Calorie-arme (werk) traktaties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 15:32

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Heeft er iemand suggesties voor lekkere traktaties voor op werk, die calorie-arm zijn, en die ik niet zelf hoef te maken?

Ik heb collega's die op dieet zijn. Ik ben benieuwd of ik daar een beetje rekening mee kan houden of dat ik me er maar bij moet neerleggen dat ze 't afslaan. Aan ideeën voor calorie-rijke traktaties geen gebrek (om een idee te geven, ik heb een keer cakes gehaald bij roundandround(.nl) in Rotterdam, ik weet wat lekker is).

Sue (sue-food.nl) schoot me te binnen, die doen geen (geraffineerde) suiker in hun producten, dus misschien is dat wat dacht ik, maar suiker vrij betekend blijkbaar niet calorie-arm. Desondanks zat ik aan hun bananencake als alternatief te denken. Koekela heeft ook wat suikervrije producten zag ik. Misschien moet ik 't een totaal andere kant op zoeken, in de hartige richting? Ik zat ook te denken aan mini quiches van een Franse bakker. Maar die zijn volgens mij ook niet calorie-arm, en ik heb geen goede mogelijkheid om ze op te warmen.

Ik was vooral benieuwd naar reacties van mensen op dieet, waar zouden jullie blij van worden?

Make lovecraft not warcraft.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:26
Kersen of aardbeien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:15
Kun je die dieet collega's niet gewoon een kleiner stukje van een normale traktatie geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Hangt er van af wat voor dieet ze volgen.
Ik heb in het verleden een dieet gevolgd op een verantwoorde manier, waarbij ruimte was voor af en toe een traktatie. Daardoor was het ook 2 jaar lang vol te houden en ben ik 20 kilo afgevallen.

Als je collega's zo'n modern hype dieet volgen, dan zullen ze alles afwijzen wat de goeroe heeft verboden.

En dan: iets zonder calorieën is geen traktatie ;)

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
Gewoon aankondigen wat je gaat halen en of er animo/alergie' s zijn. Haal je voldoende daarvoor. Eten ze het niet dan is het hun probleem.

Ik zou gewoon lekker gaan voor de calorierijke traktatie. Moet wel leuk blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Een doos chocoladebollen.
Zeg erbij dat het altijd erger had gekund.
Je had immers ook appelflappen kunnen nemen die veel meer calorieën bevatten. :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:01

Dennis1812

Amateur prutser

Even langs Jan de Groot in Den Bosch. Slagroom eruit voor de dieters. Chocolade is best gezond meen ik. En meer slagroom voor jou.

Serieuzer: ik denk dat het erg lastig is. Koolhydraatarm? Intermittent fasting? Herbalife? Suikervrij? Insert elk dieet.

Dan zal je echt een lijstje moeten maken van alle diëten die gevolgd worden om dan alles uit te kunnen sluiten. En dan eindig je denk ik met een waterijsje.
Tenzij ze allemaal koolhydraatarm doen bijvoorbeeld. Dan is er wel iets op te bedenken. Maar advies geven op enkel "dieet" is niet te doen.

Ik volg ook een dieet. Energie en eiwitverrijkt. Dus mij mag je zoon cake weer prima geven. (Zien er goed uit, jammer dat ze niet bezorgen)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Voor zo ver ik weet volgens ze geen specifiek dieet, ze willen gewoon wat kilo's kwijt. Ze hebben eerder ook al paaseitjes afgeslagen en zo.
Dennis1812 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:09:
Even langs Jan de Groot in Den Bosch. Slagroom eruit voor de dieters.
Ik wou 't nog niet hardop noemen, maar dat was één van de opties die overwoog, wat de normale traktatie betreft. Afgezien van de slagroom eruit. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Fruitsalade? Voor de mensen die niet op dieet zijn neem je een spuitbus slagroom mee. Of als je iets anders wil dan zoet, zakjes popcorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sméagol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:15:
Voor zo ver ik weet volgens ze geen specifiek dieet, ze willen gewoon wat kilo's kwijt. Ze hebben eerder ook al paaseitjes afgeslagen en zo.

[...]

Ik wou 't nog niet hardop noemen, maar dat was één van de opties die overwoog, wat de normale traktatie betreft. Afgezien van de slagroom eruit. 8)7
Meestal hangen ze een bepaalde vorm van dieten aan. Maar het lijkt gericht op "snoep afslaan". Dan is de kunst om iets te maken wat niet op snoep lijkt.
Een goede fruitsalade en dan met slagroom eventueel.

