Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Beste tweakervrienden,

Over ongeveer 1,5 maand komt Zonneplan bij mij op het schuine dak en garagedak een aantal panelen leggen. Helemaal prima.

Nu wil ik op de vrijstaande veranda met plat dak achterin de tuin eigenlijk ook een aantal (3 of 4) panelen. Dit is qua zonuren de meest efficiënte plek.
Zonneplan wil dit echter niet doen omdat een harde eis is, dat de panelen op een vrije groep komen. Een paar jaar geleden heb ik, toen de tuin werd aangelegd, goede bekabeling onder de grond gelegd. Het is nu niet mogelijk om nieuwe bekabeling voor deze panelen te leggen zonder dat de halve tuin weer op de kop moet.

Nu kan ik de bekabeling wel splitsen en op een nieuwe groep zetten. Dat betekent dat er bij de veranda alleen nog 8 led spotjes en dus de zonnepanelen zitten. Die 8 spotjes stelt qua verbruik echt niks voor dus eerlijk gezegd snap ik niet dat Zonneplan daar moeilijk over doet.

Ik zit er dus aan te denken om naast de installatie van Zonneplan dan maar zelf nog 4 panelen ga leggen op de veranda.
Dit moet toch geen probleem zijn?

Wat voor set panelen en omvormer is dan het meest verstandig om te gebruiken bij een vrijstaande veranda?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 17:20
gaat meer naar fouten uitsluiten , gaat de groep uit kan het net zo goed in je tuingroep zitten natuurlijk ..... Kun je niet ergens een onderverdeler maken ? (soort van wasmachine groep maar dan met de tuin en de zonnepanelen ?)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Cybersijp schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:23:
gaat meer naar fouten uitsluiten , gaat de groep uit kan het net zo goed in je tuingroep zitten natuurlijk ..... Kun je niet ergens een onderverdeler maken ? (soort van wasmachine groep maar dan met de tuin en de zonnepanelen ?)
Vanuit de veranda komt de kabel weer omhoog in mijn garage. Vanaf daar kan ik de groep splitsen zodat de rest van de garage op een separate groep komt. Maar dan blijven de spotjes bij de veranda op dezelfde groep.
Een onderverdeler helpt mij toch niet om dan een separate groep voor de panelen te maken zonder dat ik extra bekabeling moet leggen naar de veranda toe?
Of begrijp ik jouw oplossing niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Cybersijp schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:23:
gaat meer naar fouten uitsluiten ,..
Nee, het gaat er om dat buiten je afzekering in je meterkast er niet nog meer vermogen op de betreffende groep komt. Oftewel gebruikelijk 16A plus je zonnepanelen.

@yorroy als het met een zogenaamde PV verdeler kan dan kan dat maar de kabel van meterkast maar de PV verdeler moet uit 1 ononderbroken stuk bestaan, dus geen enkele aftakking zoals de spotjes die je benoemt.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 28-05-2023 17:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Afgaande op het verhaal lijkt mij dat een PV verdeler in de veranda plaatsen gewoon zou mogen en kunnen. Maar helemaal met zekerheid kan ik dat niet zeggen met het huidige verhaal.

@yorroy kan je eens een schema tekenen hoe bekabeling nu loopt van meterkast naar veranda, garage en andere op die kabel aamgesloten apparaten? (Je moet daarbij echt 100% zeker weten dat er niet nog wat anders op zit aangesloten, naast dat wat je tekent)
Dan kunnen we wat beter zien of een PV verdeler mag, of niet.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 28-05-2023 18:03 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 17:20
wat ik bedoel is voordat het de tuin in gaat een verdeler te plaatsen dan door naar a ) je tuinverlichting b) zonnepanelen. Dus waar de groep de tuin in gaat opgraven (?) en naar binnen brengen. vandaar deel tuin weer aansluiten en deel naar de panelen . Zo moet t naar mijn idee mogen

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
remco_k schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:58:
Afgaande op het verhaal lijkt mij dat een PV verdeler in de veranda plaatsen gewoon zou mogen en kunnen. Maar helemaal met zekerheid kan ik dat niet zeggen met het huidige verhaal.

