Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-09 18:21
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een contractvoorstel ontvangen met een contractduur van 6 maanden. Ik ben benieuwd of dit een gebruikelijke contractduur is binnen de backend developer branche.

Ik zou graag willen horen van jullie ervaringen en inzichten met betrekking tot contractduur in de backend developer branche. Zijn kortere contracten van 6 maanden gangbaar in deze sector, of worden doorgaans langere contracten aangeboden?

Wat me echter opvalt, is dat het voorgestelde salaris 50 euro lager is dan wat we oorspronkelijk hadden afgesproken.

Ik ben enigszins in verwarring over deze vermindering van het salaris in vergelijking met onze eerdere afspraken. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is binnen de backend developer branche, of dat dit een uitzonderlijke situatie is.

Het delen van jullie kennis en persoonlijke ervaringen zou me helpen om een beter beeld te krijgen.

Dank jullie wel voor jullie tijd en jullie bijdrage aan deze discussie.

Met vriendelijke groet,
Fernando

[ Voor 21% gewijzigd door Ralfefernandes1 op 28-05-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik hoor meer om mij heen dat er contracten voor bepaalde tijd worden aangeboden van 6 maanden op het moment. Wel ben ik nog benieuwd waar de salarisvermindering naar verwijst in je titel :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
Wat is je ervaringsniveau? kom je net van school of al reeds wat werkervaring?

Ik merk zelf bij mijn huidige bedrijf dat de grote enterprises wat onzeker zijn met de markt, waardoor ze geen lange termijn contracten / projecten ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Un93m59 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:41:
Wat is je ervaringsniveau? kom je net van school of al reeds wat werkervaring?

Ik merk zelf bij mijn huidige bedrijf dat de grote enterprises wat onzeker zijn met de markt, waardoor ze geen lange termijn contracten / projecten ingaan.
Ik heb inmiddels iets meer dan 5 jaar ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

minder dan afgesproken vind ik wel raar.
Je hebt niets voor niets onderhandelingen voor je tekent toch?

Over de duur kan ik weinig zeggen.
Is dit de eerste periode. Werkte je er al?
Kan best zijn dat ze behoorlijk agile zijn en e.e.a. niet te veel vooruit willen/kunnen plannen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ralfefernandes1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb inmiddels iets meer dan 5 jaar ervaring
Dan zou ik niet akkoord gaan met een contract voor bepaalde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Honesty

kattenneus!

Kan toch ook een foutje zijn die 50 euro minder, ik heb een keer bij een exit gesprek een salaris aangeboden gekregen wat ook onder mijn salaris lag. Toen waren we snel klaar maar was ook een foutje

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Ralfefernandes1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:36:
Ik zou graag willen horen van jullie ervaringen en inzichten met betrekking tot contractduur in de backend developer branche. Zijn kortere contracten van 6 maanden gangbaar in deze sector, of worden doorgaans langere contracten aangeboden?
Volledig afhankelijk van de situatie, maar het hoeft niet vreemd te zijn. Als ik mensen inhuur voor een project van 6 maanden geef ik ze geen vast contract of een jaarcontract natuurlijk.

Verder is het bij veel organisatie ook gebruikelijk om iemand een jaarcontract aan te bieden als een soort van verlengde proefperiode. Dan krijg je na dat jaar bij goed functioneren normaliter een vast contract.

Of het in jouw situatie normaal is of niet, is niet in te schatten, omdat je daar te weinig informatie over geeft.
Wat me echter opvalt, is dat het voorgestelde salaris 50 euro lager is dan wat we oorspronkelijk hadden afgesproken.
Dat is vreemd, maar kan een vergissing zijn.
Maar wat is "50 euro lager"? Is dat een uurtarief dat 50 euro lager ligt, een maandsalaris, of gaat het over het totaal van die 6 maanden?
Ik ben enigszins in verwarring over deze vermindering van het salaris in vergelijking met onze eerdere afspraken. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is binnen de backend developer branche, of dat dit een uitzonderlijke situatie is.
Dat is in elke branche vreemd, maar de meest logische verklaring is een vergissing. En vergissingen zijn in alle branches normaal.
Ernemmer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:24:
Dan zou ik niet akkoord gaan met een contract voor bepaalde tijd.
Dat is wel heel zwart/wit, natuurlijk. Ik heb zelf 7 jaar geleden een jaarcontract aangenomen na 17 jaar elders een vast contract. Wegens omstandigheden was dat in mijn geval volkomen acceptabel en wogen de nadelen van een jaarcontract echt niet op tegen de voordelen van de nieuwe baan.