Of een coupe aardbeien maken. Lekker met goed vanille ijs (opletten dat je echte hebt daar zit ook gelijk weinig suiker in) aardbeien en een aardbeiensaus. Die kan je maken naar wens of bij vele boerderijen kant en klaar kopen. Hier bij de boer staat een hele lekkere.

Mocht je die kant en klaar nemen heb je behalve slagroom kloppen en aardbeien snijden amper werk. Ijs en saus koop je goede kwaliteit en is al klaar.
En wederom room eraf voor zware diëten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 06:41
Wellicht een grote kaas / vlees / groenteplank?

Paar toastjes erbij, misschien wat fruit etc. Nederlands vlaggetje erin en voila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sméagol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:15:

[...]

Als paaseitjes ook afgeslagen worden, kun je ze denk ik alleen een Wybertje aanbieden, dan maakt het echt haast niet meer uit wat je ze aanbiedt. :+

:$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 217290

komkommer }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CH4OS schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:40:
[...]

Als paaseitjes ook afgeslagen worden, kun je ze denk ik alleen een Wybertje aanbieden, dan maakt het echt haast niet meer uit wat je ze aanbiedt. :+

:$
Drop is echt vies.
Dan sla ik over.

Al zal TS niet bij mij werken. Anders waren de paaseitjes wel op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
glaasje water ,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 19:08
Niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Fruitmand plaatsen is ook optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Voor gene dieeten een bakje snoep tomaatjes en komkommer plakjes met wat appelazijn. Voor rest zal ik niet heel erg mee best doen om ze te verleiden want dat willen ze juist niet.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon niet trakteren en zeggen dat je vanwege de dieetzeuren niets kon vinden. Dan zijn ze volgend jaar wellicht allemaal weggepest en kunnen jullie weer aan de chocoladebollen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52

Yucon

*broem*

Vraag het ze. Je hebt kans dat ze ook nog allerlei verschillende dieeten volgen. Als je bijvoorbeeld een combi van collega's met een keto dieet, en dan eventueel nog een veganist en iemand met een gluten intolerantie zit je met een combi waar je niets mee kunt. Dus dan js het zoeken naar de grote gemene deler.

Het is lekker weer.. suikervrij sorbetijs past ook in bijna alle hokjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22

Managelorian

“This is the workflow.”

evilution schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:59:
Gewoon niet trakteren en zeggen dat je vanwege de dieetzeuren niets kon vinden. Dan zijn ze volgend jaar wellicht allemaal weggepest en kunnen jullie weer aan de chocoladebollen.
We hebben het hier over een professionele werkomgeving en niet over een basisschool, toch? Serieus, als je iets lekkers bij de koffie zo belangrijk vindt dat je de confrontatie met je collega's aan wil gaan tot het punt dat mensen gaan vertrekken dan moet je echt wat aan je prioriteiten doen.

Of je bent sarcastisch, in welk geval een emoticon het e.e.a. zou kunnen verduidelijken.

OT: het is lovenswaardig dat TS aan zijn collega's denkt, maar ik vermoed dat er maar weinig traktaties te bedenken zijn die caloriearm zijn. Alles wat gebakken is valt denk ik sowieso af, want dit zal in de praktijk redelijk wat vet en koolhydraten of eiwitten bevatten. Het enige wat mij dan te binnen schiet zijn fruit- en groentegebaseerde dingen (en dan nog niet eens alle soorten, want zeker onder het fruit is er genoeg wat niet caloriearm is) en ik vraag me af of je daar iets mee kunt maken wat mensen als bijzonder zullen ervaren. Je kunt bij wijze van spreken ook wel een komkommer in stukjes snijden en neerzetten, maar volgens mij wordt niemand daar blij van; het moet wel een beetje bijzonder zijn.

Ik hoop dat je iets kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:42
Je traktatie hoeft niet per se bij iedereen in de smaak te vallen. Mensen die op dieet zijn hebben zich er bij voorbaat al bij neergelegd dat ze traktaties gaan overslaan, dus die nemen er echt geen aanstoot van.

En anders, misschien kleine zakjes notenmix van Lidl? Die zitten natuurlijk ook barstensvol calorieën, maar wellicht wordt dit makkelijk geaccepteerd.

