Sputterende waterkranen, lucht in de leidingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
Heeft iemand een idee hoe ik van mijn sputterende kranen af kom? Ik weet niet (meer) waar het vandaan kan komen.

Wat is er aan de hand? Iedere kraan (keuken, wastafel, douche dus boven en beneden) die ik open draai geeft (zeker als tijd niet gebruikt heb) de eerste paar seconden behoorlijk heftig sputterend en spetterend water. Volgens mij moet het komen door lucht in de leidingen, maar waar komt dat dan vandaan?

Ik dacht eerste misschien nog aan de buitenkraantjes maar deze zijn beide gedemonteerd ivm nieuwe gevelbekleding dus dat kan het niet zijn. De wasmachine en vaatwasser hebben beide een kraan met beluchter dus dat moet ook goed zijn. Ik hoor het zelfs soms in de stortbak als ik het toilet doortrek.

Enige verdachte die ik nog heb ik misschien het overdrukventiel (inlaatcombinatie) op de ingang van mijn keukenboiler. Deze zit verticaal gemonteerd op de warm water leiding maar het gesputter komt bij zowel warm als koud water voor. Maar wat kan daar verkeerd aan zijn? Er drupt soms wat water uit weg, maar dat is dan juist de bedoeling van dat apparaat toch.

Herkent iemand de klachten en heeft een richting om te gaan zoeken? Op de foto zie je dat de stromingsrichting juist is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw-1iNvOpKxVwAlzymG0SX8_07Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ijeJtbKA149UOjZMrS4KZPa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crismeester
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Hey. Ik heb het zelfde probleem momenteel. Ben jij er toevallig al achter wat het probleem was

Gr cris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Nee helaas niet. Ik heb het ook in de badkamer dus het is niet op 1 plek. Heb gewoon echt geen idee. Komt het door buitenkranen, wasmachine of vaatwasser? Door de keukenboiler? Minder waarschijnlijk lijkt me als ook boven speelt. Is geen drama maar wel storend omdat het niet “hoort”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Je gebruikt leidingwater (niet putwater ofzo)? Je hebt geen drukverhogende pomp ofzo? Geen waterontharder?
Dan is dat idd vreemd, normaal is na ´ontluchten´ (even alle kranen open) de lucht uit de leidingen.
Bedenk je, er staat druk op, dus uit zichzelf kan er geen lucht in komen.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 28-07-2024 11:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Nee, geen vak dit alles bij mij. Er moet ergens lucht vandaan komen, misschien toch eens alle buitenkranen en wasmachinekranen eens dichtdraaien, anders zou ik het niet weten. Ik denk nl niet dat dit uit een inlaatcombinatie komt?