Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PV Groep op afstand uitzetten of automatiseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• watermanager197
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 15:54
Ik heb een contract bij tibber en moet nu geregeld handmatig de groep van de PV installatie uitzetten vanwege negatieve prijzen. Ik voorzie dat dit steeds vaker gaat gebeuren en mijn omvormer (Goodwe) kan ik niet op afstand aan-/uitzetten. Zou een Shelly pro 3 de klus kunnen klaren? Ik verwacht dat ik dan met HA in staat moet zijn bij een negatieve prijs automatisch de groep uit te zetten. Of loop ik tegen zaken aan die ik niet overzie? Of andere geschikte produkten dan de shelly?

Ik zou hem nooit zelf installeren overigens, dat laat ik echt wel aan een electricien over.

Beste antwoord (via watermanager197 op 04-07-2023 23:28)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14
In het dynamische energietarief topic zijn mensen hier ook mee bezig en ik zie minimaal 1 persoon die een export slider bij zijn goodwe omvormer heeft. Geen idee of de types omvormer een beetje overeen komen maar ik lees wisselende resultaten met firmware updates vanuit goodwe klantenservice en een koppeling aan homeassistant. Ik heb zelf geen goodwe of ervaring daar mee helaas.

Voor mijn 2 zonnenpaneeltjes met microomvormer op mijn schuur heb ik er zelf een oversized magneetschakelaar tussen gezet icm een aanstuurrelais. Het werkt, maar het zal ongetwijfeld niet goed zijn voor de levensduur van de omvormer... Een softwarematige oplossing van de omvormer is toch wel vele malen beter.

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

is een andere energiemaatschappij nemen geen betere oplossing?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• watermanager197
flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:
is een andere energiemaatschappij nemen geen betere oplossing?
in mijn usecase is het gunstiger om bij de urentoko te blijven.(50% jaarverbruik is mijn pv opbrengst; gem kosten dit jaar 28ct; gemiddelde pv opbrengst 23ct en een vast contract kost 38ct/kwh). Daarbij is met de afbouw van saldering in het verschiet het logisch dat mensen ook gaan kijken naar accu (nu nog niet economisch rendabel naar mijn mening) of het automatisch kunnen uitschakelen van de PV.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan zou ik toch aanraden om te kijken of je met de omvormer kan praten ipv de groep uit te zetten. Dat gaat namelijk dan wel om aardige stromen die je dan afkapt. Sommige kunnen dat via software, sommige met extra module en sommige hebben contanten die je kunt gebruiken.

Al met al is uitzetten natuurlijk nooit duurzaam. Na salderen zal een kleine accu al snel interessant worden, zeker als je ook meeneemt dat we in NL naar een bandbreedte tarief willen voor elektra.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:55
watermanager197 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:09:
[...]
in mijn usecase is het gunstiger om bij de urentoko te blijven.(50% jaarverbruik is mijn pv opbrengst; gem kosten dit jaar 28ct; gemiddelde pv opbrengst 23ct en een vast contract kost 38ct/kwh). Daarbij is met de afbouw van saldering in het verschiet het logisch dat mensen ook gaan kijken naar accu (nu nog niet economisch rendabel naar mijn mening) of het automatisch kunnen uitschakelen van de PV.
En in de zomer variabel contract (met vaste prijzen), en in de winter dynamische uren toko dan?

• watermanager197
Wat ik van een SAP begrijp is dat ik dan feitelijk alles teruglever of over een aparte meter heb. Bij negatieve prijzen heb ik dan hetzelfde probleem?

• watermanager197
Septillion schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:00:
Dan zou ik toch aanraden om te kijken of je met de omvormer kan praten ipv de groep uit te zetten. Dat gaat namelijk dan wel om aardige stromen die je dan afkapt. Sommige kunnen dat via software, sommige met extra module en sommige hebben contanten die je kunt gebruiken.

Al met al is uitzetten natuurlijk nooit duurzaam. Na salderen zal een kleine accu al snel interessant worden, zeker als je ook meeneemt dat we in NL naar een bandbreedte tarief willen voor elektra.
zal me eens in die route verdiepen binnen de goodwe omvormers. Tx.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
watermanager197 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Wat ik van een SAP begrijp is dat ik dan feitelijk alles teruglever of over een aparte meter heb. Bij negatieve prijzen heb ik dan hetzelfde probleem?
Vraag het @de Peer even.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
Ik gooi er even een heel andere mogelijke oplossing tegenaan,
wat als je de (overtollige) energie van de panelen niet op zou slaan in een accu (want duur)
maar als warmte. Dit kan met een electrische boiler.
Een electrische boiler is veel goedkoper in aanschaf dan een accu.
Ik neem even aan dat je de ruimte hebt om zo'n boiler te plaatsen.
Met een boiler die groot genoeg is heb je dan in principe "gratis" warm water.
Een warmtepomp boilder zou natuurlijk ook kunnen maar dan wordt het geheel weer complexer.
Just my 2 cents.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

de Peer

under peer review

watermanager197 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Nou wat je met een SAP kunt doen is naast Tibber ook een contract afsluiten bij een reguliere energieleverancier.
op het moment dat de prijzen bij Tibber dan negatief zijn, kun je in de meterkast een knop omzetten (dit kan automatisch via een ATS) zodat je zonnepanelen per direct overgezet worden naar de andere slimme meter met het gunstigere contract (met een normale terugleververgoeding).

Maargoed, hier moet je wel een beetje handig voor zijn en er zullen ook kosten gemaakt worden. Dat maakt het voor jou nu niet aantrekkelijk denk ik.

