Fritz mesh aanleggen voor 500m2 gelijkvloers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreede
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Relevante software en hardware die ik gebruik: Fritz 5530 fiber, Fritz repeater 3000, Fritz Powerllne 1260 Wlanset. Ik heb mij deze laten adviseren om een benedenverdieping van 100m2 en winkel van 400m2 te voorzien van een mesh. De glasvezelaansluiting en dus Fritz 5530 bevinden zich in de woonkamer. Met de andere samen wil ik een mesh aanleggen die sterk genoeg is voor kassasysteem en muziek in de winkel. Ik krijg echter niet goed uitgepuzzeld welk deel ik waar moet plaatsen.

Het gaat eigenlijk om een open ruimte van 100m2 en dan een tussenmuur en dan nog een open ruimte van 400m2.

Iemand tips wat ik waar kan en/of moet plaatsen?

Bij voorbaat heel veel dank voor elke vorm van hulp!! _/-\o_

Groet Ad

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik begrijp dat dit niet bij het advies inbegrepen was?

Kun je een tekening maken van de situatie met de locatie van het kassasysteem en de muziekinstallatie?

Kun je wat meer info daarover delen? Kassa is 1 draadloos apparaat, welke wifi standaard? En wat voor muziek installatie, Sonos? Aantal speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreede
Goedemorgen en dank voor je reactie. Ik heb er niet alle verstand van maar merk wel dat sommige verkopers je een beetje in de steek laten zodra de deal gesloten is.

Kassasysteem bestaat uit laptop, iPad en zettle pinpad. De 3 sonosjes doen het met wat ziggo pods prima. Kassa ook. Gaan nu over van Ziggo naar Tweak. Nu dus naar Fritz.

De 3000 lijkt prima het signaal van de 5530 op te pikken. En dan zou ik met de 1260 een hele sterke mesh moeten kunnen maken. De 1260 lijkt echter niet fatsoenlijk te communiceren. Moet die dan bijvoorbeeld sowieso via Lan? Dan heb ik m eigenlijk voor niets denk ik, want ik wil eigenlijk geen kabels gaan trekken. En volgens de verkoper zou dat dus ook niet meer hoeven dankzij Fritz. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82RXQjcqIyJJo5chqsAT5cQS6XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4AExGoyKwqNKgzHkWqoDj2S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap niet waarom je ook nog powerlines zou moeten hebben terwijl je een mesh netwerk wil maken.
Aan de andere kant een 1 Ghz glasaansluiting nemen maar geen kabels willen trekken is ook een tegenstelling. Overigens zou ik een kassa bij voorkeur bekabeld aansluiten. Het kan allemaal maar als je het zelf niet begrijpt worden zeker powerlines een onverwacht drama die plotseling het niet meer doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je bent erg onduidelijk over de eisen die je stelt aan dit netwerk. Alles staat en valt bij scherp krijgen wat je nodig hebt en vervolgens een passende oplossing bij die eisen te zoeken.

Enige eis die ik hier lees is:
een mesh aanleggen die sterk genoeg is voor kassasysteem en muziek in de winkel
Letterlijk betekent "sterk" in een netwerkcontext dat je signaal boven een bepaald niveau uitkomt. Bij WiFi meet je signaalsterkte door RSSI; een goed signaalniveau wordt doorgaans gezien als signaal dat sterker is dan -67dBm. In meest letterlijke zin zou ik dus je eis lezen dat overal in de winkel een WiFi-signaal van tenminste -67dBm aanwezig is.

Dat zou ik sowieso altijd aanraden, maar een RSSI van >=-67dBm garandeert niet dat alles naar behoren werkt.

Je hebt blijkbaar al advies ingewonnen en op basis daarvan wat apparatuur gekozen. Kun je die vraag, en het exacte antwoord wat je gekregen hebt met ons delen? De apparatuur lijkt wat lukraak gekozen, maar misschien missen wij wat cruciale afwegingen die daarbij van belagn waren.

