Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-05 10:27
Graag advies voor een cv ketel.

Goed geïsoleerde 2onder1 kap woning van 2006.
Oppervlak 155 m2 met hoge plafonds 2,65 m
Normale douche/ bad wordt nauwelijks gebruikt.

Ik overweeg Intergas xtreme30 maar realiseer me pas net dat deze 19 kw cv vermogen heeft.
De xtreme36 heeft gelijk 32 kw cv vermogen.

Zou de xtreme30 nu te weinig vermogen hebben om mijn huis te verwarmen?
Heeft de xtreme36 niet veel te veel vermogen?
Zou ik voor een ander Intergas type moeten gaan?

Iemand met ervaring?

Beste antwoord (via Sita2 op 29-05-2023 21:23)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Een hogere waarde dan CW3 heeft alleen een klein beetje nut als je regelmatig een bad vol moet laten lopen en dan moet je ook nog eens voldoende dikke leidingen hebben om dat warme water zo snel van de ketel naar het bad te kunnen afvoeren en dat is in huizen van na 2000 zelden het geval.

Voor enkel douchen en verwarming is een CW3 al heel veel meer dan voldoende.
En bij de huidige energieprijzen is een ketel die zo ver mogelijk kan terug moduleren het allerbeste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sita2 Ik zou een installateur die ik vertrouw vragen.
Verder maakt het niet uit welke ketel van welk merk je kiest.
Voor de cv zijn ze allemaal veel te groot.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Wat heb je nu dan hangen? Hoeveel vermogen heeft die? Wat is je gasverbruik?

2006 is redelijk recent, dus goed geïsoleerd (waarschijnlijk). Dus zou er 1 met zo klein mogelijk vermogen kiezen met een goede modulatie stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan een woning van dat formaat warm krijgen/houden met iets van 5kW. dus een 19kW unit is al veel te groot.

minder vermogen en lager kunnen moduleren is veel belangrijker dan piekvermogen.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 22:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Er hangt nu een remeha tzerra 39. Ik heb me daartoe vooral laten verleiden door de cw5 waarden.
Ik heb me al laten overtuigen dat dat geen waarde heeft vanwege de kleine diameter van de sanitair leiding.
We gebruiken ca. 1000 m3 met 4 personen per jaar.

Installateur kwam met een hre 24/28. Mijzelf spreekt de xtreme30 ook wel aan vanwege “dubbele” warmtewisselaar maar dat is ook maar gevoelsmatig. Installateur leek dat ook prima.
Ik kom echter veel verschillende adviezen op internet tegen mbt het aantal kuub van de woning en wat een goede optie is qua vermogen, dat ik het heel verwarrend vind en aan het twijfelen ben gegaan.
De woning heeft schuine lessenaars daken en inhoud is ca 500m3

[ Voor 5% gewijzigd door Sita2 op 28-05-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sita2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:39:
Er hangt nu een remeha tzerra 39. Ik heb me daartoe vooral laten verleiden door de cw5 waarden.
Ik heb me al laten overtuigen dat dat geen waarde heeft vanwege de kleine diameter van de sanitair leiding.
We gebruiken ca. 1000 m3 met 4 personen per jaar.

Installateur kwam met een hre 24/28. Mijzelf spreekt de xtreme30 ook wel aan vanwege “dubbele” warmtewisselaar maar dat is ook maar gevoelsmatig. Installateur leek dat ook prima.
Ik kom echter veel verschillende adviezen op internet tegen mbt het aantal kuub van de woning en wat een goede optie is qua vermogen, dat ik het heel verwarrend vind en aan het twijfelen ben gegaan.
met 1000 kuub per jaar heb je aan 5kW genoeg voor verwarmen, de extra kW's heb je dan alleen voor douchen maar dat is ook niet meer dan 15kW of zo.

groter is niet beter. je zal nooi langer dan enkele minuten op die hoge vermogens werken en de rest zit je op stationair te draaien. dus neem een kleine ketel zodat je niet met een pendelende ketel zit want dan kost het je alleen maar meer gas.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38

JME

zeg maar Jamie

Het maximale vermogen is voor cv-bedrijf totaal niet interessant, dat zit bij iedere ketel veel en veel te hoog. Ik zou kijken naar het minimale vermogen, want dat zegt iets over de potentie van zuinig stoken.

Edit voor de duidelijkheid: dat minimum wil je dus láág hebben!!

[ Voor 14% gewijzigd door JME op 28-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Ik vermoed dat dat nu met de tzerra idd het geval is.
De extreme 30 heeft een vermogen tussen de 4 en de 20 kW.
De hre 24/28 heeft een vermogen tussen de 7 en de 24kW

Xtreme30 is dan denk ik de beste keus, of zou een xtreme 20 met een vermogen tussen 4 en 14 KW zelfs volstaan?
De cw 3 waarde schrikt me een beetje af.