Of, nu het weer warmer wordt; waterijsjes of een alcoholvrij alternatief voor wijn of cocktails, maar dan moet je wel goed opletten hoeveel suiker er in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 14:48
Ik zou gewoon vragen waar je ze blij mee kunt maken. Het zou zonde zijn als je veel moeite doet om iets te zoeken waarvan jij denkt dat het kan en dat ze het dan alsnog afslaan. Als je collega's hun calorieën strak bijhouden gaat elke traktatie ten koste van een andere maaltijd/snack.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Festini ijsjes die zijn met dit warme weer lekker en zitten tussen 40 a 50 kcal per ijsje zijn afaik ook vegan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Vroeger.... toen de mandarijn nog een tractatie was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Een goed krentenbrood van de bakker, met een pakje roomboter er los naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met zoetzure saus!
Wortel, radijsjes, bloemkool met dressing.

Sushi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:31
Dadeltaart? Dat is al te maken met enkel dadel en walnoot. Zeker niet calorie-arm, maar wel vezelrijk, zonder toegevoegde suikers en bijzonder lekker. Kleine porties zijn voldoende.

Fruit is ook een goed idee. Bijvoorbeeld fruitspiesjes met aardbei, druif, ananas etc. Deze fruitsoorten blijven ook redelijk goed zonder bruin te worden.

Nog een paar ideeen:
- Crackertjes met brie
- Spiesjes met basilicum, tomaat en mozarella?
- Volkorenwraps met zalm, sla en light zuivelspread.
- Of volkorenwraps met zuivelspread light, rucola, walnoot en zongedroogde tomaat.

Edit: ik ben bang dat dit wel vooral gerechten zijn waarvoor je zelf de keuken in moet.

[ Voor 7% gewijzigd door Jansen-nl op 29-05-2023 11:39 ]

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Bagels/stokbrood/toast met allerlei spreads, vis, tomaten, komkommer. Je kunt wat 'gezondere' varianten er tussen mixen. Dan heeft iedereen wat en voelt de dieëter zich niet uitgesloten/afgezonderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:37
Jansen-nl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:38:
Dadeltaart? Dat is al te maken met enkel dadel en walnoot. Zeker niet calorie-arm, maar wel vezelrijk, zonder toegevoegde suikers en bijzonder lekker. Kleine porties zijn voldoende.
Dan heb je keuringsdienst van waarde nog niet gezien. Als er iets is dat enorm veel suiker bevat, dan is het wel een dadel(plus eiwitten van de insecten/wormen die er in zitten :P ).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 17:38
In brood zitten alsnog behoorlijk wat calorieën. In 100 gram bloem zitten 359 kcal. In 100 gram suiker zitten 378 kcal. Als je wil afvallen is een boterham ongeveer even slecht als een eetlepel suiker.

Behalve groente (wortel, komkommer) is er niets dat daadwerkelijk calorie-arm is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Stokbroodje en groenten met dips als heksenkaas of hummus. Dan kunnen de dieters losgaan op de komkommer, snackpaprika's, tomaatjes, worteltjes en de rest pakt lekker een plakje stokbrood om mee te dippen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tom-Z schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:29:
[...]

In brood zitten alsnog behoorlijk wat calorieën. In 100 gram bloem zitten 359 kcal. In 100 gram suiker zitten 378 kcal. Als je wil afvallen is een boterham ongeveer even slecht als een eetlepel suiker.

Behalve groente (wortel, komkommer) is er niets dat daadwerkelijk calorie-arm is.
Water :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 00:36
Waterijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Tom-Z schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:29:
[...]

Dit is gewoon niet waar. In het slechtste scenario, Tostibrood van Albert Heijn bevat 248 kcal per 100 gram, 50% koolhydraten en slechts 1,6gr suikers.

Pak je een volkoren brood, dan krijg je 221 kcal per 100 gram, maar dit bestaat dan wel voor 12 gram uit eiwitten en slechts 36% uit koolhydraten. Die 12gr en 6.3gr vezels zijn echt waardevol vergeleken 100% suikers.

Daarnaast, eten is veel meer dan de som van voedingswaarden, en er zijn een hele hoop verschillende soorten dieeten. Zo mag mijn vrouw absoluut geen suikers hebben, maar moet ze juist heel veel eiwitten en vetten binnen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 29-05-2023 14:11 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 17:38
Gamebuster schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Dit is gewoon niet waar. In het slechtste scenario, Tostibrood van Albert Heijn bevat 248 kcal per 100 gram, 50% koolhydraten en slechts 1,6gr suikers.
Het klopt toch aardig wat ik zeg? Een eetlepel suiker (13 gram) is 52 kcal. Da's wat, 20 gram brood (or 40 gram in jouw meest gunstige geval)? Stokbrood of toast (met dipjes...) zou ik nou niet echt een calorie-arme traktatie noemen. Of je moet een eetlepel suiker calorie-arm vinden?
Daarnaast, eten is veel meer dan de som van voedingswaarden.
Ja, eten is (natuurlijk) meer dan dat, maar afvallen niet :P 1kcal=1kcal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Tom-Z schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Ja, eten is (natuurlijk) meer dan dat, maar afvallen niet :P 1kcal=1kcal.
Absoluut onwaar. De vormen van kcal die je binnen krijgt hebben wel degelijk effect op het resultaat. Hoeveel eiwit zit er in je eetlepel suiker?

