Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Beste Tweakers,

Intro
Vandaag heb ik akkoord gegeven op levering en installatie van een Itho Amber 65 warmtepomp. (voor mij een mijlpaal :) ) Deze zal de CV/CK voor zijn rekening nemen, een Etherma/Viesmann warmtepompboiler gaat het tapwater leveren. Dit alles zal naar verwachting Q4 dit jaar geïnstalleerd worden.

Voor de verwarming van ons kantoor op zolder en tevens koeling in het gehele huis ben ik voornemens, na de afgelopen weken heel wat uurtjes in het grote fancoil topic te hebben doorgebracht, om 4 FCU's te laten installeren.

Het kantoor zal komend stookseizoen verwarmd moeten worden met de FCU, de overige kamers gaat het alleen om koelen. Hier heb ik dus nog een jaar de tijd voor.

Fancoils
Tot voor kort heb ik steeds Jaga Strada Hybrids in mijn hoofd gehad, maar deze vind ik erg duur in verhouding tot geleverd vermogen en kunnen niet condenserend koelen. Ons huis wordt in de zomer erg warm (goede zonwering ten spijt), daarom willen we in fases gaan koelen. Eerst op 18 graden met de vloerverwarming en FCU's (gok bij buitentemperatuur van 30+), daarna vloerverwarming dichtzetten en condenserend op 7 graden koelen met de fancoils. (gok bij buitentemperatuur van 35+) De reden dat we voor FCU's gaan is:
  • Optie om bij extreme hitte condenserend te kunnen koelen
  • Duurzamer dan airco
  • Geen lelijke buitenunit en trillingen
  • Relatief goedkoop (bijv. tov monoblock airco)
Doel topic
Gisteren heb ik een systeemschets gemaakt van wat ik nu in mijn hoofd heb. Dit zou ik graag willen toetsen bij een aantal kenners/ervaringsdeskundigen. Ook zit ik nog met een paar zaken die mij niet duidelijk zijn.

De feiten op een rijtje:

Kamers
Specs in het plaatje.
Woonkamer (alleen koelen)
Slaapkamer 1 en 2 (koelen belangrijkste)
Kantoor 2de etage (koelen en verwarmen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixsXYSjNPquZqV_asDkOgxqpoKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzevRlR5fjbbQwy76QFwD60o.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarmingsysteem
Op dit moment CV-ketel. Later dit jaar; warmtepomp Itho Amber 65, Ta 28-35 graden.

Beschikbare ruimte
Voldoende ruimte in alle kamers voor grote FCU's. Er is tevens een stopcontact in de buurt.

Huidige radiatoren
Geleverd vermogen bestaande HT radiatoren na installatie WP minimaal ivm lage Ta. De radiatorkranen gaan zomers sowieso dicht, dus geen flow van koud water die kant op. Deze leidingen worden dan ook niet geïsoleerd.

Alleen de radiator op de kleine slaapkamer ga ik weghalen omdat hier de console convector moet komen. De rest laat ik hangen en staat uit of tokkelt stilletjes mee op Ta28.

Leidingwerk
De warmtepomp gaat in de kruipruimte worden aangesloten op nieuwe 32 mm geïsoleerde Uponor leidingen, naar boven is nu 28 mm staal en moeten dus vervangen worden i.v.m. koelen. Zat eraan te denken naar boven toe met 22 of 28 mm te gaan werken. Hier is ruimte voor en kan relatief eenvoudig uitgevoerd worden. (zie schema leidingwerk voor details) Bestaande leidingen alsnog isoleren is lastig omdat deze deels in een koof zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttV5i3ozJXOcdlUJozRN-XWDVSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVlLsYpJg3uzZf9G9RIjPtQ2.png?f=fotoalbum_large

