Ik heb mijn 5800X3D eindelijk "koel" weten te krijgen. Een 280mm Arctic Freezer 2 AIO in combinatie met PBO2 tuner (alle cores op -30, ppt op 90, tdc op 60, max boost op 4550 en edc op 90.
Ik heb hier gisteren een tijd mee lopen "kloten", maar ik had een foutje gemaakt met de parameters, met als gevolg dat mn cpu niet meer wou boosten (max was 3400). Vanmorgen verder lopen experimenteren, en toen zag ik dat ik de max boost niet had opgenomen in de parameters. 😆
De maximale temperatuur is van nagenoeg temp throttle gezakt naar een graad of 70 tijdens CineBench23, de cpu boost tot een goede 4100 (haalt de max niet meer omdat het max verbruik op 2/3 is gecapped), met een kleine daling van de score (rond de 10% lagere score, 13K-ish ipv 14.7K-ish). Ik draai geen productie op de pc, dus is nu meer dan snel genoeg, en een STUK stiller en koeler.
Hier heb ik de info vandaan, en verder internet gezocht op PBO2.
https://www.overclock.net...398/page-45#post-28999750
De parameters voor mijn task zijn: -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 95 60 90 4550 90
Nu eens zien of ik de 6800XT koeler kan krijgen zonder de prestaties te ver te onderdrukken, want als de fans boven de 35% uit komen, lijkt het net of de helicopters uit Apocalypse Now in aantocht zijn, en als ze 100% (tegen de 4000 rpm) zijn, dan kan je het wel raden...
edit: ok, blijkbaar runt pbo niet meer vanuit de task scheduler, iets meer aandacht vereist dus...
edit 2: ok, ik kan het semi-automatiseren... de -30 undervolt pakt ie wel automatisch, maar de andere parameters niet, terwijl dat wel zou moeten. vreemd. voorlopig maar de ppt etc handmatig invullen.
Als er iemand met meer ervaring met pbo2 tuner programmaatje heeft, ik hoor graag wat ik fout doe.
edit 3: mogelijk gefixed. Ik heb nu parameters "-30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 95 60 90 0" ingevoerd. Rare is, dit had ik gister avond ook al gedaan, en toen verloor mn cpu ineens z'n boost, hij bleef steken op max 3.5/3.6. Na veel gezoek en getest, en zonder resultaat, na een slechte nachtrust weer verder gegaan. Als eerste kwam ik erachter dat ik mn windows power plan op eco mode had staan. Dit was voor een eerdere poging om de 5800X3D te temmen. Alleen had ik toen al de parameters veranderd met toevoeging van clockspeed en max temperatuur. En het lijkt erop alsof PBO2 bij opstarten die laatste 2 parameters niet kan slikken, of ik voer ze verkeerd in (ik gok het laatste). Belangrijkste punt is, het lijkt nu te werken. Die 5800X3D is in alles perfect, behalve op 1 punt. It has absolutely NO chill.
Hij loopt nu op max 70 graden in Cinebench R23, score mid 13K(ish) in plaats van hoge 14K(ish). Heb een korte test gedaan maar niet met optimale setup (verschillende programma's en documenten open voor testen). Als de opstart nu automatisch is, ben ik tevreden. Nog steeds zeer goede game prestaties, en een stuk stiller/koeler.
Nu nog die 6800XT, al gaat die mogelijk vervangen worden, nog niet zeker,
[
Voor 38% gewijzigd door
Neelon op 02-07-2023 21:20
]
"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"