Philips HUE en WLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 14:20
Ik heb een set adresseerbare LEDs die ik graag wil aansturen met een Quinled controller.

Echter, ik wil graag dat eea (deels) aangestuurd kan worden via Philips Hue. WLED heeft een feature waarbij hij via WiFi de bridge kan uitvragen. Echter, mij lijkt het mooier om het signaal van de hue te kunnen combineren met om het even welke sensor, en dan WLED de opdrachten te geven die ik wil. (zo zag ik gave oplossingen om via een camera aanwezigheidsbepaling te doen, je kunt je voorstellen dat alle leds in Hue kleur moeten zijn, en waar aanwezigheid is, een fellere).

Een ander voordeel zie ik in bv trapverlichting, waarbij aan/uit via Hue geregeld wordt en daarmee op het hele huis aansluit, en de raspberry icm WLED allerlei coolere dingen toevoegt.

Waar ik nu aan zat te denken, is dat ik van een Hue-controller, de uitgangen aan een optocoupler hang. Deze zou dan de PWM signalen van de hue controller uitlezen en omzetten naar een 3.3V signaal dat ik uitlees met een raspberry ( bv pico, of gewone ivm camera werk).

Op de raspberry tel ik dan het een aantal pulsen in een interval, per kanaal, en kan dan daarmee bepalen of Hue aan staat, en in welke kleur (door het aantal getelde impulsen te delen door het interval). Dat kan ik dan om het even op welke manier vertalen naar dingen die ik WLED wil laten doen.

Eerst maar eens de electronica-kant van het verhaal, zou een schakeling zo kunnen werken? Dus gewoon een optocoupler met 1 24v rail aan de uitgang van een controller, en aan de andere kant, op de 3.3v rail van the raspberry en dan pulsen tellen op de controller om te bepalen welke rgbw waardes de controller aan het vragen is? Ik heb naar diverse oplossingen gekeken, zoals voltage verdelers enzo, en dan lees ik veel over wel of niet moeten afzekeren, diodes, weerstanden etc. Ik heb de indruk dat dit optocoupler idee in feite erg simpel is aan te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wil je zo graag bij Hue blijven dan? Want je zou de rekenkracht ook kunnen verschuiven door bijvoorbeeld Home Assistant te gebruiken. Die kan je met zowel Hue als WLED koppelen en met nog veel meer.

Voor dit idee, op zich zou met opto wel moeten kunnen maar waarschijnlijk wel een met wat snelheid en niet de weerstand vergeten. Andere kant, als je common GND maakt tussen Pi en controller kan het ook direct. Immers zijn de uitgangen van zo'n controller maar gewoon open collectors die naar GND trekken.

Maar ik heb geen idee of een Pi snel genoeg de IO kan lezen dat je goed de pulsen kan tellen, dat zou je dan moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
Reden dat ik zo denk, is dat ik het polling syncen van wled geen strak systeem vindt. Hue pushed wat hij wil hebben, en daar reageer ik dan op.
Aangezien er geen directe manier is om een wled controller in de hue te laten zien, leek me dit de beste workaround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 20:23
Andere insteek :

Je kan ook eens kijken naar die hue emulator, schijnt ook gradient te ondersteunen
( maar hou me ten goede ) Heb het even getest zonder gradient en het werkte best redelijk. Zo kan je iedere lamp mee laten doen die in home assistant ondersteund wordt.

Ik zeg home assistant, maar standalone werkt het ook.

https://diyhue.org/

https://diyhue.org/lights...ild-your-own-smart-light/
Gradient light op basis van esp ( custom firmware )

Maar wled zou ook moeten werken. ( alleen volgens mij niet in gradient mode )

Wat is je eind doel ?

[ Voor 37% gewijzigd door r_255 op 31-05-2023 13:52 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is dan niet handiger om die Quinled controller te vervangen door iets wat direct kan verbinden met de HUE bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
Einddoel.

Ik wil dat mijn hue installatie blijft werken zoals het nu doet.

Ik wil adresserbare leds, dus ook aan- uit kunnen zetten met dezelfde hue ervaring, en dus ook via zigbee.

Tussen whatever de zigbee signalen opvangt en de led strip, komt iets dat ofwel de leds gewoon aan- en uitzet, ofwel de specifieke coole dingen van adresseerbare leds aanstuurt.

Stel je aanwezigheidsdetectie voor, waarbij een paar leds feller moeten zijn of animeren al naar gelang waar een persoon zit.

Via de hue app, stel ik de kleur van al mijn verlichting in. Ik lees uit welke kleur gevraagd wordt, en dat wordt ingesteld als de basis kleur in de controller.

De controller ontvangt signalen die hem vertellen waar iemand is, en gaat vervolgens een combinatie van hue instellingen en wat ik programmeer naar de led strip sturen.

Maar niet als de controller hoort dat hue uitstaat, en gaat meteen aan als hue aangezet wordt.
Pagina: 1