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 28-05-2023 17:38 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
DarkSide schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:19:
minder dan afgesproken vind ik wel raar.
Je hebt niets voor niets onderhandelingen voor je tekent toch?

Over de duur kan ik weinig zeggen.
Is dit de eerste periode. Werkte je er al?
Kan best zijn dat ze behoorlijk agile zijn en e.e.a. niet te veel vooruit willen/kunnen plannen.
Ik moet nog tekenen. Het wordt mij eerste periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Freelance of in loondienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16

_Apache_

For life.

Een voorstel contract kan ook nog onderdeel zijn van onderhandelen.
Aangeven dat het salaris aangepast moet worden, en een nieuwe vragen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ralfefernandes1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Ik moet nog tekenen. Het wordt mij eerste periode
Prima toch. Dan kun je nog alles bespreken.
ook de duur van het contract.
Dit is niet ter spraken gekomen tijdens het onderhandelen? Dat het "selects" om 6 maanden ging?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
In loondienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
DarkSide schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:29:
[...]

Prima toch. Dan kun je nog alles bespreken.
ook de duur van het contract.
Dit is niet ter spraken gekomen tijdens het onderhandelen? Dat het "selects" om 6 maanden ging?
Helaas niet. Daarom stel ik deze vraag hier. Want ik wil graag weten of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Een jaar is gebruikelijk, maar een half jaar is niet ongewoon. Maar niks mis mee om je voorkeur uit te spreken.

Salaris lager dan afgesproken is natuurlijk niet normaal. Dat kan je gewoon aangeven en zou ik me ook niet druk over maken.

Bij mijn laatste contract kreeg ik ook een eerste contract opgestuurd waarin het aantal uren fout stond (er stond 40 uur, maar ik had besproken dat ik 32 uur ging werken) en dat ik een jaarcontract zou krijgen, terwijl ik eigenlijk direct een vast contract wilde (wat niet ter sprake was gekomen tijdens de gesprekken).

Toen ik mijn contract ontving heb ik teruggestuurd dat ik twee verzoeken had: van de 40 uur 32 uur maken, zoals afgesproken, en of het mogelijk was om direct een vast contract te krijgen met een proeftijd van 2 maanden. Dat eerste werd direct aangepast (zoals het hoort :P) en reactie op vast contract was 'dat doen we niet', dus dat was jammer, maar ik kon het maar geprobeerd hebben. Nieuw contract was zo gemaakt en ondertekend.

Geen zorgen maken over wat 'normaal' is, wat is afgesproken is afgesproken, en wat je wilt kan je vragen. Wie weet krijg je het.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:22
Of het normaal is bepaal je zelf toch?

Als in de vacature of een eerder gesprek iets anders toegezegd was, dan is het wel opmerkelijk, maar anders zou ik niet weten wat raar of niet normaal is aan een halfjaarcontract. Het is een nieuwe werkgever (voor jou) toch?

Als je eerder een bepaald bedrag bent overeengekomen, en er wordt ineens 50 euro afgehaald, zou ik wel even vragen wat daarvan de reden is. Misschien kijken ze gewoon hoe je reageert / of je wel een beetje assertief bent.
Als ze doen alsof het heel normaal is, gewoon een tegenvoorstel doen om dan 2 uur per week minder te komen werken (oid)... ;)

Als ze zeggen dat een vast contract niet kan, of onmogelijk is, kan je ook reageren met de opmerking dat dat eigenlijk wel jou doel is, en wat je moet doen om dat te krijgen, en of ze daarmee willen helpen.
Als er al collegas werken met wel een vast contract, is dat gewoon een optie. Gewoon je doelen duidelijk maken.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeEs op 29-05-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Je vermeld dat je een contract voorstel hebt gekregen. Dat is een voorstel toch?
Nu kan je onderhandelen.En ook gewoon aangeven dat wat er nu instaat niet ok is.
Heb ik ook wel eens gedaan (iets met auto die overgenomen zou moeten worden)

Als dit het "echte" contact is, Dan heb je al e.e.a. onderhandeld.

Maar afwijken van de afspraken is niet normaal.
Gewoon melden dat je niet akkoord gaat omdat het bedrag lager is.