• watermanager197
peterpv schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:22:
wat als je de (overtollige) energie van de panelen niet op zou slaan in een accu (want duur)
Een warmtepomp boilder zou natuurlijk ook kunnen maar dan wordt het geheel weer complexer.
Just my 2 cents.
ik heb sinds 2009 een bodemwarmtepomp (combi) bij lage prijzen verhoog ik de temperatuur van de boiler al en/of doe het thermische desinfectie programma.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
watermanager197 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:29:
[...]
ik heb sinds 2009 een bodemwarmtepomp (combi) bij lage prijzen verhoog ik de temperatuur van de boiler al en/of doe het thermische desinfectie programma.
Zo'n bodem-wp pompt het overschot aan warmte toch weer in de bodem? of kunnen de particuliere bodem warmtepompen dat niet? -ik kan het mis hebben-
Dan zou ik alle opgewekte energie inzetten voor het opwarmen van de bodem.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
natural colour schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Zo'n bodem-wp pompt het overschot aan warmte toch weer in de bodem? of kunnen de particuliere bodem warmtepompen dat niet? -ik kan het mis hebben-
Dan zou ik alle opgewekte energie inzetten voor het opwarmen van de bodem.
Dat verschil ga je niet merken. En je doet dit al door te koelen. Maar als de bron zich een beetje ververst vraag ik me af in hoeverre dit uberhaubt merkbaar/meetbaar is. In WWWP topic zover ik weet nooit meetdata over gezien.

• Sander V
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-07-2023
@watermanager197 Ben je nog verder gekomen met een oplossing op basis van HA?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39
Septillion schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:00:
Al met al is uitzetten natuurlijk nooit duurzaam.
Een negatieve prijs wil zeggen dat er meer aanbod dan vraag is (verwacht wordt). Aangezien het net in balans moet zijn, moet die overtollige energie ergens 'afgefakkeld' worden. Wat is er op dat moment 'niet duurzaam' aan het uitzetten van zonnepanelen? Sowieso zal de omvormer zichzelf uitschakelen als de netspanning te hoog wordt, maar dat wil je liever ook voor zijn.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@anboni Affakkelen is natuurlijk net zo niet duurzaam. Maar sturen op meer nuttig gebruik op die momenten is natuurlijk stuk groener. Bijvoorbeeld tijdelijke temperatuurverlaging/verhoging. Dus naast standby opwek hebben op het net, wordt het ook belangrijk standby gebruik te hebben. Voor de industrie helpt daar een lage prijs natuurlijk ook voor (ook al is negatief wel wat extreem / helpt niet echt mee tegen verspillen). Dus ja, het is groener wel terug te leveren en de markt zijn werk te laten doen zolang er niet wordt afgefakkeld.

Andere kant is het vooral een verwachting, die hoeft niet uit te komen. Zelf eigenlijk nog steeds op zoek naar een bron die het totaalverbruik toont ipv alleen (duurzame) opwekking.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:01
@Septillion https://www.entsoe.eu/ publiceert veel data, zelfs uur registratie van heel europa. Of is dat niet wat je zoekt?

• Sander V
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-07-2023
@blackd dank, die had ik nog niet gezien.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Is het niet handiger om een modbus module voor je omvormer te kopen en daarmee je omvormer softwarematig uit te kunnen zetten?

Hacktheplanet / PVOutput

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12

pietje63

RTFM

peterpv schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:22:
Just my 2 cents.
Dit doe ik nu (ook al voordat panelen zijn geïnstalleerd), maar vooralsnog handmatig en met wmp boiler.

standaard warmt hij op tot 52 graden. Gisteren (met negatieve prijzen) opgewarmd tot 74 graden. Heb ik voorraad voor 2-3 dagen. Minder efficiënt (want boven 59 geen wmp maar elektrisch verwarmd, en iets meer warmteverlies), maar kwam daardoor gisteren op een stroomrekening van -/1 EUR 3 (zonder panelen, zonder elektrische auto)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• watermanager197
Midas.e schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:30:
Is het niet handiger om een modbus module voor je omvormer te kopen en daarmee je omvormer softwarematig uit te kunnen zetten?
ben ik ook aan het onderzoeken, naast de optie magneetschakelaar en shelly pro in de meterkast. Een van die twee moet het gaan worden. De modbus lijkt bedraad te moeten, ben ook nog aan het kijken welke besturingsopties ik dan heb op de goodwe.

Acties:
  • Beste antwoord

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14
In het dynamische energietarief topic zijn mensen hier ook mee bezig en ik zie minimaal 1 persoon die een export slider bij zijn goodwe omvormer heeft. Geen idee of de types omvormer een beetje overeen komen maar ik lees wisselende resultaten met firmware updates vanuit goodwe klantenservice en een koppeling aan homeassistant. Ik heb zelf geen goodwe of ervaring daar mee helaas.

Voor mijn 2 zonnenpaneeltjes met microomvormer op mijn schuur heb ik er zelf een oversized magneetschakelaar tussen gezet icm een aanstuurrelais. Het werkt, maar het zal ongetwijfeld niet goed zijn voor de levensduur van de omvormer... Een softwarematige oplossing van de omvormer is toch wel vele malen beter.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

watermanager197 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:52:
[...]

ben ik ook aan het onderzoeken, naast de optie magneetschakelaar en shelly pro in de meterkast. Een van die twee moet het gaan worden. De modbus lijkt bedraad te moeten, ben ook nog aan het kijken welke besturingsopties ik dan heb op de goodwe.
foute topic! sorry!

[ Voor 4% gewijzigd door Midas.e op 06-07-2023 23:32 ]

Hacktheplanet / PVOutput

Pagina: 1