Vraag

• PBrommert
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:04
Ik wil graag naast de panelen op mijn huis (dat ligt wel vol) nog wat extra zonnepanelen plaatsen op de garage met plat dak, niet hoog dus die ga ik zelf leggen.

Na wat schuiven en meten kan ik er 10 in oost/west kwijt op die garage, dus 5 op oost en 5 op west. Dat plaatsen/monteren en aansluiten op de onderverdeler in de garage komt goed. Aansluiten in 2 strings van 5 (1 string oost en 1 string west) lijkt mij ook het handigste.

Maar ik zit te twijfelen over de omvormer, mijn voorkeur gaat uit naar Growatt ivm de prijs/kwaliteit, de leverbaarheid, en het feit dat er ook al een Growatt op zolder hangt (alles in 1 app)

Maar wat voor 1 dan, mijn gevoel zegt 3 fase, ivm de verdeling van het vermogen over de 3 fasen (lager vermogen per fase, minder kans op uitval). Maar die omvormers hebben een vrij hoge start spanning.

1 fase (start spanning 100v geloof ik) en dan 2 strings daar op? Of 2 kleine 1 fase omvormertjes met 5 panelen per stuk, (Growatt heeft dan een start spanning van 50v) kan ik het in ieder geval nog verdelen over 2 fasen.

Wat zouden jullie kiezen?

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
10 panelen, zeker in oost-west is niet zo veel. Dus dan lijkt me een 1-fase sneller passen.

Maar goed, keuze hangt ook nog wel af van de rest van de installatie en met name de PV. Hoeveel is dat? En is dat 1-fase? Dit ivm max terugleveren per fase en met de beveiliging van de installatie.

• PBrommert
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:04
Wat er nu ligt zijn 12 panelen op west, op het dak van het huis, op een 3fase 4Kw Growatt

1 fase lijkt me idd voor die 10 panelen (omdat het oost west is) ook wel prima, maar dan…. 1 omvormer met 2 ingangen/MPPT, of 2 kleintjes met elk 1 string (1 voor oost, en 1 voor west).

Of een andere optie die ik net ook nog bedacht, ik kan ze op die garage ook allemaal op oost leggen. Dan heb ik er totaal 10 op oost en 12 op west (die op het huis)

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19
De verdeling 10 oost en 12 west zou misschien nog wel eens heel mooi kunnen passen op de bestaande omvormer. Wat is het maximale vermogen wat tot nog toe is geleverd? Haalt de huidige opstelling de volledige 4 kW?

Edit: ik zie dat de Growatt 4 kW niet meer dan 6 kW wp aangesloten mag hebben dus dat gaat niet passen met 22 panelen. Wordt dan toch een extra omvormer, of een grotere ophangen en de oude tweedehands verkopen.

Zo lang je nog kan salderen zou ik gaan voor hetgeen het meeste oplevert. Als de saldering eraf gaat dan zal oost-west je meer opleveren omdat je smorgens en in de namiddag meer opwekt.

[ Voor 51% gewijzigd door Nilvo op 29-05-2023 00:11 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Strings van 5 zijn niet geschikt voor 3 fase string omvormers, dus die keuze is makkelijk genomen :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.