Tijdens afvallen verlies je spiermassa, of zelfs je haar. Die eiwitten heb je hard nodig.

Voor OP zou ik dan ook snacks uitzoeken met een focus op eiwitten, vezels en vetten. Simpele snoepgroenten met een dressing o.b.v. kaas (geen light) of (volkoren)broodjes met goed beleg (ossenworst!). Nootjes doen het ook altijd goed, gewoon ongezouten cashews bijv (geen pindas)

Vermijd alles met "light" of "minder vet"; die producten bevatten vaak juist (relatief) meer suikers.

[ Voor 65% gewijzigd door Gamebuster op 29-05-2023 14:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je het moet hebben van de eiwitten in de snacks van je collega's voor hun verjaardag om niet je haar te verliezen, dan moet je misschien je dieet nog een keertje heroverwegen.
Gamebuster schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Vermijd alles met "light" of "minder vet"; die producten bevatten vaak juist (relatief) meer suikers.
Nou ja, een cola light bevat geen suikers ;)
Tom-Z schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Het klopt toch aardig wat ik zeg? Een eetlepel suiker (13 gram) is 52 kcal. Da's wat, 20 gram brood (or 40 gram in jouw meest gunstige geval)? Stokbrood of toast (met dipjes...) zou ik nou niet echt een calorie-arme traktatie noemen.
Tegelijk kan je het dan wel makkelijker beperkt houden dan als je een hele punt vlaai krijgt.

Maar buiten dat kom je denk ik snel uit op fruit/groente. Waarbij fruit natuurlijk ook nog best wat suiker kan bevatten, maar alsnog kan je het beperkter houden vermoed ik dan een punt vlaai qua calorieën.

En doe dan geen appels of mandarijnen zou ik zeggen, want dat is zo 'standaard' dat ik het geen traktatie zou noemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 29-05-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een schaal roomsoesjes is de hoeveelheid calorieen goed te doseren. Misschien is dat iets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Zinloze exercitie dit. Het is jouw traktatie dus bepaal lekker zelf waar je op trakteert. Je kan simpelweg niet met iedereen rekening houden.

De mensen op dieet slaan het dan maar gewoon over. Dat is sowieso hoe dieeten werkt. Minder eten is de truc, voornamelijk dit soort dingen, niet een alternatief eten.

En anders laat je ze er eerst een rondje voor rennen.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als je met een schaal ,'konijnenvoer' aankomt, is de kans groot dat er meer mensen het afslaan dan er dieetmensen zijn.
Ik zou i.i.g. niet blij zijn met een wortel als een gebakje wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:47
Ik zou zelf ook zeggen zinloos, ben zelf nu ook aan het "diëten" met bijna -1kg/week, al is dat meer maaltijden afwegen en plannen. Werk zit vol verleidingen elke dag(van pizzas tot snoep) en daar raak ik op een enkele uitzondering na(een klein stukje chocolade) niks van aan. Alleen de maaltijden en traktaties die ik zelf plan gaat erin om zo de controle te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:41:
Als je met een schaal ,'konijnenvoer' aankomt, is de kans groot dat er meer mensen het afslaan dan er dieetmensen zijn.
Ik zou i.i.g. niet blij zijn met een wortel als een gebakje wordt verwacht.
En als er dus iets anders als een wortel is? Zeg maar de reden van dit topic? Ik noem maar iets, meloen schijven? Dan sla je dat af omdat het geen gebakje is?

Edit: En voor de duidelijkheid, ik ben het ermee eens dat je niet alles moet gaan veranderen vanwege een paar met een dieet, waarbij het ook nog afhankelijk is van op welke manier dat dieet gaat of jouw aanpassing enige nut heeft. Tegelijk is het natuurlijk juist interessant om te bedenken wat je kan trakteren zonder dat andere het niks vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 29-05-2023 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Laatst online: 07:53

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zou ook gewoon een standaard suikertraktatie doen en geen rekening houden met dieters.