Verder hoe is de duur van het contract ter spraken gekomen
NEem aan dat je wist voor hoe lang je ingezet ging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe groot is de kans dat ze je je na dat half jaar gaan verlengen? Kan ook zijn dat er een reorganisatie aan zit te komen en dat ze je zo makkelijk kunnen lozen maar nog even snel wel een projectje kunnen afronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
DarkSide schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:09:

Ingezet ging worden? Volgens mij gaat het hier om een 'normale' baan en niet om detachering of freelance. Dan is de normale verwachting dat je zolang je wilt 'ingezet' wordt :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
DarkSide schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:09:
Je vermeld dat je een contract voorstel hebt gekregen. Dat is een voorstel toch?
Nu kan je onderhandelen.En ook gewoon aangeven dat wat er nu instaat niet ok is.
Heb ik ook wel eens gedaan (iets met auto die overgenomen zou moeten worden)

Als dit het "echte" contact is, Dan heb je al e.e.a. onderhandeld.

Maar afwijken van de afspraken is niet normaal.
Gewoon melden dat je niet akkoord gaat omdat het bedrag lager is.

Nee over de duur van het contract is eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Ik heb even snel opnieuw gekeken op hun vacature, en daar staat er niets over. Dus ik ging ervan uit dat een jaarcontract zal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Ik dacht even dat ik een chatgpt bericht aan het lezen was door de redundante vragen of het gebruikelijk was? Ik moest ook wel gniffelen, ja in de backend branch( lol gewoon IT ) is het gebruikelijk je eigenlijk minder te geven dan wat je afgesproken hebt haha.

Alle gekheid op een stokje, nu dat is raar en die 6 maanden is misschien omdat men slechte ervaringen heeft en eerst de kat uit de boom wilt kijken. Echter zal dit voor wel een uitdaging zijn als de concurrentie betere contracten biedt. Voorlopig is er nog zat werk, dus keuze zat voor backend developers.

Maar ff bellen om te vragen hoe dat komt met die 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Hahn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Ingezet ging worden? Volgens mij gaat het hier om een 'normale' baan en niet om detachering of freelance. Dan is de normale verwachting dat je zolang je wilt 'ingezet' wordt :P
Precies, het gaat om een normale baan en niet om detachering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 05:22
Ralfefernandes1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Nee over de duur van het contract is eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Ik heb even snel opnieuw gekeken op hun vacature, en daar staat er niets over. Dus ik ging ervan uit dat een jaarcontract zal moeten zijn.
Ik gok (aan je manier van schrijven) dat Nederlands niet je moedertaal is? Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, maar kan het zijn dat je daardoor ook wat onzeker overkomt/zaken niet goed begrijpt? (No offence!)

In dat geval is het handig als er iemand is die je kan helpen met het contract/onderhandeling.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 29-05-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
GeeEs schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Ik gok (aan je manier van schrijven) dat Nederlands niet je moedertaal is? Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, maar kan het zijn dat je daardoor ook wat onzeker overkomt/zaken niet goed begrijpt?
Klopt. Portugees is mijn moedertaal. Nee, ik ben niet onzeker. Ik moet nog tekenen. Hiervoor wil ik eerst weten of half-jaarcontract gebruikelijk is. Zoniet, dan ga ik alsnog onderhandelen

[ Voor 4% gewijzigd door Ralfefernandes1 op 29-05-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Ralfefernandes1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Klopt. Portugees is mijn moedertaal. Nee, ik ben niet onzeker. Ik moet nog tekenen. Hiervoor wil ik eerst weten of half-jaarcontract gebruikelijk is. Zo niet, dan ga ik onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Ik zou vooral verder kijken tenzij ze aangeven waarom ze 6 maanden aanbieden. Dan kun je daar een gesprek over voeren en het is interessante informatie.

Ik heb alleen 6 maanden gezien bij werk dat zeer repetitief is, eenvoudig en men worstelt met het automatiseringsvraagstuk. Dat lijkt me hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracking Cookie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 11:52
Ik heb afgelopen November gesolliciteerd, ook als backend developer met ~5 jaar ervaring. Destijds ook een aanbod gehad van 6/7 maanden, met als argumentatie dat het daarna vast kon worden. Het idee hiervan was als ik het mij goed herinner een soort langere proefperiode, maar niet zolang als een tijdelijk contract van een jaar. Een ander bood ook een jaarcontract met daarna mogelijkheid op een vast contract. Uiteindelijk gegaan voor een bedrijf die gelijk een vast contract aanbood met 2 maanden proeftijd.

Als ik jou was zou ik inderdaad navraag doen naar de beredenering achter deze 6 maanden. Maar uiteindelijk moet je voor jezelf nagaan of je de 6 maanden acceptabel vindt; zo niet dan kan je onderhandelen of wellicht verder kijken
Pagina: 1