Invulling
Ik twijfel nog tussen Innova en Vaillant. Heb in 1 slaapkamer een Innova monoblock airco laten hangen omdat ik hier lastig nieuwe leidingen naar toe kan trekken. De app bevalt mij wel en zou prettig zijn om alles in 1 app te hebbben. Kan tevens ook aan mijn Homey gekoppeld worden. Op zolder heb ik echter minimaal 2.600 watt verwarmingsvermogen nodig. Dit gaat de zwaarste Innova console (4,3 kW bij Ta 65) niet redden op Ta 28. Om deze reden neig ik nu naar Vaillant. De zwaarste console heeft 8kW op 45 graden, op de hoogste fanspeed. (4,71 op laagste fanspeed) Alternatief zou nog zijn om voor een combinatie Innova en Vaillant te gaan, maar dan zal het vinden van een leverancier wel lastiger worden.

Volgende types van Vaillant per kamer op het oog:
Woonkamer: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 1: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 2: aroVAIR VA 2-035 CN + VA 2-WC C
Kantoor 2de etage: aroVAIR VA 2-070 CN + VA 2-WC C en driewegklep.

Levering hardware
Wil ik bij voorkeur zelf verzorgen via Tavolla/Aquaclick/Grassia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBcDq29vycnqHmzI2SoqIoi8kMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdKK73c92xJk8oDxnZ8u2vwP.png?f=fotoalbum_large

Vragen
  • De warmtepomp heeft een minimale inhoud nodig van 50-75 liter. Zodra de vloerverwarming meedraait zal dit geen probleem zijn, maar zodra ik condenserend ga koelen moet de VV dicht. Vraag is of er dan wel voldoende inhoud (50-75 liter) en flow (minimaal 750 l/u) is? Hoe bereken ik dit en wat kan ik hier zelf voor invloed op uitoefenen?
  • Wat is handig voor het afsluiten van de vloerverwarming? Gezien dit maar sporadisch nodig is wil ik dit prima met de hand doen. Zou zoiets prima zijn? https://www.techniekwebsh...pervlaktebescherming.html
  • Ik kan erg weinig FCU leveranciers vinden. Het wordt in Nederland nog maar erg weinig toegepast lijkt het, dit in tegenstelling tot Italië. Ben in afwachting van een offerte van Climaxl voor Innova's. Wie kent er meer? Op de site van Vaillant is geen specifieke FC categorie bij dealers, dus heb nu maar een WP dealer in de buurt benaderd. Omdat ik flinke subsidie krijg vanuit de gemeente is het voor mij minder interessant zelf te klussen. Ben daarnaast zelf ook niet erg ervaren met loodgieterswerk. Zijn er wellicht Tweakers die de installatie tegen betaling en met factuur voor mij willen uitvoeren? (regio Amersfoort)
  • Mijn fancoils zullen allemaal parallel staan, er wordt gezegd dat een driewegklep zal zorgen voor kortsluiting in je systeem. In mijn optiek is het echter juist gunstig dat deze ervoor zorgt dat er in ieder geval flow door de leidingen naar deze fancoil gaat. De warmtepomp vind dit toch fijn? Uiteraard is het minder ideaal dat de delta T erg laag is als de fancoil uitstaat, maar dit lijkt me niet tegen elkaar opwegen? In mijn systeem is de fancoil op de zolder denk ik de belangrijkste, schakel bij zowel verwarmen als koelen. Als deze altijd draait heeft de WP een mooi lang circuit.
  • Is het zinvol iets te plaatsen waardoor ik de flow door de fancoil kan knijpen?
  • Is het slim om de fancoil iets te overdimensioneren of juist niet?
  • Heb begrepen dat er icm de WP een potmeter geplaatst worden zodat er gewerkt kan worden met een Ta lager dan 30 graden. Deze kan gewoon binnen de behuizing geplaatst worden neem ik aan? Kan dit bij zowel Innova als Vaillant?
  • In de woonkamer wilde ik de condensafvoer gewoon in de kruipruimte laten lopen, we zitten hier op zandgrond en de kruipruimte is kurkdroog. Is dit een goed idee of moet ie echt op het riool? Alternatief is via de gevel naar buiten.
  • In de slaapkamers wilde ik de condensafvoer gewoon via de gevel doen. (net als mijn monoblock airco) Ik heb hier geen afvoer. Er komt maar druppelsgewijs water uit neem ik aan, dus dit moet prima kunnen? Benieuwd naar hoe anderen dit gedaan hebben.
  • Voor de Vaillant kenners. Hoe is de app van Vaillant? Kan hier weinig over vinden.
  • Ik wil de fancoils eigenlijk rustig laten tokkelen de hele dag. Dit om te voorkomen dat de WP gaat pendelen. Idee is om de temperatuur van de FCU vrij laag in te stellen en vervolgens handmatig de fanspeed op zijn laagst te zetten. Of in stappen de temperatuur te verlagen. Het duurt dan heel lang voor de gewenste temperatuur bereikt is. (denk ik) Is dit een logische gedachte en kan dit bij beide merken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:36