En anders zou ik her en der wat van die bakjes snoeptomaatjes neerzetten.
PageFault schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:19:
Maar toen waren ze wél te vreten.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
PageFault schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:19:
Toen was traktatie nog met een c ;)

Maar @Sméagol kondig iig even van te voren aan wat je gaat uitdelen, straks slaan de diëters de lunch over omdat ze een gebakje verwachten en dan moeten ze alsnog de automaat plunderen als je wat anders meeneemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:23:
Zinloze exercitie dit. Het is jouw traktatie dus bepaal lekker zelf waar je op trakteert. Je kan simpelweg niet met iedereen rekening houden.

De mensen op dieet slaan het dan maar gewoon over. Dat is sowieso hoe dieeten werkt. Minder eten is de truc, voornamelijk dit soort dingen, niet een alternatief eten.

En anders laat je ze er eerst een rondje voor rennen.
Idd, met meedenken met een ander is niks mis, maar je moet niet voor ze gaan denken (& beslissen). Verder bestaat eigen verantwoordelijkheid ook gewoon, ondanks dat is niet altijd even makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 02-08-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt snacks als rijstwafels van Snack A Jacks, die zijn met ~55 kcal nog prima verantwoord. Een dieet heeft vaak een minimum van 1200 kcal per dag, voor velen vaak net wat meer, dus dan past 55 kcal daar vaak wel in.

Het lastige is dat er genoeg is dat redelijk calorie arm is of in ieder geval in een goed dieet past, echter is het dan vaak de vraag of iemand dat echt lekker vind en traktatie genoeg vind om toch te nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Dwarlorf schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:20:
Ik zou ook gewoon een standaard suikertraktatie doen en geen rekening houden met dieters.

En anders zou ik her en der wat van die bakjes snoeptomaatjes neerzetten.

[...]

Maar toen waren ze wél te vreten.
Je bedoelt zoet, pitloos en pelbaar? 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Gamebuster schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:04:
[...]
Daarnaast, eten is veel meer dan de som van voedingswaarden, en er zijn een hele hoop verschillende soorten dieeten.
En onder diëtisten zitten een hoop charlatans.

Gezond eten zou altijd de basis moeten zijn, van bijvoorbeeld een overschot aan vetten en eiwitten kan je wellicht wel afvallen, maar gezond is het niet.

Gezond eten begint bij groenten, veel groenten, 400 gram per dag en dat is inderdaad meer dan het Voedingscentrum aanraadt (maar de 250 gram die zij aanraden, voor veel mensen al iets wat ze lang niet elke dag halen, dus dat is een eerste stap naar een gezonder eetpatroon). Daarnaast voldoende, maar niet te veel fruit. In fruit zitten een hoop suikers. Fruit eet je altijd onbewerkt, dus zeker geen sap of smoothies, daarmee verlies je de vezels.

Dat vul je aan met koolhydraten - maar alleen uit 100% volkoren producten. Bij brood is dat relatief eenvoudig, want dat is wettelijk bepaald. Dat geldt bijvoorbeeld voor pasta of wraps niet. Wanneer je die in de supermarkt/winkel koopt, zijn deze vaak niet van 100% volkorenmeel. Voor rijst geldt hetzelfde, alleen 100% zilvervliesrijst, alle andere rijst is ongezond - vetten - uit vis of plantaardige oliën - en eiwitten.

Beperkt vlees hoeft geen probleem te zijn, bewerkt vlees is dat wel - in vrijwel alle vleeswaren wordt bijvoorbeeld suiker toegevoegd.

Kaas is vrijwel altijd ongezond, melk ook. Yoghurt en kwark mag.

Beperkt noten is gezond - niet te veel, want er zit veel vet in en eet ze bij voorkeur niet gebrand en zeker ongezouten. Peulvruchten zijn ook gezond.

Drinken is water, thee en maximaal twee bakjes filterkoffie per dag (alle andere koffie is ongezond).

Waarschijnlijk mis ik nog wat dingen, maar dit is zo’n beetje wel de basis voor gezonde voeding.

Dat maakt het allemaal wel minder leuk en vooral ook lastig voor de topicstarter, er is niet veel wat je kant en klaar in de winkel koopt wat aan deze eisen voldoet. Je zal zal of zelf aan de slag moeten gaan of accepteren dat niet iedereen neemt wat je aanbiedt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

lateef schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:58:
[...]

