Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric76
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Wie kan me helpen?
Ik heb een Ryzen7 5800X3D deze word gekoeld door een Inter-Tech Argus SU-280 RGB cpu-koeler.
Ik heb een programma draaien op de achtergrond genaamd Core Temp.
en ingesteld dat de PC moet afsluiten bij 90 graden.
En dat doet hij nu dus bij het spelen van Shadow of war het spel
lijkt me geen probleem voor mijn Hardware, maar dat is het dus wel.
Ik heb de Koelpasta gebruikt die bij de CPU geleverd werd.
Had ik beter voor een andere koelpasta kunnen kiezen of een andere koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-05 09:52
Klopt de temperatuur die core temp uitleest uberhaupt wel? Kijk eens wat voor een temperatuur AMD hun eigen software meet of desnoods hwinfo.

Daarbij zou ik eerder voor een betere koeler gaan dan betere koelpasta.30 euro kostende CPU fan incl 2 RGB fans klinkt net iets te goed. Wat je ook nog kunt doen is gewoon de fan speed iets hoger te zetten. Btw je hebt de fans wel beide dezelfde richting in staan hoop ik?

[ Voor 31% gewijzigd door lamaa1 op 29-05-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Wat @lamaa1 aangeeft deze koeler zal een heethoofd als de 5800x3d niet goed koel gaan houden.

Gaan de fans wel 100%?

Coretemp werk bij mij prima, gebruik het al sinds core2duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:24
BIOS is volgens mij sowieso ingesteld dat de CPU throttled op een bepaalde temperatuur en afsluit bij een bepaalde temperatuur, dan is het toch niet noodzakelijk om dit zelf te doen met software?

Als je die Core Temp setting uitzet, sluit hij dan uit zichzelf af (en hoe hoog worden de temperaturen maximaal)?

[ Voor 190% gewijzigd door PCBaas op 29-05-2023 12:57 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 21:56

Pindamann

Human

TRAXION schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:30:
Wat @lamaa1 aangeeft deze koeler zal een heethoofd als de 5800x3d niet goed koel gaan houden.

Gaan de fans wel 100%?

Coretemp werk bij mij prima, gebruik het al sinds core2duo.
De 5800x3d gebruikt toch juist een bescheiden hoeveelheid stroom? De TDP is 105w met een praktijkverbruik van zon 70w tijdens gamen.

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Pindamann schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:04:
[...]

De 5800x3d gebruikt toch juist een bescheiden hoeveelheid stroom? De TDP is 105w met een praktijkverbruik van zon 70w tijdens gamen.
Ikzelf heb geen ervaring met de nieuwe amd processors, wat ik erover lees is dat het gevolg door het design, de die is kleiner dus meer koelvermogen nodig op een kleiner oppervlak.
De heatspreader kan ook maar beperkt de warmte verdelen.

Waardoor je best een een beefy koeler nodig hebt om de warmte kwijt te kunnen.
En als je een Google doet op de gebruikte koeler lees je dat de base niet echt netjes afgewerkt is wat dit als resultaat kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
Pindamann schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Een 5800X3D processor heeft een extra cache die boven op de CPU die. En dus een extra laag materiaal.
Dat betekend dat er meer tussen je heat spreader en de cpu chiplets zit dan een 5800x heeft.
De warmte is daamee lastiger af te voeren dan een chip zonder 3d cache.
Hij mag dan wel zuinig zijn maar dit vermogen krijg je lastiger afgevoerd.

Ik heb deze chip met een scythe mugen koelblog en 2 industrial 3krpm fans van noctua.

Dan kan ik hem onder vollast rond de 80 graden houden. Ik zou echt een betere koeler nemen.

Als het even past een Noctua dh-15 of een dark rock pro4 o.i.d. Of anders minimaal een goed 240mm AIO.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 12:36
De mijne heeft ook een scythe, de pcgh edition.
Deze is heerlijk stil en was voor de 5800x prima.
Na aanschaf van de 3D heb ik de fans vervangen voor betere versies die meer lucht verplaatsen.