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb weliswaar geen Itho maar wel de fancoil units van Vaillant, in ons geval ook 4 stuks.

Wat ik doe is de warmtepomp inschakelen op koeling.
Eerst draai ik met de fancoilunits uit, vloerverwarming (dus dan koeling) aan, setpoint machine 16 graden en flow van de pomp automatisch.

Mocht het een aantal dagen warmer zijn of in een keer heel warm worden (+35 graden) dan kun je met de vloerkoeling het vocht niet uit het huis halen en dan loopt de RV dus op.

Wat ik dan doe is : WP setpoint verlagen van 16 naar 7 graden, vloerverwarming dicht, fancoils aan en open. De Vaillant Arovairs onthouden de laatste stand en die heb ik ingesteld op 21 graden, fan op auto.

Ik doe dat deels automatisch en als volgt:
- Ik heb in de vloerverwarming Danfoss ABQM's gemonteerd met een thermomotor 24V normally open.
- Ik heb op de fancoilunits Danfoss ABQM's gemonteerd met een thermomotor 24V normally closed.
- Ik heb de fancoils 230 volt bedraad en aan elkaar gekoppeld.
Nu kan ik met kasa/TP-link app de 3 maal 230 Volt voedingen schakelen (en voor de thermomotoren dan de trafo 230-24)
En op de app van Panasonic kan ik koelen aanzetten en de temperatuur instellen.
Dat kan dus ook vanaf afstand als ik niet thuis ben. Voordeel van deze setting is dat hij maar een paar uren per jaar actief is, de rest staat het allemaal uit= 0 Watt.

Voordeel van de ABQM is dus dat je daarmee drukonafhankelijk de flow kunt instellen en er een (willekeurige) motor op kunt doen. Zeker als je meerdere fancoilunits hebt waarbij er dan eentje uit moet en de rest moet blijven werken. In de Vaillant zit namelijk een 3 weg met bypass die zodra de unit geen koude nodig heeft de aanvoer in de retour stopt. wp gaat dan uiteindelijk terugmoduleren en dan heb je kans dat ie gaat pendelen omdat hij zijn minimum niet kan aanhouden.

Inhoud hoef je geen zorgen over te maken met koeling als je maar gegarandeerde flow hebt die overeenkomt met de minimum capaciteit van de machine. Voor verwarming wel omdat hij dit meestal nodig heeft om te defrosten. Ik ken de Itho niet maar daar zou ik even naar kijken.

Condens zou ik verzamelen en op het riool zetten, in de kruipruimte en langs de gevel geeft uiteindelijk groene plekken, er komt als je condenserend koel behoorlijk wat uit, bij ons een 10 liter per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn v o op 29-05-2023 08:41 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Hi Martijn, thanks voor je uitgebreide reactie! Begrijp dat je op 16 graden de fancoil niet mee laat draaien. Mijn idee was om dit ook bij 16 graden te doen, mede doordat hij dan ook de woonkamer waar VV aanwezig is kan ontvochtigen. Waarom heb jij ervoor gekozen dit niet te doen?

