Donzen of wollen dekbed, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 20:44
Hi! Ik slaap nu onder een synthetisch dekbed maar heeft zijn beste tijd gehad. Ik ben daarom op zoek naar een nieuw dekbed. Nu heb ik een beetje research gedaan en een donzen of wollen dekbed schijnt stukken beter te ventileren.

Een donzen dekbed is natuurlijk lekker licht en fluffy (90% dons). Qua comfort lijkt dat me het fijnst. Wij hebben echter ook een kat die vaak op het bed ligt en hierdoor schijnt het dons in te zakken waardoor het dekbed erg plat wordt. Ook het feit dat je daarom niet op je dekbed kunt zitten/liggen vind ik een beetje onhandig.

Als ik zoek naar reviews van wollen dekbedden (bijv van Terschellinger) zijn die enorm positief (zelfreinigend, ventileert en reguleert temperatuur goed en heeft minder last van het inzakken door erop te zitten. Het is alleen een stuk zwaarder en is minder fluffy dan dons. Ik heb het wollen dekbed wel gevoeld in de winkel maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met eronder slapen.

Vandaar mijn vraag wat jullie ervaringen zijn met een wollen en/of een donzen dekbed qua comfort en hoe praktisch ze in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 22:30
Dit is puur eigen gevoel. de 1 vind dons prettig en de ander wol.

Zie hier de verschillen.
https://klantenservice.yu...elke-vulling-past-bij-mij

Zelf vind ik dons heel fijn. Maar dat is mijn eigen voorkeur.
Er is dus geen betere.

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 29-05-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 27-06-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
@Robert89 Een paar jaar terug overgestapt van syntetisch naar Terschellinger wol voor een dekbed.
Als B-keuze gekocht voor 60 euro en geen moment spijt gehad. Super warm in de winter, niet te warm in de zomer. Juist iets zwaarder vind ik prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wij hebben een Terschellinger. Fijne zwaarte in de winter, koeler in de zomer. Dons wordt op een gegeven moment minder fluffy en ik vind het buiten de winter te plakkerig.

We hebben ook een topper van Terschellinger op het traagschuimmatras liggen. Topcombinatie.

Wat @chrisborst zegt dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 29-05-2023 21:11 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dons is hier al tot twee keer toe leeg gelopen. Elke dag vinden we weer ergens een veertje. Op een gegeven moment zijn die pockets leeg.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:33
Je moet een donsdekbed toch af en toe wat opschudden.
Mijn vorige poes lag ook altijd aan het voeteneind op het dekbed, maar nooit problemen mee gehad. Alleen ze moest wel de nageltjes inhouden.
En heb ook voor het kamperen altijd een donzen slaapzak gehad. Die zat de hele dag stijf opgerold, een uurtje of wat voor het slapen uitrollen en hij werd gewoon weer dik. Ook wel een kwestie van kwaliteit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:32
Na ca. 15 jaar een donzen dekbed gehad te hebben, heb ik de gok genomen en een " Texeler Bovenste Beste" vierseizoenen dekbed gekocht. Bevalt goed. Vooral dat het zwaarder is. Ventileert ook prima. Nooit het gevoel dat ik zweterig ben.

[ Voor 14% gewijzigd door Cass Casey op 29-05-2023 21:14 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 20:44
chrisborst schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:10:
@Robert89 Een paar jaar terug overgestapt van syntetisch naar Terschellinger wol voor een dekbed.
Als B-keuze gekocht voor 60 euro en geen moment spijt gehad. Super warm in de winter, niet te warm in de zomer. Juist iets zwaarder vind ik prettig.
Dat is ook interessant. Was dat de B keuze van het merk Texellent toevallig (dat is de enige die ik kan vinden) ? Dat maakt het in ieder geval interessant om het eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vond het met dat dons snel te warm en ivm lawaai van buiten kunnen de ramen niet altijd open.
Zonder verwarming lopen de temperaturen zomaar op tot 18 graden over warmer in de slaapkamer.

Wij hebben dit jaar daarom een dun katoenen 4-seizoenen 170+250g/m2 dekbed gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Maakt tegenwoordig echt vrij weinig uit. Ik heb een kunststof dekbed de Grusblad van IKEA, deze kwam vrij hoog uit de testen bij de Consumentenbond en ik slaap er al jaren erg tevreden onder.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Wol, drie seizoenen hier, dus elke paar maanden ander combinatie. Ik hou wel van zo'n zwaar dekbed in de winter, en een lichte deken in de zomer, of slechts een laken.

Eigenlijk is het slechts een isolatie laag. Als de temperatuur aan de andere kant hoog is, kan de laag dunner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Why not both? Op ons bed hebben we een wollen onderdeken liggen en een donzen dekbed. Wol is lekker zacht om op te liggen en meteen warm (lekker in de winter) en reguleert de temperatuur. Dus die kan je ook prima in de zomer laten liggen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:11:
Dons is hier al tot twee keer toe leeg gelopen. Elke dag vinden we weer ergens een veertje. Op een gegeven moment zijn die pockets leeg.
Is dat niet een kwaliteitsissue?

Mijn dekbed doet dat niet. En ligt er toch alweer vijf jaar. Mijn katten zijn ook niet al te zachtzinnig als ze weer eens achter elkaar aanjagen.

Uiteindelijk zijn wol en dons, allebei prima. Ik vind het fluffy van dons erg fijn. Maar het gewicht van wol vind ik ook prettig. Misschien dat ik de volgende keer weer terug ga naar wol, maar dan mis ik weer de fluffyness van het dons. Lastig, lastig.
Als ik nu alleen slaap heb ik er ook nog wel eens een zware wollen deken bovenop liggen, deels voor de warmte, maar ook omdat het gewicht best rustgevend aanvoelt. Het beste van twee werelden, fluffy deken die zich als een wolk om mij heen vormt, en het gewicht van een wollen deken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:34

FeaR

In GoT we trust

fps schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:05:
Hier ligt een dekbed van ganzendons op het bed. In tegenstelling tot het vorige synthetische dekbed, lig ik nu ook tijdens de zomer onder het dekbed.
Verkoper wist mij toentertijd ook te overtuigen met het argument dat dons in de zomer ook goed kan. Voor mij een absolute leugen. Het donzen dekbed is zeker luxer qua look and feel versus het synthetische dekbed wat ik daarvoor had. Vult het dekbedovertrek ook mooier/voller op. Echter qua slaapcomfort kan ik niet wachten tot ik dit dekbed versleten heb. Het is me te duur om preventief af te schrijven. In de zomer heb ik nu een bamboe dekbed, letterlijk een paar tientjes bij de Lidl. Veel meer content mee dan het donzen dekbed van honderden euro's.

Moet wel gezegd worden dat ik in de winter soms nog steeds wegzweet onder het zomer(!) dons dekbek. Mogelijk is mijn perceptie van warm en koud anders dan gemiddeld :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Hier ook een dons dekbed in mijn geval van Cinderella soul, deze 10 jaar in gebruik en zelfs gewassen en door de droger gehaald "wp droger lage temperatuur".

Nog nooit een veertje gevonden, nu is dit wel het hogere segment maar over 10 jaar gezien met het comfort heb ik er geen spijt van.

Zojuist even het model opgezocht het is de soul 240x200 dekbed is behoorlijk in prijs gestegen. (€600,-) al zou ik met mijn huidige ervaring zo dezelfde kopen.
Uiteindelijk bent je een derde van je leven door in bed.
Pagina: 1