Nu wat minder stil maar het werkt, temp kan af en toe nog best oplopen maar blijft wel onder de 90, meestal ruim. De 5800x3D is een heethoofd maar dat is wel by design. Dus beetje hoge temp mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 22:31
@Eric76 Ryzen CPUs hebben een thermische beveiliging zie ze op of onder de 95 graden Celsius houden (even los van de recente problemen met XPO, overvoltage op Asus moederborden). Je hoeft dus geen programma's te draaien die je PC uitzetten als hij het warm krijgt.
Als ik jouw koeler vergelijk met de concurrentie, dan lijkt het of je de goedkoopste 120mm fan met 6 heatpipes hebt gekozen. Met die keuze is niets mis, maar misschien is de geadverteerde max TDP van 180W wat optimistisch? Wat ook kan zijn is dat de plaatsing nogal nauw komt en dat de koeler nu niet optimaal contact maakt. 180 Watt tegen 105 Watt is niet super overbemeten.
Als je nog koelpasta overhebt, kun je best eens proberen of het opnieuw plaatsen van de koeler helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ten eerste weet ik niet of ik Core Temp vertrouw. Er zijn heel wat temperatuurprogramma's en de meeste werken voor geen meter met Ryzen. Dat is al jaren een probleem. Eigenlijk werkt alleen deze goed.

Tweede is dat die processor zelf een ingebouwde auto shut down functie heeft als die echt de maximale temperatuur bereikt. Waarom je apart een instelling hiervoor hebt is mij dan ook niet duidelijk.

Derde is dat je hitte en hitteafvoer uit elkaar moet houden. Ja de 580X3D wordt heel snel warm, maar produceert niet veelwarmte. Warmte is namelijk de functie van behoud van energie en een 5800X3D gaat zelden tot nooit de 100W halen in games. Dat is gewoon niet veel. Een 5800X3D koel je dan ook niet met een enorm koelblok, maar met een snelle hitteafvoer van IHS via thermal interface en koelplaat naar de heat pipes.

Ik zelf heb een Mugen 5 op mijn 5800X3D zitten, wat totale overkill is. Maar ik gebruik ook een thermal pad, dus qua hitteoverdracht heb ik echt geen ideale situatie. Ervaar totaal geen problemen.

Ik zou Core Temp gewoon negeren en die limiet eraf halen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric76
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Nou inmiddels heb ik de goedkope koelpasta vervangen door Thermal Grizzly Kryonaut.
Ik merk dat de cpu ongeveer 6 graden koeler is.
Dit is met de goedkope en de grizzly gemeten na het opstarten van de pc en dan zonder verdere programma's te hebben draaien geeft ie een temperatuur aan van rond de 68 graden.
Bij het spelen van Fortnite stijgt de temperatuur naar gemiddeld 85 graden.
Eenmaal minecraft te hebben opgestart stijgt de temperatuur binnen enkele seconden naar 94 graden en krijgt ik de auto shut down.

Dus inderdaad maar een andere koeler proberen.k zal zelf te denken aan de
Gigabyte Aorus ATC800.

Al lijkt dit model erg veel op die wat er nu in zit, maar ik hoop dan dat een prijs verschil van rond de 70 euro wel het verschil kan maken.

En idd eerst even dat core temp tooltje eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 09:37
Dat zijn vrij hoge temperaturen in mijn ogen. Alhoewel ikzelf de 5600x heb maar die word niet warmer dan 55graden. Hoe is de warmte afvoer van je case? Ik heb bovenin 2 fans die de warme lucht afvoeren en 1 achterin. 3 fans voorin voor luchtinvoer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eric76 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:18:
Nou inmiddels heb ik de goedkope koelpasta vervangen door Thermal Grizzly Kryonaut.
Ik merk dat de cpu ongeveer 6 graden koeler is.
Dit is met de goedkope en de grizzly gemeten na het opstarten van de pc en dan zonder verdere programma's te hebben draaien geeft ie een temperatuur aan van rond de 68 graden.
Bij het spelen van Fortnite stijgt de temperatuur naar gemiddeld 85 graden.
Eenmaal minecraft te hebben opgestart stijgt de temperatuur binnen enkele seconden naar 94 graden en krijgt ik de auto shut down.