Heb wel even gezocht op die ABQM's omdat je die in het fancoil topic ook genoemd had. Snap alleen de werking niet helemaal. Had bijvoorbeeld deze gevonden: Klik Hoe werkt zo'n ding en welke heb jij? Vind ze ook erg prijzig. Idealiter zou ik iets hebben waarop ik instellen dat ie bij <18 graden dichtmoet.

De hoeveelheid condens is inderdaad wel substantieel. Hoe heb jij dit opgelost?Extra leiding voor de condens naar boven getrokken en dan alles in de kruipruimte op een afvoerpijp? De zolder wilde ik via knieschot in de dakgoot laten uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alxwin op 28-05-2023 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Fancoil ontvochtigt niet bij 16 graden, moet echt onder de 10 zijn daarvoor.

Ja die abqm heb ik. Zijn prijzig maar is inregelafsluiter, afsluiter, en kan bediend worden in een, je kunt de liters instellen. Dn 15 kan tot 600 liter per uur geloof ik.

Ik heb de condens allemaal op elkaar aangesloten en in de kruipruimte op het riool aangesloten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Ah dat wist ik niet. Goed om te weten! Begrijp ik het goed dat je de app van Vaillant niet gebruikt? Benieuwd of deze een beetje gebruiksvriendelijk is. Bij de Innova heb je hier de speciale WiFi controller voor nodig. Voor Vaillant ben ik dit nergens tegengekomen. Wel even gekeken in de MyVaillant app (voorheen SensoAPP), ziet er op zich mooi uit en deze lijkt ook fancoils te ondersteunen. Maar wat is hiervoor nodig? Een SensoNET gateway?

[ Voor 66% gewijzigd door Alxwin op 28-05-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee ik gebruik de app niet. Waarschijnlijk omdat ik ze al twee jaar heb hangen en het vorige model dat niet ondersteund?
Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
@doek55 @Heronimo @timovd @CurlyMo @P5ycho

Zie jullie namen in het grote fancoil topic veelvuldig voorkomen, ben ook heel benieuwd naar jullie input! 😃

Ben mij ook aan verdiepen in de units van Sabiana, ziet er ook wel interessant uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
You rang? :)

Disclaimer: ik heb een hoop gelezen en ben zelf bezig met aanleggen. Ik ben geen pro.

- Zorg dat je leidingsysteem geschikt is voor dampdichte isolatie en je geen spanningscorrosie issues krijgt. Ik heb dat een keer via Warmteservice bij de Uponor importeur laten opvragen, en die garanderen niets. Koppelingen zijn van messing met een coating. De goedkope jongens als Bonfix vermelden expliciet dat spanningscorrosie een issue is. Koppelingen van kunststof, brons of RVS kunnen wel. De laatste onder voorwaarden fabrikant. Ik ben zelf op 32mm Viega Smartpress met Armaflex AF uitgekomen. Viega garandeert dat dit goed gaat. Wel zo lekker.
Viega spul via Warmteservice gehaald en Armaflex uit Duitsland, dat scheelt minstens de helft.
- Ik heb hier een aroVAIR VA 2-045 WN in doos liggen en heb besloten deze toch niet op te hangen wegens ingebouwde 3wegklep en regeling op temperatuur ipv leidingtemp. Die gaat op marktplaats ben ik bang. De unit is verder prima en echt een joekel.
- Mijn KISS oplossing is nu een BLE tempsensor waarop home assistant de WP schakelt voor verwarmen met lage hysterese. Daar voeg ik later een bovengrens aan toe (23-24C) waarbij de fancoils een graad van de binnentemp af koelen. Flinke hysterese voor koelen dus, is het plan.
- Ik weet net zo goed wat koelen met vvw nog brengt als je fancoils hebt. Tenzij je vvw op de eerste vedieping hebt misschien, dan koel je ook het plafond van de woonkamer wat. Ik heb geen praktijkervaring, dus ymmv.
- een 3wegklep die dicht staat heeft een lager drukverlies dan de convector, zorg dat je zeker weet dat de boel waterzijdig niet in onbalans raakt. De Danfoss ABQM's vind ik de duur om per fancoil toe te voegen eerlijk gezegd.
- Je wp wil een bepaalde flow en een bepaalde deltaT. Water dat over een gesloten 3wegklep wordt gepompt heeft amper afgifte. Voor de warmtewisselaar in je wp doet dat water dus effectief niets, geen afgifte is geen opname. Dan kun je het net zo goed niet rondpompen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:38
P5ycho schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:00:
You rang? :)

