker). Die zoeker van de x100-serie is een aardige gimmick maar persoonlijk ook niet veel meer dan een gimmick, ik gebruik hem in ieder geval niet.

De T-serie kan natuurlijk ook, maar die is al iets groter.

De nieuwe S20 lijkt dan een voor de hand liggende optie hoewel we natuurlijk nog niets weten over de leverbaarheid en dergelijke.Hij is vergeleken bij de voorganger overigens flink duur geworden. Die S10 zal overigens vrijwel net zo goed zijn, dus als je die nog nieuw tegenkomt... Is misschien wat "langzamer" en heeft iets minder video mogelijkheden maar qua beeldkwaliteit gelijk. Of de extra's voor jou relevant zijn is natuurlijk nog maar de vraag en persoonlijk.

Het kan natuurlijk geen kwaad ook eens bij andere merken te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 19:35
nxt0206 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:21:
Hoi allen,

Ik ben me aan het oriënteren op cameras. Het zal mijn eerste camera ooit worden. Tot heden gebruik ik altijd iphone 13 pro voor fotos en videos. Op zich prima maar wil net meer uithalen dan wat de iphone produceert, met name op het gebied van fotos. Videos maken op iphone vind ik prima en zal me daar niet veel op focussen.

Het doel is voornaamlijk fotos maken van me kindje die we binnenkort verwachten. Verder wil ik de camera gebruiken voor travels en wat city sightseeing. Mijn oog is gevallen op de x100v die op social media veel wordt gehypt. Toch ben ik erg onder de indruk ervoor en ben beetje gevallen voor de fuji film sims. Vandaar dat ik de vraag in deze topic stel:

Aangezien de x100v overal is uitverkocht, wat is op dit moment het beste alternatief? Budget ligt ongeveer op 1200/2000€ max inclusief eventuele lens.

Ik zag zelf als opties de x-e4 ( deze lijkt ook uitverkocht te zijn..). en de onlangs aangekondigde x-s20. Met een fuji 35mm1.4 of de nieuwe 33mm. De x-s20 wordt op de markt gezet als meer video georiënteerd. Zal deze net zo magische fotos schieten als de x100v? Zoals aangegeven videos is geen pre.

Ik hoef niet persee in dat kleine viewfinder te kijken om het beeld te zien. Ik heb liever een lcd display, zo kan ik ook bijvoorbeeld vanaf de heup fotos schieten.

toon volledige bericht
Voor mij was het belangrijk dat ik enthousiast word van de camera en daarom vaak meeneem en gebruik. Volg dus niet alleen de specs maar ook je hart. Die ricoh zal het ook geweldig doen.

Ik heb een x100f en gebruik hem voor precies jouw beoogde doel :)

De foto's zijn waanzinnig, zeker op print (tip, bestel bij profotonet ipv de hema). Camera heeft op de belangrijkste momenten echt gedaan wat die moest doen.
Ik gebruik evf of lcd, nooit ovf.

Wel merk ik dat scherpstellen op f2 lastig is. Nou schijnt de lens van de x100f wat zachter te zijn dan x100v. Maar ik merk ook dat de autofocus gezicht+oogdetectie vaak scherpstelt op de neus oid ipv ogen.
Dus verbeterde autofocus bij een nieuwer model klinkt goed. En staar je niet blind op de f stop. Het scherpe stukje bij f1.4 zal wel flinterdun zijn. Ook op f2.8 of f4 heb je mooie bokeh, en is dat leuke koppie mooi scherp. Iso 12800 ziet er ook goed uit.

Nog wat ongevraagde tips, uit ervaring ;)

Leer je camera een beetje kennen en probeer hem uit vóórdat het moment supreme, ik doel vooral op de bevalling, aanbreekt. Want dan heb je andere dingen aan je hoofd. Misschien is dit niet je eerste kind en weet je dit al lang...

Probeer uit hoe je de camera aan iemand anders geeft voor leuke foto's, dat die vanzelf goed gaan. Dan sta je er zelf ook eens op, of als compleet gezin. Ik zet m nu op lcd ipv evf, grote zone AF S met gezicht+oogdetectie , exp +0.3, verder alles auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 09:56
Sodela schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:39:

Je lijkt het erg te hebben met een vast objectief (X100v/ Ricoh) maar met je jonge aanwas (alvast gefeliciteerd) lijkt het wel handig het objectief ook te kunnen verwisselen voor misschien wat meer tele / zoom. De zoom heeft ook nog eens het voordeel dat je daarmee makkelijk kunt bepalen wat je favoriete brandpuntsafstand is. Dat kun je daar altijd nog een "prime" van kopen met een mooi diafragma (18/23/33 F1,4 of zo).
Dank jullie wel voor jullie suggesties en felicitaties. Yes het wordt me eerste kindje, dus heel spannend allemaal. Wil het daarom ook mooi vast gaan leggen het hele gebeuren :).

Aangezien de xs20 dezelfde sensor schijnt te hebben als de 100v zal die waarschijnlijk net zo prima fotos schieten.

Wat voor een lens raden jullie mij dan aan als het geen “prime” lens zal worden? Dus een lens waarbij ik ook kan in en uitzoomen? Moet toegeven dat ik tot nu toe alleen me heb ingelezen over “prime” lenzen.

waarschijnlijk zal die xs20 vast met lens bundels uitkomen.. maar welke zou dan goed passen bij mijn beoogd gebruiksdoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Officier
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:10
@nxt0206 voor de meeste gevallen zal de 18-55 (te verkrijgen als kit lens bij de s20) zeer waarschijnlijk voldoende zijn. En omdat hij f2.8 is bij 18mm kan je binnen ook wat makkelijker fotos maken, de stabilisatie heb je niet nodig, die zit al in de camera zelf 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-04 09:18
X-S10 met de “nieuwe” 23 1.4 wr prime zal betere resultaten geven dan de x100v.

a) op de x-s10 is de lens gestabiliseerd door ibis die x100v niet heeft.
b) de nieuwe generatie 1.4 wr primes zijn (veel) beter dan de oudere generaties.

De 23/2 WR zal ongeveer zelfde kunnen als de 2.0 in de x100V. De x-s10 met 23/2 past in een (winter) jaszak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:00
Ik zag zojuist bij foto looman de x-s20 voor 1400. Dan zou ik voor een X-S10 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:24
nxt0206 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:21:
Hoi allen,

toon volledige bericht
Een alternatief is de X-T30, zie hier een pleidooi waarom deze in sommige gevallen te verkiezen is boven de slecht verkrijgbare x100v: YouTube: Why I will ALWAYS choose the Fujifilm X-T30 over the X100v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Typische Aankoop advies vraag dus even eigen draadje gegeven.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1