Dus inderdaad maar een andere koeler proberen.k zal zelf te denken aan de
Gigabyte Aorus ATC800.

Al lijkt dit model erg veel op die wat er nu in zit, maar ik hoop dan dat een prijs verschil van rond de 70 euro wel het verschil kan maken.

En idd eerst even dat core temp tooltje eraf halen.
Dat is ook wel meteen het andere einde van het spectrum kwa luchtkoelers. Maar check eerst eens dat de temp in je pc case wel redelijk is. Als het daar ook 80c is gaat geen een luchtkoeler je helpen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 11:05

Neelon

FOR PONY!!!

Ik heb mijn 5800X3D eindelijk "koel" weten te krijgen. Een 280mm Arctic Freezer 2 AIO in combinatie met PBO2 tuner (alle cores op -30, ppt op 90, tdc op 60, max boost op 4550 en edc op 90.

Ik heb hier gisteren een tijd mee lopen "kloten", maar ik had een foutje gemaakt met de parameters, met als gevolg dat mn cpu niet meer wou boosten (max was 3400). Vanmorgen verder lopen experimenteren, en toen zag ik dat ik de max boost niet had opgenomen in de parameters. 😆

De maximale temperatuur is van nagenoeg temp throttle gezakt naar een graad of 70 tijdens CineBench23, de cpu boost tot een goede 4100 (haalt de max niet meer omdat het max verbruik op 2/3 is gecapped), met een kleine daling van de score (rond de 10% lagere score, 13K-ish ipv 14.7K-ish). Ik draai geen productie op de pc, dus is nu meer dan snel genoeg, en een STUK stiller en koeler.

Hier heb ik de info vandaan, en verder internet gezocht op PBO2.

https://www.overclock.net...398/page-45#post-28999750

De parameters voor mijn task zijn: -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 95 60 90 4550 90

Nu eens zien of ik de 6800XT koeler kan krijgen zonder de prestaties te ver te onderdrukken, want als de fans boven de 35% uit komen, lijkt het net of de helicopters uit Apocalypse Now in aantocht zijn, en als ze 100% (tegen de 4000 rpm) zijn, dan kan je het wel raden...

edit: ok, blijkbaar runt pbo niet meer vanuit de task scheduler, iets meer aandacht vereist dus...

edit 2: ok, ik kan het semi-automatiseren... de -30 undervolt pakt ie wel automatisch, maar de andere parameters niet, terwijl dat wel zou moeten. vreemd. voorlopig maar de ppt etc handmatig invullen.

Als er iemand met meer ervaring met pbo2 tuner programmaatje heeft, ik hoor graag wat ik fout doe.

edit 3: mogelijk gefixed. Ik heb nu parameters "-30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 95 60 90 0" ingevoerd. Rare is, dit had ik gister avond ook al gedaan, en toen verloor mn cpu ineens z'n boost, hij bleef steken op max 3.5/3.6. Na veel gezoek en getest, en zonder resultaat, na een slechte nachtrust weer verder gegaan. Als eerste kwam ik erachter dat ik mn windows power plan op eco mode had staan. Dit was voor een eerdere poging om de 5800X3D te temmen. Alleen had ik toen al de parameters veranderd met toevoeging van clockspeed en max temperatuur. En het lijkt erop alsof PBO2 bij opstarten die laatste 2 parameters niet kan slikken, of ik voer ze verkeerd in (ik gok het laatste). Belangrijkste punt is, het lijkt nu te werken. Die 5800X3D is in alles perfect, behalve op 1 punt. It has absolutely NO chill. 8)

Hij loopt nu op max 70 graden in Cinebench R23, score mid 13K(ish) in plaats van hoge 14K(ish). Heb een korte test gedaan maar niet met optimale setup (verschillende programma's en documenten open voor testen). Als de opstart nu automatisch is, ben ik tevreden. Nog steeds zeer goede game prestaties, en een stuk stiller/koeler.

Nu nog die 6800XT, al gaat die mogelijk vervangen worden, nog niet zeker,

[ Voor 38% gewijzigd door Neelon op 02-07-2023 21:20 ]

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Pagina: 1