Disclaimer: ik heb een hoop gelezen en ben zelf bezig met aanleggen. Ik ben geen pro.

- Zorg dat je leidingsysteem geschikt is voor dampdichte isolatie en je geen spanningscorrosie issues krijgt. Ik heb dat een keer via Warmteservice bij de Uponor importeur laten opvragen, en die garanderen niets. Koppelingen zijn van messing met een coating. De goedkope jongens als Bonfix vermelden expliciet dat spanningscorrosie een issue is. Koppelingen van kunststof, brons of RVS kunnen wel. De laatste onder voorwaarden fabrikant. Ik ben zelf op 32mm Viega Smartpress met Armaflex AF uitgekomen. Viega garandeert dat dit goed gaat. Wel zo lekker.
Viega spul via Warmteservice gehaald en Armaflex uit Duitsland, dat scheelt minstens de helft.
- Ik heb hier een aroVAIR VA 2-045 WN in doos liggen en heb besloten deze toch niet op te hangen wegens ingebouwde 3wegklep en regeling op temperatuur ipv leidingtemp. Die gaat op marktplaats ben ik bang. De unit is verder prima en echt een joekel.
- Mijn KISS oplossing is nu een BLE tempsensor waarop home assistant de WP schakelt voor verwarmen met lage hysterese. Daar voeg ik later een bovengrens aan toe (23-24C) waarbij de fancoils een graad van de binnentemp af koelen. Flinke hysterese voor koelen dus, is het plan.
- Ik weet net zo goed wat koelen met vvw nog brengt als je fancoils hebt. Tenzij je vvw op de eerste vedieping hebt misschien, dan koel je ook het plafond van de woonkamer wat. Ik heb geen praktijkervaring, dus ymmv.
- een 3wegklep die dicht staat heeft een lager drukverlies dan de convector, zorg dat je zeker weet dat de boel waterzijdig niet in onbalans raakt. De Danfoss ABQM's vind ik de duur om per fancoil toe te voegen eerlijk gezegd.
- Je wp wil een bepaalde flow en een bepaalde deltaT. Water dat over een gesloten 3wegklep wordt gepompt heeft amper afgifte. Voor de warmtewisselaar in je wp doet dat water dus effectief niets, geen afgifte is geen opname. Dan kun je het net zo goed niet rondpompen.
Hier ook een Arovair, maar die kan je toch gewoon een heel lage setpoint geven zodat de driewegklep altijd goed staat? Dat is in ieder geval hoe ik hem hier thuis gebruik. Aansturen doe ik op basis van gewogen gemiddelde van een zestal temperatuur sensoren in alle relevante kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet is wat ik graag zie :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
Paar antwoorden:
- ik draaide hier vorige zomer met een enkele Vaillant fancoil aan de warmtepomp, en dat ging gewoon goed. Minimale systeeminhoud is er met name voor defrosts, maar die heb je alleen als het buiten koud is.
- kan je de FCUs niet in serie zetten met je vloerverwarming? Het uitgaande water van de FCUs is wellicht warm genoeg om niet in condens te resulteren als je het door de vloer laat gaan.
- overdimensioneren is slim. Ik zou ook goed naar het aantal dBs kijken van de verschillende standen. Ik vind de fancoils hier thuis in de hogere standen best luidruchtig, prima als hij op de gang hangt, niet fijn als je er naast zit te werken.
- kan je de FCUs niet later zelf installeren? Import uit Italië kan wel echt een hoop schelen.
- denk even goed na over wat voor sifon je toepast bij de condensafvoer. Als een sifon de hele winter droog staat kan al het water er in verdampen en een open verbinding ontstaan met het riool. Er bestaan speciale droogsifons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Dank voor jullie reacties. In serie zetten met de warmtepomp zou wel een optie zijn, maar vind dit wel spannend. Stel dat er boven geen koelvraag is, dan stroomt het water nauwelijks opgewarmd naar de VV.