En onder diëtisten zitten een hoop charlatans.
Boude uitspraak als ik de rest van je post lees. Daar zitten wel een paar randjes aan. Over kaas, melk of onvolkoren producten bijvoorbeeld. Er is een glijdende schaal van gezond naar ongezond per voedingssoort en combinaties en hoeveelheid en frequentie. Je maakt het wat te ongenuanceerd naar mijn idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
FirePuma142 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Boude uitspraak als ik de rest van je post lees. Daar zitten wel een paar randjes aan. Over kaas, melk of onvolkoren producten bijvoorbeeld. Er is een glijdende schaal van gezond naar ongezond per voedingssoort en combinaties en hoeveelheid en frequentie. Je maakt het wat te ongenuanceerd naar mijn idee.
Nee hoor, is allemaal onderbouwd met systematische overzichtsstudies en mega-analyses. Wanneer je interesse hebt én ik zin en tijd wil ik dat wel verder onderbouwen hier.

Wat kaas betreft, er lijkt geen verband te zijn tussen het eten van kaas en een hoger of lager risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en (darm)kanker. Vervangen van kaas (wat veel zout bevat) voor een gezonder alternatief levert echter wel gezondheidswinst op. Af en toe een plakje kaas op je brood kan geen kwaad, probleem is echter dat de gemiddelde Nederlander niet af en toe, maar gigantische hoeveelheden kaas eet; zo’n 15 kilo per jaar en dat is niet gezond.

Bij mijn uitspraak over melk ging ik wel te kort door de bocht, die behoeft nuance. Één of twee porties zuivel (inclusief melk) kan in een gezond eetpatroon.

Van die glijdende schaal is overigens geen sprake. Er zijn drie categorieën, een voedingsmiddel heeft gezondheidsvoordelen, het is neutraal of het is ongezond. In die eerste categorie zijn er producten die meer of minder gezondheidsvoordelen hebben en in die laatste met meer of minder nadelen. Maar ze lopen niet in elkaar over en iets ongezonds kan je niet compenseren met iets gezonds.

[ Voor 5% gewijzigd door lateef op 29-05-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou, doe mij de studie maar die stelt dat er geen glijdende schaal is, en dat er bijvoorbeeld dus geen gradaties zijn in hoe gezond of hoe ongezond iets is. Want daar is jouw hele post op gebaseerd: Alles wat niet het gezondste is, is dus ongezond. Op die manier zullen genoeg mensen zeggen: "doe dan nog maar een zak chips", immers als toch zo goed als alles ongezond is, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sowieso hoor je op Tweakers je post te onderbouwen.
Extraordinary claims require extraordinary evidence

En je post bevat er nogal wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Sissors schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:38:
Nou, doe mij de studie maar die stelt dat er geen glijdende schaal is, en dat er bijvoorbeeld dus geen gradaties zijn in hoe gezond of hoe ongezond iets is. Want daar is jouw hele post op gebaseerd: Alles wat niet het gezondste is, is dus ongezond. Op die manier zullen genoeg mensen zeggen: "doe dan nog maar een zak chips", immers als toch zo goed als alles ongezond is, waarom niet?
Nee, er is wel een schaal. Alleen loopt die schaal niet over van het meest ongezonde naar het meest gezonde. Producten zijn ongezond, maar het ene product is wel ongezonder dan het andere en heeft dus een grotere impact op je gezondheid. OHetzelfde geldt ook voor gezonde producten. Het is echter niet zo dat je bijvoorbeeld je plakje cake kan compenseren met een extra schep spinazie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ehm, ik wou geen discussie starten over gezonde voeding in het algemeen (hoe interessant ook).

't is voor mij makkelijk, ik ga iets lekkers trakteren (d.w.z. iets waar ik trek in heb, maar de meeste andere ook, zoals ik al zei, ik weet wat lekker is). Dit is echt het probleem niet.

Dat wil niet zeggen dat ik niet kan proberen rekening te houden met bepaalde collega's.
Dus ik vind het verder geen zinloze exercitie. De hele discussie hierboven (die ik ook niet verwacht had) is denk ik ook een indicatie dat hier best over na te denken valt, maar waar dus blijkbaar geen makkelijk antwoord op is.

Het hangt ook enigzins af van wat de "normale" traktatie is natuurlijk, dat liet ik tot nu toe in het midden omdat enerzijds ik 't nog een verrassing wou laten, maar anderzijds omdat ik nog opties aan het overwegen was.