@yorroy kan je eens een schema tekenen hoe bekabeling nu loopt van meterkast naar veranda, garage en andere op die kabel aamgesloten apparaten? (Je moet daarbij echt 100% zeker weten dat er niet nog wat anders op zit aangesloten, naast dat wat je tekent)
Dan kunnen we wat beter zien of een PV verdeler mag, of niet.
Even heel amateuristisch getekend is dit de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScsLc11QGzsliI6q3o3OYBVsBzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GdsdiNLkOhgw3ppoq3EzlmlV.png?f=fotoalbum_large

De rode lijn moet de grondkabel voorstellen.
Vanaf de meterkast loopt er bedrading naar het eerste blauwe vak, dit moet een lasdoos voorstellen.
Vanuit die lasdoos gaat dus een grondkabel naar de veranda maar ook wat bekabeling naar verlichting in de garage.
De bedrading vanuit de meterkast naar de eerste lasdoos is geen probleem, hier kan ik vanuit een nieuwe groep nieuwe bedrading aanleggen zodat de verlichting en rest van de elektra in de garage op de bestaande groep komt en de veranda op een nieuwe groep.
Waar ik wel mee zit is dat vanuit de lasdoos die in de veranda zit dus wel 8 spotjes aangesloten en een stopcontact in de veranda (wordt eigenlijk nooit gebruikt)
Ik krijg dus niet volledig de 8 spotjes en eventuele zonnepanelen gescheiden zonder dat ik de bestrating open moet gooien en er een extra kabel naast kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Met een pv verdeler in zowel de garage als in de veranda (veranda = buiten = waterdichte groepenkast nodig) zou het moeten kunnen. Daarmee is alle bekabeling begrenst op 16A.

Dat is wel een prijzige oplossing voor maar 4 zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ricko1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:12:
Met een pv verdeler in zowel de garage als in de veranda..
Je moet dan wel rekening houden met selectiviteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Je moet dan wel rekening houden met selectiviteit.
Voor de zoveelste keer: selectiviteit wordt aanbevolen in een woning, het is verplicht bij utiliteit en industrie. Het is de garage, daar is geen verplichting voor meerdere groepen.

Een 16A automaat is slechts deels selectief t.o.v. een 25A hoofdzekering.
Sterker nog: ik heb een keer een B80 hoofdautomaat laten gaan door een sluiting op een wcd achter een B16 automaat. Die 25 jaar oude Geyer troep wordt binnenkort vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ricko1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:35:
Het is de garage, daar is geen verplichting voor meerdere groepen.
Ik beweer nergens dat het verplicht is. Ik geef alleen aan dat het met zoveel verdelingen je er wel rekening mee wilt houden, je wilt niet in een donker huis zitten omdat ergens aan het eind van de keten iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
DukeBox schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Ik beweer nergens dat het verplicht is. Ik geef alleen aan dat het met zoveel verdelingen je er wel rekening mee wilt houden, je wilt niet in een donker huis zitten omdat ergens aan het eind van de keten iets fout gaat.
De enige manier om dat te bereiken is om een nieuwe kabel te leggen naar de meterkast. Kan dat niet dan moet je minder selectiviteit accepteren.

Voor alleen een garage en veranda is dat volgens mij geen probleem dat het tegelijkertijd uit gaat bij problemen. Met een verdeler kan je het probleem makkelijk isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ricko1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:27:
De enige manier om dat te bereiken is om een nieuwe kabel te leggen naar de meterkast. Kan dat niet dan moet je minder selectiviteit accepteren.
Dat hangt er vanaf hij zijn huidige installatie is verdeeld over de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Dit heeft bij mij in ieder geval de conclusie gewekt dat ik als amateurelektricien mij hier niet aan ga wagen.
Dan maar 4 panelen minder.

Pagina: 1