Zelf installeren kan ik helaas niet. Heb de hoop een installateur te vinden die alleen de installatie wil doen en dat ik zelf de units koop.

Tip van de sifon is een hele goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Heb nog steeds niet helder hoe het zit met de app van Vaillant, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Alxwin schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:01:
Heb nog steeds niet helder hoe het zit met de app van Vaillant, iemand hier ervaring mee?
Welke app bedoel je? Want de fancoil van Vaillant die ik heb heeft alleen een IR remote em verder geen wifi of andere slimmigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Heronimo schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Welke app bedoel je? Want de fancoil van Vaillant die ik heb heeft alleen een IR remote em verder geen wifi of andere slimmigheid.
Ik bedoel de MyVaillant app. Deze zou naar verluid "alle Vaillant apparaten ondersteunen", maar ik lees er in de Arovair documentatie niks over. De jouwe werkt dus alleen met IR. Heb je de eerste of tweede generatie? Nog andere mensen met ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Alxwin schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:04:
[...]

Ik bedoel de MyVaillant app. Deze zou naar verluid "alle Vaillant apparaten ondersteunen", maar ik lees er in de Arovair documentatie niks over. De jouwe werkt dus alleen met IR. Heb je de eerste of tweede generatie? Nog andere mensen met ervaring hiermee?
Ik weet vrij zeker dat zowel de eerste als tweede generatie alleen IR hebben.

De andere fancoil van Idroclima die ik hier thuis heb hangen schijnt wel modbus te ondersteunen. Dus daar wil ik nog een keer mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Vanochtend werd ik heel netjes gebeld door een medewerker van Vaillant die inderdaad aangaf dat de Arovair geen wifi ondersteuning heeft. In combinatie met een Vaillant WP zou wel het e.e.a. mogelijk zijn qua regeling van de fancoil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Heronimo schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Mag ik vragen hoe jij de Vaillant fancoils aanstuurt, aangezien er geen app is? Begreep dat ze in principe hun instellingen onthouden nadat ze van de stroom gegaan zijn? Dus als je 1 keer een setpoint en fanspeed instelt per kamer is het een kwestie van het aansluiten van een slimme stekker en klaar ben je? Mits je genoegen neemt dat het setpoint niet op afstand verhoogd of verlaagd kan worden. Zou het toch ook wel prettig vinden om op een app de gemeten ruimtetemperatuur per kamer uit te kunnen lezen... Uiteraard wel weer op te lossen met aparte apparaten, maar voelt allemaal nogal ouderwets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alxwin
Inmiddels besloten voor een mix van Vaillant en Innova te gaan. Begane grond en zolder een Vaillant ivm hoger benodigd vermogen. Op de eerste etage had ik al een Innova 2.0 airco, hier voeg ik in twee andere kamers een Airleaf aan toe. De Airleafs moet ik nog bestellen, maar dat heeft geen haast.

De bestelling via Tavolla vanuit Italië van de twee Vaillants was er verrassend snel. Laatste week juni besteld en nu al in huis. Dit terwijl er op de grootste een leverindicatie van 5-8 weken stond.