Van de suggesties hierboven:

- snoeptomaatjes, en allerlei andere groenten; sorry, dit wordt 'm niet. Ik vind ze heel lekker, maar ik vind het geen traktatie
- kaasplankje; zou ik me in moeten verdiepen, maar misschien? Je kan hier wel variëren met wat interessante kaasjes.
- sushi; vind ik interessant, zat ik zelf ook aan te denken, maar heb het niet serieus overwogen omdat ik niet wist hoe dit praktisch te doen. Maar ik heb even zitten kijken en dit lijkt me een mogelijkheid.
- waterijs; ik vind die ook niet echt een traktatie (voor op kantoor), bovendien niet praktisch, Ik heb geen vriezer tot m'n beschikking. Hmm misschien zou ik dit een keer een kans moeten geven, maar niet deze keer.
- Fruitsalades; vind ik het interessants, maar 't mag inmiddels duidelijk zijn dat ik naar wat luxers of unieks op zoek ben, en niet iets dat je in de supermarkt koopt (dus geen paar stukjes fruit in een plastic bakje). Ik ben dus op zoek naar een fruit specialist. Nou zag ik op Google iets interessants voorbij komen, maar dit is eigenlijk een groothandel. Maar ik heb ze gemailed.

Nou heb ik als creatieveling n.a.v de fruitsalade suggestie wel een briljant idee wat fruit salades betreft.. Maar dat gaat me geld en moeite kosten en ga ik sowieso niet redden binnen 3 weken. Als ik m'n idee ooit in de praktijk uitvoer post ik 't hier.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik wilde het eigenlijk dus een verrasing laten, maar het is denk ik inderdaad een goed idee om een heads-up te geven, zeker nu ik uitgezocht heb hoevel calorieën ze dit gaat kosten ongeveer.

Ik denk dat dat eigenlijk het grootste probleem is hier, want die info is eigenlijk lastig te vinden bij niet-massa producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sméagol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:51:
Ehm, ik wou geen discussie starten over gezonde voeding in het algemeen (hoe interessant ook).

't is voor mij makkelijk, ik ga iets lekkers trakteren (d.w.z. iets waar ik trek in heb, maar de meeste andere ook, zoals ik al zei, ik weet wat lekker is). Dit is echt het probleem niet.

Dat wil niet zeggen dat ik niet kan proberen rekening te houden met bepaalde collega's.
Dus ik vind het verder geen zinloze exercitie. De hele discussie hierboven (die ik ook niet verwacht had) is denk ik ook een indicatie dat hier best over na te denken valt, maar waar dus blijkbaar geen makkelijk antwoord op is.

Het hangt ook enigzins af van wat de "normale" traktatie is natuurlijk, dat liet ik tot nu toe in het midden omdat enerzijds ik 't nog een verrassing wou laten, maar anderzijds omdat ik nog opties aan het overwegen was.

Van de suggesties hierboven:

- snoeptomaatjes, en allerlei andere groenten; sorry, dit wordt 'm niet. Ik vind ze heel lekker, maar ik vind het geen traktatie
- kaasplankje; zou ik me in moeten verdiepen, maar misschien? Je kan hier wel variëren met wat interessante kaasjes.
- sushi; vind ik interessant, zat ik zelf ook aan te denken, maar heb het niet serieus overwogen omdat ik niet wist hoe dit praktisch te doen. Maar ik heb even zitten kijken en dit lijkt me een mogelijkheid.
- waterijs; ik vind die ook niet echt een traktatie (voor op kantoor), bovendien niet praktisch, Ik heb geen vriezer tot m'n beschikking. Hmm misschien zou ik dit een keer een kans moeten geven, maar niet deze keer.
- Fruitsalades; vind ik het interessants, maar 't mag inmiddels duidelijk zijn dat ik naar wat luxers of unieks op zoek ben, en niet iets dat je in de supermarkt koopt (dus geen paar stukjes fruit in een plastic bakje). Ik ben dus op zoek naar een fruit specialist. Nou zag ik op Google iets interessants voorbij komen, maar dit is eigenlijk een groothandel. Maar ik heb ze gemailed.

Nou heb ik als creatieveling n.a.v de fruitsalade suggestie wel een briljant idee wat fruit salades betreft.. Maar dat gaat me geld en moeite kosten en ga ik sowieso niet redden binnen 3 weken. Als ik m'n idee ooit in de praktijk uitvoer post ik 't hier.

***members only***

Ik wilde het eigenlijk dus een verrasing laten, maar het is denk ik inderdaad een goed idee om een heads-up te geven, zeker nu ik uitgezocht heb hoevel calorieën ze dit gaat kosten ongeveer.