Verder vroeg ik me af of een vuilscheider een goed idee is. Iemand daar nog een mening over/advies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kijk ook naar je cv warmteafgifte, zodat je ketel bij minimum vermogen niet gaat pendelen. Cv minimum vermogen kleiner dan je afgiftevermogen is ok - dit is afh. van de afgifte temperatuur, laag bij vvw en lage temp radiator en vaak wat hoger bij klassieke radiatoren.

En dat je inderdaad voldoende ww vermogen hebt, gerelateerd aan je ww afgifte. Heb je bijvoorbeeld een regendouche met 10-15 liter/minuut doorstroming en douche je graag heet, dan wil je wat meer ww vermogen.

Ik heb in een vergelijkbaar groot huis uit 1978 een vaillant Ecotec exclusive 25/36 die een laag minimum heeft (3,4) en groot ww vermogen (cw5). Het maximum cv vermogen heb ik begrensd op 10 kwh en dat gaat prima. Ik verstook nu 500m3 (cv gekocht toen ik 1100m3 verstookte). Mijn vvw heeft bij ca. 25 gr een afgiftevermogen van ca. 4,5kw.

Edit: kijkende naar de post hieronder, is de xtreme36 vergelijkbaar

[ Voor 30% gewijzigd door Boeryepes op 29-05-2023 07:58 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

Sita2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:01:
Ik vermoed dat dat nu met de tzerra idd het geval is.
De extreme 30 heeft een vermogen tussen de 4 en de 20 kW.
De hre 24/28 heeft een vermogen tussen de 7 en de 24kW

Xtreme30 is dan denk ik de beste keus, of zou een xtreme 20 met een vermogen tussen 4 en 14 KW zelfs volstaan?
De cw 3 waarde schrikt me een beetje af.

Verder vroeg ik me af of een vuilscheider een goed idee is. Iemand daar nog een mening over/advies over?
Als de CW waarde je afschrikt kun je ook voor de Xtreme36 gaan. Die moduleert terug tot 3.6KW maar heeft wel CW5

Hier ook hangen. Zeer tevreden over en zeer zuinig. In 2022 zelfs maar 250m3 gebruikt. Ik stook nauwelijks maar mijn oude ketel verbruikte dan alsnog 0.3m2 per dag, deze ruim onder de 0.1m2… Stroomverbruik is te verwaarlozen.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 29-05-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Laatst online: 02-03 19:15
Met een normale douche lijkt een CW5 niet zinvol: je moet dat water ook kwijt kunnen! Wij hebben 15 jaar gedouched met een CW3 en dat ging prima naar ons idee.

Misschien ter overweging toch maar een klein vermogen ketel met CW3 kiezen? Die zijn nog goedkoper ook dan een grote ketel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een hogere waarde dan CW3 heeft alleen een klein beetje nut als je regelmatig een bad vol moet laten lopen en dan moet je ook nog eens voldoende dikke leidingen hebben om dat warme water zo snel van de ketel naar het bad te kunnen afvoeren en dat is in huizen van na 2000 zelden het geval.

Voor enkel douchen en verwarming is een CW3 al heel veel meer dan voldoende.
En bij de huidige energieprijzen is een ketel die zo ver mogelijk kan terug moduleren het allerbeste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Thanx voor de adviezen. Ik ga het hier eens overleggen.

Mbt de vuilafscheider iemand daar nog ideeen over. Is dat een overbodige gadget of gewoon een heel goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een vuilafscheider is bij nieuwe ketels wel een goed idee.

De moderne ketels zijn wat gevoeliger voor corrosiedeeltjes die op den duur uit de leidingen en radiatoren komen dan de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

.

[ Voor 102% gewijzigd door DukeBox op 06-06-2023 18:14 . Reden: Dubbel na verplaatsing ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Nog een cv ketel vraag

We gaan een xtreme 30 laten plaatsen maar nu zit ik nog met de aansluiting van de vloerverwarming.
Monteur raad aan om de cv pomp door te lussen naar de vloerverwarming pomp.
Aangezien ik deze oplossing nergens kan terug vinden twijfel ik of dat al dan niet een goed idee is.
Iemand ervaring?
Betreft een klein badkamer circuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9ReavM4DbW2k9cIvcspEEuqXMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqKKLcySVDJcGkXSixlweujr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sita2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:45:
Monteur raad aan om de cv pomp door te lussen naar de vloerverwarming pomp.
Alleen als je op lage temperatuur gaat stoken (~40). Anders heb je nog steeds inmenging nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37
Je wilt NIET dat er te warm CV water het (kleine) vloerverwarmingscircuit van de badkamer komt.

Heb je ook radiatoren? Zo ja, worden die radiatoren warmer dan ~40º C? Zo ja, of als je niet zeker weet
dat de CV-water temperatuur beperkt wordt tot 40º C in de badkamervloer, dan zal er iets moeten zorgen dat
de het water in het vloerverwarmingscircuit van de badkamer onder de 40º C blijft.