Verdere vragen die in mij opkomen om je daadwerkeljke eisen te bepalen:
- welke toepassingen draaien op je kassassysteem? Wat voor eisen hebben zij aan zaken als bandbreedte en latency?
- wat zijn de WiFi-specificaties van de "zettle pinpad"? Ondersteunt het 5GHz of ook 2.4GHz?
- je hebt het over een woonkamer. Is dit netwerk voor de winkel ook bedoeld voor thuisgebruik? Zo ja, wat voor gebruik gaat erover?
- is het de bedoeling dat kassa (pin)verkeer op enige wijze gescheiden is van muziek- of ander verkeer?
- heb je je te houden aan PCI DSS of andere regelgeving rondom betaalsystemen?
- hoe is de WiFi-omgeving van de winkel? Hoe druk zijn de kanalen? Zijn er grote stoorbronnen? Zo ja wat voor? (AVM's Fritz!boxen bieden vrij uitgebreide tools om deze vraag te beantwoorden)

Puur persoonlijk zou ik iedere zakelijke toepassing voor zover mogelijk bedraad willen doen. Powerline en mesh WiFi zijn onbetrouwbaar. Downtime en gedoe kost geld en klanten. Ik zou een netwerkkabel naar kassa trekken en op die locatie bedraad een access point aansluiten voor apparatuur dat niet bedraad kan worden. Sonos daarentegen is best effort, en geeft zelfs door stupide ontwerp gedonder indien bedraad aangesloten. Laat die dingen lekker draadloos. Ze zouden prima moeten kunnen werken vanaf bedrade AP op locatie kassa in je tekening.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreede
Wederom dank. Even een doorsnede van mijn vragen en gekregen antwoorden:

- Zettle is pcidss gecertificeerd en werkt met standaard WiFi en als deze weg valt, neemt 4G het automatisch over.
- Kassasysteem is een online applicatie Conceptkassa en die werkte ook al via ons Ziggo netwerk. Lijkt mij dat standaard Ziggo netwerk niet sneller/beter is dan deze glasvezelaansluiting met Fritzbox. Maar misschien is dit al een gevaarlijke aanname van een leek.
- Dus we hebben een laptop met browser, iPad met zettle-app als kassasysteem. Werkt prima, dus maak me daar geen zorgen over.

Waarom dan naar glasvezel? Omdat dat sneller en stabieler zou zijn en een goed WiFi netwerk op deze manier eenvoudig in te richten was.

Nogmaals, het spijt mij dat ik niet beter weet dan “goed” en “sterk” als ik zeg dat er een browserapplicatie op de laptop, zettle kastje en 3 sonos speakertjes op moeten kunnen draaien. Daarnaast weinig verkeer. Eventueel nog met een te kiezen gastennetwerk, maar als dat direct vertraging oplevert doen we dat niet.

- Op de tekening zie je de locaties van de oude podjes (p). Voor in de winkel zou dan de 3000 komen om het signaal van binnen op te pakken en voorin de winkel tot en met kassa al zou kunnen dekken. Dan de 1260 bij het kassablok bekabelen met de laptop voor extra stabiliteit. En dan tenslotte de 1220 nog halverwege de winkel om zeker te zijn dat bereik doorgaat tot achterin de winkel.

Er zijn weinig stoorbronnen op de muur/raam tussen woonkamer en winkel in na. Verder een redelijk open doos.

Ik heb het op deze manier geprobeerd, maar dan lijkt er geen mesh te ontstaan omdat de 1260 niet inhaakt op de 3000. En dus dan de 1220 ook niet. Misschien is het een kwestie van anders plaatsen? Of kwestie van kat in de zak?

Even afgezien van voorkeur, is het verdomde lastig een kabel de winkel in te krijgen dus daarom ben ik zo gefocust op die mesh. Desnoods met nóg een repeater erbij! 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vreede schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:16:
Wederom dank. Even een doorsnede van mijn vragen en gekregen antwoorden:

- Zettle is pcidss gecertificeerd en werkt met standaard WiFi en als deze weg valt, neemt 4G het automatisch over.
- Kassasysteem is een online applicatie Conceptkassa en die werkte ook al via ons Ziggo netwerk. Lijkt mij dat standaard Ziggo netwerk niet sneller/beter is dan deze glasvezelaansluiting met Fritzbox. Maar misschien is dit al een gevaarlijke aanname van een leek.
- Dus we hebben een laptop met browser, iPad met zettle-app als kassasysteem. Werkt prima, dus maak me daar geen zorgen over.

Waarom dan naar glasvezel? Omdat dat sneller en stabieler zou zijn en een goed WiFi netwerk op deze manier eenvoudig in te richten was.
Belangrijke les: verkooppraat is makkelijk, realiteit vaak minder eenvoudig. Als je iets werkends hebt doe je er meestal goed aan erbij te blijven.
Nogmaals, het spijt mij dat ik niet beter weet dan “goed” en “sterk” als ik zeg dat er een browserapplicatie op de laptop, zettle kastje en 3 sonos speakertjes op moeten kunnen draaien. Daarnaast weinig verkeer. Eventueel nog met een te kiezen gastennetwerk, maar als dat direct vertraging oplevert doen we dat niet.