Ik denk dat dat eigenlijk het grootste probleem is hier, want die info is eigenlijk lastig te vinden bij niet-massa producten.
De bollen van Jan de Groot zijn een dag later nog net zo lekker hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Over gezond - ongezond eten. Ik heb in de Volkskrant een keer een interview gelezen van een voedingsdeskundige of i.i.g. iemand die er voor doorgeleerd had. Die vertelde dat voeding maar voor een klein deel je gezondheid bepaalt.
Er zijn zoveel meer factoren die een rol spelen.

Dus waarom je druk maken over gezonde of ongezonde voeding?
Kwam er op neer dat je alles mag eten zo lang het met mate is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Laatst online: 07:53

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik vind het vooral mooi dat de TS zoveel moeite wil doen om iets speciaals te serveren. (meen ik oprecht). Ik had er 2 gesneden cakes neergezet en er niet meer naar omgekeken.
JukeboxBill schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:07:
Over gezond - ongezond eten. Ik heb in de Volkskrant een keer een interview gelezen van een voedingsdeskundige of i.i.g. iemand die er voor doorgeleerd had. Die vertelde dat voeding maar voor een klein deel je gezondheid bepaalt.

Nouja er zijn wel zaken die essentieel zijn zoals vitamines enzo. Ik kan de hele dag alleen maar cola drinken en niks aankomen zolang mijn intake maar op of onderhoud zit maar gezond is het niet.

[ Voor 67% gewijzigd door Dwarlorf op 30-05-2023 08:18 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:57

Agent47

I always close my contracts.

Blijft altijd een eindeloze discussie dit. Ik heb een familielid die altijd vegan eet. Als we dus uit eten gaan moet er rekening met haar worden gehouden, die moet dan een paddenstoel met water erin hebben of iets. Als ik daar kom krijg ik ook altijd die zooi aangeboden. Je kunt geen rekening met iedereen houden, als ze het niet willen, dan niet. Trakteer iets waar jij je goed bij voelt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

JukeboxBill schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:07:

Volgens mij is het voeding / beweging / slaap. En deze drie staan naast elkaar qua belang en maken ze alle drie voor een heel groot deel je gezondheid uit. Dus wat jij claimt klopt niet of je hebt niet goed begrepen.

En genoeg dingen die met mate nog steeds zeer ongezond zijn. Als jij met mate elke dag alleen maar ongezonde dingen naar binnen werkt dan ga je dat echt wel merken. Afwisseling en balans is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
RoamingZombie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is het voeding / beweging / slaap. En deze drie staan naast elkaar qua belang en maken ze alle drie voor een heel groot deel je gezondheid uit. Dus wat jij claimt klopt niet of je hebt niet goed begrepen.

En genoeg dingen die met mate nog steeds zeer ongezond zijn. Als jij met mate elke dag alleen maar ongezonde dingen naar binnen werkt dan ga je dat echt wel merken. Afwisseling en balans is belangrijker.
Kan het artikel niet meer terugvinden, maar misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. De kern van het verhaal was dat wat je meekrijgt bij je geboorte voor een heel groot deel je gezondheid bepalen voor de rest van je leven. Natuurlijk kan je dat verknoeien door een ongezonde leefstijl, maar dat is niet allesbepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:37
Agent47 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:20:
Blijft altijd een eindeloze discussie dit. Ik heb een familielid die altijd vegan eet. Als we dus uit eten gaan moet er rekening met haar worden gehouden, die moet dan een paddenstoel met water erin hebben of iets. Als ik daar kom krijg ik ook altijd die zooi aangeboden. Je kunt geen rekening met iedereen houden, als ze het niet willen, dan niet. Trakteer iets waar jij je goed bij voelt.
Samenleving begint ook bij respect voor elkaar hebben.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 17:02

-tom-562

Oliesjeik

LED-Maniak schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Samenleving begint ook bij respect voor elkaar hebben.
Dat werkt toch 2 kanten op :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

JukeboxBill schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:01:
[...]

Kan het artikel niet meer terugvinden, maar misschien heb ik het verkeerd uitgelegd. De kern van het verhaal was dat wat je meekrijgt bij je geboorte voor een heel groot deel je gezondheid bepalen voor de rest van je leven. Natuurlijk kan je dat verknoeien door een ongezonde leefstijl, maar dat is niet allesbepalend.
Tja, wat je mee krijgt bij je geboorte zijn je genen. Maar daar heb je geen invloed over. Dat is een loterij waar in je pech of geluk kan hebben.

Pagina: 1