Beste Tweakers,
Intro
Vandaag heb ik akkoord gegeven op levering en installatie van een Itho Amber 65 warmtepomp. (voor mij een mijlpaal
) Deze zal de CV/CK voor zijn rekening nemen, een Etherma/Viesmann warmtepompboiler gaat het tapwater leveren. Dit alles zal naar verwachting Q4 dit jaar geïnstalleerd worden.
Voor de verwarming van ons kantoor op zolder en tevens koeling in het gehele huis ben ik voornemens, na de afgelopen weken heel wat uurtjes in het grote fancoil topic te hebben doorgebracht, om 4 FCU's te laten installeren.
Het kantoor zal komend stookseizoen verwarmd moeten worden met de FCU, de overige kamers gaat het alleen om koelen. Hier heb ik dus nog een jaar de tijd voor.
Fancoils
Tot voor kort heb ik steeds Jaga Strada Hybrids in mijn hoofd gehad, maar deze vind ik erg duur in verhouding tot geleverd vermogen en kunnen niet condenserend koelen. Ons huis wordt in de zomer erg warm (goede zonwering ten spijt), daarom willen we in fases gaan koelen. Eerst op 18 graden met de vloerverwarming en FCU's (gok bij buitentemperatuur van 30+), daarna vloerverwarming dichtzetten en condenserend op 7 graden koelen met de fancoils. (gok bij buitentemperatuur van 35+) De reden dat we voor FCU's gaan is:
Gisteren heb ik een systeemschets gemaakt van wat ik nu in mijn hoofd heb. Dit zou ik graag willen toetsen bij een aantal kenners/ervaringsdeskundigen. Ook zit ik nog met een paar zaken die mij niet duidelijk zijn.
De feiten op een rijtje:
Kamers
Specs in het plaatje.
Woonkamer (alleen koelen)
Slaapkamer 1 en 2 (koelen belangrijkste)
Kantoor 2de etage (koelen en verwarmen)
:strip_exif()/f/image/gzevRlR5fjbbQwy76QFwD60o.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwarmingsysteem
Op dit moment CV-ketel. Later dit jaar; warmtepomp Itho Amber 65, Ta 28-35 graden.
Beschikbare ruimte
Voldoende ruimte in alle kamers voor grote FCU's. Er is tevens een stopcontact in de buurt.
Huidige radiatoren
Geleverd vermogen bestaande HT radiatoren na installatie WP minimaal ivm lage Ta. De radiatorkranen gaan zomers sowieso dicht, dus geen flow van koud water die kant op. Deze leidingen worden dan ook niet geïsoleerd.
Alleen de radiator op de kleine slaapkamer ga ik weghalen omdat hier de console convector moet komen. De rest laat ik hangen en staat uit of tokkelt stilletjes mee op Ta28.
Leidingwerk
De warmtepomp gaat in de kruipruimte worden aangesloten op nieuwe 32 mm geïsoleerde Uponor leidingen, naar boven is nu 28 mm staal en moeten dus vervangen worden i.v.m. koelen. Zat eraan te denken naar boven toe met 22 of 28 mm te gaan werken. Hier is ruimte voor en kan relatief eenvoudig uitgevoerd worden. (zie schema leidingwerk voor details) Bestaande leidingen alsnog isoleren is lastig omdat deze deels in een koof zitten.
/f/image/yVlLsYpJg3uzZf9G9RIjPtQ2.png?f=fotoalbum_large)
Invulling
Ik twijfel nog tussen Innova en Vaillant. Heb in 1 slaapkamer een Innova monoblock airco laten hangen omdat ik hier lastig nieuwe leidingen naar toe kan trekken. De app bevalt mij wel en zou prettig zijn om alles in 1 app te hebbben. Kan tevens ook aan mijn Homey gekoppeld worden. Op zolder heb ik echter minimaal 2.600 watt verwarmingsvermogen nodig. Dit gaat de zwaarste Innova console (4,3 kW bij Ta 65) niet redden op Ta 28. Om deze reden neig ik nu naar Vaillant. De zwaarste console heeft 8kW op 45 graden, op de hoogste fanspeed. (4,71 op laagste fanspeed) Alternatief zou nog zijn om voor een combinatie Innova en Vaillant te gaan, maar dan zal het vinden van een leverancier wel lastiger worden.
