Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game pc incl. monitor - EUR 2500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baringdon
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, hoofdzakelijk: WoW/FFXIV met discord, spotify of een stream op de achtergrond. Daarnaast ook af en toe populaire releases, zoals bijv. Tiny Tina's Wonderland, Witcher 3,.. Wat nog op mijn lijstje staat: Elden Ring, Hogwarts en Diablo 4.

Wat mag het systeem gaan kosten?
EUR 2500, incl. monitor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- toetsenbord en muis
- 2nd monitor: uitvoering: Samsung Syncmaster P2370 Zwart
- uitvoering: FiiO E10K Olympus 2
- Headphones: Sennheiser HD560S en Beyer TYGR 300R

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben enthousiast over de 7800x3d cpu vermits mmorpgs hier blijkbaar wel baat bij hebben.
Ik wil upgraden naar 1440p gaming en heb een monitor gekozen die ik vaak terugvond tijdens mijn opzoekwerk. Mijn huidige monitor wordt mijn 2nd monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen ASUS moederbord, gelet op de manier waarop ze de hele situatie gemanaged hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Onze woning is zeer open, met een hoog plafond, waardoor galm en geluidsverplaatsing een aandachtspunt zijn. Fluisterstil hoeft zeker niet, maar bij eventuele gelijkwaardige keuzes zou ik voor de stilste opteren ook al kost die iets meer.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op mijn keuzes en eventuele verbeterpunten. Mijn overwegingen/alternatieven vind je voor de volledigheid hieronder. (wall of text incoming)

CPU
De 7800x3d is een vrij vaststaande keuze gelet op de populariteit van zijn voorganger (5800x3d).

Moederbord
Wifi is een optie die ik wil hebben (just in case). Huidige keuze is de B650 MSI Tomahawk. Alternatief was de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX gebaseerd op (review: 9 AMD B650-moederborden - Betaalbaar aan de slag met Ryzen 7000). Al kwam ik posts tegen m.b.t. coilwhine bij de Gigabyte, vandaar de keuze voor de MSI. Ik denk dat beide hoe dan ook ruim voldoende zijn voor mijn noden...
Mocht iemand toch een goed argument hebben voor de Gigabyte, shoot.

Geheugen
6000mhz, CL30 lijkt de sweetspot te zijn voor de cpu.
Alternatief: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K. Corsair was een tientje duurder, met iets strakkere timings. ik denk niet dat dit in de praktijk merkbaar is?

PSU
Optie uit de community BBG. Zou 750W ook voldoende zijn?

SSD
De KC3000 scoort goed in zowat alle reviews die ik kon vinden. Iets goedkoper alternatief is de WD SN770. Is het verschil tussen deze 2 merkbaar voor mijn usecase? (maindrive+gamen).

GPU
Ik twijfel tussen de 7900XT en de 4070. Ik besef dat deze tot 2 verschillende categorieën behoren.
Voordeel van de 4070 m.i. is de voordeligere prijs en powerconsumption. Daar tegenover staat dat de performance minder is en de VRAM kleiner. DLSS en RT zijn mij op heden onbekend dus ik weet niet in welke mate me dat interesseert.

Voorlopig gaat de voorkeur uit naar de 7900XT gelet op longevity. Zijn er opties om het verbruik wat lager te krijgen, eventueel ten koste van een beetje performance? Wat AIB betreft, over de XFX merc 310 vond ik net wat meer reviews terug en daar ging de voorkeur eerst naar uit. Volgende reviews hebben me toch voor de Pulse doen kiezen o.b.v. het geluid: https://www.techpowerup.c...-rx-7900-xt-pulse/35.html en https://lanoc.org/review/...-rx-7900-xt-pulse?start=8
Het is me niet volledig duidelijk of er wat aan het geluid van de XFX te doen is door de fans anders in te stellen. (koelt iets agressiever lijkt het)

Case
Lancool 216 o.w.v. de review van o.a. Gamers Nexus en de ruimte voor de XFX GPU die toen nog de eerste keuze was. Alternatief zou de 4000d zijn.

CPU-cooler
De benaming van TR is nogal verwarrend. Als ik het goed begrijp is Thermalright Phantom Spirit 120 SE de opvolger van de populaire Peerless Assassin. Scoort ook goed bij: YouTube: The ThermalRight Phantom Spirit 120 SE

Voor de 7800x3d lijkt aircooling "voldoende". Al raadt AMD liquidcooling aan. Qua noise was het me niet heel duidelijk of dit beter/slechter zou zijn. Mijn oog viel op de Deepcool LS720 of LT720 of de Arctic Liquid Freezer II 360. Deze lijken me niet geschikt voor een eventuele 4000D setup. Voor de Lancool 216 lijkt me dit geen probleem te zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 236,90€ 236,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 91,25€ 91,25
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 319,-€ 319,-
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 137,90€ 137,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,08€ 132,08
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.394,03

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Mooie lijst met goede componenten. Ik zie één punt van aandacht. De voeding past niet in deze kast. Er is te weinig ruimte aan de zijkant voor de kabels.

Ik zou de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W erin zetten.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
De KC3000 heeft 2Gb cache en dat is nuttig bij veel schrijven, zoals videobewerking. Voor een game PC is €20,- meerprijs eigenlijk niet rationeel, van het prestatieverschil zul je weinig merken.

Even oppassen met de TR benaming bij een cpu-koeler, deze wordt ook gebruikt om aan te geven dat alleen de socket TR4 van een AMD TReadripper moederbord wordt ondersteund.
Ik verwacht dat de frontfan van de Phantom Spirit over je memory module hangt, dan is een hoge heatspreader misschien niet handig, want dan moet je de fan van de cpu koeler hoger zetten.

De 7800X3D is relatief zuinig, dus je kunt prima een goede luchtkoeler gebruiken. Of een AIO-koeler stiller is hangt af van hoe je pomp en de fans inregelt. Hoe groter en dikker de radiator, des te meer warmte afgevoerd kan worden en des te langzamer de fans kunnen draaien.

De 4000D is breed genoeg voor elke luchtkoeler, maar bovenin past maximaal een 280 radiator en dan ook nog alleen in combinatie met low profile memory.

Bij een 7900XT zou ik geen reference koeler kiezen. Sapphire heeft een goede reputatie.

• Baringdon
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-09-2024
@Woezik Zou je m.b.t. de clearance van de aircooler een andere cooler aanraden? Of begrijp ik het verkeerd?

Thanks voor je input! :)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
Thermalright vermeld op haar website niet wat de maximale hoogte mag zijn van het memory:
http://www.thermalright.com/product/phantom-spirit-120/
De hoogte van de koeler is 157mm (max.Lancool 216 is 180mm), dus je hebt voldoende ruimte om de fan desnoods enkele millimeters hoger te zetten. 157mm minus 120mm voor de fan is 37mm.

Z5 Neo geheugen is door zijn heatspreader 44mm hoog. Low profile geheugen zit rond de 32mm. Je zou memory met een lage heatspreader kunnen kiezen, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-6000j3238f16gx2-fx5.html Met een toegangstijd van 10,67ns bijna net zo snel. Ook compatibel: https://www.gskill.com/qv...5-6000J3238F16GX2-FX5-QVL
PS: G.Skill Flare X5 is er ook als 6000CL30 (10,0ns), maar eigenlijk de meerprijs niet waard.
G.Skill Flare X5 is 33mm hoog.

Een ander koeler die niet over je memory hangt kan uiteraard ook: https://tweakers.net/pric.../1521454;1825856;1834818/