• Alxwin
Inmiddels hangt één van de twee Vaillants. Nog niet aangesloten op de CV, maar wel even getest qua geluid. Valt mij niet tegen voor de zwaarste convector. Deze week ook de twee Innova's besteld in Italië bij Indrocrimart. Ben gegaan voor een SL1000 en SL600 icm wifi controller. Benieuwd hoe snel deze er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 12:30
Hoe bevallen ze? Hoe heb je het nu met de condensafvoer geregeld?

Waar ik nog aan zat te denken en wellicht voor jouw situatie ook van toepassing kan zijn is om het afsluiten van de benedenverdieping VV en fancoils boven is om een Ta/Tr afhankelijke regeling te maken. Bij het start van de koeling alles open en op het moment dat de beneden VV te koud gaat worden, de toevoer naar de VV knijpen/aflsuiten.

Ik zit een beetje op de italiaanse grootgrutters te kijken voor de fancoils en voor een Vaillant 105/6 monoblock + benodigdheden maar ik kan nog geen echte prijsverschillen ontdekken die het waard maken om buiten NL te kopen. Of mis ik iets?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alxwin
Alleen de Vaillant hangt nog. De rest is puur voor koeling en hier zoek ik nog een installateur voor. Heb een offerte liggen voor 10k +, dus daar schrok ik nogal van! Zit zelfs te overwegen om maar niet onder dauwpunt te gaan, want alleen isoleren was al 2k.

De Vaillant hangt op zolder en heeft de ruimte echt in no time op temperatuur met een aanvoer van 28-32 graden. Heeft mij erg verbaasd moet ik zeggen, had gedacht dat ie er meer moeite mee zou hebben. Hij verwarmt zo snel dat ik besloten heb de ruimte alleen te verwarmen wanneer we er zijn. Nadeel is uiteraard wel dat ie geen warmte vasthoudt, dus als ie uitstaat merk je ook dat het snel afkoelt. Ander nadeel is dat ie pas bij aanvoer rond de 30 graden gaat blazen, terwijl ie op lagere temperatuur natuurlijk ook prima warme lucht kan genereren. Verwacht dat er ergens een voeler zit, maar nog niet goed in verdiept.

[ Voor 10% gewijzigd door Alxwin op 10-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Alxwin schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:44:
Vanochtend werd ik heel netjes gebeld door een medewerker van Vaillant die inderdaad aangaf dat de Arovair geen wifi ondersteuning heeft. In combinatie met een Vaillant WP zou wel het e.e.a. mogelijk zijn qua regeling van de fancoil.
Ik heb de AroVAIR 3.5kW inmiddels hangen en na het uitvinden dat de bedieningspaneeltjes een optie zijn (via Tavolla, 3 dagen later in huis) verwarmen ze zonder enige moeite de slaapkamers.

Waar ik de handleiding al voor door heb gespit en de Vaillant monteur ook al over heb ondervraagd (hij had ze nog nooit in het wild gezien), is dat de fans uit moeten op het moment dat de WP niet voor CV bedrijf draait.

In de handleiding staat eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik eigenlijk zou willen, bij CV bedrijf mag de fan pas vanaf een bepaalde Ta gaan draaien. Ik heb alle talen die ik begrijp bekeken maar overal staat hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXA-vW4rk0HU5Npy-vrXRTVaw1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8onwyyJ3yLN9RRrIexheolug.jpg?f=fotoalbum_large

Fan uitschakelen bij Ta > 26 of 32. Passief, ook al is de Ta 35c dan doen ze niet beel Tot 10c buitentemp ging het nog, maar daar onder zijn de fans wel nodig.

Wat heb jij van de Vaillant medewerker gehoord dat mogelijk is? Via een databus aansluiten?