Volgende types van Vaillant per kamer op het oog:
Woonkamer: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 1: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 2: aroVAIR VA 2-035 CN + VA 2-WC C
Kantoor 2de etage: aroVAIR VA 2-070 CN + VA 2-WC C en driewegklep.
Levering hardware
Wil ik bij voorkeur zelf verzorgen via Tavolla/Aquaclick/Grassia.
/f/image/pdKK73c92xJk8oDxnZ8u2vwP.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
Intro
Vandaag heb ik akkoord gegeven op levering en installatie van een Itho Amber 65 warmtepomp. (voor mij een mijlpaal
Voor de verwarming van ons kantoor op zolder en tevens koeling in het gehele huis ben ik voornemens, na de afgelopen weken heel wat uurtjes in het grote fancoil topic te hebben doorgebracht, om 4 FCU's te laten installeren.
Het kantoor zal komend stookseizoen verwarmd moeten worden met de FCU, de overige kamers gaat het alleen om koelen. Hier heb ik dus nog een jaar de tijd voor.
Fancoils
Tot voor kort heb ik steeds Jaga Strada Hybrids in mijn hoofd gehad, maar deze vind ik erg duur in verhouding tot geleverd vermogen en kunnen niet condenserend koelen. Ons huis wordt in de zomer erg warm (goede zonwering ten spijt), daarom willen we in fases gaan koelen. Eerst op 18 graden met de vloerverwarming en FCU's (gok bij buitentemperatuur van 30+), daarna vloerverwarming dichtzetten en condenserend op 7 graden koelen met de fancoils. (gok bij buitentemperatuur van 35+) De reden dat we voor FCU's gaan is:
- Optie om bij extreme hitte condenserend te kunnen koelen
- Duurzamer dan airco
- Geen lelijke buitenunit en trillingen
- Relatief goedkoop (bijv. tov monoblock airco)
Gisteren heb ik een systeemschets gemaakt van wat ik nu in mijn hoofd heb. Dit zou ik graag willen toetsen bij een aantal kenners/ervaringsdeskundigen. Ook zit ik nog met een paar zaken die mij niet duidelijk zijn.
De feiten op een rijtje:
Kamers
Specs in het plaatje.
Woonkamer (alleen koelen)
Slaapkamer 1 en 2 (koelen belangrijkste)
Kantoor 2de etage (koelen en verwarmen)
:strip_exif()/f/image/gzevRlR5fjbbQwy76QFwD60o.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwarmingsysteem
Op dit moment CV-ketel. Later dit jaar; warmtepomp Itho Amber 65, Ta 28-35 graden.
Beschikbare ruimte
Voldoende ruimte in alle kamers voor grote FCU's. Er is tevens een stopcontact in de buurt.
Huidige radiatoren
Geleverd vermogen bestaande HT radiatoren na installatie WP minimaal ivm lage Ta. De radiatorkranen gaan zomers sowieso dicht, dus geen flow van koud water die kant op. Deze leidingen worden dan ook niet geïsoleerd.
Alleen de radiator op de kleine slaapkamer ga ik weghalen omdat hier de console convector moet komen. De rest laat ik hangen en staat uit of tokkelt stilletjes mee op Ta28.
Leidingwerk
De warmtepomp gaat in de kruipruimte worden aangesloten op nieuwe 32 mm geïsoleerde Uponor leidingen, naar boven is nu 28 mm staal en moeten dus vervangen worden i.v.m. koelen. Zat eraan te denken naar boven toe met 22 of 28 mm te gaan werken. Hier is ruimte voor en kan relatief eenvoudig uitgevoerd worden. (zie schema leidingwerk voor details) Bestaande leidingen alsnog isoleren is lastig omdat deze deels in een koof zitten.
/f/image/yVlLsYpJg3uzZf9G9RIjPtQ2.png?f=fotoalbum_large)
Invulling
Ik twijfel nog tussen Innova en Vaillant. Heb in 1 slaapkamer een Innova monoblock airco laten hangen omdat ik hier lastig nieuwe leidingen naar toe kan trekken. De app bevalt mij wel en zou prettig zijn om alles in 1 app te hebbben. Kan tevens ook aan mijn Homey gekoppeld worden. Op zolder heb ik echter minimaal 2.600 watt verwarmingsvermogen nodig. Dit gaat de zwaarste Innova console (4,3 kW bij Ta 65) niet redden op Ta 28. Om deze reden neig ik nu naar Vaillant. De zwaarste console heeft 8kW op 45 graden, op de hoogste fanspeed. (4,71 op laagste fanspeed) Alternatief zou nog zijn om voor een combinatie Innova en Vaillant te gaan, maar dan zal het vinden van een leverancier wel lastiger worden.