- Op de tekening zie je de locaties van de oude podjes (p). Voor in de winkel zou dan de 3000 komen om het signaal van binnen op te pakken en voorin de winkel tot en met kassa al zou kunnen dekken. Dan de 1260 bij het kassablok bekabelen met de laptop voor extra stabiliteit. En dan tenslotte de 1220 nog halverwege de winkel om zeker te zijn dat bereik doorgaat tot achterin de winkel.

Er zijn weinig stoorbronnen op de muur/raam tussen woonkamer en winkel in na. Verder een redelijk open doos.

Ik heb het op deze manier geprobeerd, maar dan lijkt er geen mesh te ontstaan omdat de 1260 niet inhaakt op de 3000. En dus dan de 1220 ook niet. Misschien is het een kwestie van anders plaatsen? Of kwestie van kat in de zak?

Even afgezien van voorkeur, is het verdomde lastig een kabel de winkel in te krijgen dus daarom ben ik zo gefocust op die mesh. Desnoods met nóg een repeater erbij! 😅
Less = more.

Repeaters offeren prestaties op voor meer dekking. Iedere erbij halveert de snelheid van de zwakste schakel.

Je hebt hier in ieder geval een beestenboel aan apparaten, waarbij alles behalve de 5530 ook nog licht verouderd is. Dat gezegd, ik vermoed dat je probleem niet zit in de apparaten maar in hoe ze ingesteld en ingezet worden.

"Mesh" is een veel misbruikte term dat voor verwarring kan zorgen, vooral als fabrikanten (zoals AVM doet :( ) de term misbruiken voor iets anders dan het eigenlijk betekent. Jij hebt denk ik de juiste definitie te pakken: een wireless mesh netwerk gebruikt wireless backhaul (de WiFi verbinding dus) om repeaters aan te sluiten op een gateway. AVM misbruikt de term echter om aan te geven dat al hun WiFi-apparaten centraal beheerd kunnen worden (wat eigenlijk 'managed WiFi' heet).

Als ik deze zin lees...
De 1260 lijkt echter niet fatsoenlijk te communiceren. Moet die dan bijvoorbeeld sowieso via Lan?
...denk ik dat je verwacht dat de 1260 als repeater werkt, dus zonder ergens op aangesloten te worden WiFi-signaal oppikt van de 5530 (of 3000) en weer uitzendt.

Klopt dat? Zo ja hebben we probleem te pakken. De 1260 is geen repeater maar een powerline AP, de 1220 is een powerline adapter zonder WiFi. Die moet je per twee (of meer) inzetten, waarbij je eentje met netwerkkabel aansluit op de gateway. Vervolgens verbindt de tweede powerline adapter via het stroomnet met de eerste. Als je de 1260 nergens op aansluit gaat het inderdaad niet werken.

Het moet zo:

Gateway -netwerkkabel-> eerste powerline adapter -stroomnet-> tweede powerline adapter -WiFi->

Relevant om te weten: de verbinding over stroomnet is net zo storingsgevoelig als over WiFi, en werkt veruit het beste in geaarde stopcontacten op zelfde groep en in ieder geval zelfde fase. Stop een powerline adapter nooit in een verlengsnoer, maar altijd direct in de muur ivm demping signaal.
Vuistregel is dat het op zelfde fase bij geaarde stopcontacten meestal acceptabel werkt. Geen geaarde stopcontacten? Dan nul garantie op stabiele verbinding.

Als ik jouw situatie zie, zou ik het volgende proberen:

- Eerste powerline adapter (1220E zonder WiFi) met netwerkkabel op de 5530 aansluiten in de woonkamer.
- Tweede powerline adapter (1260E met WiFi) achterin de winkel plaatsen, indien mogelijk op zelfde groep als eerste powerline adapter.
- Repeater halverwege de winkel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreede
Als ik jouw situatie zie, zou ik het volgende proberen:

- Eerste powerline adapter (1220E zonder WiFi) met netwerkkabel op de 5530 aansluiten in de woonkamer.
- Tweede powerline adapter (1260E met WiFi) achterin de winkel plaatsen, indien mogelijk op zelfde groep als eerste powerline adapter.
- Repeater halverwege de winkel.
Gedaan. Tenminste, ik heb overal bereik, waarbij ik het idee heb dat de 3000 gewoon al sterk genoeg is, want ik zie de 1220 en 1260 groen knipperen en niet stabiel groen branden.

Een vraagje nog: is er enige toegevoegde waarde of nut om vanuit de 3000 bekabeld verder te gaan? Tussen de 5530 en 3000 MOETEN draadloos. Vanuit daar kan ik misschien alsnog wel bekabeld verder namelijk.
Pagina: 1