Optie 2 is dmv een ESP8266 met relais, MQTT regeling bouwen: zodra WP in CV bedrijf draait, dan de voeding van de arovair pas aan, of het extern on/off contact CN26 gebruiken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Proefondervindelijk getest, op standje A blijft de fan ondanks het ontbreken van aanvoer draaien.

Op standje CV gaat de fan wel uit als de aanvoer stopt/temperatuur zakt en start weer zodra er weer water loopt (Ta 29c nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Momenteel schakel ik hem met een Plugwise Plug. Ik had al Plugwise en heb de fancoil nu in mijn systeem zitten als "elektrische kachel". Werkt op zich, maar nadeel is dat de stroom van de fancoil steeds abrupt onderbroken wordt en bij het aangaan steeds piept. Heb nog is getest of ie zelf niet de fan kan regelen, maar bij mij blijft ie onafhankelijk van de ingestelde temperatuur gewoon draaien zo lang de aanvoer warm genoeg is. (in CV bedrijf) Heeft iemand anders dit wel werkend op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 22:20
Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:33:
Paar antwoorden:
- ik draaide hier vorige zomer met een enkele Vaillant fancoil aan de warmtepomp, en dat ging gewoon goed. Minimale systeeminhoud is er met name voor defrosts, maar die heb je alleen als het buiten koud is.
Ik ben benieuwd wat bij jouw de flow is als de warmtepomp alleen door een enkele fancoil gaat? Ik lees bij Vaillant flows van 300-500 liter per uur terwijl een amber warmtepomp een minimale flow van 1200 l/u vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Heronimo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:33:
Paar antwoorden:
Al een verouderd bericht maar nog interessant. Ik wil ook een enkele fancoil op een 6,5 kW Amber warmtepomp laten draaien. De warmtepomp vereist alleen een minimale flow van 1200 liter/uur. De nominale waterstroming van een aroVAIR VA 2-045 WN is maar 770 l/u. Met die flow zal de warmtepomp in flow-storing gaan. Misschien kan er ook wel meer flow door de fancoil maar dat weet ik niet en gaat misschien gepaard met veel lawaai.

Heb jij een idee wat de flow door je enkele fancoil is en wat je warmtepomp vereist als minimale flow? Welke WP en FCU heb je, dan kan ik er zelf ook eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
gebruiker001 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:06:
[...]

Ik ben benieuwd wat bij jouw de flow is als de warmtepomp alleen door een enkele fancoil gaat? Ik lees bij Vaillant flows van 300-500 liter per uur terwijl een amber warmtepomp een minimale flow van 1200 l/u vereist.
De flow door de enkele fancoil was iets van 8l/min, dus 480l/u. Draai inmiddels met twee fancoils op 12l/min oftewel 720l/u. Het gaat hierbij om een Panasonic J serie monoblock van 5kW. Dacht dat de flow errors hier komen onder de 6l/min.

Weet je zeker dat het minimum 1200l/u is? Of is dat de opgegeven nominale flow bij vol vermogen? Ik draai met koelen namelijk vrijwel altijd op minimaal vermogen. Dan heb ik 12l/min en dT van 2.5 tot 3 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 28-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Heronimo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:23:
[...]

De flow door de enkele fancoil was iets van 8l/min, dus 480l/u. Draai inmiddels met twee fancoils op 12l/min oftewel 720l/u. Het gaat hierbij om een Panasonic J serie monoblock van 5kW. Dacht dat de flow errors hier komen onder de 6l/min.

Weet je zeker dat het minimum 1200l/u is? Of is dat de opgegeven nominale flow bij vol vermogen? Ik draai met koelen namelijk vrijwel altijd op minimaal vermogen. Dan heb ik 12l/min en dT van 2.5 tot 3 graden.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik vraag het nog eens na:
gebruiker001 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Heb nog geen storingen gehad met mijn Amber 65, maar ik draai op drie fancoils waaronder een bakbeest Vaillant VA 2070CN.
Pagina: 1