Verroeste CV Leidingen - impact

Pagina: 1
Acties:

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-11 22:25
In juli gaan wij ons nieuwe stulpje in Apeldoorn betrekken. Een huis uit '72 waar een hoop achterstallig onderhoud in zit. Ik wil graag zo veel mogelijk zelf doen, maar ben nog onervaren in het klussen. Hoop hier kennis en inspiratie op te doen.

Situatie: Tijdens de bouwkundige keuring kwam al naar voren dat er nader onderzoek moest worden gedaan naar het roest wat (non invasief) was vastgesteld op de CV leidingen in de kruipruimte. Een maand later zijn wij nog eens bij de verkopende partij langs geweest om zaken op te meten en nogmaals te bezien. Zo ook naar de CV leidingen in de kruipruimte gekeken.

Complicatie: Ik heb nu ook wat verder gekeken dan de bouwkundige keurder en voelde dat de verroeste leiding al heel broos is, en het roest as far as the eye can see zit :-(

En ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier nu mee moet of wat ik kan verwachten.

Fotos ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBtxuxEtMeqcnE7_IR0qfJj5OdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwK5QpRzOduxIGQc486uaj8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd0uKAw6tS-HbQ10ztw4fNqLzKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYh1UvBxx9t6nMPcfx0epYtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UerZQu9P135a_j0iTq86GmvAPXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92JnnoyGCIWp0qXwyy6trFcb.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: Weet iemand wat de impact is van deze staat van de leidingen? Zullen deze binnen de kortste keren knappen?

Kan ik verwachten dat het roest door het hele huis zit en eigenlijk de hele mikmak vervangen moet worden?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dit niet het moment om de hele zooi eruit te trekken en vloerverwarming aan te leggen icm een warmtepomp? Als je er eenmaal woont is het veel meer gedoe.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:27
Vervangen of inderdaad gewoon voor vloerverwarming gaan. Ga er overigens niet vanuit dat de roest door het hele huis zit, dit zal alleen in de kruipruimte aanwezig zijn. Maar zeker weten = zelf controleren

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Waarom zou je verwachten dat de roest door het hele huis zit? Een kruipruimte heeft vaak een hoge luchtvochtigheid wat roest bevordert.

Als het lokaal is dan hoeft het de kop ook niet te kosten. Wel kans op flinke arbeidskosten ivm onhandige werkruimte, maar daar staat tegenover dat je aan CV leidingen zelf ook het nodige kan doen. Dikwandige meuk loskrijgen is mogelijk wel redelijk wat geweld bij nodig :P

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11
Op de eerste foto te zien, zijn dat dikwandige buizen, dus die kunnen nog heel lang verder roesten voordat ze knappen.
Roest ziet er al gauw ernstig uit omdat het volume van roest veel groter is dan het oorspronkelijke materiaal.

[ Voor 32% gewijzigd door JukeboxBill op 29-05-2023 21:03 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18

AlphaRomeo

FP PowerMod
JukeboxBill schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:02:
Roest ziet er al gauw ernstig uit omdat het volume van roest veel groter is dan het oorspronkelijke materiaal.
Dit idd. Ik heb wel eens begrepen dat een millimeter metaal een centimeter roest geeft.

Maar ik ben het eens met de opmerkingen dat dit een mooi moment voor vloerverwarming is. :)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:55
Zo op het eerste gezicht is dit alleen het oppervlakte van de leidingen/hulpstukken en kunnen die nog met gemak vele jaren zonder problemen prima functioneren.

En wat bedoel je met dat de leiding broos is? Als je er met een vinger overheen strijkt zul je inderdaad een stel schilfers roest eraf halen, en als je de leiding schud zal de halve kruipruimte wel meebewegen maar ook dat is normaal in een kruipruimte.

Zou mij hier nu niet druk om maken. Zo ziet het bij half Nederland eruit in de kruipruimte.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:36
Hier zelfde soort buizen, en die zijn echt wel flink dik. Moet wel heel hard roesten voordat ze echt lekken.
Heb hier 1lek gehad, en dat was bij een koppelstuk dat al heel lang ergens achter een koofje lekte.

Mogelijk dat ze door condities in de kruipruimte wat harder zijn gaan roesten. Als het CV nu geen druk verliest is het nog nergens doorgeroest. Dit kan nog jaren goed gaan, kan ook volgende maand ergens druppen als het doorgeroest is.

Ik weet niet wat je verbouwplannen zijn, maar mooiste zou zijn om VVW aan te leggen in je vloer en direct een mooie nieuwe vloer uitkiezen.
Bij het aanleggen van de VVW moet je toch onder de vloer, dus kan de loodgieter ook alle pijpen afslijpen en vervangen voor nieuwe (flexibele). Die monteer je gewoon op het eerste de beste goede stuk boven de vloer (ergens in een trapkast, toilet, ander koofje).
Door het hele huis vervangen lijkt me wat overtrokken.

TENZIJ je echt alle verdiepingen overhoop gaat halen, dan is het vervangen van alle leidingen het overwegen waard, maar dan ga je waarschijnlijk ook door het hele huis de radiatoren er uit slopen en vervangen voor LTV (radiatoren/vvw) op de verdiepingen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn buurman had twee jaar terug lekkage in de kruipruimte. Oorzaak: Verroeste leidingen en dan met name de koppelpunten. Als je dat moet laten vervangen is het een dure grap.
Ik zou geen risico nemen en de boel vervangen. Of inderdaad beter: Vloerverwarming.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-11 22:25
Bedankt allemaal voor de constructieve reacties.

Het lijkt erop dat de soep wat minder heet gegeten wordt dan dat deze wordt opgediend. Ik begrijp nu dat dit dikwandige leidingen en zijn en echt wel wat kunnen hebben, het ziet er erger uit dan het is.

Bedoelde met de observatie dat de leiding broos is, dat als je er met de vinger overheen ging het schilferde. Gaf mij de indicatie dat de buis al bijna door is. Als ik hoor dat dit dikwandige buizen zijn, lijkt dat dus een verkeerde constatering.

We kunnen het huis nog niet in, dus kan nog geen verder onderzoek doen op het moment.
Wel wil mijn vriendin van de radiatoren af in huis en een nieuwe vloer, dus dit is misschien wel een mooie reden om dat dan maar direct allemaal te doen en VVW te installeren.
Pagina: 1