Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drtph
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Beste mede-tweakers. Wij zijn recent verhuist en zijn ons momenteel aan het orienteren op een PV systeem voor deze woning. Hierbij blijven we hangen op enkele vragen, waar ik graag jullie mening over zou willen.

Onderstaand de beschrijving van de situatie volgens het format. De grootste vragen die we momenteel hebben is of het toevoegen van panelen op het schuine dakje op het westen een Enphase systeem of optimizers nodig zou hebben en of dit een zinnige investering is. Op het grote zuid-west dakvlak is alleen harde schaduw door de dakkappellen en CV pijpjes, daar is m.i. een Enphase systeem/optimizers zijn geld niet waard. Echter, bij het toevoegen van panelen op het west-dak komt er een dakvlak bij waar zachte schaduw van bomen wel een rol speelt. Zou een string omvormer goed genoeg zijn om het legplan zoals op de foto te ondersteunen, of heeft Enphase in deze situatie de voorkeur? Als Enphase de voorkeur krijgt bij toevoegen van het west dakje, is dat een zinnige investering, of is het dan logischer om het bij een string systeem op het Zuid-West dak te houden?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdZ4CsmH4lfB3bQzqgASUi4osFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1Q3To4rwbM33KcZasrPYuVt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgbINQHDKTKoTFOlEBEd6AxyWwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6wRuTNSQNbGvida0C1P1HBv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbdohX4xptlBTpcyrDDl4iYeKzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n2ofTJ2XPrZwCwvHbKe0Bov.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
In ieder geval willen we het grote dakvlak op het zuid-westen vol leggen met panelen. De overweging is om ook het lager gelegen schuine dakje op het westen (gedeeltelijk) van zonnepanelen te voorzien.
Schaduw
Het dak op het zuid-westen heeft alleen scherpe schaduw van de 2 dakkappellen en van de 2 CV pijpjes. Er zijn geen omliggende bomen die zachte schaduw geven op dit dakvlak. Het dakje op het westen heeft met name in de zomer wel zachte schaduw van de omliggende bomen op het westen (zie ook foto, gemaakt in mei om 1900u)
Jaarverbruik
Momenteel is het jaarverbruik ca 3500 KWh, maar er zijn plannen voor een (hybride) warmtepomp en mogelijk airconditioning.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een 3x32A aansluiting aanwezig.
Budget en doel
Budget is ondergeschikt. We willen graag een zinvolle installatie laten plaatsen die een goede balans heeft qua opbrengst versus kosten, extra panelen moeten zich wel in een redelijke termijn terugverdienen.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden.
Bijhouden van data
Ik heb graag de mogelijkheid om data bij te houden en dit bijvoorbeeld te kunnen gebruiken voor automatiseren van slim energieverbruik.
Reeds verkregen offertes
We hebben enkele offertes ontvangen voor Zuid-West dak en ook voor toevoegen van het west dakje.

Offerte enkel Zuid-West dak
Offerte 1
12x Denim Full Black 410 Wp
Goodwe 4200D-NS
Totaal: E5440 = E1.11/Wp

Offerte 2
12x Trina Solar 425 Wp
Growatt 4600TL-XE
Totaal: E6685 = E1.31/Wp

Offerte Zuid-West en West dak
Offerte 1
18x Denim Full Black 410 Wp
Goodwe 6K-DT G2
Totaal: E7654 = E1.04/Wp

Offerte 2
18x Denim Full Black 410 Wp
Enphase IQ8+
Totaal: E10094 = E1.37/Wp

Offerte 3
20x DMEGC 405 Wp
Enphase IQ8+
Totaal: E11012 = E1.36/Wp

Offerte 4
18x SolarHero 430Wp glas/glas
Enphase IQ8M
Totaal: E10850 = 1.40/Wp
Regio
Utrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Pardon, hebben de heren installateurs ook uitleg gegeven over de capaciteit van de micro-omvormers?
Uitgangsvermogen doel ik specifiek op. Met name het dak op het zuid-zuidwesten, waar de 400+Wattpiek panelen met die micro-omvormers (IQ8+) maximaal 300 Watt van de wellicht 380 tot 400 Watt zullen opnemen. Voeren ze daarvoor ook een correctie op de opbrengst van je systeem? Voor de IQ8M geldt 330Watt, dus ook niet toereikend.

Als we uitgaan van 80 Watt per paneel per verlies, dat is 20% van het totaal in de volle zon tussen 11 en 14.00 uur en daarna aflopend.

Grote onzinnigheid dus, laat je goed adviseren en lees je goed in.

Voorts zie ik een grote hoeveelheid schaduw, echter is dit zoveel dat een parallel geschakeld systeem daar op een gegeven moment ook geen kaas meer van kan maken. Gelukkig beschikken de panelen over bypass diodes die beschaduwde delen van het paneel afschakelen en de rest van het paneel en andere panelen hun werk laten doen, het zijn in iets mindere mate.

@Ronald Kan je meer advies geven over een parallel geschakeld systeem, bij voorkeur dan Solaredge met optimizers i.p.v. micro-omvormers.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 30-05-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
3x32 - dat is dus Vlaanderen.

Dan is Enphase nog eens extra ongunstig want een DC gekoppeld accusysteem is met micro omvormers onmogelijk. Een AC gekoppeld accu systeem heeft lagere efficiëntie. Ook het Enphase accu systeem is dus per definitie AC gekoppeld.

Accu systeem is voor Vlaanderen waard om met een schuin oog naar te kijken.

De overduidelijk beste offerte is de GoodWe met 18 panelen. Het is alleen zaak even te kijken naar de paneel spanning - 6 panelen is erg weinig voor een 3 fase omvormer, liefst meer op dat dakvlak of minimaal een paneel met hogere spanning.
Al is deze GoodWe volgens mij niet accu voorbereid, dus ook dat kan nog even mee in de overweging.

Ik zou hier geen parallel of semi parallel (solaredge) overwegen. Leg een paneel of 2 extra en je wint meer opbrengst dan optimizers kunnen realiseren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drtph
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Dank voor het advies. Dat sluit aan bij mijn zorgen, hier kan ik goed mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-10 15:32
3x32A regio Utrecht dus Nederland? Zou ook even kijken of je niet terug kan naar 3x25A scheelt vaak enorm in vast recht en is van niet nodig. Elekta forum staat er vol mee.