Volgende types van Vaillant per kamer op het oog:
Woonkamer: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 1: aroVAIR VA 2-045 WN
Slaapkamer 2: aroVAIR VA 2-035 CN + VA 2-WC C
Kantoor 2de etage: aroVAIR VA 2-070 CN + VA 2-WC C en driewegklep.
Levering hardware
Wil ik bij voorkeur zelf verzorgen via Tavolla/Aquaclick/Grassia.
/f/image/pdKK73c92xJk8oDxnZ8u2vwP.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
- De warmtepomp heeft een minimale inhoud nodig van 50-75 liter. Zodra de vloerverwarming meedraait zal dit geen probleem zijn, maar zodra ik condenserend ga koelen moet de VV dicht. Vraag is of er dan wel voldoende inhoud (50-75 liter) en flow (minimaal 750 l/u) is? Hoe bereken ik dit en wat kan ik hier zelf voor invloed op uitoefenen?
- Wat is handig voor het afsluiten van de vloerverwarming? Gezien dit maar sporadisch nodig is wil ik dit prima met de hand doen. Zou zoiets prima zijn? https://www.techniekwebsh...pervlaktebescherming.html
- Ik kan erg weinig FCU leveranciers vinden. Het wordt in Nederland nog maar erg weinig toegepast lijkt het, dit in tegenstelling tot Italië. Ben in afwachting van een offerte van Climaxl voor Innova's. Wie kent er meer? Op de site van Vaillant is geen specifieke FC categorie bij dealers, dus heb nu maar een WP dealer in de buurt benaderd. Omdat ik flinke subsidie krijg vanuit de gemeente is het voor mij minder interessant zelf te klussen. Ben daarnaast zelf ook niet erg ervaren met loodgieterswerk. Zijn er wellicht Tweakers die de installatie tegen betaling en met factuur voor mij willen uitvoeren? (regio Amersfoort)
- Mijn fancoils zullen allemaal parallel staan, er wordt gezegd dat een driewegklep zal zorgen voor kortsluiting in je systeem. In mijn optiek is het echter juist gunstig dat deze ervoor zorgt dat er in ieder geval flow door de leidingen naar deze fancoil gaat. De warmtepomp vind dit toch fijn? Uiteraard is het minder ideaal dat de delta T erg laag is als de fancoil uitstaat, maar dit lijkt me niet tegen elkaar opwegen? In mijn systeem is de fancoil op de zolder denk ik de belangrijkste, schakel bij zowel verwarmen als koelen. Als deze altijd draait heeft de WP een mooi lang circuit.
- Is het zinvol iets te plaatsen waardoor ik de flow door de fancoil kan knijpen?
- Is het slim om de fancoil iets te overdimensioneren of juist niet?
- Heb begrepen dat er icm de WP een potmeter geplaatst worden zodat er gewerkt kan worden met een Ta lager dan 30 graden. Deze kan gewoon binnen de behuizing geplaatst worden neem ik aan? Kan dit bij zowel Innova als Vaillant?
- In de woonkamer wilde ik de condensafvoer gewoon in de kruipruimte laten lopen, we zitten hier op zandgrond en de kruipruimte is kurkdroog. Is dit een goed idee of moet ie echt op het riool? Alternatief is via de gevel naar buiten.
- In de slaapkamers wilde ik de condensafvoer gewoon via de gevel doen. (net als mijn monoblock airco) Ik heb hier geen afvoer. Er komt maar druppelsgewijs water uit neem ik aan, dus dit moet prima kunnen? Benieuwd naar hoe anderen dit gedaan hebben.
- Voor de Vaillant kenners. Hoe is de app van Vaillant? Kan hier weinig over vinden.
- Ik wil de fancoils eigenlijk rustig laten tokkelen de hele dag. Dit om te voorkomen dat de WP gaat pendelen. Idee is om de temperatuur van de FCU vrij laag in te stellen en vervolgens handmatig de fanspeed op zijn laagst te zetten. Of in stappen de temperatuur te verlagen. Het duurt dan heel lang voor de gewenste temperatuur bereikt is. (denk ik) Is dit een logische gedachte en kan dit bij beide merken?