Probleem met switch bij TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:59
Sinds we de woonkamer indeling hebben aangepast was het een uitdaging om voldoende netwerkaansluitingen te vinden voor de TV ontvanger, PlayStation etc. We hebben er welgeteld 1 op de plek waar de TV nu staat. Tot voor kort had ik dat opgelost met een losse kabel naar een contactpunt verderop maar dat zag er ook niet uit en de vrouw was er snel klaar mee.

Dus ik heb een switch gepakt die ik nog had liggen, Netgear GS305, en heb hierop de ontvanger en de PS5 aangesloten. Sindsdien is het de ene "storing" na de ander. Dit resulteert in dat de kinderen steeds klagen dat de PS5 aangeeft geen LAN kabel te vinden en de tv ontvanger die zichzelf te pas en te onpas steeds opnieuw opstart zonder aanwijsbare reden.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is het op te lossen?

Ik heb evt een mogelijkheid om de loze leidingen leeg te maken en er een netwerkkabel bij te trekken maar naast dat dat best wat werk is, zal het ook maar een tijdelijke oplossing zijn want als de TV vervangen wordt zal die ook een bedrade verbinding moeten hebben.
Zijn deze apparaten hier veel gevoeliger voor dan andere?

Beste antwoord (via Pont Max op 07-06-2023 10:09)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Summiere info, dus ik doe maar een schot in het luchtledige: ik verwacht dat je switch hier de bottleneck is.

Ik doe even de aanname dat je tv ontvanger op basis van multicast werkt, dan is het verstandig om een switch te nemen die igmp snooping ondersteunt. Zonder igmp snooping, kan je last hebben van traffic floods, oftewel al het netwerkverkeer word naar alle poorten gestuurd ipv naar de poort waar het naartoe moet. Een goede switch hoeft hier geen problemen mee te hebben, een goedkope daarentegen... Ik kan me voorstellen dat die Netgear niet lekker om kan gaan met grote stromen aan pakketjes.

Dus, mocht dit het probleem zijn, kan je extra kabels trekken of een switch kopen die igmp snooping ondersteunt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Summiere info, dus ik doe maar een schot in het luchtledige: ik verwacht dat je switch hier de bottleneck is.

Ik doe even de aanname dat je tv ontvanger op basis van multicast werkt, dan is het verstandig om een switch te nemen die igmp snooping ondersteunt. Zonder igmp snooping, kan je last hebben van traffic floods, oftewel al het netwerkverkeer word naar alle poorten gestuurd ipv naar de poort waar het naartoe moet. Een goede switch hoeft hier geen problemen mee te hebben, een goedkope daarentegen... Ik kan me voorstellen dat die Netgear niet lekker om kan gaan met grote stromen aan pakketjes.

Dus, mocht dit het probleem zijn, kan je extra kabels trekken of een switch kopen die igmp snooping ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Ook mijn eerste gedachte. De Netgear GS305 ondersteund geen IGMP snooping. Daarvoor moet je de GS305E hebben.

Effe zoeken in de pricewatch met IGMP snooping als filter geeft plenty alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:59
Sorry voor de late reactie maar dank jullie beiden.
Ik heb de switch vervangen voor een E switch die ik nog had liggen en het probleem is bijna helemaal opgelost. Heeft het sindsdien nog maar 1 keer gedaan.

Had nog nooit gehoord van IGMP snooping maar dat bleek het dus kennelijk wel te zijn.
Het is dus toch gelukt om een goed advies te geven op basis van ogenschijnlijk summiere info ;)