Je opties:
1) Het vloerverwarmingscircuit van de badkamer krijgt zijn eigen circulatiepomp en een thermostaat.
of
2) Het vloerverwarmingscircuit van de badkamer sluit je aan op een ander vloerverwarmingscircuit, bijvoorbeeld die in de woonkamer.

Mijn vraag aan de installateur zou zijn:
Hoe zorgen we dat het vloerverwarmingscircuit in de badkamer niet warmer wordt dan 40º C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Ok thanx, daar ga ik mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
In de huiskamer zit geen vloerverwarming.
Op het badkamer circuitje zit een thermostaat knop. Ik verwacht dat deze voorkomt dat de temperatuur te hoog wordt. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 31% gewijzigd door Sita2 op 06-06-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37
Sita2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:23:
In de huiskamer zit geen vloerverwarming.
Op het badkamer circuitje zit een thermostaat knop. Ik verwacht dat deze voorkomt dat de temperatuur te hoog wordt. Of zie ik iets over het hoofd?
Gaat het om de thermostaat op de foto, ik zie een (deels opgerolde) metalen draad uit die thrermostaat komen. Die draad gaat naar een sensor die in dat rode blok boven de pomp zit. Als het is wat ik denk dat het is zorgt dat er inderdaad voor dat de temperatuur in de badkamervloer niet te hoog op kan lopen.

Dit zou ik gewoon laten zitten zoals het zit want dit is zoals het hoort.

De installateur's "de cv pomp door te lussen naar de vloerverwarming pomp." begrijp ik dan niet!
Die aparte lus (rode verdeler + thermostaatknop met sensor aan een draad) zit nu gewoon
parallel aangesloten zoals elke radiator. Dat hoeft niet anders. Ik zou zeggen: CV ketel vervangen
en de rest laten zoals het is, zeker als het nu goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
Laag verbruik, goed geisoleerd, vloerverwarming, 2-onder-1 kap dus waarschijnlijk ruime tuin?
Begrijp niet waarom je geen warmtepomp neerzet ipv een nieuwe CV.

Ik weet dat dit niet je vraag was dus je mag het gerust negeren maar toch wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Idd goed over een wp nagedacht maar besloten nog te wachten tot er meer kennis en ervaring is opgedaan hiermee.

Hier nog een foto van de vloerverwarming unit.
Rechts zit een sensor aan een metaaldraad vanaf de thermostaatkraan.
Links zit een sensor klem vanaf de “eco pump switch”

Nb. Negeer de zwarte/rode draad tussen de muur en de leiding. Die hebben niets met de vloerverwarming te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3JpHk0o8e5KuTqL2lkr3yM_2Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVVhESgTYrmEpTWr6kJt8826.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb mbt de Intergas.
Klopt het dat er voorkomen moet worden dat er water door het cv circuit gepompt wordt door de vloerverwarming pomp wanneer er geen cv vraag is. Dit om te voorkomen dat er onbedoeld warmte afgegeven wordt aan cv water door de wisselaar die op dat moment warm wordt gehouden voor warmwater (comfortstand)
Of begrijp ik het nog steeds niet goed?

En begrijp ik nu goed dat in mijn situatie er geen water door het cv circuit gepompt kan worden als er geen warmte vraag is.
De vloerverwarmingspomp gaat nu enkel aan wanneer de eco switch warmte voelt. En de thermostaatkraan bepaalt of er warm cv water aan het vloerverwarmingscircuit moet worden toegevoegd.

Meedenken stel ik zeer op prijs

[ Voor 11% gewijzigd door Sita2 op 06-06-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Ik probeer mijn installatie beter te begrijpen ivm plaatsing Intergas xtreme ketel.

Mijn vraag is:
Heb ik nu een hydraulisch neutrale of actieve vloerverwarming.
De vloerverwarming is enkel voor de badkamer verder heeft het huis radiatoren.

Herkend iemand dit type wellicht zodat ik er ook bij wth informatie kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaE8bPvJpm7F7xjE4hQ4z0AW8Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5rfXZRVgbMWabZedqFSiNwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9ReavM4DbW2k9cIvcspEEuqXMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqKKLcySVDJcGkXSixlweujr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gs8K1s2fNFs4e-56xxlvssqVfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5mQspAUGH3BZlewfLqBSrst.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen wel verder waar we gebleven waren, hier staat immers al meer info

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 07-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Laten we deze maar sluiten ik heb mijn vloerverwarmingsvraag verplaatst naar een nieuw topic.
Mag er een slotje op

nvt

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 07-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sita2
Ok, prima als dat handiger is. Ik kijk uit naar reacties

Ik denk toch liever sluiten en de vraag voor vloerverwarming even loskoppelen.
Mag dat beheerder?

[ Voor 46% gewijzigd door Sita2 op 08-06-2023 14:31 ]

Pagina: 1